• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod 6, nebo dokonce bod 1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    JYRKA: NIKDAS: Ještě jsem zapomněl, že nám nedostatek BEV regulérně zmařil koupi auta :D
    Docela dlouho jsme uvažovali o koupi novyho kabrioletu, do užšího výběru se dostaly BMW Z4 (kvuli vzhledu, mi se líbí hrozně, ženě už moc ne, navíc ma tvrdej podvozek, ale to "sporťáky" všechny), pak mazda mx-5 (taky kvůli vzhledu, a i ceně) a BMW i4 (zejména praktičnost, ptže má 4 sedadla).

    Jenže pak jsme přešli na BEV a řekli si, že ICE už nikdy, ptže je s tím děsná otrava, navíc fun factor okamžitýho zrychlení by se u kabria obzvlášť hodil.
    A do dneška se žádný pořádný BEV kabrio nedělá (možná ta i4, ktera je ale puvodne navržena pro ICE, což je pro mě překážka, obojetnost já nerad :D )
    CERBERUS
    CERBERUS --- ---
    JYRKA: Jop, uz jsou to skoro 2 roky (TM3LR) a dalsi bude urcite EV (Tesla,Rivian,BMW, ...). Pred tim vzdy BMW a ac mi chybi nektere veci (HUD, 360 kamera, ...) tak dalsi auto uz jsme automaticky s moji drahou zacali vybirat EV.

    Kdyz jsme meli po nehode s Teslou par tydnu nahradni auto, tak moje lepsi polovicka touzebne vyckavala kdy zase bude moct pouzivat "Tesla power" (na rozjezdy na semaforech, pripojeni na dalnice apod). A dcerka kazde rano nastupovala do auta s tim ze "tomu autu smrdi vyfuk" :)
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    JYRKA: U nás to tak máme.
    První byl I-pace několik let poté jsme se rozhodli, že budeme prodávat 5 let starou Mazdu CX-3 (v té době s ní jezdila tchýně, ale s nájezdem tak 5k ročně + bydlíme vedle sebe, takže to je takovy "druhy auto do rodiny"). Já hodně loboval za druhý BEV, házel mi do toho vidle švagr, kterej to rozmlouval, vždycky když s ním chvíli tchyně mluvila, tak přišla s: Ale alespoň jedno ICE bychom doma mít měli...co kdyby náhodou... :D
    On je proti elektromobilům, ale z velmi praktických důvodů, nejsou (resp. do velmi nedávné doby pro něj byly naprosto nevhodné): Jezdí ročně 70k km a hlavně to jsou všechno dlouhý trasy přes 500km jedním směrem.

    Nakonec jsem zvítězil a začátkem roku jsme koupili TMY a naprostá spokojenost. Tchýně se to naučila řídit bez problémů, do toho kdykoliv někam jedem, tak je druhy auto na přebytcích (hodně mě sraly víkendový výlety, kdy jsem věděl, že krmím darmožrouty z ČEZu). Od doby pořízení druhého BEV nemáme žádné přetoky, a zároveň jezdíme téměř výhradně zadarmo. Uvidíme jak moc nám do toho zasáhnou zimní měsíce :)
    ROXTYDY_A_BIBOB
    ROXTYDY_A_BIBOB --- ---
    JYRKA: nebud slusnej, kolik? ;)
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    Z jiného soudku: Nabídka na Mustanga Mach e s prodlouženým dojezdem byla natolik neodolatelná, že prodáváme Octavii a budeme plně električtí (+ Tesla model 3 RWD 2020)
    Je tady ještě někdo, kdo úplně opustil spalováky?
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    LAUNCHER: SPEEDY: Spíš mě ale napadá, že je to z 2020-11, může to za tu dobu být jinak. Na mobilu tu toho moc nepohledam, rád se nechám opravit..
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    LAUNCHER: Tzn zraněný by musel prokázat že zakopl o ten kabel, pojišťovna to nekryje protože na chodníku máš koukat před sebe a dál good luck ve snaze se soudit s majitelem auta mimo pojišťovnu.
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    SPEEDY: A co se týká toho překladu konkrétního odstavce co jsem dával, přijde mi tvoje verze nereálná.

    Deepl: "Scénář pojistné události je tedy stejný, jako kdyby jednotlivec musel prokázat, že byl skutečně sražen majitelem elektrického vozidla, a následně uplatnit nárok vůči jeho pojišťovně. "
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    SPEEDY: Kdyby sis ten link alespoň rozklikl 🙄

    '...The problem with a claim against the car owner is that if the insurance doesn't cover them then they are probably not worth suing.'
    SPEEDY
    SPEEDY --- ---
    LAUNCHER: Ocividne nerozumis tomu, co Kathryn rika. Pokud nekdo zakopne o tvuj kabel a zazaluje te, soud to bude resit stejne, jako by jsi ho tim autem prejel. Zbytek clanku je o tom, jestli v pripade, ze zalobce uspeje, te kryje povinne ruceni nebo ne.
    BASIK
    BASIK --- ---
    CERMI_FOX: Právě proto, že se u těchhle problémů nedá najít jedno všeobjímající a všem vyhovující řešení, tak se v rámci reakce na vzniklou situaci prostě poměřujou zásahy do jednotlivejch práv. Proti sobě tady stojí "individuální právo majitele nabíjet BEV na veřejným prostranství" a "právo všech potenciálních uživatelů veřejnýho prostoru na bezpečnej pohyb po tomhle prostoru a právo na veřejnej prostor bez vizuálního smogu".

    Navíc je potřeba zohlednit to, že pro nabíjení BEV existujou alternativy - nabíjení na jakýmkoliv pozemku, kterej není veřejným prostranstvím a nabíjení na veřejným prostranství, kde jsou k tomu vyhrazený místa. Naproti tomu bohužel alternativní cesty, jak se dostat k těm obecnějším chráněnejm zájmům nejsou.

    Za takový situace mi ta místní úprava smysl holt dává.

    A co se týče židliček na ulici - nejde o vylití dítěte s vaničkou, jak by z tvojí reakce vyplývalo, zjevně o separátní problematiku (řeší to samostatnej článek vyhlášky). Obecně jde v podstatě o situace, kdy by mělo správně dojít k záboru veřejnýho prostranství a neděje se tak. Nevztahuje se na obcí umístěnej mobiliář, schválený kulturní akce, zdravotní pomůcky.

    A jako vždy - opět to bude reakce na něco. Kdybychom se permanentně nesnažili "ochcat" systém a využít každý zákoutí současnejch pravidel, nikdo by aktivně další zákazy nevymejšlel. Jelikož do toho mám celkem vhled, tak jsem si zrovna tímhle docela jistej.

    Zdroj: https://mestokladno.cz/oznameni-o-vyhlaseni-pravniho-predpisu-obecne-zavazna-vyhlaska-statutarniho-mesta-kladna-quot-o-zabezpeceni-mistnich-zalezitosti-verejneho-poradku-ochrane-zelene-a-zlepseni-vzhledu-mesta-quot/d-1501696/p1=2100050500

    Nejhorší na tom je, že jsem taky pro zcela minimalistickou legislativu, ale obávám se, že v populaci (nejen český) je prostě nadkritický množství lidí, co by bez těch pravidel nějak racionálně soužít neuměli.
    CERMI_FOX
    CERMI_FOX --- ---
    BASIK: to, co popisuješ, je issue, která nemá one-size-fits-all řešení. Takových je v životě mnoho, možná i většina. Kde je špatně dimenzovat řešení na konkrétní problém? Například
    nabíjet na svým plácku před RD - not a problem
    jedna dvě chráničky přes chodník splňující nějaká technická kritéria - not a problem
    v ulici se EV rozmohlo - postavíme uliční nabíječky
    Klidně to může být stylem kdo dřív přijde, ten dřív mele, ostatně tak je to už třeba u FVE, ať neodbíháme daleko od tématu - když je v regionu příliš mnoho FVE, dalším už se nepovolí přetoky.

    Jenže tamní úřad se k tomu postavil tak, že radši převentivně vše zakáže ne stylu one-rule-fits-all a to pro jistotu včetně židliček na ulici.
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    SPEEDY: This is Money spoke to Kathryn Hart, a partner at personal injury law experts Lime Solicitors:

    "This makes the claim scenario the same as it would be if an individual needed to prove that they had actually been knocked down by the owner of the EV, with the claim then made against their insurer. "

    Promiň ale za právní radou půjdu spíš za Kathryn, než za ID Speedy co se zase blbě vyspal...

    Can I run a cable to charge an electric car across the pavement? | This is Money
    https://www.thisismoney.co.uk/money/cars/article-8921085/Can-run-cable-charge-electric-car-pavement.html
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    DAN_F: Vidíme každý jinak, ale tohle cos napsal /možnost si to vyběhat, jestli správně chápu/ se mi alespoň líbí mnohem víc než plošný zákaz 👍

    Cením konkrétní a detailní odpovědi na moje otázky. Opět, s nulou argumentačních faulů.

    (Sorry, běhají mi to dečka, píšu děsně 🙄)
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    BASIK: To je normální že se lidí neschodnou. A já jsem i hodně zvyklej, pokud píšu česky. To není primárně o CZ, spíš že anglicky mám větší výběr a píšu na boards se stejným světonázorem (right, libertarian) a CZ je typicky left, authoritarian. Ale zas kdo vedle mě není left + authoritarian, že jo 😇.

    Jednotky lidí - Nelíbí se mi to, ale ne do té míry, že bych jim to chtěl zakázat. Někdo to má jinak, OK, let's agree to disagree.

    Spousta chrániček - Neberu jako argument dokud nebude fotka. Řešit až nastane, nezakazovat předem, pls.

    Btw já diskuzi s Tebou taky cením, bez argumentačních faulů, vhled do věcí co já třeba tolik neřeším ale něco mi to třeba dá, no hurá.
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    LAUNCHER: Konkrétní odpovědi:

    1) Já to nepožaduju zakázat, a nepožaduju od města nutnost povolení pro každý takový příklad. To zakázané je a pro každý tebou popsaných případ potřebuješ povolení záboru veřejného prostranství a smlouvu k pronájmu, nejen od města, obvykle od několika institucí. Jejich získání má svoje pravidla, která jsou smluvně ošetřená a v jejich rámci obvykle máš povinnosti, které tě zavazují k splnění určitých bezpečnostních opatření a přebíráš tím odpovědnost za případné problémy na sebe.

    2) Pokud budeš mít povolení k záboru, smlouvu na pronájem prostoru a přívod elektřiny, je jedno, co tím budeš napájet. Rozdíl, mezi povoleným a zakázaným v tomhle případě není spotřebič, který elektřinou napájíš, ale naprosto neregulovaný soukromý zábor veřejného prostoru s významnými bezpečnostními implikacemi.

    3) Tady se můžeme jenom dohadovat, protože konkrétní situaci neznáme, ale předpokládám, že to bude dané konkrétním scénářem, ke kterému v Kladně docházelo.

    Tobě přijde v pohodě nárokovat si veřejný prostor pro svoje osobní potřeby a nijak to neregulovat. Mně přijde lepší netahat kabely přes chodníky a radši se domluvit se samosprávou na vybudování nabíjecího místa. Tím bych to uzavřel. Další odpovědi na tvoje dotazy už nesepisuju :)
    BASIK
    BASIK --- ---
    LAUNCHER: Teda musim rict, ze doted jsem fakt ocenoval, jakym zpusobem se snazis ty diskuze tady vest, prislo mi to sympaticky. Ale tady se teda nejak nepotkavame :)

    Fotku nemam. Zatim tenhle problem neexistuje. Co existuje, jsou jednotky lidi, kterejm prijde dobrej napad nabijet svy EV soustavou beznejch spotrebnich prodluzovacek, ktery visej/lezej ve verejnym prostoru. Ja rikam, ze to neni zadouci stav. Ty rikas, ze reseni prece jsou, treba ty chranicky.

    A co ted s tim. Budou se chranicky tolerovat nehlede na jejich pocet? Kolik chranicek na kilometr je jeste v poradku? Je spravny pridavat do verejnyho prostoru dalsi bariery? Tohle vsechno musi zvazovat ta mistni samosprava, ktera celi tomu, ze jim tam lidi chodej nadavat, ze soused nabiji z okna, nehlede na to, jestli ti takovy predstavy prijdou racionalni ci iracionalni.
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    BASIK: Prosím o dodání fotky s Tebou popisovanou situací: "Prave po ty tvoje chranicky co deset metru".

    Nevěřím že to existuje mimo iracionální představy, ale plést se můžu.
    BASIK
    BASIK --- ---
    LAUNCHER: z fotek od tebe neni poznat, jestli to jsou jen chodniky, proto pisu i cyklostezky (a jsou i smiseny komunikace tohohle typu), navic na kolech/odrazedlech jezdej po chodnicich treba maly deti.

    A proc jsou ty predstavy iracionalni? Legislativne se holt musi pocitat s velkou skalou pripadu od jednoho kabelu na kilometr chodniku az prave po ty tvoje chranicky co deset metru. A teda predstava, ze se to i na tom Kladne zreguovalo jen proto ze mohlo, je pravdepodobne spatna. Regulace tohohle typu vznikaj na zaklade opakovanyho jednani par vyjimecnejch pitomcu, ktery se musi nejak resit. Tem bez nadavat, ne mestu, ktery s tim musi neco delat.
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---

    Nabíjení EV na ulici, kabelem přes chodník


    Instrukce:
    Ať to nemusíme řešit úplně po jednom a vidíme alespoň procento jak je tu zastoupeno jakých názoru. Stejně se vzájemně nepresvedcime...

    29 hlasy od 29 respondentů

    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    BASIK: Na kole na chodník nesmíš. Podobný lidi to zakázali, můj nápad to nebyl.

    BASIK: Nejsem schopný racionální diskuze o iracionálních představách. Já za tím vidím nouzovku, ty za tím vidíš každý druhý auto. Řešil bych až nastane. EV je tu pár.
    BASIK
    BASIK --- ---
    LAUNCHER: Vsak ulicni nabijecky v lampach, obrubnicich apod. ano, reaguju ciste na to krasny reseni s tema otresnejma chranickama :) to proste cesta neni.
    BASIK
    BASIK --- ---
    LAUNCHER: Mene represe pro majitele EV, vice represe pro ostatni uzivatele verejnyho prostoru. Kdyz si predstavim, ze je pres chodnik/cyklostezku u kazdyho domu/panelakovyho vchodu tahle chranicka, tak tim tyhle komunikace vyradis z pouzivani pro vsechny lidi na invalidnim voziku/s kocarkem/na kole.

    Ty priklady, krery uvadis, maj vsechny neco spolecnyho - jsou na namestich, takze to je verejnej prostor s jinejma parametrama, kterej je k tomu nejak uzpusobenej, navic je to omezeni v ramci nejaky dalsi spolecensky funkce. A vetsinou jsou jednorazovy.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam