• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.
    8) Při vkládání linků je nutné vždy přidat vlastní input (shrnutí, komentář, oponentura/souhlas apod.), stačí v pár větách zdůvodnit proč je sem odkaz umístěn.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    Jestliže je teď k lampám vedeno STARE_CASY "4x10 mm2" tak by to celkem v pohodě mělo stačit k tomu, aby v lampách byly třeba 2-5 kW nabíječky. Ve chvíli, kdy člověk dojede domů, zaparkuje, píchne to do nabíječky a vrátí se minimálně až za 10-12 hodin, tak dobije 20-60 kWh během celonočního dobíjení.

    Přeci jen, průměrný řidič najede maximálně cca 50 km denně, což dle typu BEV znamená spotřebu cca 6-15 kWh/den, takže v takovém případě je dobíjení 20-60 kWh/noc IMHO postačující, když ne ke kompletnímu dobití, tak alespoň k cestě na SC.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    STARE_CASY: proto se na sidlisti nabijet nebude
    MINER
    MINER --- ---
    STARE_CASY: Jeden kabel 10 mm2 utáhne tak 14 kW?
    GOR
    GOR --- ---
    STARE_CASY: Chtel jsem psat neco podobneho. "Maly" lampy mivaj prave vetsinou tu 70W nebo 90W sodikovou vybojku, tech 400 W je imo v tech hodne vysokejch lampach na sirokejch silnicich.
    STARE_CASY
    STARE_CASY --- ---
    MINER: netuším, jak je konkrétně nastavená síť veřejného osvětlení a jaké má rezervy, ale "V České republice se uvádí jako průměrný příkon jednoho světleného bodu SB hodnota 120 W a celkový příkon veřejného osvětlení v ČR se odhaduje na 180 MW." (zdroj). A sodíkové výbojky, pořád ještě nejčastější zdroj světla ve veřejném osvětlení, mají přikon do 400 W, a to už bývá přes 50 000 lm (sodíkové výbojky mají světelný tok blízký dnešním LED, takže na stejný světelný tok i podobnou spotřebu).

    Takže pět aut jedna lampa bez zásadní změny kabeláže neutáhne, i s tím jedním to asi nebude tak jednoduché, pokud by se mělo opravdu nabíjet jedno auto u každé nebo skoro každé lampy v ulici. Co jsem vyštrachal v nějaké současné normě, tak elektrická přípojka veřejného osvětlení musí být provedena kabelem CYKY s minimálním průřezem 4x10 mm2, což mi nepřijde pro nabíjení BEV dostatečné.

    Tudy cesta bez zásadní změny kabelů a vší "bižuterie" kolem (včetně trafostanic) asi nepovede...
    MINER
    MINER --- ---
    PEPAZZ: Jakože každá lampa utáhne jedno auto? Nebo třeba 5 aut pomalym nabíjenim, což by v podstatě znamenalo, že jen z lamp by šlo pokrýt veškerý parkování kolem bez posílení infrastruktury jen roztaženim kolem obrubníku, jako maj někde třeba Francouzi?
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    MINER: vím a problém to neni, problém by bylo mít a sídlištích hodně rychlych DC, ale pomala AC problém nejsou vůbec
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    KUTAS: Za mírný OT se omlouvám, ale zejména V2G jak také píšeš.

    Auditko mi bylo odkazováno již dávno při podobné debatě v poště. Není bohužel pro mě použitelné, příliš nízká odbornost a příliš mnoho divokých IDs.

    Omlouvám se za přísná hodnocení. Pana Sprchy je mi tam líto (obor ho živí, mě ostatně také ale z jiného úhlu než jeho) a rozhodně nehodlám být ucastnikem takove formy debaty mimo moji obvyklou sazbu. Tímto zaroven děkuji za kulturu, úroveň a věčné argumenty debaty zde 🙏.
    W_NOICE78
    W_NOICE78 --- ---
    LAUNCHER: ten pan je celej bombastickej 😉
    KUTAS
    KUTAS --- ---
    Chápu vazby na elektromobily, ale kdyžtak na tyhle energetické témata je tady i jiné výživné audítko.... [Energetika a energie v politické a hospodářské perspektivě]
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    MINER: Ja zas děkuji za doplnění hodnocení pána (což mi opět zběžný Google hodnotí jak píšeš).

    A omlouvám se, že jsem nenapsal, ať se věnujeme méně panovi a více FT + jiným zdrojům a ještě jsem screenshotoval jeho až příliš bombastický post 🙄
    MINER
    MINER --- ---
    LAUNCHER: Jde o to, jak je to interpretované.

    Že jsou výkyvy problém, je pravda.
    Že se evropská síť hroutí jak domeček z karet, neni pravda.

    Upozorňoval jsem hlavně na Půra a že jeho interpretace maj konkrétní záměr, a rozhodně to není informovanost, ale lobing pro fosil a já bych je určitě nesdílel.
    Sdílet článek FT, paráda.

    Prostě síť založená za renewables musí umět kompenzovat výkyvy.
    Tohle téma by se dalo rozebírat hodiny.
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    LAUNCHER: Zaujala mě i diskuze zde:

    Reddit - Dive into anything
    https://www.reddit.com/r/europe/s/aPo5mu2Ptj
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    MINER: LAUNCHER: Jsi si opravdu jistý, že jde o dezinfo?

    "That prompted calls from the Labour-Center government itself to drop refurbishment of some cables from Norway to Denmark."

    Norway hit by new electricity shock - Norway's News in English — www.newsinenglish.no
    https://www.newsinenglish.no/2024/12/12/norway-hit-by-new-electricity-shock/
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    MINER: LAUNCHER: Např.:

    Norwegian parties favor cancelling new power cables to Denmark
    https://energywatch.com/EnergyNews/Policy___Trading/article17732134.ece
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    MINER: Pana neznám a může být. Linkoval jsem ho, protože článek z FT odemkl. Obsah článku na FT mi přijde výhružný. Zběžný Google na NO příkrá deklarace NO politiku porvrzoval. Budu moc rád, když to pravda nebude, určitě se nehodám a do budoucna nevidím.
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    JYRKA: Já to právě vidím přesně naopak, tzn přebytek nabijecek 3-11kW na kazdem druhem, tretim miste.
    Krome toho, ze je to levnejsi (za jednu 150kw nabijecku vybudujes třeba 20 wallboxu), tak se nebude muset resit obsazenost, taky je to pohodlnejsi a tolik to nezatezuje distribucni sit (s nejakym vyuzitim V2G je to uplna parada).
    MINER
    MINER --- ---
    JYRKA: Podle mě je ale obří benefit to, že na nabíječku nebudeš muset jezdit vůbec, protože se ti to nabije vždycky pomalu přes noc.

    Otázka je, jakou kapacitu má naše síť, tedy kolik utáhnout běžné rozvody lamp takových nabíjení.

    Neví někdo?
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    BUNDA: PEPAZZ: asi tady budu za zlouna, ale myslím si, že je to zbytečné. Podle mého nastane to, že se natolik zrychlí nabíjení, že se s auty bude jezdit nabíjet stejně, jako teď k benzínkám.
    Nedává moc smysl, aby se vybudovala infrastruktura, kterou nebude moct většina aut využívat - když tam zakážeš parkování bez nabíjení, tak budeš mít prázdná místa na přeplněné ulici.
    BUNDA
    BUNDA --- ---
    NIKDAS: no zatím je boj v sídlišti vůbec zaparkovat. Ale souhlasím, že infrastruktura by tu měla být vybudována. Čím dřív, tím líp.
    DOCKINEZ
    DOCKINEZ --- ---
    NIKDAS: Už abych to měl před barákem v každým osvětlení.

    Jen jsem zvědavej, zda se nebudou krást. Přeci jen takovej volně přístupnej šikovnej nabíjecí kabel když se opálí izolace a odnese do sběrny, to je terno :)
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    PEPAZZ: Tohle bych vytetoval na čelo každýmu, kdo se mě ptá: "A kDE bUdOU ti liDi na SIdliŠTI nAbÍJeT??!"
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    tomu se říká nenapadná integrace (AC co sepne pres QR kod)

    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    ono hlavně norské energetické firmy na tom rejžujou jak to jde. Takže imo politické řešení bude daň na zisk ze zahraničí a tím dotovat domácí spotřebitele, ergo zaplatí to Němci i těm Norům. A Němcům se to vyplatí, protože pro ně je Norsko obří levná baterka, win-win-win
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam