PEPAZZ: Stellantis ohlásil takovou továrnu spolu s CATL ve Španělsku za 4 miliardy Eur. V USA to měl s CATL v plánu třeba Ford. Nicméně narazilo to na politický odpor, mam pocit ze to na nakonec neklaplo. Tesla evidentně má silnější lobby power + asi víc přidané hodnoty k tomu, na tom to asi postavili.
Potenciální problem je to pro to, že třeba v tom případě Fordu šlo prakticky o továrnu CATL-inside. Číňani by dodávali články, know how a Ford by to zjednodušeně jen montoval dohromady, mozna by měl vlastní BMS a další komponenty, ale spíš by to byl zase nějaký third party supplier doporučený a navázaný na CATL.
No a v tom je ten problém - ona se slavně otevře továrna na baterky, ale v reálu je to jen montovna závislá na Číně potažmo CATLu. Není tam skoro žádná pridana hodnota.
Počítám, že ten Stellantis - CATL projekt bude to same, čili CATL-inside, montovna. Co tím chci rict, že i když se teď začnou ohlašovat slavně baterkarny, jen to paradoxně zvyšuje závislost EU automotive na Číně. A EU želízka v ohni zatím padají, viz třeba Northvolt.
Ale abych nebyl jen negativní - z toho projektu Ford CATL neměla radost ani Čína kvůli potenciálnímu riziku know how transferu. Tak snad západní automakeri nejsou blbí a zkusí se to od nich naučit. I když vzhledem k tomu že u toho nejnovější dealu CATL už Čína neměla námitky, tak to spíš zní, že je ujistili, že si vše hlídají.