• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    DOCKINEZ:

    List of sovereign states by economic freedom - Wikipedia
    https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_sovereign_states_by_economic_freedom

    STETKINS
    STETKINS --- ---
    BLOWUP: Jasný, tohle není starost architekta i když architekt má zjistit potřeby investora a případně upozornit na potřeby, které si neuvědomují, protože třeba v RD nikdy nebydleli.
    Pokud jsou všude chráničky/instalační roury, tak je to asi v pohodě (nechat si kdykoliv přitáhnou cokoliv tě napadne je hodně odvážné tvrzení, jde to většinou jen teoreticky :-D)
    Příprava je většinou jenom kabel a případně nějaké úpravy. Může to být i tak, že se prostě promyslí, kde to auto bude, kde se bude nabíjet a odkud se potáhne kabel a třeba se dojde k tomu, že se to nemusí řešit (asi v tvém případě, když tam jsou ty instalační roury...).
    Mockrát jsem ale viděl, že se sekají kabely do 3 roky staré fasády a rozebírá se dlažba atp.
    Speciální oddělení v pekle pak musí být pro architekty, kteří investorům řekli, že exteriérové stínění nebude asi potřeba, že se to přehřívat nebude a pak se tam musí dodělávat žaluzie :-D


    DIM_: Úplně ti rozumím. V takových případech si říkám, že jsem svoji profesionální povinnost splnil a upozornil je na blbost, kterou chtějí udělat. Když pak na tom stále trvají, tak si akorát rozmýšlím, jestli už to není něco co nechci udělat z principu...
    DOCKINEZ
    DOCKINEZ --- ---
    RATTKIN: Prosím? Volný trh? A mohl bych ho v té naší přeregulované EU vidět?

    (sry, řečnická otázka, netřeba odpovídat)
    DIM_
    DIM_ --- ---
    STETKINS: Ja nechaval tahat novou elektrinu do 19 samostatne stojicich garazi. Vsechny funguji na 1 starej 3faz.
    Vsem jsem nabidl, jestli chteji svuj elektromer, aby v budoucnu mohli v klidu nabijet auta.

    5 lidi reklo, ze ano (pouze 1 planuje nakup elektro).
    Zbytek rekl, ze to je zbytecny a chteji zustat na tom starym 3faz elektromeru s hlinikovejma rozvodama.

    Tak navzdory tomu jsem jim nechal natahnout novej silnej kabel (na svy naklady), kterej jim v budoucnu utahne pomaly nabijeni ve vsech 14 garazich.
    Ten ted je zakoncenej v krabici a ceka, az ho v budoucnu budou potrebovat.

    Az jednou jim ten hlinik shori (brzy) nebo nekdo si tam nabije auto v tech 14 garazich, tak se brutalne rozhadaj, protoze ted si delej elektrinu rovnym dilem. Vysvetloval jsem jim to, nepochopili.

    BLOWUP: To je treba pro me priprava na nabijecku. Tech 5 lidi ma v garazi ted pripraveny kabely, aby si tam nekdy v budoucnu mohli dat nabijecku (treba nikdy). 14 lidi ne.
    RATTKIN
    RATTKIN --- ---
    DOCKINEZ: a koncový spotřebitel pak musí začít šetřit, nebo si koupit fotovoltaiku, bohužel takhle funguje volný trh v demokratické zemi. V Číně stačí nařídit že kdo si neudělá fotovoltaiku, nebo nebude mít elektromobil, tak jeho děti nesmí chodit do školy nebo tak něco.
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    STETKINS: tak to asi nebudu profesional. Hele, tohle neni neco o co se stara architekt. Ten se stara o to aby na pripadny dalsi potreby bylo misto a aby to slo nainstalovat. Vzhledem k tomu, ze se u nas uplne vsechny elektroinstalace delaj do zabudovanejch instalacnich rour, tak si tam i za sto let muzes nechat pritahnout cokoli te napadne.

    Jen ciste ze zvedavosti: co presne je „priprava“ na nabijecku?
    STETKINS
    STETKINS --- ---
    BLOWUP: Přípravu na nabíječku dáváme do všech domů už minimálně 10 let (já jsem si kabel z rozvaděče k parkovacímu stání natáhl při stavbě v roce 2010). Pokud někdo zákazníkovi před 5 lety minimálně nenabídl přípravu k nabíječce, tak je u mě není profesionál :-D
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    KUTAS: na to je tezky odpovedet, pocitam ze proste jde o nejakej osobni pocit. Ja tech Volv uz mel asi pet a pokazdy kdyz jsem kupoval to dalsi jsem udelal par pokusu u jinejch znacek, a proste z toho nakonec to Volvo pokazdy vylezlo. V70 je stavena pro moje potreby, bohuzel uz se nedela, jinak bych si koupil zase ji. BMW na me vzdycky pusobilo strasne nafoukane, a kdyz jsem si do nej sednul tak v nem pokazdy bylo min mista a melo mensi kufr. V kancelari mame jenom BMW takze s nima obcas nekam jedu a proste bych si je nikdy nekoupil.
    Ted kdyz mi odeslo moje posledni V70 mi autoklub dal jako nahradni auto Audi Q3, byl jsem rad kdyz jsem ho zase odevzdal, ta jejich asistence se me asi trikrat pokusila zabit, urcite to neni spatny auto ale proste mi nesedlo. Mercedesy jsou uz nekolik desetileti vylozene odporny auta, bohuzel, protoze jinak jsou celkem kvalitne postaveny, alespon mam takovej pocit.

    Myslim ze Volvo nejak nevedomky trefilo ten spravnej mix z perfektne fungujiciho understatementu kterej me oslovil, no.
    Skoda ze uz nedelaj 240 se soudobym vybavenim, to by byl nobrainer.

    A jak vidis: v zadny z techhle uvah nefiguruje druh pohonu. Ten me totiz nikdy nezajimal, nezajima a zajimat nebude. Pokud jednoho dne postavej 240 kombi na elektriku, a bude jezdit jako ta se spalovacim motorem, tak ji pujdu druhej den koupit.
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    LAUNCHER: my architekti jsme prodejny devky, delame to co po nas zakaznik chce. U obytnejch staveb, jak u rodinnejch domku, tak u sidlist nebyla moznost nabijeni elektroaut doted nikdy tema. Samozrejme nevime co si kdo necha doinstalovat pozdeji. U vsech ostatnich staveb to po nas zakaznik chtel zatim jenom jednou: slo o opernej bod kantonalni policie ktera sice v ty dobe zadny elektroauto nemela ale vychazeli z toho, ze casem mit urcite budou.

    Ted jsme vyhrali soutez na nejakej werkhof a tam tipuju ze to bude taky - takovy ty vozitka na odklizeni snehu nebo zametani silnic jsou elektricky uz ted.

    Jo, jeste mi pristala na stole prestavba opernyho bodu pro greenkeepers v jednom golfclubu, tam to nejspis taky bude tema, i kdyz kdyz jsem si to tam byl obhlidnout tak vsechno co jsem videl melo vejfuk.

    Teda.. asi pred peti lety jsem navrhoval pro golfclub Interlaken budovu kde cleni parkujou ty golfovy vozejky a ty jsou ted vsechny s elektromoturkem, takze v kazdym oddeleni byla i moznost nabijeni, bylo jich nekolik set.

    Co ale je standard jsou solarni panely - casto spojeny s baterii - casto jako nahradni zdroj. Ty se delaj prakticky na kazdy strese. Krome ty moji. Myslenka autarkni energie se mi moc libi, ale dokud se nezacne delat neco co nevypada tak ze se pri pohledu na to nepozvracim, tak me to nezajima.
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    BLOWUP: Btw řešíš to ty jako architekt nějak? Nabíječky v garážích pod nějakou velkou budovou co kreslíte nebo tak něco? Veselé příběhy z praxe? Promiň, nevím co přesně jako A děláte.
    KUTAS
    KUTAS --- ---
    BLOWUP: V cem je Volvo diesel tak specialni? Ja mel nejakou spesl XC60 pred par lety a jako fajn auto, ale kdybych to mel srovnat s naslednym BMW, tak to byla vlastne docela bida.
    Ted uz vim, ze dalsi auto bude nejspis EV, to druhe do domacnosti rozhodne - jen chci nejdriv postavit FVE.
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    BLOWUP: Mně se subvence též nelíbí. Potřebovali někam zahodit ty peníze z povolenek, na rychlo to vyřešili takhle, v CZ i v DE, budiž. Jak v CH nevím.
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    LAUNCHER: hele, ja se necemu lepsimu nez co mam nikdy nebranil. Prvni iPhone jsem si koupil asi hodinu pote, co mi ho nekdo pujcil na pet minut do ruky, bez subvenci.

    Az jednoho dne - a ten den urcite prijde - tenhle moment zaziju s nejakym elektroautem, tak taky zadny subvence potrebovat nebudu. Uplne postaci aby bylo lepsi nez moje Volvo diesel.
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    JYRKA: hm, ja bych teda rekl ze ani jedno kriterium tady odsud neznam, ale urcite by se nasly jiny.
    WAMP_ELF
    WAMP_ELF --- ---
    Kupuju do lodi elektromotor z auta, tak jestli se to počítá...
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    Evropa 2023 - Norsko, Island pres 50% novych aut jsou BEV. Uvidime kdo dalsi treba v 2025? Prekvapilo me, ze podil snad vsude vzrostl, vcetne DE po konci dotaci (tam jen o fous). Pro zajimavost, v CZ ~3% . Moc se mi libi ten mezirocni narust v Dansku a Finsku. CH jen 20.9% a opravdu i ID Blowup se tomu stale brani koukam, ja tu chci toho napraveneho hrisnika proste, takze doufam ze mi udela radost s dalsim jeho autem nekdy priste ☺️

    Das Elektroauto boomt, aber die Schweiz fällt zurück
    https://www.watson.ch/digital/schweiz/241441297-das-elektroauto-boomt-aber-die-schweiz-faellt-zurueck

    JYRKA
    JYRKA --- ---
    BLOWUP: Švýcarsko, Německo a Rakousko nejsou měřítko normálnosti. Země, kde se platí převážně hotově, používá fax a papírové vizitky fakt byly vepředu kolem roku 1890 :)
    BLOWUP
    BLOWUP --- ---
    DOCKINEZ: normalni auta meli nejdriv taky jenom ti bohati, ale zase u nich nebylo potreba je subvencovat. Socialne problematicky je imho jenom kdyz tem chudejm ty spalovaci auta zkusis zakazat.

    Subvence jako takovy imho neni spatnej postup, urcite lepsi nez pomoci zakazu. Coz pochopila po dvou neuspesnejch pokusech i nase vlada, treti zakon o klimatu ji obyvatelstvo v referendu nezamitlo protoze se tech zakazu zrekla.

    Druha otazka ale je, co tema subvencema docilis: imho je vyuzijou stejne jenom ti, kdo by to auto nebo o co v nich jde tak jako tak sami od sebe koupili, naopak nekdo kdo z nejakyho duvodu o to zajem nema se na to vysere i se subvencema.

    Priklad? Ja dostal od kantonu na subvencich za renovaci a energetickou sanaci myho baraku dost na to abych si za to treba tu teslu koupil (na kterou u nas subvence nejsou). Bejval bych ale presne tu samou renovaci a energetickou sanaci delal i kdyby mi za to nikdo nic nenabizel. Naopak, mohl bych dostat dalsich 50k CHF od pamatkaru, ale ten kterej ma moji prestavbu na starosti mi neni sympatickej a diky tomu by mi do toho mel tendenci vic kecat, tak jsem o ty penize nepozadal i kdyz to presne podle pamatkarskejch prani a postupu sanuju a mel bych na ni narok.

    Kdyz jsem si ted trochu znenadani musel kupovat novy auto tak byl naprostej no brainer ze to bude zase diesel, nikdo z lidi ktery znam a kdo to tematizoval mi nepolozil otazku jestli by melo smysl neco elektrickyho. Naopak, shodou okolnosti jsme soucasne kupovali dve auta pro kancelar a jedno pro myho sefa - vsechno ty velky SUV od BMW, vsechny tri diesel. Ponevadz jsem takovej advocatus diaboli tak jsem se pri schuzi zeptal jestli nechceme aspon jedno z nich elektricky, celej kancl na me koukal jestli jsem pri smyslech a sef na to ze kdo si chce hrat, at si to koupi domu, ale na praci potrebujeme neco co funguje. Toz tak - na tom by zadny subvence nezmenily nic. A pokud pomoci subvenci docilis jenom to samy co bez nich, ale mozna trochu rychleji, tak by mi prislo smysluplnejsi ty penize pouzit treba na lepsi sit nabijecek nebo proste neco co ty elektricky auta udela trochu pouzitelnejsi i pro nekoho jako jsem ja.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    PETER_PAN: Ještě by bylo fajn to rozšířit o:

    e) garance originálních náhradních dílů po dobu nejméně 30 let od uvedení vozidla na trh A/NEBO zpřístupnění výrobních parametrů veřejnosti v evropské databázi náhradních dílů.
    (= vznik detailní databáze všech modelů prodávaných v EU, třeba E.U.S.P.A.D)

    f) nejpozději 10 let od uvedení modelu na trh do EUSPAD nahrát SW a manuály umožňující diagnostiku, opravu, adaptaci, výměnu či modernizaci bateriového modulu.

    g) zákaz metod znemožňujících diagnostiku, opravu, adaptaci, výměnu či modernizaci bateriového modulu.


    BEV jsou teoreticky nesmrtelná, ze silnic je odstraňují primárně bouračky a s nimi související obtížná dostupnost náhradních fílů. 10 let staré baterie jsou při šetrném užívání stále v dobrém stavu a zastaraly tak spíše morálně, neboť kapacita wh/kg se mezitím zdvojnásobila až ztrojnásobila - jenže je problém s výměnou za modernější verzi…
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    DOCKINEZ: Hele tak jak jsou dotace nastaveny mam take vyhrade, ale v zasade s koncepci dotaci souhlasim.

    Muselo by to byt ALE s jinymi pravidly.

    a) Dotace by mohla byt jen na plnohodnotna auta. Ne ty totalni shity typu auto s 55 kWh baterkou bez pouzitelne rekuperace a tepelneho cerpadla s akcim radiusem 120 km.
    b) Souvisi s a) Nastavit podminky pro dotace aby to vyrobce nutilo tam davat aktualni technologii a nesnazit se jeste par let vyprodavat neco uz roky prekonaneho (napriklad mene ucinna rekuperace, oproti te ktera je bezproblemu k dispozici)
    c) Dotace by byla podobne jako u zemedelskych stroju na tu leasingovou cast ceny. Tzn. dosahne na to i ten co to neni schopny vykeshovat (z principu) a emitent dotace si urcuje i leasingove podminky.
    Bonus muze take byt zvyseni bonitniho ratingu emitentem dotace.
    d) Dotace by mela byt dostupna za stejnych podminek firmne i fyzicke osobe. Pokavad ma byt argument dostat elektromobily do systemu a vytvoreni sekundarniho trhu, pak je jedno jestli to pujde pres firmy nebo fyzicke osoby.

    U dotace tohoto typu jde o to aby to vytvorilo poptavku po nabijeci a servisni infrastrukture, know-how, sekundarni trh a pripravilo to system na dobu kdy bude elektromobilita povinna. Je to myslim i levnejsi nez strcit hlavu do pisku a pak najednou (pekne po cesku) kricet ze nic neni pripravene (kdyz na to bylo 20 let).
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam