• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    RATTKIN
    RATTKIN --- ---
    RATTKIN: funguje to stejně jako moje předchozí Hyundai a Kia, jak říkám nejsem autíčkář a stačí mi to.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    RATTKIN: Automatické nastavení frekvence stírání stojí za prd
    RATTKIN
    RATTKIN --- ---
    BOBASH: na páčkové tesle (současná TMY ještě páčky má) se zmačkne levá páčka a stěrač jednou setře. Podržím pro umývání. Dokonce nejdřív stříkne horní tryska aby se zvlhčilo sklo, pak stříká horní nebo spodní tryska v rytmu stírání by se sklo dobře umylo a zároveň nespotřebovalo moc kapaliny. Podle mne hodně dobře vymyšleno. Senzor taky funguje dobře. Intenzita stírání pokud chci manuální se nastavuje levým kolečkem.
    Nevím co by bylo lepší, má to nějaké auto lepší?
    Já nejsem autíčkář a nikdy jsem neměl dražší auto než 800.000 (teslu nevyjímaje) tak to neumím porovnat.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    Tak meziročně -6 %. Samozřejmě je to ovlivněné koncem dotací na klíčových trzích, ale stejně...
    https://electrek.co/wp-content/uploads/sites/3/2024/08/BMW-Tesla-EV-sales.jpg

    GOR
    GOR --- ---
    JYRKA: Mně přijde, že titulky jsou nějaké, ale když se začtu do článků, zpravidla je závěr takový, že zájem je slabší než čekala ta která automobilka, ne že by vyloženě meziročně klesal.
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    Solax představil střídač k FVE, kterej podporuje DC charging, takže už se blíží doba, kdy půjde z FVE hned do auta, což zvýší účinnost o 10%+
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    SCHWA: JYRKA: Určitě bych si raději ověřil, jestli půjčovna dodává karty a kolik chce za kwh a pak to porovnal s jinými poskytovateli.
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    NIKDAS: Z EU zemi je CZ #3 od konce s 3% podilem BEV na celkovych prodejich 😅

    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    JYRKA: Ptam se, nevim - Podle ceho se bere, ze upada zajem o EV? Vsak to snad vsude roste, pokud porovnam podil EV na prodejich aut za libovolny mesic snad libovolneho trhu proti podilu za stejny mesic minulych let.

    Treba USA takhle. EU: [LAUNCHER @ Elektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌]

    JYRKA
    JYRKA --- ---
    NIKDAS: Pujcovna by mela dodavat i nabijeci karty
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    SCHWA: Pokud nemůžeš nabíjet přímo u kámoše (tzn, nemá nikde poblíž parkovacího místa zásuvku - klidně obyč na 230V), tak se podívej na plugshare.com kde jsou v okolí jeho bydliště nabíječky a kdo je provozuje, jsou tam různé filtry. Podle toho zjistíš, kterého postykovatele si předem zařídíš (aplikaci apod).
    U polestare využiješ CCS2 (rychlé nabíjení), Typ2 ("pomalé" nabíjení - v řádu hodin) a obyč zásuvky (pomalé - v řádu dní).
    Taky doporučuju zeptat se v půjčovně co k tomu dodávaj za příslušenství - minimálně by měli dodávat kabel Typ2 a pomalou nabíječku do zásuvky.
    SCHWA
    SCHWA --- ---
    Ahoj, pujčuji si na tyden na Mallorce (dovolená 2 dospeli, 2 deti) Polestar 2. Nebudeme jezdit každý den, jedeme tam hlavně za kamarádem, který se na Mallorcu přestěhoval.
    Je to pro EV newbie hodně blbý nápad? Již delší dobu si chci EV vyzkoušet a tohle mi přišlo jako fajn příležitost.
    Jezdil jste někdo EV na Mallorce? Četl jsem o městských nabíječkách zdarma (limit nabíjení 2 hod).
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    JYRKA: kde na té křivce jsme (v čr i celosvětově).

    Podle mě už v návratu do reality, nebo minimalně těsně před
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    JYRKA: O3 jsem měl před TMYP, na ani jednom autě mi to nepřišlo/nepřijde problematické, na přímé porovnání bych si netroufl, také proč.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    Jinak, v souvislosti s články o tom, jak uvadá zájem o elektromobily. Gartner má teorii "hype křivky", která funguje dlouhá léta - a ta, podle mého, sedí na elektroauta.
    https://kpc-group.cz/wp-content/uploads/2017/11/hype-krivka.png
    Celý článek tady: https://kpc-group.cz/blog/metodika/hype-krivka

    JYRKA
    JYRKA --- ---
    LAUNCHER: 90 % je strašně málo.
    (subjektivně, u naší M3 z roku 2020 je to méně, tak 60 %). I kdyby to bylo 90 %, tak je to pod úrovní špatných automatických stěračů u naší bývalé Toyoty Auris z roku 2014 a hluboko pod Octávií 3 z roku 2017, kterou právě prodáváme - tam nemusím korigovat nastavení prakticky nikdy.
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    JYRKA: Spise povedlo, v 90% pripadu na to nesaham, YMMV. Kdyz uz, tak spis chybi ostrik celni kamery, jen sterac pres jeji vyhled je malo / hmyz v lete.

    Mrzi me, ze mam jeste packy, libi se mi to prehazeni prvku na volant, jako to ma Highland. Vsechno vidis oznacene, vse pod prstama. Libilo by se mi jeste vice, kdyby ten volant sel uzivatelsky vyndat pryc a misto nej sel dat jiny treba s jinym rozlozenim prvku, nebo klidne s vice prvky nez ma default, to cele pres nejaky standard. Pak by i odpadlo ze kazdy to chce jinak, proste by mel clovek svuj oblibeny volant. Narazim ted treba na to, co vsechno umi prvky volantu v F1. Ze ma tohle problem s liability chapu, ale libilo by se mi to moc.

    That being said, resil bych spis 150 kWh baterii a birds eye view s vyhledem na kola, nez tyhle veci... ale kdyz uz na to prisla rec, tak za me takhle.

    JYRKA
    JYRKA --- ---
    BOBASH: Proste spolehali na to, ze vyladi automaticke stirani. No, nepovedlo se.
    CERMI_FOX
    CERMI_FOX --- ---
    BOBASH: ja treba tocenim levy packy ovladam svetla :-) ale elektroauto to neni, takze offtopic.
    Kazdopadne presne vystihujes duvod, proc si asi teslu nikdy nekoupim, nejsem nejak schopny se szit s ovladanim dulezitych veci jako sterace, blinky nebo dalkovy tlacitky (aspon to maji ty nove). Mozna bych si po mesici zvykl, ale nevim no, auto za milion a kus je moc na "treba si casem zvyknu". Pro me je ergonomie a jednoduchost ovladani asi nejdulezitejsi vlastnost auta, mam rad packy a tvarove odliseny tlacitka. I kdyz jinak se mi tesly moc libi a naprosto chapu, proc si to lidi kupuji.
    Stejne jako jsem si dodnes nezvykl na dotykovou klavesnici na mobilu a pisu na ni priserne pomalu a se spoustou preklepu.

    Ok, boomer mi psat nemusite, vim to o sobe.
    MAGE
    MAGE --- ---
    BOBASH: Vyhoda tech tesel je ze si to do nich muzes dokoupit

    https://enhauto.com/knob
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DAN_F: Mimochodem, jestli někdo aplikoval tvoji myšlenku s věcí, co se s ní kroutí a zmáčknutím se mění to, co ta věc dělá, fakt dobře, tak je to Škodovka se Smart Dials. A předtím teda JLR s něčím podobným, ale skoro mi přijde, že tý škodovce to funguje líp.

    Akorát v elektromobilech to zatím nemaj.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam