• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    LAUNCHER: hele, ja se necemu lepsimu nez co mam nikdy nebranil. Prvni iPhone jsem si koupil asi hodinu pote, co mi ho nekdo pujcil na pet minut do ruky, bez subvenci.

    Az jednoho dne - a ten den urcite prijde - tenhle moment zaziju s nejakym elektroautem, tak taky zadny subvence potrebovat nebudu. Uplne postaci aby bylo lepsi nez moje Volvo diesel.
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    Evropa 2023 - Norsko, Island pres 50% novych aut jsou BEV. Uvidime kdo dalsi treba v 2025? Prekvapilo me, ze podil snad vsude vzrostl, vcetne DE po konci dotaci (tam jen o fous). Pro zajimavost, v CZ ~3% . Moc se mi libi ten mezirocni narust v Dansku a Finsku. CH jen 20.9% a opravdu i ID Blowup se tomu stale brani koukam, ja tu chci toho napraveneho hrisnika proste, takze doufam ze mi udela radost s dalsim jeho autem nekdy priste ☺️

    Das Elektroauto boomt, aber die Schweiz fällt zurück
    https://www.watson.ch/digital/schweiz/241441297-das-elektroauto-boomt-aber-die-schweiz-faellt-zurueck

    JYRKA
    JYRKA --- ---
    BLOWUP: Švýcarsko, Německo a Rakousko nejsou měřítko normálnosti. Země, kde se platí převážně hotově, používá fax a papírové vizitky fakt byly vepředu kolem roku 1890 :)
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    DOCKINEZ: normalni auta meli nejdriv taky jenom ti bohati, ale zase u nich nebylo potreba je subvencovat. Socialne problematicky je imho jenom kdyz tem chudejm ty spalovaci auta zkusis zakazat.

    Subvence jako takovy imho neni spatnej postup, urcite lepsi nez pomoci zakazu. Coz pochopila po dvou neuspesnejch pokusech i nase vlada, treti zakon o klimatu ji obyvatelstvo v referendu nezamitlo protoze se tech zakazu zrekla.

    Druha otazka ale je, co tema subvencema docilis: imho je vyuzijou stejne jenom ti, kdo by to auto nebo o co v nich jde tak jako tak sami od sebe koupili, naopak nekdo kdo z nejakyho duvodu o to zajem nema se na to vysere i se subvencema.

    Priklad? Ja dostal od kantonu na subvencich za renovaci a energetickou sanaci myho baraku dost na to abych si za to treba tu teslu koupil (na kterou u nas subvence nejsou). Bejval bych ale presne tu samou renovaci a energetickou sanaci delal i kdyby mi za to nikdo nic nenabizel. Naopak, mohl bych dostat dalsich 50k CHF od pamatkaru, ale ten kterej ma moji prestavbu na starosti mi neni sympatickej a diky tomu by mi do toho mel tendenci vic kecat, tak jsem o ty penize nepozadal i kdyz to presne podle pamatkarskejch prani a postupu sanuju a mel bych na ni narok.

    Kdyz jsem si ted trochu znenadani musel kupovat novy auto tak byl naprostej no brainer ze to bude zase diesel, nikdo z lidi ktery znam a kdo to tematizoval mi nepolozil otazku jestli by melo smysl neco elektrickyho. Naopak, shodou okolnosti jsme soucasne kupovali dve auta pro kancelar a jedno pro myho sefa - vsechno ty velky SUV od BMW, vsechny tri diesel. Ponevadz jsem takovej advocatus diaboli tak jsem se pri schuzi zeptal jestli nechceme aspon jedno z nich elektricky, celej kancl na me koukal jestli jsem pri smyslech a sef na to ze kdo si chce hrat, at si to koupi domu, ale na praci potrebujeme neco co funguje. Toz tak - na tom by zadny subvence nezmenily nic. A pokud pomoci subvenci docilis jenom to samy co bez nich, ale mozna trochu rychleji, tak by mi prislo smysluplnejsi ty penize pouzit treba na lepsi sit nabijecek nebo proste neco co ty elektricky auta udela trochu pouzitelnejsi i pro nekoho jako jsem ja.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    PETER_PAN: Ještě by bylo fajn to rozšířit o:

    e) garance originálních náhradních dílů po dobu nejméně 30 let od uvedení vozidla na trh A/NEBO zpřístupnění výrobních parametrů veřejnosti v evropské databázi náhradních dílů.
    (= vznik detailní databáze všech modelů prodávaných v EU, třeba E.U.S.P.A.D)

    f) nejpozději 10 let od uvedení modelu na trh do EUSPAD nahrát SW a manuály umožňující diagnostiku, opravu, adaptaci, výměnu či modernizaci bateriového modulu.

    g) zákaz metod znemožňujících diagnostiku, opravu, adaptaci, výměnu či modernizaci bateriového modulu.


    BEV jsou teoreticky nesmrtelná, ze silnic je odstraňují primárně bouračky a s nimi související obtížná dostupnost náhradních fílů. 10 let staré baterie jsou při šetrném užívání stále v dobrém stavu a zastaraly tak spíše morálně, neboť kapacita wh/kg se mezitím zdvojnásobila až ztrojnásobila - jenže je problém s výměnou za modernější verzi…
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    DOCKINEZ: Hele tak jak jsou dotace nastaveny mam take vyhrade, ale v zasade s koncepci dotaci souhlasim.

    Muselo by to byt ALE s jinymi pravidly.

    a) Dotace by mohla byt jen na plnohodnotna auta. Ne ty totalni shity typu auto s 55 kWh baterkou bez pouzitelne rekuperace a tepelneho cerpadla s akcim radiusem 120 km.
    b) Souvisi s a) Nastavit podminky pro dotace aby to vyrobce nutilo tam davat aktualni technologii a nesnazit se jeste par let vyprodavat neco uz roky prekonaneho (napriklad mene ucinna rekuperace, oproti te ktera je bezproblemu k dispozici)
    c) Dotace by byla podobne jako u zemedelskych stroju na tu leasingovou cast ceny. Tzn. dosahne na to i ten co to neni schopny vykeshovat (z principu) a emitent dotace si urcuje i leasingove podminky.
    Bonus muze take byt zvyseni bonitniho ratingu emitentem dotace.
    d) Dotace by mela byt dostupna za stejnych podminek firmne i fyzicke osobe. Pokavad ma byt argument dostat elektromobily do systemu a vytvoreni sekundarniho trhu, pak je jedno jestli to pujde pres firmy nebo fyzicke osoby.

    U dotace tohoto typu jde o to aby to vytvorilo poptavku po nabijeci a servisni infrastrukture, know-how, sekundarni trh a pripravilo to system na dobu kdy bude elektromobilita povinna. Je to myslim i levnejsi nez strcit hlavu do pisku a pak najednou (pekne po cesku) kricet ze nic neni pripravene (kdyz na to bylo 20 let).
    MMORT7
    MMORT7 --- ---
    DOCKINEZ: Ano, že stejného důvodu chudí nájemníci dotují baráčníkům výměnu kotlů a za odměnu nedýchaji na procházce dehet.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    DOCKINEZ: Ach jo.
    Tak navrhni koncept, jak prevest energetiku na bezemisni.
    DOCKINEZ
    DOCKINEZ --- ---
    JYRKA: Jakože vyšším zdaněním chudých* pomůžeme bohatým k dotaci na EV s tím, že jednou si ti více zdanění chudí možná jednou místo dvojkový ofce s demontovaným filtrem pevných částic koupí ojetý EV?

    Wow.

    *nevěříme tomu, že když Tykačovi nebo Křéťovi víc zdaníš uhelnej byznys, že to nepromítnou do cen a celej ten cirkus tak nezaplatí koncovej spotřebitel, že ne?
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    DOCKINEZ: Víš, kde se ta dotace bere a taky to, že nejde podle pravidel použít na hasiče?
    Emisní povolenky jsou zdroj a tento zdroj se smi pouzit jen na snizeni emisi
    DOCKINEZ
    DOCKINEZ --- ---
    MMORT7: Nesouhlasím. Peníze doslova vyhozený za dotace pak chybí v eráru jinde.

    Hele pro školy, nemocnice, veřejnou správu, hasiče, fízly atd. atd. bych nějakou formu podpory EV ještě akceptoval.

    Ale přispívat soukromým subjektům na cokoliv je perverze.
    TOFI
    TOFI --- ---
    Trump Says He Has 'No Choice' but to Back EVs After Musk Endorsement - Business Insider
    https://www.businessinsider.com/trump-electric-vehicles-elon-musk-endorsement-2024-8
    Former President Donald Trump said he had "no choice" but to support electric vehicles after Tesla CEO Elon Musk "endorsed" him.
    MMORT7
    MMORT7 --- ---
    DOCKINEZ: MHD je taky dotovaná. Dotace Elektroaut je nejlepší metoda jak vytvořit trh ojetých Elektroaut.
    DOCKINEZ
    DOCKINEZ --- ---
    Né že by nebylo smutný, že je třeba dobrý věci dotovat. Ale to není téma tohoto klubu.
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    Na novinkach si vsimli, ze klesaji prodeje v Nemecku .. ceho si ale nevsimli je to, ze v lednu nebo unoru skoncila dotace.
    Od elektromobilů se odvracejí už i němečtí zákazníci - Novinky
    https://www.novinky.cz/clanek/zahranicni-evropa-od-elektromobilu-se-odvraceji-uz-i-nemecti-zakaznici-40482127
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    ČEZ konečně vyměnil kabely u "podvodných" nabíječek (člověk platil za UFC, ačkoliv reálně mohl nabíjet max 70kw)

    Konečně víc proudu. ČEZ vyměnil kabely u rychlonabíječek, kde se většina aut nabíjela pomalu | Hospodářské noviny (HN.cz)
    https://auto.hn.cz/c1-67347640-konecne-vic-proudu-cez-vymenil-kabely-u-rychlonabijecek-kde-se-vetsina-aut-nabijela-pomalu
    RATTKIN
    RATTKIN --- ---
    co užitkové elektromobily, třeba multukára?
    Užitkové elektromobily - Luboš Zahradník - ElektroFest
    https://youtu.be/Wbl_LCUiVqM
    NIMBUS
    NIMBUS --- ---
    LAUNCHER: A proč to vypadá vevnitř tak lacině? To je nějaká entry řada interiéru?
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    LAUNCHER: Zrovna dneska jsem viděl skladovku, BUZZe za 1M vč DPH a není se čemu divit, potřebujou to prodat, než přijde tohle.

    Jinak za mě je to tak opravdu max cena, za kterou to jde prodat, protože starej BUZZ je za mě vzhledem k vlastnostem na hranici použitelnosti.
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    2024 Volkswagen ID. Buzz GTX - Interior and Exterior in details
    https://www.youtube.com/watch?v=IkPPDu04KDg
    TOFI
    TOFI --- ---
    5.6M (1.8M v USA)
    Tesla Cybertruck je na prodej v Praze! Cena vás posadí na zadek | Auto.cz
    https://www.auto.cz/tesla-cybertruck-je-na-prodej-v-praze-cena-vas-posadi-na-zadek-153436
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam