• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    RSZ: Měl jsem automat před koupí EV a shodou okolností zrovna minulý týden, kdy bylo auto na výměnu čelního skla a teda ten rozdíl je za mě obrovskej, obzvlášť v kolonách. U ICE mě neskutečně sere creep (samovolné popojíždění dopředu) - v koloně mě vyloženě zachraňoval nenáviděnej start-stop :D I když pak jede klima na nulovej výkon. V EV si zapnu odstup a auto se rozjíždí a zastavuje samo, třeba hodinu v kuse...
    Všechno to jsou (byly) nový auta a všechny maj podobnej výkon (300kW), a i když má ten automat sportovní převodovku zapnutou ve sportovním režimu, tak to zpoždění v řazení je za mě děsný, jak kdyby pod kapotou seděl trpaslíček, kterýmu přijde signál, že jsem dupnul na plyn a on: co? co se po mě chce? rychle zrychlit? ježiš, tak já to teda přepnu! :D
    STARE_CASY
    STARE_CASY --- ---
    RSZ: mám zkušenost sice jen s pár automaty, ale to, jak totálně se chovají v pomalých rychlostech, mne dost překvapilo.

    Starý Chevrolet Lumina APV z počátku 90. let, velké MPV, třírychlostní automat s hydroměničem. Celá jízda neskutečně hladká, popojíždění v koloně jenom povolováním brzdy, ani přidávat plyn nebylo potřeba. To byla moje první zkušenost s automatem a opravdu to pro mne mělo naprostý wow efekt. Sice to žralo kolem 15 litrů benzínu, ale to nemá cenu řešit. Jediná drobnost byla, že při větším sešlápnutí plynu, se chvilku nic nedělo, jen motor šel rychle do otáček, pak teprve zabrala spojka.

    Citroen cosi, ani model si nepamatuju, jenom, že to byla větší limuzína. Je to už dvacet let. Automat taky s hydroměničem. Paráda.

    Passat s DSG. Zhruba před osmi lety. Na dálnici v pohodě, ve městě peklo. Uskákané rozjezdy, hlavně to popojíždění v koloně nebo při parkování. Po té zkušenosti jsem už v životě nechtěl DSG.

    Nicméně jsem DSG zkusil znovu. Tedy nejmenuje se to DSG, ale je to principiálně stejná sedmistupňová dvojspojková automatická převodovka. Hyundai i30 s benzínovým turbomotorem a mildhybrid. Pro mě hodně velké překvapení, jak dobře funguje a jak hladce řadí. Měl jsem z toho stejný pocit jako ze starých hydroměničů a hlavně v těch nízkých rychlostech podstatně lepší než koncern. Jak jsem pochopil, pomáhá tomu i ten mildhybrid (20 kW elektromotor, nelze jet jen čistě elektricky). Na rozdíl od starých hydroměničů to ale dávalo výkon rychleji. Za mne zatím nejlepší automat, kterým jsem jezdil (ale jak říkám, bylo jich málo).

    Elektrika je hladkostí jízdy ale ještě o podstatný krok dál - je tam výkon okamžitě, není tam prodlení mezi sešlápnutím plynu a zrychlením. Je to o dost jinej zážitek i pro řidiče automatu.
    GOR
    GOR --- ---
    KURE: Me svyho casu dostalo, ze nektery nabijecky maj zasun az po zaplaceni (Lidl) a nektery chtej nejdriv zasun a pak az blbnout s appkou (CEZ? nebo Innogy? Nabijim v 98 % pripadu doma, tak si to blbe pamatuju).

    Ona je taky docela zabava, kdyz u Lidlovsky nabijecky (asi to maj vsechny ABB tehoz typu?) nekdo zamackne hribek a ta nabijecka to nijak neindikuje, jen pise "chyba komunikace" je taky vylozene user friendly.

    Takze ano, pokud clovek netrpi jistym nadsenim, je to obtizne prekonatelna pakarna.


    RSZ: No, ja s automatem (DSG v Prassatu) jezdil a je to pri poskakovani v kolone sice mensi pakarna nez s fofrklackem, ale furt je EV o rad lepsi - zadny pocukavani, naprosto linearni narust tahu.
    KURE
    KURE --- ---
    RSZ: s autem bez šaltpaky jsem jezdil, ale moje vlastní auto je manual, takže jsem někde na pomezí. Ale pocitově mi přijde že ten EV tim rozjížděnim míň trpí, takže i já míň trpím :D jestli to dává smysl.

    jasně že to nabíjení si sedne, přes všechny zbytečný komplikce který to podle mě začátečníkům hází pod nohy mi to nepřišlo jako nějak zásadně limitující.


    TOMBRIDER: NIGHTHUNTER: jasný, jen mě překvapilo že člověk musí hlídat jakou má to auto maximálku :)

    W_NOICE78: tragický ne, ale je to argument proti. A já jsem v situaci kdy nemusím auto měnit takže pokud to udělám, tak pro to abych z toho měl fajn pocit.
    RSZ
    RSZ --- ---
    KURE: a klasická otázka, když mluvíš o poskakování v kolonách.. předtím si asi nejezdil s automatem co? Protože pro většinu EV provořidičů je to i první auto bez šaltrpáky a to dělá z toho wow efektu 90%:)
    Jinak to nabíjení by si časem sedlo, ale ne o moc, stejně budeš u Lidlu tahat jejich apku apod..
    NIGHTHUNTER
    NIGHTHUNTER --- ---
    KURE: tak těch 160 km/h se dá jednoduše zvětšit na 180 km/h i jen tím, že si vezmeš model s větší 77 kWh baterkou... jednak tím dostaneš o 116 koní větší výkon (125 kW vs 210 kW), pak taky o 182 km delší dojezd (362 vs 544 km), nabíjení větším výkonem + nějaké další detaily (19" kola místo 18" v základu)... takže to asi nejsou úplně špatný peníze :-)

    Volkswagen konfigurátor
    https://konfigurator.volkswagen.cz/cc-cz/cs_CZ_VW22/V/auv/440?variant=Pro2024
    TOMBRIDER
    TOMBRIDER --- ---
    KURE: Pokud budeš kupovat ojetý auto. Tak se dá omezovač vypnout. Nevím jak to má VW. Ale u Volva to lze z 180 na 260kmh
    W_NOICE78
    W_NOICE78 --- ---
    KURE: Podme me to zas tak tragicky neni, na drobny veci maji mobilni servis, na vetsi to bude podobny jako jinde a pak maji volne pristupnou kompletni dokumentaci viz. Něco o tuningu a případných opravách Tesel:x.comhttps://x.com/diagon_swarm/status/1807650056071213358?t=81M37bhtPskwtZ0QM8KU3w&s=19
    TOMBRIDER
    TOMBRIDER --- ---
    KURE: Ok tomu rozumím.
    Když jsem měl výkonnější auto tak pro tomhle manévru tam bylo na chvilku 180 jak nic.
    Teď mám mnohem línější vůz. Takže stejný manévr udělám v těch 150kmh. A počítám s tím, nikterak mě to neomezuje. Je to o zvyku... (A na výkon se zvyká sakra rychle)
    KURE
    KURE --- ---
    W_NOICE78: ještě ne, mám v plánu.
    Ale upřímě dokud mi nepostaví servis v Plzni tak se mi do toho nechce.
    KURE
    KURE --- ---
    TOMBRIDER: dalnice, jedu 130. predemnou jede nekdo odhaduju 120. za mnou v rychlym pruhu nekdo 140+ a co ted. buď počkám (to je asi ta správná věc) ale riskuju že mě začne dojíždět víc aut a zkejsnu za tim pomalým, nebo přidám a předjedu.
    V tu chvíli jedu snadno 160+ jen na chvilku ale stane se to. Pocit, že v tu chvíli můžu narazit na omezovač mě nedělá dobře.
    A pak pocit že můžu na německym autobanu cestou na Rujánu k moři ject 200 je k nezaplacení :D (trochu si dělam srandu ale jen trochu, fakt se na to těšim jako malej)
    Jinak máš samozřejmě pravdu, čistě racionálně je 160 ok. Jenže kdo jsme čistě racionální že.
    W_NOICE78
    W_NOICE78 --- ---
    KURE: Teslu si nezkousel? Tam krome servisu funguje vsechno a snad casem vyladi i ten servis.
    TOMBRIDER
    TOMBRIDER --- ---
    KURE: Hele s tou rychlostí. Já jezdím relativně rychle po dálnicích. Ale max těch 150kmh (gps).
    Kdy je potřeba jet 160+?
    Dyť 160 už je za 3body +pokuta
    A za 170kmh už jdou papíry na půl roku do čistírny...
    Já sem v tomhle teda asi posranej. Protože mít řidičák mě živí...
    DIM_
    DIM_ --- ---
    JYRKA: Ma to i stejny ceny?
    KURE
    KURE --- ---
    KURE: už mam nějaký zkušenosti tak bych se pochlubil.
    Jednak jsem měl "starej" model id4 takže, asi nejblbější elektromobil co je. Což je imho marketingovej fail.
    Když to poměřim se svym 5let starym vw, tak je tam fura inovací, ale nula pokroku. Přibylo věcí co člověka serou a asi nic co by mě ohromilo. Jediný, co bylo pozitivní je pohon. Bejt to spalovák, bude to auto úplně o hovně.

    Druhej poznatek je, že elektromobilita je u nás presentovaná úplně špatně. Jako majitel spalováku mám pocit, že elektromobil neni kde nabít. Silnice jsou plný značek a informací o tom kde jsou a za kolik kilometrů budou benzínky. O nabíječce ani slovo. Takže lze snadno propadnou dojmu, že elektromobil neni kde nabít. Takhle se fakt nový lidi nelákají.

    Nabíjení je peklo. Tedy není, ale pro elektropanice bez všech možnejch tarifů čipů karet a předplatných je. Rozhodně to tak na poprvé působí. Z asi pěti nabíjení jsem musel 2x volat na hotline protože jsem nemohl vytahnout kabel z auta. poprvé moje chyba, začal jsem tím, že jsem pichnul kabel do auta a pak teprve oklikával apku. Noo, vlastně se dá říct že to je blbě vymyšlený, když taková prkotina zasekne ten proces spárování auta z nabíječkou.
    A druhej případ bylo když jsem chtěl ukončit nabíjení a auto nechtělo pustit kabel, a musel mi to vypnout na dálku. To byl prý bug na jejich straně.

    Na to jak se jezdí s EV bych si rozhodně zvyknul. Kvalita jízdy je jednoznačně lepší než jakýkoliv normální auto co jsem řídil. Poposkakování v koloně v provozu paráda. Dynamika při předjíždění na dálnici paráda. Bohužel auto co jsem měl má maximálku 160. To je málo. Ale až do maximálky to jede pěkně.

    Verdikt je, že si s výběrem novýho auta dam velkej pozor na to, jak budou implementovaný asistenty a jak snadnu půjdou vypnout (jízda s asistentem jízdy v pruzích po okreskách byla za trest) a na volbě toho jestli budu nebo nebudu pořizovat ev bude záležet čistě na konketní nabídce ceny a vybavy. Docela pošilhávam po BMW X1 vypadá že to je po všech stránkach lepčí než vw včetně ceny....
    Jo a zvopáknu si to cvičení v zimě.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    CATSIAM: Elli a WeCharge je to same, jen s jinym jmenem. Kdyz k tomu objednas Powerpass od Skody, tak budes tit totoznou sluzbu trikrat :)
    CATSIAM
    CATSIAM --- ---
    VLASTIS: Přišla mi karta od VW, tak jsem to celý spárovala s VW aplikací a funguje to dobře, dokonce se v aplikaci objevilo i to dřívější dobíjení. A když jsem nastavila Wallbox, aby požadoval autorizaci, tak teď to můžu aktivovat kartou a nebo povolit v mobilu.
    Ještě čekám kartu od Elli, příjde prý do 2 týdnů, protože na ní bude i moje jménu. U toho Elli jsem to musela objednat přes aplikaci v mobilu, musela jsem si tam zaregistrovat tarif za 0 kč - pak tu kartu pošlou.
    A ta karta od VW je taky vlastně karta k tarifu We Charge, ale když ji nebudu používat jinde než doma, tak nebudu nic platit.
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    LAUNCHER: Rakousko. Čestí hasiči by tohle nikdy nepovolili. Na střeše dřevostavby je FVE, na boku nabíječky. Takový to, když je z hasiče najednou "odborník" s úřední mocí na pouzení rizik vzniku požáru... Sice na to nemá žádnou školu a jinde po světě se to takhle nedělá, ale ... ale je to přeci hasič a další možnosti hodit vidle do výstavby se úřednímu šimlu hodí. (Už se ani nezlobím, další domy v rodině už hodláme stavět pouze mimo ČR, jen takové povzdechnutí.)

    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    Na redditu se objevila fotka (asi) nového modelu Y (Juniper).


    Zdroj:
    Reddit - Dive into anything
    https://www.reddit.com/r/TeslaModelY/comments/1dxjg83/possible_new_model_y_sighting
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    Here's How I Daily A 40 Year Old Electric Car
    https://youtu.be/iGfaYX9LuMs?si=-G4mut2AoGgycHhl
    VLASTIS
    VLASTIS --- ---
    Ahoj, tak se hlásím do rodiny s vozem Renault Zoe. Zítra si zajedu koupit wallbox od Škody a uz se těším na spoustu ujetých kilometrů
    RATTKIN
    RATTKIN --- ---
    ELIJEN: to nařízení specifikuje že platba kartou musí stát stejně jako free registrované nabíjení. ALe postihy zatím nejsou no..
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    RATTKIN: Ono uz to celkem jde, akorat u nas treba chytrolini jako PRE si pro primou platbu kartou uctuji uplne nesmyslne castky i u pomalych nabijecek. V Rakousku uz jsem takhle nabijel nekolikrat a bez problemu. Dneska jsem se vratil ze Slovinska a take v pohode. Dokonce jsem jednou nabil zdarma behem navstevy jeskyni.

    Akorat skoda, ze vetsinou pomale nabijeni stoji skoro stejne jako Supercharger.
    RATTKIN
    RATTKIN --- ---
    DOCKINEZ:
    DAN_F:
    už je v platnosti nařízení podle doporučení AFIR a všechny nové nabíječky nad 50 kW musí mít přímou platbu kartou. Na ostatní nabíječky to bude také časem povinné, ale čekám že v Česku se to pohne až začnou hrozit miliardové pokuty z EU, a to jen v případě že nebude u vlády nějaký dinosaurus.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam