• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    KUTAS
    KUTAS --- ---
    Mě by vážně zajímala ta ziskovat na BEV, protože ty ceny mi pořád přijdou šílené. Jak se pohybuje cena baterek, všude člověk čte o poklesech, ale na cenách aut se to projevuje velmi pozvolna (kromě Číny). Protože kromě baterky to auto musí být na výrobu z principu kurevsky levnější než ICE...
    Chápu, že v Číně stát zaplatil vývoj těch aut, ale jestli si automobilky stěžují, že není odbyt, tak nechápu na co čekaj? Prostě tyhle (JYRKA) auta přeci nemůžou stát víc než 500k CZK. A s tím, jak rozšíří auta, tak se vyřeší i problém s nabíječkami.

    Možná je to jen můj pocit, ale přijde mi, že si automobilky zvykly brečet o dotace a proto tlačí ty ceny nahoru a křičí o záchranu. Už bych jim nedal ani korunu a soustředil se na dobudování infrastruktury (nejen nabíječek, ale i kapacit sítí a rozvoje FVE).

    Přehlížím něco nebo to vnímám nějak špatně?
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    Jestli spravne pocitam, tak je to 5. elektricka platforma Fordu

    Nový Ford Puma Gen-E poprvé naživo: Elektrická verze je tu! Známe i české ceny | Auto.cz
    https://www.auto.cz/novy-ford-puma-gen-e-poprve-nazivo-elektricka-verze-je-tu-zname-i-ceske-ceny-154917
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    Renault 5 už má českej ceník, s 300km WLTP a 120koňmi začíná na 675k kč, což pro auto velikosti fabie v česku asi více méně neprodejné.
    Pro srovnání fabka ceníkově začíná na 370k kč- pravda, je tam 5stupňový manuál s 80 koňmi, ale člověk co kouká na cenu, případně jako druhé auto do rodiny, tohle asi až tak řešit nebude.

    Verze a ceny – Renault 5 E-Tech elektrický
    https://www.renault.cz/elektricke-vozy/renault5/verze-a-ceny.html?gradeCode=ENS_MDL2P1SERIELIM1
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    hm neviem ci je to zrovna novinka, lebo tu deku som videl v akcii na videach uz par rokov dozadu, kazdopadne ak to znamena, ze sa k nej dostane viac hasicskych jednotiek, tak iba dobre, aby to ochranilo zasahujucich hasicov od neprijemnych prekvapeni

    Hořící elektromobil? Pomůže protipožární deka
    https://www.hybrid.cz/protipozarni-deka-wurth-pomaha-hasit-pozary-elektromobilu/
    MINER
    MINER --- ---
    JYRKA: SAP je 3. nejhodnotnější EU firma a úplně nejhodnotnější technická.
    To, že ti to přijde složitý, neznamená, že to nedělaj dobře.

    Jde o účel, na který je to stavěné a proč.

    SAP neni péhápko, ve kterym nějakej študák splichtí webísek za víkend.
    Je to systém na kterým jedou miliardový byznysy, kde výpadek v minutách znamená milionové ztráty.
    Kámoš to implementuje, tak vim ty story, jak se kvůli sw glitchi začnou hromadit piva:) Na první pohled sen skladníka, na druhý obří ztráty just-in-time výroby:)
    Ten systém není dělanej na snadnost implementace, ale bezchybnost a robustnost provozu. Má to svojí cenu v UX i složitosti, kvůli který to neni pro každýho, ale z nějakého důvodu jsou jednička ‚by a lot‘:)

    Nevim, jak dělaj engineering sw aut, ale ani SAP ani ten suspension concept obrázek nejsou dobré příklady, protože neukazují, jaký má ten design důvod, a že důvod má.
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    Takovi ti lide, co jeste dnes jezdi s Tesla Roadster 1 - vzdy kdyz jsem o tom slysel, tak jsem si rikal, co to je za aktivisty. Ale aha, ono se to upgradovat na 80 kWh baterii. Takze ma clovek Lotus (s tim dobrym i s tim spatnym), ac teda s "tezkym batohem" v podobe baterie navic a male svizne jezditko.

    Tesla Roadster - Living with the Original!
    https://www.youtube.com/watch?v=8wP_tiO-xYM
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    MINER: A nebo kdyz se potkas s nemeckym pristupem k software v autech, ktery je stejny.
    Z bezneho zivota to muzete videt na systemu SAP, ktery je vyvijeny podle stejnych principu
    MINER
    MINER --- ---
    JYRKA: Poučné je to, až když si uvědomíme, jaký to má vliv na komfort a jízdní vlastnosti.
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    PEPAZZ: Tohle je takové srovnání-nesrovnání.
    Chápu, že tam chtěli auta "podobných charakteristik", ale dávat tam I-pace je nefér vůči ostatním automobilkám a hlavně vůči zákazníkům, protože Jaguar s ním od faceliftu v roce 2019 neprovedl zhola nic (vyměnil přední masku, a v roce 2019), ale jinak fakt lautr nic, zato cenovku nechali stejnou.

    Kdyby to srovnávali s Taycanem nebo jiným autem u kterýho je fakt vidět investice do vývoje, dopadlo by to o dost jinak resp. on ten novej Ipace taky vyhrál, ale ne o moc. Plus by měli přidat testy, protože testovat zrychlení+maximálku, časovku na slalom a rychlost nabíjení mi přijde z pohledu zákazníka, až na rychlost nabíjení (kde vybrali jedno z nejpomalejších BEV - Ipace ma maximalku nějak 115kw) vcelku nezajímavé a HLAVNĚ rapidní vývoj BEV nespočívá v handling a maximálce, ale v aerodynamice/fuel efficiency, rychlosti nabíjení, rychlost AC nabíjení, hustotě baterií atp.

    Možná by to nevypadalo tak blbě, kdyby srovnali starý S s novým S, tam by jim ale lidi zase omlátili o hlavu, že S nemá "žádnej" vývoj.

    Jinak nebaví mě vám to tady mazat, ale slovem "poučné" si vlastní input nepředstavuju :)
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    taky poučné

    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    Poučné

    Are Used Electric Cars Much Worse Than New Ones? [Episode 3] | 4K
    https://youtube.com/watch?v=X7Ubex4KJrs
    MINER
    MINER --- ---
    MAGE: Spíš čaj:) Při 80° C je nejlepší zelený.
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    MINER:
    NIMBUS:

    To je skoro stejne jako u ICE aut. 1 L nafty vyprodukuje o trosku vic jak 1 L vody.
    MAGE
    MAGE --- ---
    MINER: Nebo zabudovat soda stream a vyrábět limonádu
    MINER
    MINER --- ---
    KURE: akorát je tam furt ten manipulativní obrázek.
    I kdyby to bylo 7l/100km, tedy 2 panáky na km, tak to vypadá trochu jinak. Navíc při uváděných 80°C se výfuk brzy zahřeje a kondenzovat to nebude. Případný zájemce to může spočítat na papírku přes rosný bod a předpokládaný povrch výfuku.

    I v tom videu tam uvádí zřejmě krátkodobé uvolnění vody na žádost řidiče pomocí H2O release.

    PS: Mohli by tim doplňovat vodu do ostřikovačů ale:)
    KURE
    KURE --- ---
    NIMBUS: no ne, muj "vejpočet" říká teoreticky max 12l na 100km.
    Takže cca pulka z článku zní pravdepodobně. Jestli by hustej provoz vodíků na nějaky silnici mohl vyprodukovat náledí, je otázka.
    KURE
    KURE --- ---
    NIMBUS: neni to nějak moc vody? zkusim takovej "vejpočet na pytliku od svačiny":

    vodiku je ve vodě asi tak 11% tedy 110g/L
    700 bar, hydrogen gas has a density of 39.6 g/L
    Takže na "vyrobu" jednoho litru vody na vejfuku je potřeba cca 2.5litry stlačenýho vodíku.
    tojota mirai má podle internetu 120l nádrž, ergo maximum co z auta může vytect je 43 litrů,
    během toho co ujede cca 350km
    což je 0.12l na km.

    A to nevim, jaky procento vodiku bude opravdu reagovat na vodu a jaky procento vody bude v kapalnym stavu. jestli je moje uvaha uplnej nonsense tak mě opravte :)
    NIMBUS
    NIMBUS --- ---
    MINER: Já rychlím googlem našel 7/l vody na 100km. Úplně nevím v jakém skupenství v zimě. Nemám představivost v rámci množství aut na dálnici, jestli to v zimě je problém.
    MINER
    MINER --- ---
    NIMBUS: Podobný obrázek je vidět i fosilů, když už horký ‚vzduch‘ ve výfukových plynech v zimě kondenzuje na studeném výfuku.

    Vodíkový auta jsou nesmysl ekonomicky, ale tenhle obrázek vypadá manipulativně a vygenerovaně. Voda v drtivé většině případů vychází jako vodní pára ve vzduchu.

    Pokud je to větší problém než si myslím, doplňte někdo nějaký relevantní info za jakých podmínek se ta voda kondenzuje.
    Jasně že vodíková auta vylučují více vody, takže to bude častější než u fosilů, ale tenhle obrázek se mi zdá fakt mimo. Kolik vodíku by to muselo spálit za vteřinu, aby to vygenerovalo tolik vody, kolik v tom obrázku teče z výfuku, a jak velký nádrže by to auto muselo mít?
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam