• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    KURE
    KURE --- ---
    CERMI_FOX: no proč to tak neni nevim, ale umim si představit jak komplexní by musela bejt nějaká matice toho, co se musí upgradovat s čím, aby se ti nepopraly upgradovane a neupgradovane jednotky.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    The key results: In the first 30,000 kilometres or so, capacity loss is accelerated and the so-called State of Health (SoH) drops relatively quickly from 100 to around 95 percent. The real degradation decreases with increasing kilometre mileage. According to the Electrive portal, the Aviloo data from the 7,000 vehicles showed an (average) SoH of around 90 per cent at 100,000 kilometres. After that, the trend line is almost horizontal, between 200,000 and 300,000 kilometres it is almost stable - and is well above the 70 to 80 percent from the battery warranty. In fact, it is closer to 87 per cent.

    Reddit - Dive into anything
    https://www.reddit.com/r/electricvehicles/comments/1gwh6fi/study_electric_car_batteries_last_much_longer/

    Surprised pikachu face /s
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    CERMI_FOX: Protože VW reálně není "výrobce", ale "montér"…
    Subdodavatelé z celé EU mu dodávají komponenty, které musí být testovatelně funkční samy o sobě - takže to splácnou z pár (desítek) generických řídících jednotek, otestují a pošlou do VW…
    W_NOICE78
    W_NOICE78 --- ---
    ocumlany SANTA FE
    IONIQ 9 Global Launch – Built to belong | Main film
    https://www.youtube.com/watch?v=Y3iXrBWNNRA
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    BASIK: Však oni ji u nového modelu změní a přejdou na architekturu Rivianu, respektive toho nového joint venture projektu. Problém je vývojový cyklus platformy a produktů na ní a z toho plynoucí setrvačnosti. Vývoj stávající generace modelů se ohlašoval veřejnosti tuším někdy v roce 2016 a předpokládám, že tou dobou už se na tom nejspíš nějakou dobu pracovalo.
    TIGU
    TIGU --- ---
    CERMI_FOX: Na to bych nespoléhal. Lidi si ty aktualizace pouštějí třeba na parkovišti před supermarketem a pak se diví, že nemůžou odjet.
    TIGU
    TIGU --- ---
    LOPIK: Kolegovi přestalo auto občas reagovat na plynový pedál. Měl starší verzi SW v jednotce, která se má starat o věci jako stahování okýnek ... Byl to teda ICE Renault.

    Nicméně Tesla to přesně takhle dělá. Když se sosne update, tak se pak instalují jednotlivé části. Dokonce to i píše co se zrovna instaluje a co je zrovna mimo provoz. Ono by to šlo - musel by tam být mechanismus pro rollback, etc.

    Problém je, že v těch autech nemusí být vždy ani stejný HW - prostě těch dodavatelů je X a do auta se instaluje "co zrovna je a splňuje objednané specifikace zákazníkem".
    CERMI_FOX
    CERMI_FOX --- ---
    LOPIK: tak to se ti muze stat tak jako tak, akorat nemusis cely den travit na kabelu v servisu.
    A samozrejme si update nenaplanujes na den, kdy auto nutne potrebuejs. Stejne jako si neplanujes update pocitace den pred dulezitou prezentaci
    LOPIK
    LOPIK --- ---
    CERMI_FOX: To asi nechceš, aby si ráno přišel k auto a to jsi třeba neodemknul, protože se nepovedla update. Ty "starý" auta nebyly naštěstí dělaný na to, že se to bude každou chvíli updatovat - spíš jakože nikdy, nebo po výměně dílu, nebo tak.
    CERMI_FOX
    CERMI_FOX --- ---
    JYRKA: nechci znit jako cpt obvious, ale proc tam neni jedna centralni jednotka zodpovedna za updaty, ktera by si cely update sosla rychle a pak to po nocich distribuovala po jednotlivych jednotkach?
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    BASIK: vývoj nové platformy stojí cca 5 mld dolarů. K tomu potřebuješ čas, protože nejenom vyvíjíš, ale taky certifikuješ, testuješ - a pak na těch platformách teprve vyvíjíš auta, které taky certifikuješ a testuješ. A aby to nebylo jednoduché, legacy automobilky hodně využívají subdodávky třetích stran, kdy potřebuješ, aby někdo dodal komponenty, případně si je můžeš vyvinout sám.
    A aby to nebylo jednoduché, tak CAN BUS je de-fakto standard, takže se všechny komponenty dělají pro něj. Tesla to v Cybertrucku vyřešila tak, že v autě má ethernet, ale koncové zařízení připojují přes redukci Ethernet-CAN.
    Vem si, že update přes net je reálně problém tak od roku 2020, do té doby to skoro nikoho netlačilo.
    BASIK
    BASIK --- ---
    JYRKA: Me by celkem zajimalo, proc treba u novyho modelu neni mozny tu architekturu zmenit. Uznavam, nerozumim tomu, takze si to predstavuju jednoduse. Samo chapu zastarani v ramci jednoho modelovyho cyklu (tudiz mi neprijde tak zvlastni ten problem se 4G), ale osmdesatkovy sbernice mi prijdou zcela bizarni, kdyz jsou ty dopady takovy :)
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    LAUNCHER: upřímně, nikdo nehejtí koncern jako my :D
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    JYRKA: Jyrko jsem moc rád za Tvoje posts. Píšeš to s vhledem, který se těžko jinde dočteme.

    Odpusť nám prosím, když je tu občas někdo v reakci urýpaný. Ono to láká vystřelit po poslovi - ne vždy dobrých zpráv.

    Jsem rád jak do toho s kolegy ve ŠA s EV šlapete, ne všechno je fajn, ne všechno je populární a ne všechno je snadný. Chápu, že pracujete s omezeníma, který jsou.

    Ač ŠA si občasně hejt zaslouží (která automobilka ne, mě na mojí T též X věcí mrzí), tak Ty ne a vůbec ne tady 👍 Ať se daří 👍
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    W_NOICE78: tak abych to vysvětlil, aby NIKDAS: měl klidný spaní. Neznám konkrétní případ, ale:
    - ty aktualizace nejdou do jedný jednotky, ale klidně do desítek. Musí se tam protlačit přes CAN BUS, což je sběrnice z 80. let s teoretickou rychlostí 1 Mb/s.
    - pokud si to zákazník nedělá sám přes online update, tak to musí udělat servis na diagnostice. A to se dělá tak, že se musí nahrát verze po verzi, blokuje to drahou diagnostiku, kterou potřebuješ i pro jiný zákazníky a celý to trvá prasecky dlouho. Pro automobilku je to drahý, nechce to dealerům proplácet, pro dealery je to drahý taky, protože to blokuje tu diagnostiku a zákazníky to po právu sere.
    Celá ta věc je samozřejmě způsobena tím, že architektura auta je z doby, kdy desítky řídících jednotek nevadily. Nicméně změnit architekturu je drahý a složitý - a pro automobilky s historií je to hodně bolestivý. Co vím, tak žádná to zatím nezvládla. Ty automobilky, které začaly na zelené louce, v tomhle mají obrovskej náskok.
    Takže se to zlepší, ale nebude to pro stávající modely - to je můj odhad, ne ofiko stanovisko. Jo a to je IMO důvod, proč VW kupoval Rivian.
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    CEEFA: Jo stellantis jsou taky dobří střelci no, jak si jednu dobu zařízli extremně úspěšné berlingo tím, že ho začli prodávat jen elektricky za mega s 200km dojezdem.
    CEEFA
    CEEFA --- ---
    MAGE: to je klido mozny, ale vypada to, ze osud nokie bude nasledovat rozhodne driv stellantis nez vw
    MAGE
    MAGE --- ---
    CEEFA: Nokia records its highest market share in Europe for over three years...
    CEEFA
    CEEFA --- ---
    ono to s tim vw zas tak tragicky imho nevypada:

    Volkswagen Group records its highest market share in Europe for over three years - JATO
    https://www.jato.com/resources/media-and-press-releases/volkswagen-group-records-its-highest-market-share-in-europe-for-over-three-years
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    NIKDAS: A stalo se, ses rejpavej.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam