• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.
    8) Při vkládání linků je nutné vždy přidat vlastní input (shrnutí, komentář, oponentura/souhlas apod.), stačí v pár větách zdůvodnit proč je sem odkaz umístěn.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    ELIJEN: mam slabu muscle memory, ani po 10 rokoch som si nezapamatal kde mam tlacitko na rozmrazovanie zadneho okna, vzdy si musim zasvietit svetylko v kabine a pozriet sa kde to tlacitko je (a to nemeni polohu)
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    KASPAREK: Taky delam cca 20 let v IT a prijde mi, ze kvalita SW obecne sla za posledni roky hodne dolu. HW tlacitka jsou objektivne lepsi a bezpecnejsi (na tohle tema je dobrej rozhovor se sanitarem v DVTV po tom, co jim do sanitek dali dotykove tablety) a strasne me serou lidi, co se snazi tvrdit opak. Neni to ani o zvyku ani o preferencich. SW tlacitko nema taktilni odezvu a muscle memory si na ni nevytvoris. Navic garantuju, ze behem par let zmeni nekolikrat polohu. Fakt si nemyslim, ze S3XY buttons jsou tak uspesne, protoze je kupuji boomeri, co si nedokazi zvyknout na dotykac.

    Tim bych svoje okenko o tlacitkach pro tento rok uzavrel. Muzem se zas pro zmenu bavit o FSD :D
    IV0
    IV0 --- ---
    MAGE: Ne, z aplikace můžu zapnout výhřev volantu a sedaček, ale to se zapne jen u řidiče a u ostatních až když nastoupí, vzadu tlačítkem na dveřích, vepředu pomocí infotainmentu. Tohle je u Tesly hezké, ale ta má zase jiné prapodivnosti, které jsou pro mě neakceptovatelné... Třeba to, že má tempomat s hrozně malou rychlostí nebo že si tam nemůžu pustit Waze.
    MINER
    MINER --- ---
    MAGE: Baterie nejsou během chvilky obsolete. Od objevu do produkce uběhne nejméně 10 let. Problém není vymyslet nějakou chemii k uložení energie. Problém je to vyrobit spolehlivě, levně a s potřebnými parametry. A to trvá.

    Ostatní titulky (včetně toho posledního tady), jak někde došlo k průlomu, jsou jenom z labu, a bude trvat přibližně ta dekáda, než to někdo bude schopen vyrábět, pokud vůbec.

    Možná to za pár let urychlí AI (jdou do toho investice), ale ani pak ty technologie nebudou vznikat jak Baťovy cvičky a produktizace je předvídatelná v rámci let.

    Pro kalibraci: poslední již používaná inovace, LFP, byla objevena 1996 a v labu demonstrována 2002.
    MAGE
    MAGE --- ---
    PEPAZZ: podle me je blbost vertikalne integrovat v rychle se rozvijejicim odvetvi, ktere neni ustalene. Ted si postavis drahou linku na baterie ktere muzou byt behem chvilky obsolete. A misto toho aby si jen vymenil dodavatele musis prestavet celou linku nebo si nucen produkovat zastaralou technologii aby se ti to zaplatilo.
    MAGE
    MAGE --- ---
    IV0: fakt jsou vsichni oproti Tesle v te mobilni aplikaci tak pozadu? To fakt Hyundai nema moznost to pozapinat kde chces?
    IV0
    IV0 --- ---
    Mám dotaz k těm automaticky spouštěným funkcím, které "nepotřebují" tlačítko. Jak jste spokojení s automatickým zapínáním vyhřívání sedaček a volantu, speciálně sedaček pasažérů (tzn ne řidiče). U Hyundai Ioniq 6 se to sice zapne automaticky, když se otevřou příslušné dveře, ale to je samozřejmě pozdě, chtěl bych to zapnout trochu dopředu od řidiče, ale to lze jedině přes infotainment. Do příslušné položky menu se sice dá dostat jedním stiskem tlačítka na palubní desce, ale tohle není dostupné do doby, než zmizí úvodní upozornění, které trvá strašně dlouho (a nejspíš jenom schovává start systému). Takže když přijdu do auta, které je nahřáté přes mobil dopředu, tak volant a moje sedačka hřejí, pak nastartuju, pak čekám minutu, než se probudí infotainment a pak teprve můžu zapnout ohřev sedačky spolujezdce a dětí vzadu. Když někdo nastoupí, tak se mi to zapne, vzadu jsou tlačítka ve dveřích, ale vepředu musím čekat na infotainment. Přijde mi to hodně neergonomické, dvě až čtyři tlačítka navíc bych fakt chtěl...
    MINER
    MINER --- ---
    PEPAZZ: ‚EU automotive‘ má plán otevřít 250 battery továren v Evropě do 2033: https://mobilityportal.eu/europe-250-battery-factories-by-2033-confirmed/
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    Tesla je jedina eu/us automotive ktera se neboji vyrabet baterie a tim se vertikálně integrovat, nakoupili produkcni linku od CATL a budou vyrabet lfp v Nevadě s tim ze zaplati male licence fee. Kde ma takovy plán EU automotive???
    Btw. Dle videa plati tesla za lfp v cine 50$ za kWh!
    Tesla's plan to get around tariffs on Chinese LFP batteries is genius
    https://youtube.com/watch?v=PtxUUPy2hDk
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    LAUNCHER: do olympyje je najlepsie vobec nejazdit cely prosinec, tam je cekacka aj na vyjezd z oc pak :)
    KASPAREK
    KASPAREK --- ---
    DOCKINEZ: jsem se trochu rozohnil, ale prijde mi to spis smutny a vetsinu casu je mi to asi jedno. Jen po 20letech v IT mi prijde ze ta debilizace UI tak aby to vyhovovalo mase se siri i do aut, a tam kde na pocitacich se nekdy jeste daji najit nejaky reseni ktery treba funguji lip/rychleji/nabizeji vic moznosti advanced userum, tak v nabidce aut je to spis o tom spokojit se s nejakym kompromisem, protoze treba ty technologicky/dojezdove/jizdnima vlastnostma auta maji ovladani co mi nevyhovuje. Ale muze to byt dojmologie, casem si zvyknem na vsechno.
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    LAUNCHER: Tak je to proste novodoba "Oktavka" pro stredni tridu. Kdyz jsem ji kupoval pred nekolika lety ja, tak to bylo EV s nejlepsim pomerem cena/vykon a ted je o neco lepsi (az na ty packy :D) a o pul mega levnejsi.
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    LAUNCHER: Od meho postu pribyla potreba navysovat kapacity SC v CZ. Cekacka ve Vanocnim Brne 🫤

    MINER
    MINER --- ---
    Osobně bych se přimlouval za to, aby zde byl autismus tolerován jako společensky přijatelná invektiva, podobně jako je jinde tolerováno označení například truhlík, trumbera, či trdlo.

    Jednak zde má autismus díky nejmenovanému banánovému novináři docela slušnou tradici.

    A druhak se tomu nelze díky diagnóze nejmenovaného továrníka, potvrzené samotným továrníkem, zcela vyhnout.
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    LAUNCHER: To, ze je TMY nejprodavanejsi auto, znamena, ze na nem neni vubec nic spatne? Rikas o sobe, ze jsi nadprumerne inteligentni, ale pak mas argumenty typu, ze nefunkcni mlhovky vadi jen autistum (ironie vzhledem k autismu Elona Muska) a postujes sem citaci zakona, ktera jasne vyvraci tvoje tvrzeni :D

    Neprojevuje se u tebe tak trochu "Post-Purchase Rationalisation"? Taky jsem to mozna nejakou dobu po koupi mel.
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    DOCKINEZ: Good point. Pro me, jakozto uzivatele Androidu, je nezbytne, aby byl iOS zdravou a dobre prodavanou platformou, coz Google tlaci do inovaci a konkurencniho boje. To same plati naopak pro Tebe, potrebujes zdravy Android, aby Apple makal na iOS, co to jen jde.

    Verim, ze to same tu mame v autech, nekdo bude preferovat UX Tesly, nekdo UX rekneme Skoda Auto. Bez Tesly by nebyl Elroq tak dobry jako je. A zase s EV auty ktere se tlaci na Teslu (jasne, primarne CN), bude Tesla lepsi auto. Tak to ma byt 👍
    DOCKINEZ
    DOCKINEZ --- ---
    KASPAREK: argument ze kdyz neco kupuje x milionu lidi tak to potvrzuje ze je to skvely reseni me neskutecne sere

    To tě nemusí s*át, prostě to tak je. Takový VHS nevyhrálo proto, že to byl až tak super systém, ale že se etablovalo jako formát na p**no. iOS/iPhone taky možná není nejlepší mobilní platforma, ale prostě funguje a nám BFUs co máme mobily jen jako nástroje na vydělávání peněz to tak stačí.

    Nu, je to tak. Můžeš zkusit chc**t proti větru, ale asi to nezměníš.
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    LAUNCHER: Ale teda já jsem opak toho co padlo níže. Při významně nadprůměrném počtu gadgets kolem me, co můžu automatizuji, co nemůžu preferuji hlasové ovládání. Jn, Tesla je pak ideál auto pro mě.

    Jak tu vždycky píšeme, než auto koupíte, pujcte si to alespoň na týden. Ale to se tu i děje, za mě v pořádku.
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    KASPAREK: Neni dobry primer. Vetsina lidi co znam bere vyber auta za 1 - 5mio CZK velmi zodpovedne a kvuli svym prijmum je to skupina priznejme si chytrejsi a v mnohych aspektech narocnejsi nez prumer populace (tzn, neudelal jsem quit ze Skoda Auto ze srandy). Hype, narodni hrdost atd urcite vliv maji. Ale pokud si nekdo mysli, ze top 10 prodeju nejsou zasadne dobra auta ohledne pomeru vykon/cena nejmene pro svoji cilovku, je velmi naivni. K tomu se bavime ne o top 10, ale o #1, ktere je zaroven vyznamne drazsi nez vetsina konkurence. Chapu, ze ne kazdy tu statistiku vystudoval, ale... Stejne reseni pritom nejsou k videni pouze u TMY/TM3, ale u mnohych dalsich aut. Ostatne, ani ten TM3 nebyl s timhle prvni.

    Na druhou stranu, nabidka aut je tak siroka, ze si opravdu vybere kazdy, nevidim duvod se vymezovat. Jsou to tvoje penize. Doufam, ze jsi se svym autem alespon z pulky tak spokojen, jako ja s tim mym 👍

    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    SPEEDY: Znacka od znacky se kvalita rozpoznani voice commands zasadne lisi. Zkusenost mam z predchozi O3, kde to bylo nepouzitelne (uz jen protoze proste hlucny auto), v TMYP mi to vyhovuje a bere to i skrz normalni hlasitost rozhovoru se spolujezdcem. YMMV.

    Reddit - Dive into anything
    https://www.reddit.com/r/TeslaModelY/comments/102ul2j/voice_command_comparison/?rdt=45728

    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam