• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    ALMAD
    ALMAD --- ---
    MINER: Dava to perfektni smysl kdyz zijes v zemi kde je MHD spojene se socioekonomickym statusem.

    A jinak nevim proc autonomni metra porovnavat s Evropou a ne zemema kde to skutecne stavej ve velkym, tzn. Asii…i kdyz co koukam na wiki tak v 2020s je to furt hlavne Cina, ale ten grade 4 seznam je zajimavej

    List of driverless train systems - Wikipedia
    https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_driverless_train_systems
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    MINER: Jak pisu, prihlas se, ze mu tam s pricetnymi naklady vypapirujes koleje s vlackem a je hotovo. Kralovska odmena te nemine. Auta tam jezdi jen proto, ze vlak stal raketu.

    Reklamovat ze to tak neni a ze jsou vlaky, vypapirovani vlaku a udrzeni tech vlaku v provozu levnejsi, nez par Tesel muzes primo u zdroje zde:

    Reddit - Dive into anything
    https://www.reddit.com/r/BoringCompany/comments/vfcli7/why_not_build_a_train_some_answers/
    MINER
    MINER --- ---
    LAUNCHER: Ano, uvedl jsem cenu celé PID, kterou jsi uvedl jako příklad něčeho drahého.

    Pokud to chceš porovnávat s něčím jiným, porovnej. Samotné metro s 388M cestujícími by za cenu Muskových tunelů stálo 2× víc než cála PID s miliardou cestujících.

    Však tam nemusí jezdit živí taxikáři, ale autonomní metro.
    Nebo autonomní autobusy, které už taky v evropě jezdí na velmi krátkých linkách.

    Nejkratší minivlak v Evropě je jen 2 stanice sem tam. I v CZ máme úzkokolejky, provozované družstvy a nevím o tom, že by si stěžovali, že by museli někomu cokoliv líbat.

    To že Musk nutí jezdit živé lidi autama v tunelech jako vláček za gigantickou cenu 173 Kč na pasažéra je nesmysl po všech stránkách. Nedává to žádnej smysl krom marketingu pro něj.
    Jakékoliv z již dostupných řešení by bylo lepší.
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    MINER: #patek #offtopic Prosim oprav me, jestli se pletu, ale IMHO pocitas cely PID (tzn nejen metro) a porovnavas jen proti Loopu (tzn jen metro) i s tim zivym taxikarem, protoze nemaji papir, aby to ta Tesla projela bez nej. Za coz tezko muzou.

    BC vnimam jak pisu tady: LAUNCHER: jako vyborny deal pro male utilitni tunely (tzn natahnes kabely, potrubi). Do efektivni prepravy lidi jim IMHO chybi nejmene ten Van a papiry na to, ze smi jezdit bez taxikare. Ktery nam tam obema vadi.

    Nazorove se ohledne Loopu rozchazime patrne jen v tom, zda do budoucna vyjde levneji tam natahnout koleje a polibit prsten vsech draznich inspekci atp. Nebo zda vyjde levneji tam prohanet autobusy na kolech s FSD a polibit prsten urednikum, kteri schvaluji FSD v tunelu. O vysledku budeme jiste oba informovani v prubehu casu :-)

    Budu mmch moc rad kdyz se spletu, nevidim problem ve vlaku jako takovem, vidim problem v ukrutne administrative kolem vlaku. Na tom se urcite da zapracovat, ale to je zase jiny pribeh.

    (omluva za edity, jsem utahanej a jak to tu nema edit button, je to pro me nelehky boj s delsim textem)
    TIGU
    TIGU --- ---
    PEPAZZ: Cla se obejdou. Stačí postavit továrny v EU. Navíc se cla týkají i Tesly. A nemusí to být vůbec dlouhodobá záležitost …
    MINER
    MINER --- ---
    LAUNCHER: Glasgow uvádím jako malé metro jako příklad, že metro jde řešit i tam, kde není potřeba velká kapacita.

    Cenu má lepší i PID, který jsi zmínil. Sedminásobně.

    – PID: 24 Kč na jízdu (z open dat i tebou zmíněné ceny).
    – Cena Boring LA taxikářů 173 Kč za jízdu (podle wiki)

    Upozorňuji na to, aby tu bez korekce nevisely Muskovy marketingový manipulace nebo dokonce lži (myslím jeho s T2, nemyslím tebe), který maj s realitou pramálo společného.
    Stačí se před sdílením jen drobně zamyslet.
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    MINER: Muzes pls rozepsat to provozne "levne" metro v Glasgow? Nerikam ani tak ani tak, ale na prvni mrknuti mi to prijde stejny masakr jako vsude po Evrope. Se na ne nezlobim, ostatne Praha je asi nejvic blazniva (a jeste se tim chlubi), jen ze tak.

    Zdroj: https://www.spt.co.uk/media/ycmeqf35/a5-budget-book-2022-23.pdf

    S detaily ohledne BC odkazu na wiki, nemam na to cas a prostor a zajimaji me spis auta nez tunely: https://en.wikipedia.org/wiki/The_Boring_Company

    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    MAGE: to je jeste málo imho :)
    MAGE
    MAGE --- ---
    Akcie Tesly minus skoro 9%
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    LAUNCHER: Pisu jako clovek, ktery si dal vlakem Londyn - Pariz a zpet, tzn vcetne tunelu pod kanalem. Moc se mi to libilo a jak bude prilezitost zopakuji vcetne nasich deti. Pro lidi kteri maji radi technologie jako ja, myslim povinnost 😊
    MINER
    MINER --- ---
    LAUNCHER: To drahé je na tom tunel, ne vlak. Cena odpovídá požadované kapacitě a složitosti okolní zástavby.

    Jestli chceš malé tunely a levné metro, podívej se např. do Glasgow.

    Těch 15 tunelů byly testovací, včetně Hyperloopu, který už nežije. Pokud se pletu, doplň, kde konkrétně stále provozují jak dlouhou veřejnou linku. Vim jen o tý LA.
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    MINER: Kdo chce metro, objedna si metro u firem co to stavi. Naklady jsou raketa a provoz je druha raketa. Pro predstavu naklady na Prazskou PID jsou 24,1 mld. Kč. Kazdy jeden rok.

    Kdo chce v tuhle chvili primarne male utility tunely za zlomek ceny co jinde a s provoznimi naklady za zlomek ceny co jinde, hleda jina reseni. Mmnt maji hotovych 15 tunelu a nestihaji vyrabet dalsi krtky dostatecnou rychlosti.

    Povolit nekde jezdit vlak a drzet tam ten vlak v provozu je uplne jina administrativni zatez, takze nasledne radsi takhle. Proc to nejde stejne jednoduse i s vlakem je potreba se zeptat u uredniku, ne u BC.
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    MINER: presne tak co je spatneho udelat vlak :)) nic krom toho že prodas mit aut :)
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    TIGU: nekdo tu ale ale ten levny segment musí zaplnit , když to nebude čína kuli clům , tak kdo? :)
    MINER
    MINER --- ---
    LAUNCHER: Nebylo by lepší, kdyby se inspiroval v Evropě, a prostě tam poslal autonomní metro?

    TBC za 6 let udělala 3 km s 6 zastávkami, kde pod zemí po tmě krouží nebozí taxikáři v autech pro pozemní provoz. Jistě super práce.

    První plně autonomní metro se rozjelo ve Francii už v roce 1983. Od tý doby Paříž obsluhuje mnoho desítek autonomních stanic, a autonomní metro je v 6 evropských státech.

    Možná by se mohl inspirovat někde, kde to umí.
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    CRAZY_IVAN: Do Vegas mi tez prijde ze se nevejde (?). Ted uz maji nebo stavi Prufrock 5 a netusim ktery jejich krtek je jak siroky.

    x.com
    https://x.com/boringcompany/status/1835550628254498908
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    LAUNCHER: akorát vypadal, že by se do těch tunelů nevešel :D
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    PEPAZZ: CRAZY_IVAN: Van pro 20 pasažérů IMHO potřebují pro Boring Company. Ted jim tam krouží TMYs, což přece nechceš.

    MINER
    MINER --- ---
    TIGU: No, naznačil… Naopak reportéry Reuters, kteří přišli s informací od zaměstnanců Tesly, že M2 šel k ledu, označil za lháře. Je pravda, že to jeho ticho o M2 je teď už dost hlasité, ale pochybuju, že tim něco naznačuje. Zase jen čeká, že se na jeho lež zapomene…
    TIGU
    TIGU --- ---
    PEPAZZ: Ten jejich master plan se změnil. Původně se mělo začít od drahých a dostat super levná auta mezi masy. Jenže přišla Čína a její záplavová politika. Nedává smysl konkurovat cenou. Tesla musí být "tak trochu prémiovka" za dobrý peníze. To jim celkem jde a měli by u toho zůstat. Mít tu přidanou hodnotu jinde. A teď nemyslím deštník ve dveřích.

    Dvojky se jen tak nedočkáme - to naznačil i Elon při představení robotaxi - prostě "Auta jsou drahá" -> "budeme je sdílet". Ne "Uvedeme levnou dvojku".

    Po revoluci jsme tady taky měli spousty podniků, co vyráběli kvalitní věci. Místo toho, aby se soustředili na prémiový segment, zkoušeli konkurovat cenou. Většina z nich už neexistuje.
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    tak u toho vanu zmínili, že to bude i jako komerční, takže na zboží po městě a tak ... aspon tipuju, že představa je SEMI na delší a tohle může být skoro last mile. I když na to je to asi moc velký, nevim. Já už nevim nic :D
    MINER
    MINER --- ---
    PEPAZZ: Bude to naopak: van bude hlavní způsob dopravy, až se skutečně rozšíří autonomie. Na rozdíl od aut, která budou furt generovat zácpy, ať už je řídí člověk nebo robot, budou vany skutečná revoluce, která vyřeší dopravu ve městech. Na rozdíl od autobusů agilní, frekventované, spolehlivé a rychlé. Na rozdíl od aut efektivnější.

    Tohle marketingově nikoho nerajcuje, ale velikost cabu si najde nějaký sweetspot, dost možná o velikosti právě toho vanu, který bude právě díky zkrocení zácp rychlejší.

    Marketingově to nikoho nenadchává, protože, každý chce mít jen to svý, ale jakmile bude skutečná autonomie flotil, tak to tam ekonomika a města dotlačí.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam