• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    CERMI_FOX: Protože VW reálně není "výrobce", ale "montér"…
    Subdodavatelé z celé EU mu dodávají komponenty, které musí být testovatelně funkční samy o sobě - takže to splácnou z pár (desítek) generických řídících jednotek, otestují a pošlou do VW…
    W_NOICE78
    W_NOICE78 --- ---
    ocumlany SANTA FE
    IONIQ 9 Global Launch – Built to belong | Main film
    https://www.youtube.com/watch?v=Y3iXrBWNNRA
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    BASIK: Však oni ji u nového modelu změní a přejdou na architekturu Rivianu, respektive toho nového joint venture projektu. Problém je vývojový cyklus platformy a produktů na ní a z toho plynoucí setrvačnosti. Vývoj stávající generace modelů se ohlašoval veřejnosti tuším někdy v roce 2016 a předpokládám, že tou dobou už se na tom nejspíš nějakou dobu pracovalo.
    TIGU
    TIGU --- ---
    CERMI_FOX: Na to bych nespoléhal. Lidi si ty aktualizace pouštějí třeba na parkovišti před supermarketem a pak se diví, že nemůžou odjet.
    TIGU
    TIGU --- ---
    LOPIK: Kolegovi přestalo auto občas reagovat na plynový pedál. Měl starší verzi SW v jednotce, která se má starat o věci jako stahování okýnek ... Byl to teda ICE Renault.

    Nicméně Tesla to přesně takhle dělá. Když se sosne update, tak se pak instalují jednotlivé části. Dokonce to i píše co se zrovna instaluje a co je zrovna mimo provoz. Ono by to šlo - musel by tam být mechanismus pro rollback, etc.

    Problém je, že v těch autech nemusí být vždy ani stejný HW - prostě těch dodavatelů je X a do auta se instaluje "co zrovna je a splňuje objednané specifikace zákazníkem".
    CERMI_FOX
    CERMI_FOX --- ---
    LOPIK: tak to se ti muze stat tak jako tak, akorat nemusis cely den travit na kabelu v servisu.
    A samozrejme si update nenaplanujes na den, kdy auto nutne potrebuejs. Stejne jako si neplanujes update pocitace den pred dulezitou prezentaci
    LOPIK
    LOPIK --- ---
    CERMI_FOX: To asi nechceš, aby si ráno přišel k auto a to jsi třeba neodemknul, protože se nepovedla update. Ty "starý" auta nebyly naštěstí dělaný na to, že se to bude každou chvíli updatovat - spíš jakože nikdy, nebo po výměně dílu, nebo tak.
    CERMI_FOX
    CERMI_FOX --- ---
    JYRKA: nechci znit jako cpt obvious, ale proc tam neni jedna centralni jednotka zodpovedna za updaty, ktera by si cely update sosla rychle a pak to po nocich distribuovala po jednotlivych jednotkach?
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    BASIK: vývoj nové platformy stojí cca 5 mld dolarů. K tomu potřebuješ čas, protože nejenom vyvíjíš, ale taky certifikuješ, testuješ - a pak na těch platformách teprve vyvíjíš auta, které taky certifikuješ a testuješ. A aby to nebylo jednoduché, legacy automobilky hodně využívají subdodávky třetích stran, kdy potřebuješ, aby někdo dodal komponenty, případně si je můžeš vyvinout sám.
    A aby to nebylo jednoduché, tak CAN BUS je de-fakto standard, takže se všechny komponenty dělají pro něj. Tesla to v Cybertrucku vyřešila tak, že v autě má ethernet, ale koncové zařízení připojují přes redukci Ethernet-CAN.
    Vem si, že update přes net je reálně problém tak od roku 2020, do té doby to skoro nikoho netlačilo.
    BASIK
    BASIK --- ---
    JYRKA: Me by celkem zajimalo, proc treba u novyho modelu neni mozny tu architekturu zmenit. Uznavam, nerozumim tomu, takze si to predstavuju jednoduse. Samo chapu zastarani v ramci jednoho modelovyho cyklu (tudiz mi neprijde tak zvlastni ten problem se 4G), ale osmdesatkovy sbernice mi prijdou zcela bizarni, kdyz jsou ty dopady takovy :)
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    LAUNCHER: upřímně, nikdo nehejtí koncern jako my :D
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    JYRKA: Jyrko jsem moc rád za Tvoje posts. Píšeš to s vhledem, který se těžko jinde dočteme.

    Odpusť nám prosím, když je tu občas někdo v reakci urýpaný. Ono to láká vystřelit po poslovi - ne vždy dobrých zpráv.

    Jsem rád jak do toho s kolegy ve ŠA s EV šlapete, ne všechno je fajn, ne všechno je populární a ne všechno je snadný. Chápu, že pracujete s omezeníma, který jsou.

    Ač ŠA si občasně hejt zaslouží (která automobilka ne, mě na mojí T též X věcí mrzí), tak Ty ne a vůbec ne tady 👍 Ať se daří 👍
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    W_NOICE78: tak abych to vysvětlil, aby NIKDAS: měl klidný spaní. Neznám konkrétní případ, ale:
    - ty aktualizace nejdou do jedný jednotky, ale klidně do desítek. Musí se tam protlačit přes CAN BUS, což je sběrnice z 80. let s teoretickou rychlostí 1 Mb/s.
    - pokud si to zákazník nedělá sám přes online update, tak to musí udělat servis na diagnostice. A to se dělá tak, že se musí nahrát verze po verzi, blokuje to drahou diagnostiku, kterou potřebuješ i pro jiný zákazníky a celý to trvá prasecky dlouho. Pro automobilku je to drahý, nechce to dealerům proplácet, pro dealery je to drahý taky, protože to blokuje tu diagnostiku a zákazníky to po právu sere.
    Celá ta věc je samozřejmě způsobena tím, že architektura auta je z doby, kdy desítky řídících jednotek nevadily. Nicméně změnit architekturu je drahý a složitý - a pro automobilky s historií je to hodně bolestivý. Co vím, tak žádná to zatím nezvládla. Ty automobilky, které začaly na zelené louce, v tomhle mají obrovskej náskok.
    Takže se to zlepší, ale nebude to pro stávající modely - to je můj odhad, ne ofiko stanovisko. Jo a to je IMO důvod, proč VW kupoval Rivian.
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    CEEFA: Jo stellantis jsou taky dobří střelci no, jak si jednu dobu zařízli extremně úspěšné berlingo tím, že ho začli prodávat jen elektricky za mega s 200km dojezdem.
    CEEFA
    CEEFA --- ---
    MAGE: to je klido mozny, ale vypada to, ze osud nokie bude nasledovat rozhodne driv stellantis nez vw
    MAGE
    MAGE --- ---
    CEEFA: Nokia records its highest market share in Europe for over three years...
    CEEFA
    CEEFA --- ---
    ono to s tim vw zas tak tragicky imho nevypada:

    Volkswagen Group records its highest market share in Europe for over three years - JATO
    https://www.jato.com/resources/media-and-press-releases/volkswagen-group-records-its-highest-market-share-in-europe-for-over-three-years
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    NIKDAS: A stalo se, ses rejpavej.
    W_NOICE78
    W_NOICE78 --- ---
    NIKDAS: vim, to uz jsme resili
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    W_NOICE78: Já nechci bejt rejpavej, ale JYRKA: ti vysvětlí proč to jinak nejde.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam