• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    The Cybercab demos at the event were less impressive than FSD. Tesla chose the Warner Bros studio for a reason.

    While these roads look like regular public roads, it’s a private studio set. Tesla doesn’t need to ask California for a self-driving permit to drive there. Tesla has always resisted testing unsupervised self-driving vehicles on California roads, something all other companies developing self-driving technologies are doing. Why? Because it would require them to share their data about disengagement.

    Therefore, Tesla tuned FSD to work “unsupervised” on these private roads for the event. Also, I put “unsupervised” in quotes because they were unsupervised from inside the vehicle, but it looks like Tesla had staff tracking the demo vehicles and controlling their departures and arrivals.
    Elon Musk wants you to believe Tesla is about to deliver self-driving without any data | Electrek
    https://electrek.co/2024/10/11/elon-musk-wants-you-to-believe-tesla-is-about-to-deliver-self-driving-without-any-data/
    MINER
    MINER --- ---
    LAUNCHER: jo, myslel jsem bus. Hele, je jich spousta, v US myslim nejvíc Beep, ale je jich víc. Např. na letištích něco naprosto běžnýho na propojení terminálů.
    US moc nesleduju, jen vim, že je to tam taky.
    Naopak v tunelu je jednodušší prostředí, protože tomu nikdo nemůže běhat do dráhy. Naopak je těžší pustit to do města. Pokud vim, tak to má většinou oddělenou infra.

    Jako mě dával smysl i ten úvodní koncept Boring company, kdy ty Tesly měly jezdit autonomně v ještě menších, tedy levnějších, tunelech na těsno skoro zrcátkem na zeď. Ale co udělali v LA fakt nedává jinej smysl než marketing stunt. Bez autonomie je to prostě nesmysl.
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    MINER: "Shuttle" myslíš bus nebo vlak?

    Jestli bus tak pls link, co mám info nesmí to pod zem, takže rád mrknu jak někdo umí bez řidiče cokoliv na silnici pod zemí legálně v USA. Jestli vlak tak let's agree to disagree o tom kolik by to stálo.
    MINER
    MINER --- ---
    LAUNCHER: už jsem komentoval, že ve stejných tunelech můžou jezdit autonomníma shuttles, kdyby fakt neexistovala lepší alternativa a šlo mu o službu a ne propagaci.
    Ano, autonomní shuttles jezdí i v US.
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    New Energy Exhibition @ Shenzhen

    China's Auto Technology is so far ahead....
    https://youtu.be/mC4S5y7VgT4?si=4J_6Ce8BnuAvHDwf
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    LAUNCHER:

    Tesla Robotaxi Ride-Along (Unedited)
    https://youtu.be/ypLwacbff3s?si=W3-IYUvXIQGAIr16
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    ALMAD: Protože to stavíš v USA a ne v Číně a je to postavený v nakládech za který tam vlak nikdy nedostaneš a většinu těch nákladů nesou soukromníci.

    Na odkazu co jsem dával mas další info proč + v dohledné době ani nechceš. Chápu s Minerem že vám to přijde easy, nabídněte a radi vás to nechají dodělat.

    Za 1.5 hod konci pátek, navrhuji konec diskuze o vlacích a návrat k elektromobilum, nepatří to sem, v rámci Tesla event s robotaxi a robovan budiž, dál pls ne.

    MINER
    MINER --- ---
    COMODOR_FALKON: autonomní vlaky jsou legální i v US.
    ALMAD: ti nasdílel, kolik jich jezdí i tam, takže mohli použít i ty, co už tam jsou legální teď.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    MINER: Není mi jasné, nakolik si jsi schopen uvědomit, že i pouhý "nový model" vlaku, vzniklý vylepšením staré dobré konstrukce, á la RegioPanter, trvá zlegalizovat několik let - a to je v tom pořád ještě strojvůdce……

    Zlegalizovat automatické vlaky, pokud nejsi král/diktátor, do 10 let - to je hodně optimistická představa…
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    ehm luxusní sportovni ICE auta přece nikdy nevyřou !

    Porsche is halting production of its Cayman and Boxster models at parent Volkswagen Group's plant in Osnabrueck, Germany, placing the factory's future at risk.

    https://europe.autonews.com/automakers/vws-former-karmann-sports-car-plant-faces-closure
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    like it

    First look: Renault Twingo electric - the small EV we've been waiting for? | Electrifying
    https://www.youtube.com/watch?v=w5buliRbWvE&ab_channel=Electrifying
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    Insights on Theion’s Lithium Sulfur Battery Technology
    https://www.youtube.com/watch?v=olgjKlGAwlo&t=151s&ab_channel=BatteryAssociates
    MINER
    MINER --- ---
    ALMAD: Jde o to jaká MHD. Ta jejich je, pravda, většinou prachbídná, zejména busy, který jsou tam fakt hrůzostrašný, a proto je vnímaná, jak říkáš, ale maj i výjimky. Např. BART v SF.

    Evropu jsem porovnával, protože to tu jednak známe, a druhak tu byla ta první autonomní linka v Lille. Neřešil jsem, kdo je v tom nejlepší, ale jak outdated a boring je Boring Company i proti baseline.
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    tip na investici?

    Lithium Sulfur Batteries Are Half the Weight, 40% Cheaper & Coming in 2027 - The Battery Show 2024
    https://www.youtube.com/watch?v=4Gxrq9dxDq0&ab_channel=AutolineNetwork
    ALMAD
    ALMAD --- ---
    MINER: Dava to perfektni smysl kdyz zijes v zemi kde je MHD spojene se socioekonomickym statusem.

    A jinak nevim proc autonomni metra porovnavat s Evropou a ne zemema kde to skutecne stavej ve velkym, tzn. Asii…i kdyz co koukam na wiki tak v 2020s je to furt hlavne Cina, ale ten grade 4 seznam je zajimavej

    List of driverless train systems - Wikipedia
    https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_driverless_train_systems
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    MINER: cybercab nemá ani infrastukturu na ktere by nabíjel indukčně :) pokud tam nedají charge porty tak je to v horizontu 5+ let nepouzitelne . V EU tak 10+ let :)
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    MINER: Udělejte prosím nědo meme kripl fightu Metro D vs LA tunel :))
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    MINER: Na hodnoceni soucasneho stavu se shodneme, vestit budoucnost neumim.
    MINER
    MINER --- ---
    LAUNCHER: Protože hodnotím co tam provozují už 4 roky, a ještě další roky provozovat budou.

    Pokud hodnotíme spolehlivost Muskových výroků, tak tam cybercab nebude ani za ty 3 roky.

    Vsadim se s tebou klidně, že za 3 roky nebude.
    Můžeme se vsadit, jestli bude mít dřív autonomní soupravy ten LA tunel nebo pražské Metro:) To už je slušná challenge:)

    Až bude umět autonomní provoz, ať si tam jezdí čim chce. Teď hodnotím, že výrazně lepší, autonomní řešení, dokonce levná autonomní řešení, jako ty shuttles. A neni nic inspirativního na tom, že si tam jezdí Teslama s živejma řidičema.
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    MINER: OK, thx za vysvetleni.

    MINER: Proc vnimas ridice jako neco, co tam bude naporad? Kalkulace s autonomnim vanem nevyjde radove levneji?
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    TIGU: dejme tomu ale jenom tovarnu nerozjedes a nepostavis v EU jen tak.. to jsou roky nez z toho začne něco realně vyjíždět. Jen než dořešíš papíry jsou to v eu 2 roky.
    MINER
    MINER --- ---
    LAUNCHER: To je dotovaná cena. Ta wiki obsahuje cenu nákladů provozovatele $7.5 na jízdu.
    MINER
    MINER --- ---
    LAUNCHER: Když se koukneš na cenu metra, vlaků a celkové náklady, zjistíš, že administrativa je řádově zanedbatelná.

    A z operativních nákladů jízdy autem jsou nejdražší řidiči, které tam honí v autech pro jednotlivce, místo aby použil autonomní řešení, kterých v Evropě jezdí spousty.

    Když ne vlak, tak zmíněný shuttle. Shodou okolností je v Evropě používají pro podobné účely: napojení na obchodní/kulturní centrum.
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    MINER: Nerikam ze je to levny, jen opravuji na aktualni cenu:

    Vegas Loop
    https://lvloop.com/tickets

    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    MINER: Jak pisu, prihlas se, ze mu tam s pricetnymi naklady vypapirujes koleje s vlackem a je hotovo. Kralovska odmena te nemine. Auta tam jezdi jen proto, ze vlak stal raketu.

    Reklamovat ze to tak neni a ze jsou vlaky, vypapirovani vlaku a udrzeni tech vlaku v provozu levnejsi, nez par Tesel muzes primo u zdroje zde:

    Reddit - Dive into anything
    https://www.reddit.com/r/BoringCompany/comments/vfcli7/why_not_build_a_train_some_answers/
    MINER
    MINER --- ---
    LAUNCHER: Ano, uvedl jsem cenu celé PID, kterou jsi uvedl jako příklad něčeho drahého.

    Pokud to chceš porovnávat s něčím jiným, porovnej. Samotné metro s 388M cestujícími by za cenu Muskových tunelů stálo 2× víc než cála PID s miliardou cestujících.

    Však tam nemusí jezdit živí taxikáři, ale autonomní metro.
    Nebo autonomní autobusy, které už taky v evropě jezdí na velmi krátkých linkách.

    Nejkratší minivlak v Evropě je jen 2 stanice sem tam. I v CZ máme úzkokolejky, provozované družstvy a nevím o tom, že by si stěžovali, že by museli někomu cokoliv líbat.

    To že Musk nutí jezdit živé lidi autama v tunelech jako vláček za gigantickou cenu 173 Kč na pasažéra je nesmysl po všech stránkách. Nedává to žádnej smysl krom marketingu pro něj.
    Jakékoliv z již dostupných řešení by bylo lepší.
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    MINER: #patek #offtopic Prosim oprav me, jestli se pletu, ale IMHO pocitas cely PID (tzn nejen metro) a porovnavas jen proti Loopu (tzn jen metro) i s tim zivym taxikarem, protoze nemaji papir, aby to ta Tesla projela bez nej. Za coz tezko muzou.

    BC vnimam jak pisu tady: LAUNCHER: jako vyborny deal pro male utilitni tunely (tzn natahnes kabely, potrubi). Do efektivni prepravy lidi jim IMHO chybi nejmene ten Van a papiry na to, ze smi jezdit bez taxikare. Ktery nam tam obema vadi.

    Nazorove se ohledne Loopu rozchazime patrne jen v tom, zda do budoucna vyjde levneji tam natahnout koleje a polibit prsten vsech draznich inspekci atp. Nebo zda vyjde levneji tam prohanet autobusy na kolech s FSD a polibit prsten urednikum, kteri schvaluji FSD v tunelu. O vysledku budeme jiste oba informovani v prubehu casu :-)

    Budu mmch moc rad kdyz se spletu, nevidim problem ve vlaku jako takovem, vidim problem v ukrutne administrative kolem vlaku. Na tom se urcite da zapracovat, ale to je zase jiny pribeh.

    (omluva za edity, jsem utahanej a jak to tu nema edit button, je to pro me nelehky boj s delsim textem)
    TIGU
    TIGU --- ---
    PEPAZZ: Cla se obejdou. Stačí postavit továrny v EU. Navíc se cla týkají i Tesly. A nemusí to být vůbec dlouhodobá záležitost …
    MINER
    MINER --- ---
    LAUNCHER: Glasgow uvádím jako malé metro jako příklad, že metro jde řešit i tam, kde není potřeba velká kapacita.

    Cenu má lepší i PID, který jsi zmínil. Sedminásobně.

    – PID: 24 Kč na jízdu (z open dat i tebou zmíněné ceny).
    – Cena Boring LA taxikářů 173 Kč za jízdu (podle wiki)

    Upozorňuji na to, aby tu bez korekce nevisely Muskovy marketingový manipulace nebo dokonce lži (myslím jeho s T2, nemyslím tebe), který maj s realitou pramálo společného.
    Stačí se před sdílením jen drobně zamyslet.
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    MINER: Muzes pls rozepsat to provozne "levne" metro v Glasgow? Nerikam ani tak ani tak, ale na prvni mrknuti mi to prijde stejny masakr jako vsude po Evrope. Se na ne nezlobim, ostatne Praha je asi nejvic blazniva (a jeste se tim chlubi), jen ze tak.

    Zdroj: https://www.spt.co.uk/media/ycmeqf35/a5-budget-book-2022-23.pdf

    S detaily ohledne BC odkazu na wiki, nemam na to cas a prostor a zajimaji me spis auta nez tunely: https://en.wikipedia.org/wiki/The_Boring_Company

    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam