• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    Aj v tych mestach vedia vyrobit dopravny deadlock, pak to musi nejaky Rajesh s Vikramom fixovat na pohotovosti
    MINER
    MINER --- ---
    DZODZO: kdekoliv na světě neumí nikdo, a ještě dlouho nebude
    MINER
    MINER --- ---
    COMODOR_FALKON: Tesla nemá plně autonomní auto. Musíš mít ruce na volantu a zasáhnout, když si nevíš rady. SAE level 3.

    Waymo a další nemaj žádný virtuální koleje. Jezdí ve městech s dopravou, lidmi, vegetací a vším, co se hejbe. SAE level 4, protože jen v konkrétních městech, ale tam jezdí plně autonomně.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    MINER: plne autonomne v nejakej ohradke, nie kdekolvek na svete
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    MINER: On někdo, krom Tesly, zvládl vyrobit plně autonomní auto…?

    AFAIK většina výrobců autonomii vzdala a přeorientovala se na "virtuální troleje v HD mapách" ve stylu Waymo, problémům s geofencingem navzdory…
    MINER
    MINER --- ---
    LAUNCHER: všichni, kdo něco umí.

    Experimenty typu comma.ai nejsou dospělý.

    Kdo jiný, kdo točí nějaký kilometry, nepoužívá lidary?
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    MINER: Nerikal bych vsichni, ale shodneme se, ze hodne vyrobcu.

    Je ale potreba rict i B - supluji tim nedostatky v AI zejmena kvuli nemoznosti importovat AI HW do CN protoze embargo. Legacy automotive neresim. Vysledky CN pak i s onboard lidarem vypadaji takto: [PEPAZZ @ Elektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌]
    MINER
    MINER --- ---
    JYRKA: na druhou stranu už neplatí, že kamery musí být natrénovány na každý objekt.

    Z kamer už umíme rekonstruovat prostorovou scénu podobně jako z lidaru.

    Tesla to evidentně nepoužívá nebo nemá ráda srny, ale bez lidaru je teoreticky možné jezdit taky bezpečně.

    Otázka je jen, kdo rychleji vyladí všechny prostředí a situace.
    MINER
    MINER --- ---
    LAUNCHER: všichni krom Tesly lidar používají, takže není pravda, že dodávají chaotická data a není příčetný sw.

    Naopak, jen auta s lidarem teď jezdí plně autonomně, takže je to jediný příčetný sw, který nepotřebuje baby sittera.

    Každý systém má svý výhody a nevýhody.
    MINER
    MINER --- ---
    CERMI_FOX: těžší EV jsou, ale větší už ne. Naopak se dělají menší auta s batohem a 3-4. v prodejních hned po Tesle jsou malá auta.

    Tohle platilo, dokud malý EV nebyly, kvůli ceně a tedy cílovému segmentu. Už jich je dost a přibývají.

    Aspoň v Evropě. V US maj furt malý péra..
    PREDSEDA
    PREDSEDA --- ---
    LAUNCHER: Kolega z práce měl pět let model S. Pak s tím vzal nějaký kanál a začalo mu to táhnout a vibrovat. Dal jí do servisu v Průhonicích, kde si to auto nechali DVA MĚSÍCE. Nakonec mu ho vrátili s tím, že bylo povolený kolo. Teslí servis je asi fakt tristní.

    To auto mělo najeto asi 200 tisíc, chtěl ho prodat a koupit jinou Teslu, říkal že s tím za těch pět let byl spokojený. Nakonec jí kvůli tomu servisu prodal a jezdí Subaru.
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    LAUNCHER: Pripominam teda, ze:

    1) V desti nebo mlze je na tom vyznamene hure vsechno me zname - Lidar, kamera, lidske oci. Prosim vas bezpecnost na prvnim miste, zpomalit.

    2) Co se Tesly a zadku srnky nize, ta auta na to nejsou a nemohou byt v dohledne dobe trenovana. Pozornost ridice si taky muzeme skrnout, srnku jsem jednou sundal v O3, na reakci jsem mel hrubym odhadem asi 0.5s. Takze tomu bohuzel asi neunikneme. Proto je ale na miste kritizovat Teslu za slabou servisni sit a to ze nedavaji nahradni auta. Protoze tohle / vysledek nehody nize / resitelny je, ale nejmene v CZ si pekne pockate.

    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    JYRKA: "Chápu, že jsi teslista". Akorat ze vubec: LAUNCHER LAUNCHER LAUNCHER. Teslu mam doma, protoze v tom co jsem hledal byla a je mmnt nejlepsi. Verim primarne v nutnost konkurence a jsem techno-optimista, takze v EV fandim vsem.

    JYRKA: "Hey I measured there is 50 points on a target at 235m in your lane, it hasn’t moved for 10 frames. Maybe you should slow down and eventually try to change lanes or attempt an emergency stop"

    - Jsem rad ze ohledne Lidaru shodneme i v tomhle. Akorat Te doplim, ze presne tuhle vetu rika cca 10 krat za sekundu ve dne za slunicka. Natoz kdyz prsi.

    Ale tady mas chybu: "Lidar does not need to be trained on „is this a deer“ or „is this a human“".

    -Spravne je to: Lidar nelze trenovat na srnku a nebo cloveka. Ale je na nem dobre videt rodinny dum a vetsi, proto je super v dospele velikosti na strese auta na ty 3D mapy.

    To co hledas vypada takhle, ale jeste si pockas. Lidar to teda neni, ale to je jen dobre, se s tim smiris. Pockas si na novy HW s podporou IR, ale spis 2 generace nez 1.

    JYRKA
    JYRKA --- ---
    LAUNCHER: Chápu, že jsi teslista, ale zrovna takhle jsem to nemyslel :)
    Mám za to, že by to Lidar dal, kamera to nedá nikdy.
    -> Lidar (long range) has detection ranges of 200-300m on such kind of targets.

    -> Lidar does not need to be trained on „is this a deer“ or „is this a human“

    -> Lidar just „tells“ the FSD system. „Hey I measured there is 50 points on a target at 235m in your lane, it hasn’t moved for 10 frames. Maybe you should slow down and eventually try to change lanes or attempt an emergency stop“

    Lukas Timm on LinkedIn: Vision-Only works great. Until it doesn’t. Just saw this snipped on x.com… | 167 comments
    https://www.linkedin.com/feed/update/urn:li:activity:7257367549909110785/
    W_NOICE78
    W_NOICE78 --- ---
    Tu srnu by Lidar asi taky nedal 🤷🏻‍♂️
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    JYRKA: Jsem rád že se shodneme, že chceš něco, co neexistuje 👍
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    PEPAZZ: myslím si, že nikdy. Omezení neokecáš. To je jako kdybych chtěl být špičkový tenista. S jedním funkčním okem těžko.
    LAUNCHER: Nesouhlasím. Argumentuješ chybějícím software, ten ale přijde. Ale sebelepší SW nevyřeší principiální omezení.
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    JYRKA: Ne.

    Auta se snaží o primárně detekci lidí, hůře jsou na tom cyklisti a motorkáři, to je potřeba zlepšit. Pak dlouho nic a pak až zadek srnky.

    Ty mini Lidary dodávají značně chaotická data ke kterým neexistuje příčetný SW a nikdo neví jak to provázat s daty z kamer.

    Velké opravdické Lidary jsou parádní na telemetriku pro 3D mapy, ale to je úplně jiný příběh a je na to potreba jiný HW než se vejde na čumák auta a vyšší výkon na zpracování dat než má auto.

    Keep it real.
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    jinymi slovy za idealnich podmínek ok jinek fsd bez lidaru vubec nevěřit , zatím ...
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    PEPAZZ: za dne ano. Pokud by nepršelo, nesněžilo, nebyla mlha nebo ta srna nebyla ve vodní tříšti od aut.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam