• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    COMODOR_FALKON: Na jednu stranu souhlas. Na druhou stranu bych si tam (nepočítaje malé shared auto které je už na cestě) uměl představit menší truck pod CT a větší SUV nad TMX. A hodně výhledově traktor, jestli se John Deere nevzpamatuje.

    Budoucnost napoví.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    PEPAZZ: Proč by s tím neměli být v pohodě…?

    Tesla je od počátku až příliš extrémně v zajetí minimalismu á la iCrap…

    Mají jedno auto pro každý z několika vybraných segmentů - a to jednak zjevně stačí k dostatečným prodejům, jednak to umožňuje výrobu maximálně optimalizovat…

    Vytvářet iluzi "více modelů" je drahé, protože to znamená separátní linku pro výrobu a osazování karoserie.

    Což by v případě Tesly bylo ještě o dost horší, protože auta nejen montuje, ale i vyrábí komponenty, takže by nesla všechny náklady + by to znamenalo nejméně úpravu Gigapressu, pokud by to bylo vůbec možné "jen" ho upravit…
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    LeGaCy AuToMoBiLkA opět v akci, aneb Enyaq má zřejmě tvrdý limit na dálkové ovládání "3x a dost"…
    Majitelé a příznivci elektromobilů v ČR / SK | Vysvetli mi nekdo prosim jak zvysit limit vzbuzeni auta
    https://www.facebook.com/groups/2100772423579450/permalink/3952458625077478/?mibextid=rS40aB7S9Ucbxw6v
    MAGE
    MAGE --- ---
    MINER: Další výhoda je snížení hmotnosti kol a tím pádem lepší jízdní vlastnosti a komfort
    Taky odpadne nutnost mít tunely pro proudění vzduchu k chlazeni brzd a tím se zas o trošku zlepšuje aerodynamika
    MINER
    MINER --- ---
    MAGE: Navíc nebude bordel z oděru brzd jako zdroj PM particles, takže už zbejvaj jen gumy.

    Jinak brzdy na motoru místo až na kolech už měl Citroën DS. Nevim proč to pak přestali dělat. Možná kvůli horšímu chlazení(?), který u EV přestává být problém.
    MAGE
    MAGE --- ---
    Prijemna zmena oproti breceni opravdu neco delat
    Mercedes-Benz znovu vynalezl brzdy. Už nikdy je nebudete měnit | fDrive.cz
    https://fdrive.cz/clanky/mercedes-benz-znovu-vynalezl-brzdy-uz-nikdy-je-nebudete-menit-13520
    MINER
    MINER --- ---
    KURE: Tak na nedostatek prostoru na parkování např. v Praze si stěžuje snad každej. A pokud počet aut dál poroste, tak bude hůř.
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    Tesla preps a remote control team for robotaxi - taking a page out of Waymo's book | Electrek
    https://electrek.co/2024/11/25/tesla-remote-control-team-robotaxis-waymo/
    KURE
    KURE --- ---
    LAUNCHER: ja na sharing nevěřim. to funguje jen pod tlakem nedostatku. A tak zle snad nebude.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    JYRKA: Ale taky jsem byl na konferenci, kde Josef Prusa predvadel svoji prvni 3D tiskarnu. Jizlive jsem se mu v duchu smal a ptal se, proc ho tam zvou. Jako prognostik teda stojim za prd.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    LAUNCHER: Ona je otazka, jak se chytne sharing. V historii teto mistnosti na toto tema najdes par monumentalnich bitev :)
    Za me nechytne, tudiz nebude mit vliv
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    Ptám se, nevím: Dá se odhadnout, jaké typy karoserií budou dominovat do budoucna?

    Bude růst podíl autonomie, sharing, snad i propojenost - bude to mít nějaký vliv na tvary, velikosti aut?

    Primárně by se mi líbilo, kdybych si to auto nemusel koupit a vždy si zavolal takove, jaké se mi zrovna hodí nebo na jaké mám náladu. To by mohlo způsobit odliv od "jedno auto pro všechno", což třeba v mých podmínkách značně nahrává SUV. A byla by tu větší pestrost těch sharovanych aut.

    Nebo naopak bude zasadni dominance toho nejlevnějšího "good enough" typu?

    Já to IMHO odhadnout neumím, ale jiní se třeba hezky trefí, může být...
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    Prostě si myslím, že něco jako Ford Capri (v podstatě liftback, ale vyšší) je budoucí mainstream
    https://www.ford.cz/content/dam/guxeu/rhd/central/cars/cx740l/reveal/nameplate/ford-cx740l-eu-select_model-3x2-1000x667.jpg
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DOCKINEZ: Tak ty zkratky už většinou nic neznamenaj. Obecně je to prostě tak, že máš:
    - hatchback: nízkej, strmej kufr
    - liftback: nízkej, šikmej kufr
    - sedan: nízkej, kufr s kapotou
    - kombík: nízkej, dlouhej, strmej kufr
    - crossover: jako kombík nebo hatch, ale trochu vyšší
    - SUV: jako kombík nebo hatch, ale hodně vysoký, vysoká je i karoserie (nejen vejška nad zemí)
    - offroad: SUV, co je víc do terénu

    Plus je rozdíl v definicích v USA a EU. V EU je to ryze marketingový označení a jestli je to crossover nebo SUV je na výrobci.

    V USA je to jiná kategorie vozidla. "Auto" (car) a "SUV/Truck" je něco jinýho. A crossover je ještě "car", zatímco SUV už je "truck". Přičemž ty zákonný definice jsou samozřejmě trochu nesmyslný, takže třeba Porsche Cayenne nebo Subaru XV je podle jejich definic "truck".
    DOCKINEZ
    DOCKINEZ --- ---
    BOBASH: netvrdím, že má bejt nutně velký, ale přeci jen od „sport utility vehicle“ bych čekal aspoň nějakou tu užitkovost. A vysokej posez má kdeco, i moje MPV.

    Ale to je fuk. Jestli se malý škaredý auta s aerodynamikou přišlápnutý krabice od kefíru budou marketovat jako SUV nebo městský crossovery, na tom asi nezáleží, svou cílovku to má a to jedině rozhoduje.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JYRKA: Já tipuju, že SUV/crossoverů bude většina, ale přežijou i nějaký malý auta. Hatchbacky do velikosti tak Golfu, toho se lidi nevzdaj. A pak liftbacky/kombíky pro ty, co budou chtít jezdit daleko a/nebo rychle po dálnici nebo budou prostě chtít být eko.

    Ale je klidně možný, že to bude nabídka tak, jak se začíná rodit u VW. Kompletní řada SUV a k tomu hatch nižší střední (ID.2) a velkej liftback/kombík (ID.7).
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    BOBASH: S-class není mainstream, nemluve o tom, ze ho v prodejich kanibalizuje SUV.
    Uvidime, ja bych na nizky auta nevsadil- ta baterka se do SUV schova snaze, populace starne a nechce se ji ohybat.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JYRKA: Jo, a ještě zůstanou sedany, protože jak je vidět na EQS, když zákazníkům S-klasse zkusíš vnutit liftback, tak tě pošlou někam.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DOCKINEZ: SUV není o tom, že je velký, ale že je vysoký. Lidi si to často pletou. Jeep Renegade je naprosto bez debat SUV, i když je velkej jako Fabia.

    JYRKA: Nemyslím si. U elektromobilů je přeci jen na dojezdu poměrně dost vidět čelní plocha, takže vedle toho ještě zůstanou zachovaný hatchbacky/liftbacky.

    KUTAS: S cenovkou kolem 700 za velkou baterku bych počítal. Úplný základ nějak narvou do těch 600, ale + tepelný čerpadlo, + větší baterka (kde příplatek bude výrazně nižší než mezi 60 a 80 Enyaqem, ale nebude úplně malej) a myslím, že jsi tak akorát na těch 700. Což je ale pořád dobrý.

    Ostatně můžeš odhadnout podle Renaultu 5 a následně většího Renaultu 4, to jsou tak cca odpovídající auta.
    KURE
    KURE --- ---
    DOCKINEZ: jj asi tak. sice nemam rodinu ale větší auto kam se spousta věcí vejde a nevypadá jako dodávka je mi silně sympaticky a taky je postrádam.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam