• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MINER: Tesla nemá SAE level 3 nikde na světě. Vyžaduje 100% času držet ruce na volantu a sledovat silnici, tedy 100% času řídí řidič, to auto nikdy nemůže řídit samo.

    To je SAE Level 2, stejně jako každej jinej ADAS (Advanced Driving Assist), tedy jakejkoliv chytřejší asistent řidiče. Z hlediska SAE klasifikace je naprosto nulovej rozdíl třeba mezi FSD a Travel Assist 2.0 (v český verzi Asistovaná jízda 2.0) v Octavii.

    Některý automobilky už mají něco, čemu se začalo říkat "Level 2.5", tedy typicky že už nemusíš mít ruce na volantu, ale musíš sledovat na silnici (tohle umí aktuálně tuším BMW, GM, Ford a ještě někdo, mysílm Mercedes) a pár už jich má i skutečnej Level 3 (eyes off, není potřeba sledovat silnici a můžeš si třeba číst), ale v omezených podmínkách – třeba Mecedes to myslím umí pod 95 km/h na dálnici, takže se to dá použít třeba v zácpě.

    Jestli Tesla někdy dojde na Level 5 (Level 3 a 4 chce přeskočit) je samozřejmě otázka, ale zatím není moc důvod si myslet, že by se to s čímkoliv podobným dnešnímu hardwaru mohlo stát. Ostatně už i Musk přiznal, že u Tesel s HW3 to možná nikdy nebude fungovat:
    Elon Musk finally admits Tesla's HW3 might not support full self-driving | Electrek
    https://electrek.co/2024/10/23/elon-musk-finally-admits-teslas-hw3-might-not-support-full-self-driving/

    ... a vzhledem k tomu, že původně tvrdil, že bude stačit už snad HW1, tak nebude moc překvapivý, až se zjistí, že s HW4 to fungovat taky nebude.

    V současnosti je frekvence nutných zásahů u FSD někde kolem 20 kilometrů. Aby to mohlo jezdit bez řidiče a tedy to naplnilo to, co to slibuje ("plné samořízení", který to má v názvu, plus aby to šlo používat jako robotaxík), musel by být ten interval o spoustu řádů vyšší. Vzhledem k tomu, že každej ten zásah znamená vysoce pravděpodobnou nehodu (FSD neví, když něco dělá blbě, takže to zrealizuje se stejným sebevědomím jako ChatGPT odpovídá nesmysly), musí ta frekvence zhruba odpovídat tomu, jak často jsme smíření s tím, že auto bude mít nehodu.

    Dobrej základ by přitom byl, že statisticky by s tím průměrnej člověk měl za život zažít méně než jednu nehodu. Což bude znamenat tak aspoň milion kilometrů mezi zásahy.

    Přidejte k tomu to, že by to muselo fungovat fakt všude (dneska uživatelé třeba v noci za sněhu, deště a ledu na silnici spíš přeberou řízení sami, Cybercab by si musel poradit i s tím) a je potřeba tak obrovský zlepšení, že pravděpodobnost, že by k tomu se stávajícím nebo příštím hardwarem došlo, je naprosto minimální.

    V podstatě jediná šance pro camera-based FSD je AGI.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    MINER: Myslím, že nechápeš, jak ta technologie funguje…

    Waymo funguje POUZE v případě, že se pohybuje v oblasti, pro kterou má dostupné 3D mapy a v nich zakreslené možné trasy.

    To znamená, že
    1) nejdřív musí do oblasti přijet auto s aparaturou na skenování okolí do 3D map
    2) někdo ta data musí zpracovat do 3D mapy
    3) někdo musí zakreslit možné trasy

    …a teprve pak tam můžou pustit "autonomní" trolejauto, kterému nezbývá, než v hloubi svého silikonu doufat, že se indentifikační prvky v mapě nijak zásadně nezměnily…
    (nějakou menší míru změn by to mělo zvládnout, možná i "opravit")

    To je autonomie Lvl0, protože to je na úrovni horské dráhy nebo spíš minivlaku na komplikovaném nádraží s mnoha výhybkami…

    Skutečná autonomie je o tom, že když to auto naložíš v Německu v továrně a odvezeš do hlubin Mongolska, tak se zvládne, vrátit zpátky pomocí normální turistické mapy…

    Akorát ano, kvůli dopravním předpisům musíš mít ruce položené na volantu… Nebo aspoň závaží, aby si auto myslelo, že tam jsou…
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    MINER: Ano, Tesla nema lidar jako ma Waymo. Meanwhile, Waymo, ktere jedine vedle T umi autonomii.

    MINER
    MINER --- ---
    COMODOR_FALKON: Tesla nemá plně autonomní auto. Musíš mít ruce na volantu a zasáhnout, když si nevíš rady. SAE level 3.

    Waymo a další nemaj žádný virtuální koleje. Jezdí ve městech s dopravou, lidmi, vegetací a vším, co se hejbe. SAE level 4, protože jen v konkrétních městech, ale tam jezdí plně autonomně.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    MINER: plne autonomne v nejakej ohradke, nie kdekolvek na svete
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    MINER: On někdo, krom Tesly, zvládl vyrobit plně autonomní auto…?

    AFAIK většina výrobců autonomii vzdala a přeorientovala se na "virtuální troleje v HD mapách" ve stylu Waymo, problémům s geofencingem navzdory…
    MINER
    MINER --- ---
    LAUNCHER: všichni, kdo něco umí.

    Experimenty typu comma.ai nejsou dospělý.

    Kdo jiný, kdo točí nějaký kilometry, nepoužívá lidary?
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    MINER: Nerikal bych vsichni, ale shodneme se, ze hodne vyrobcu.

    Je ale potreba rict i B - supluji tim nedostatky v AI zejmena kvuli nemoznosti importovat AI HW do CN protoze embargo. Legacy automotive neresim. Vysledky CN pak i s onboard lidarem vypadaji takto: [PEPAZZ @ Elektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌]
    MINER
    MINER --- ---
    JYRKA: na druhou stranu už neplatí, že kamery musí být natrénovány na každý objekt.

    Z kamer už umíme rekonstruovat prostorovou scénu podobně jako z lidaru.

    Tesla to evidentně nepoužívá nebo nemá ráda srny, ale bez lidaru je teoreticky možné jezdit taky bezpečně.

    Otázka je jen, kdo rychleji vyladí všechny prostředí a situace.
    MINER
    MINER --- ---
    LAUNCHER: všichni krom Tesly lidar používají, takže není pravda, že dodávají chaotická data a není příčetný sw.

    Naopak, jen auta s lidarem teď jezdí plně autonomně, takže je to jediný příčetný sw, který nepotřebuje baby sittera.

    Každý systém má svý výhody a nevýhody.
    MINER
    MINER --- ---
    CERMI_FOX: těžší EV jsou, ale větší už ne. Naopak se dělají menší auta s batohem a 3-4. v prodejních hned po Tesle jsou malá auta.

    Tohle platilo, dokud malý EV nebyly, kvůli ceně a tedy cílovému segmentu. Už jich je dost a přibývají.

    Aspoň v Evropě. V US maj furt malý péra..
    PREDSEDA
    PREDSEDA --- ---
    LAUNCHER: Kolega z práce měl pět let model S. Pak s tím vzal nějaký kanál a začalo mu to táhnout a vibrovat. Dal jí do servisu v Průhonicích, kde si to auto nechali DVA MĚSÍCE. Nakonec mu ho vrátili s tím, že bylo povolený kolo. Teslí servis je asi fakt tristní.

    To auto mělo najeto asi 200 tisíc, chtěl ho prodat a koupit jinou Teslu, říkal že s tím za těch pět let byl spokojený. Nakonec jí kvůli tomu servisu prodal a jezdí Subaru.
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    LAUNCHER: Pripominam teda, ze:

    1) V desti nebo mlze je na tom vyznamene hure vsechno me zname - Lidar, kamera, lidske oci. Prosim vas bezpecnost na prvnim miste, zpomalit.

    2) Co se Tesly a zadku srnky nize, ta auta na to nejsou a nemohou byt v dohledne dobe trenovana. Pozornost ridice si taky muzeme skrnout, srnku jsem jednou sundal v O3, na reakci jsem mel hrubym odhadem asi 0.5s. Takze tomu bohuzel asi neunikneme. Proto je ale na miste kritizovat Teslu za slabou servisni sit a to ze nedavaji nahradni auta. Protoze tohle / vysledek nehody nize / resitelny je, ale nejmene v CZ si pekne pockate.

    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    JYRKA: "Chápu, že jsi teslista". Akorat ze vubec: LAUNCHER LAUNCHER LAUNCHER. Teslu mam doma, protoze v tom co jsem hledal byla a je mmnt nejlepsi. Verim primarne v nutnost konkurence a jsem techno-optimista, takze v EV fandim vsem.

    JYRKA: "Hey I measured there is 50 points on a target at 235m in your lane, it hasn’t moved for 10 frames. Maybe you should slow down and eventually try to change lanes or attempt an emergency stop"

    - Jsem rad ze ohledne Lidaru shodneme i v tomhle. Akorat Te doplim, ze presne tuhle vetu rika cca 10 krat za sekundu ve dne za slunicka. Natoz kdyz prsi.

    Ale tady mas chybu: "Lidar does not need to be trained on „is this a deer“ or „is this a human“".

    -Spravne je to: Lidar nelze trenovat na srnku a nebo cloveka. Ale je na nem dobre videt rodinny dum a vetsi, proto je super v dospele velikosti na strese auta na ty 3D mapy.

    To co hledas vypada takhle, ale jeste si pockas. Lidar to teda neni, ale to je jen dobre, se s tim smiris. Pockas si na novy HW s podporou IR, ale spis 2 generace nez 1.

    JYRKA
    JYRKA --- ---
    LAUNCHER: Chápu, že jsi teslista, ale zrovna takhle jsem to nemyslel :)
    Mám za to, že by to Lidar dal, kamera to nedá nikdy.
    -> Lidar (long range) has detection ranges of 200-300m on such kind of targets.

    -> Lidar does not need to be trained on „is this a deer“ or „is this a human“

    -> Lidar just „tells“ the FSD system. „Hey I measured there is 50 points on a target at 235m in your lane, it hasn’t moved for 10 frames. Maybe you should slow down and eventually try to change lanes or attempt an emergency stop“

    Lukas Timm on LinkedIn: Vision-Only works great. Until it doesn’t. Just saw this snipped on x.com… | 167 comments
    https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:7257367549909110785/
    W_NOICE78
    W_NOICE78 --- ---
    Tu srnu by Lidar asi taky nedal 🤷🏻‍♂️
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    JYRKA: Jsem rád že se shodneme, že chceš něco, co neexistuje 👍
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    PEPAZZ: myslím si, že nikdy. Omezení neokecáš. To je jako kdybych chtěl být špičkový tenista. S jedním funkčním okem těžko.
    LAUNCHER: Nesouhlasím. Argumentuješ chybějícím software, ten ale přijde. Ale sebelepší SW nevyřeší principiální omezení.
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    JYRKA: Ne.

    Auta se snaží o primárně detekci lidí, hůře jsou na tom cyklisti a motorkáři, to je potřeba zlepšit. Pak dlouho nic a pak až zadek srnky.

    Ty mini Lidary dodávají značně chaotická data ke kterým neexistuje příčetný SW a nikdo neví jak to provázat s daty z kamer.

    Velké opravdické Lidary jsou parádní na telemetriku pro 3D mapy, ale to je úplně jiný příběh a je na to potreba jiný HW než se vejde na čumák auta a vyšší výkon na zpracování dat než má auto.

    Keep it real.
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    jinymi slovy za idealnich podmínek ok jinek fsd bez lidaru vubec nevěřit , zatím ...
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    PEPAZZ: za dne ano. Pokud by nepršelo, nesněžilo, nebyla mlha nebo ta srna nebyla ve vodní tříšti od aut.
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    myslíš že za dne by zastavila? podle mě ano
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    Jinak tady vidíte, proč kamery pro autonomní auta fakt nedávají smysl. Kdyby měla Tesla Lidar, tak se to nestane.
    x.com
    https://x.com/TheSeekerOf42/status/1850750169169760686
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam