• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MAGE: Když pominu to, že věta "ICE jsou většinou předokolky" je v kontextu BMW, který mimo nejmenší řadu 1, 2, X1 a X2 vyrábí výhradně zadokolky nebo RWD-biased čtyřkolky, tak důvod, proč to BMW dělá takhle, je víceméně to, co píše SPEEDY:.

    V reálným světě reálných lidí kupujících reálný auta za reálný peníze se ukázalo, že BMW se daří mnohem líp prodávat svoje EV, který jsou postavený na stejný platformě a nacpaný do stejný karoserie jako ICE, než konkurenčnímu Mercedesu jeho mnohem logičtěji navržený EV na samostatný platformě, která je podřízená tomu, že jsou to EV a podle toho vypadá.

    Ano, i4, i5 nebo i7 je svojí koncepcí veskrze idiotský auto, protože má vpředu dlouhou kapotu, pod kterou je prostor na řadový šestiválec nebo V8, a v případě elektrický verze je tam prázdný místo.

    Jenomže prodejní čísla ukazují, že zákazníci mnohem radši zaplatí peníze za auto, který má pod přední kapotou prázdný místo, než za auto, který má kratičkou přední kapotu a proporce očividně odpovídající elektromobilu.

    Mercedesy EQE a EQS jsou skvěle navržený jako elektromobily, ale VYPADAJÍ JAKO ELEKTROMOBILY.

    BMW i4, i5 a i7 jsou pitomě navržený jako elektromobily, protože používají nejen platformu, ale dokonce i karoserii ICE verze, ale VYPADAJÍ JAKO BMW.

    Mercedes po téhle zkušenosti už oznámil, že končí se značkou EQ a nástupci modelů EQE a EQS budou prostě třída E a třída S, přičemž pravděpodobně budou vypadat mnohem víc jako Mercedes a míň jako elektromobil, byť ne do extrémní úrovně jakou předvádí BMW.

    Ale důvody, proč bavoráku fungujou ti kočkopsi, jsou následující.

    1) Lidi jsou zvyklí na určitý proporce, který signalizujou drahý a rychlý auto. Nejdůležitější z nich je dlouhej čumák. Je úplně jedno, že u EV není potřeba. On není potřeba ani u spousty ICE, který mají čtyřválce napříč, přesto se ty auta proporcema snaží co nejvíc přiblížit typický zadokolce s motorem podél, protože to vypadá "nóbl".

    2) Většina zákazníků nechce, aby bylo vidět, že jezdí elektromobilem. Chtějí, aby ideálně nebylo poznat, co mají nebo nemají pod kapotou.

    3) Zákazníci jsou zvyklí na užitnou hodnotu omezenou dlouhým čumákem a motorem pod ním, nepřijde jim to divný a nemají potřebu tu užitnou hodnotu zvýšit eliminací prostoru pro motor.

    4) Zákazníci nad tím vůbec nepřemýšlí. Speciálně u BMW, pro který jsou auta se zadním náhonem naprostým základem jeho DNA, neví minimálně u nižších řad asi 80% zákazníků, jestli to auto má poháněný přední nebo zadní kola. Úvahy nad tím, jestli by to auto nemohlo být lepší, kdyby nemělo zbytečnej dlouhej čumák, jsou naprosto mimo rámec jejich uvažování nad autem. Chodili si koupit BMW 120d v době, kdy BMW jako jediný v autě velikosti Golfu mělo prostor na šestiválec podél. To auto kvůli tomu, aby mohlo mít motor podél a pohon zadních kol, mělo vnitřní prostor menší než Fabia a naprostá většina zákazníků přitom netušila, že to není předokolka.
    KUTAS
    KUTAS --- ---
    MAGE: Ja bych predpokladal, ze to bude resit rozdilna platforma, ale kdyz nad tim premyslim, tak tam asi budou muset byt nejake kompromisy.
    SPEEDY
    SPEEDY --- ---
    DZODZO: To uz i4 je konkurence Tesly. Jak to popsal Financial Times, auto pro lidi, kteri by si kupili Teslu, ale nemuzou vystat Muska, coz je muj pripad :-)

    MAGE: BMW jsou predevsim zadokolky... A i ta stavajici i4 je k nerozeznani od ICE verze, coz byl druhy duvod, proc jsem do ni sel.

    (tretim duvodem bylo, ze se vyrabi v Evrope a ne Cine)
    MAGE
    MAGE --- ---
    KUTAS: ICE mas vetsinou predokolku tezkej motor vpředu s prevodovkou u BEV zas zadokolku s baterii po cele delce vozu. A to auto musis naladit pro oba. U ICE tak musis mit delsi cumak abys tam narval motor. U BEV muzes posunout kola dopredu a mit tak pri stejne delce vetsi rozvor a tim padem vice mista pro cestujici.
    KUTAS
    KUTAS --- ---
    MAGE: Proc?
    MAGE
    MAGE --- ---
    DZODZO: IMHO slepa cesta, jedine ze by tam byla vyrazna uspora nakladu. Jinak to je kockopes a kompromis vedle kompromisu
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    zeby elektricka konkurencia pre teslu? ale paci sa mi ze daju zakaznikovi na vyber ci chce fosil alebo elektro :)

    Nové BMW M3 nabídne volbu mezi šestiválcem a elektromotory - Novinky
    https://www.novinky.cz/clanek/auto-nove-bmw-m3-nabidne-volbu-mezi-sestivalcem-a-elektromotory-40498364
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    LAUNCHER: To je tím, že
    ty "miliardy najetých kilometrů" jsou pouze "odhad"…
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    JYRKA: COMODOR_FALKON: Je potreba dodat, ze ten US prumer je, jestli dobre koukam, "2.8 fatalities per billion miles" a na spicce tech mrtvych je Corvette a Porsche 911. I tahle dve paradni sportovni auta jsou mmch naprosto OK, viz dale.

    Tesla rada dela 500 HP+ a 1000 HP+ ktere si za par penez koupi mlady kluci, kteri pak s takhle prisnou statistikou snadno zahybou.

    Misto nesmyslne dizkuse o "2.8 mrtvych na miliardu ujetych mil" vs "10 mrtvych na miliardu ujetych mil" bych se tedy radil radsi mrknout primo na doporucena auta od IIHS, kde to vypada jinak. Tedy, proc chodit ke kovarickovi, kdyz muzu chodit ke kovarovi.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    JYRKA: Tak fantasmagorické příběhy obvykle bývají zajímavé - to je jejich podstatou, že…

    Tad je to poněkud lépe rozepsané:
    https://www.iseecars.com%2Fmost-dangerous-cars-study

    Nicméně je důležité uvést, že i zde jde o fantasy…
    aPokud jsem dobře pochopil metodiku FARS, tak dostávají anonymizované reporty o bouračkách, přičemž jsem nenašel zmínku o tom, že by se klíčovalo, kdo v kterém autě umřel - ale třeba to bude v zdrojových datech…

    Pokud byste měl někdo čas u PC, tak zdrojová data jsou zde:
    NHTSA File Downloads | NHTSA
    https://www.nhtsa.gov/file-downloads?p=nhtsa/downloads/FARS/2022/National/
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    KULA: Určitě bych to bral z ciziny, viz ID Rattkin a YT videa níže.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    Doufám, že to tady nebylo, ale ten článek a výsledky jsou fakt zajímavé:
    V Teslách umírají lidé nejčastěji, bez ohledu na skvělé výsledky crashtestů | fDrive.cz
    https://fdrive.cz/clanky/crashtesty-nejsou-vsechno-v-teslach-umiraji-lide-nejcasteji-13505
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    KULA: Pripadne Carvago a Mobile.de
    KULA
    KULA --- ---
    Borci, kam byste šli hledat mírně ojetou EV6? Neví někdo o nějakém dealerovi co to dělá? Nebo je to všechno vždycky na sauto?
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    SPEEDY: pokud někdo dělá aktualizaci stahování okna, tak velmi dobře ví proč. Aktualizace jsou dost drahá záležitost a nikdo je nedělá jen tak pro srandu králíkům.
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    DZODZO: To je zrovna věc, která nepotřebuje aktualizace, protože tam je pravděpodobně už tak 30 let by default.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    SPEEDY: napriklad keby sa zistilo ze okynko sa pri zatvarani nezastavi ked tam ma decko vystrcenu hlavu, neviem, prve co mi napadlo :)
    SPEEDY
    SPEEDY --- ---
    Mi neni zcela jasne, kncemu je potreba aktualizivat jednotku na stahovani okynek.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    LAUNCHER: pokracovanie

    Vyřazená taxi Tesla na zvedáku - chyby, baterie a problémová místa
    https://www.youtube.com/watch?v=lUyoU4ia35o
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    KUTAS: Tak ono to úplně nepřekvapí, když to konfrontujeme se situací na nejdůležitějším trhu, to jest tom Čínském, za srpen 2024, kde BYD dominuje, s poměrně významným zastoupením modelů, na které Tesla nemá odpověď:

    Počínaje tím, že nejprodávanější Tesla, TMY, je až na 3. místě, kdy na tom druhém je BYD Seagull, tedy levné miniauto.
    A druhá nejprodávanější Tesla, TM3, s počtem prodejů cca 60% oproti BYD Yuan Plus, což je opět miniauto.
    (Který se prodává jen o fous víc než Wuling Mini EV)

    Takže lze zhruba říci, že cca 30% čínského trhu tvoří miniauta, kterým by teoreticky mohla konkurovat Tesla Model 2, kdyby existovala…🤷🏽‍♂️
    KUTAS
    KUTAS --- ---
    Zdroj FB: Car Industry Analysis

    Today it’s time for the year-to-date figures (January-September 2024).

    - Tesla keeps leading with 124,000 units ahead of BYD. That’s less than the 276,000 units that separated both companies in Jan-Sep 2023. The American maker posted a 2.6% decline vs +11.6% for BYD. Will the Chinese outsell Tesla by the year end?
    - Geely is the big winner of the year with its volumes up by 51%, climbing two positions in the ranking and outselling Volkswagen Group (-4.7%) and Hyundai-Kia (-8.1%). Geely is being boosted by the success of the Volvo EX30, Galaxy subbrand and ZEEKR.
    - BMW Group was the best performer among the big non-Chinese BEV makers. It recorded a 19% increase in contrast to -22% from Mercedes (Smart included) and -6% from Audi (included in VW Group).
    - GAC along with Mercedes were the worst performers of the top 10. GAC’s is feeling the impact of a product revamp at AION and Hyptec brands. The German maker struggles with the luxury models like EQE and EQS (too different from Mercedes DNA?).
    - Stellantis also struggles with volumes down by 17% following lower sales of the Fiat 500, and the delays on the introduction of the Citroen e-C3 in Europe.
    - Outside the top 10: Leapmotor doubles its sales and seems that has finally taken off in China; GM is the other non-Chinese winner with sales up by 56% thanks to the positive response of American public to Chevrolet Blazer EV, Cadillac Lyriq. In contrast, Ford lost 17% with a flopped F-150 Lightning and lack of enthusiasm around the European made Explorer EV.
    - Xiaomi impressed with almost 70k units sold so far. The upcoming SUV will accelerate even more the growth; Vinfast (+107%) seems to take off in Vietnam and the Philippines thanks to the small VF 3.

    Source: OEMs, estimates

    CERMI_FOX
    CERMI_FOX --- ---
    KURE: to ma relativne "jednoduche" reseni a to,ze ty jednotky jsou mezi sebou kompatibilni skrz dostatecne blizke verze. Aspon teda v sw architekture, kdyz mas kotel (micro)servis spravovanyma nezavislyma tymama.

    Neco takovyho tam stejne je potreba, nechces prece aby chybny update jednotky na stahovani okynek zapricinil, ze nenastartujes. Oh wait .... ;)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam