• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    DOCKINEZ: Řidič z toho nemá nic, ale pokaždé, když někoho vezu, tak je to: "jéééé, vy máte prosklenou střechuu??"

    Mně osobně jako největší výhoda přijde, že sklo se oproti laku jentak nepoškrábe při mytí :)
    DOCKINEZ
    DOCKINEZ --- ---
    (Ale samo to že to nechápu já ani náznakem neznamená, že to někomu haním nebo dokonce rozmlouvám - to je pro pořádek)
    DOCKINEZ
    DOCKINEZ --- ---
    KORKMAZ: Já se přiznám, že to prostě nechápu. Střechu mám v autě i proto, aby mi nesvítilo do kabiny. Proč bych měl mít dobrovolně nahoře sklo a pak podle hesla „rovnák na vohejbák“ řešil případně zatmavování? Navíc je to těžší, míň odolný a v každým případě neekologičtější než normální plechová střecha.

    Za mě samý nevýhody, ale furt si říkám, že mi musí něco zásadního unikat.
    NIGHTHUNTER
    NIGHTHUNTER --- ---
    GOR: nové nabíječky mají Chademo jen kvůli splnění podmínek čerpání dotace - Libor Hladík z PRE vysvětloval, že když staví rychlonabíječky za své (= bez dotací), tak tam nedají ani AC konektor, natož Chademo, ale když dostali dotaci, tak musí (tehdy při vypisování dotací to tak prostě bylo chtěné, nebo třeba když za peníze ostatních tak ať i pro všechny? ale v tomhle businessu všechno trvá roky, tak třeba oboje)
    já to rychlejší AC nabíjení chápu u aut s větší baterkou (100+ kWh) jako u některých Porsche/Audi, BMW... ale tam to naštěstí ti výrobci většinou umožňují připlatit na 22 kW, našel jsem třeba u BMW:
    (omlouvám se, těch 11 kWh mi ale opravdu ujelo, já jsem ten kdo to lidem opravuje ;-))

    KORKMAZ
    KORKMAZ --- ---
    NIGHTHUNTER: Tak já bych tu váhu u EV tak úplně nepodceňoval. Třeba ty nejlehčí malý auta, co jsou hmotností někde blízko spalováku mi přišli řidičsky nejzábavnější. V těch velkých krávách jsem se naopak cítil tak nějak blbě, ale třeba to bylo nastavením brzd a rekuperace.

    Jako já to chápal u formana atd, kde nešlo klimovat. Ale prostě chápu, že to někdo chce...za mě je to kontraproduktivní. Teď mi to nabízeli zadarmo a stejně jsem to odmítnul a vždy když jsem si konfiguroval auto, tak mi každej prodejce rovnou řekl, že je to kravina a ať si za ušetřený prachy koupím větší (hezčí) kola, což zase platí na mě.
    KUTAS
    KUTAS --- ---
    NIGHTHUNTER: já možná něco přehlížim, ale z pohledu bezpečnosti nevidím moc rozdíl mezi panoramatickou střechou a velkým oknem jako jsem asi měl já. Já bych si to prostě už nikdy do auta nedal, byť už teda znova žádné salta s autem neplánuju. Prostě jsem za ty cca 3 roky co jsem to auto měl, tak jsem tam žádné reálné benefity neviděl.
    Ty tam zjevně nějaké benefity vidíš a proto to chceš, pro BEV to zjevně neznamená žádný rozdil, což jsi vysvětlil - tak pak bych se ptal asi v nějakém klasickém auto audítku, kde budou mít lidi s tímhle víc zkušeností.
    GOR
    GOR --- ---
    NIGHTHUNTER: Tak Renault je dava/daval. Kdyz uz je na danem miste DC nabijecka, tak naopak ta 22 kW AC je marginalni naklad tim spis, kdyz to kouka z jednoho stojanu a muflon potrebuje vlastni type2 kabel ;-)

    Vsimni si, ze i nove zrizene nabijecky maji mnohdy Chademo, i kdyz ho nove uz skoro nikdo nedava.

    Nezamenuj kWh a kW, v auditku o EV by clovek mel tusit, jakej je v tom rozdil ;-)
    NIGHTHUNTER
    NIGHTHUNTER --- ---
    GOR: většina veřejných AC nabíječek ale nabízí víc než 11 kWh, tak proč to dělají, když ty auto na to nikdo nechce dělat? ;-)

    NIGHTHUNTER
    NIGHTHUNTER --- ---
    KORKMAZ: vyšší hmotnost mi teda zrovna u EV jako nevýhoda nepřijde - v čem? Na výkonu? Ten u EV bývá většinou stejně mnohem vyšší než u spalováků, takže to není jako u trabanta, kde každý pasažér navíc znamenal nutnost podřazování do kopce mnohem dřív atd. Nebo na spotřebě a tím pádem dojezdu? Podívej se na nový Elroq a nový Enyaq - vlastně stejná auta, jen Elroq o 20 cm zkrátili, je lehčí, ale má horší aerodynamiku (koeficient Cx=0,26) oproti novému Enyaqu (Cx = 0,245), takže WLTP spotřeby jsou u něj o něco horší. Když si v konfigurátoru Enyaqa zvolím panoramatickou střechu, tak je výsledné auto o 24 kg těžší - to zní sice jako dost, ale upřímně by mi to vůbec nevadilo, v autě typicky vozím zbytečně i krámy co v součtu váží mnohem víc.

    Já se právě chtěl dozvědět něco o těch důvodech a řešil, jestli se vztahují jen otevíraná okna, nebo i auta typu Tesla 3/Y, Škoda Enyaq, VW ID.7... stále jste mi to nerozmluvili :-)

    Ale jinak obecně asi souhlas - střešní otevírací okno vyžaduje péči navíc, kontrolovat a čistit odtokové kanálky, aby nezačalo zatékat a oprava může drahá. Co se koukám do svých podmínek, tak ani na panoramatickou střechu se nevztahuje připojištění skel k povinnému ručení.

    JYRKA
    JYRKA --- ---
    GOR: přesně tak. Pro ilustraci: z těch 11 kW přes jediný wallbox živíme dvě elektrická auta a nepřináší to problémy.
    GOR
    GOR --- ---
    NIKDAS: Jak zminil DANYSEK, technicky to neni problem. Ano, bude to o neco drazsi - vetsi diody, vetsi tranzistory a pomocny soucastky (nevim co vsechno v palubno nabijecce jeste bude) vetsi průřezy vodicu.

    Ja osobne si myslim, ze problem je jen v tech penězích - automobilku to vyjde, placnu, na 1000 CZK. Bude to takova konkurencni vyhoda, aby se to automobilce vyplatilo? A 1000 na stovkach tisic aut....

    Kolik lidi ma doma/ v praci nebo kde auto stoji dost dlouho na pomaly nabijeni moznost brat 3x32A?
    Uvedom si, abys doma mohl nabijet 3x32 A, kolik budes muset mit hlavni jistic? 3x40, možná spis 3x50?

    Zvysit prikon u existujici nemovitosti muze bejt docela raketa, pokud se to nesveze s nejakou jinou zasadni rekonstrukci.... Kdyz to najednou budou chtit "vsichni", nehezky se to taky projevi na distribucnich poplatcich, protoze velky vykony na kratkou dobu je presne to, co distribuci prodrazuje.

    Kdyz nabijis delsi dobu, tak treba za 8h se ti do znacny miry nabije 11 kW vetsina aut.
    KORKMAZ
    KORKMAZ --- ---
    NIGHTHUNTER: Těžký, proto i EV nevýhoda.

    Jinak do toho začne dříve nebo později téct a oprava u dnešních modelů bývá dráha.

    Pak individuální preference typu mám/nemám kabriolet. Mám/nemám děti, který tam chci upéct...
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    JYRKA: tam mas i perly typu, ze Opel/Peugeot/Citroen neumej spravne pripevnit sedacky... to pri nehode fakt chces :-) O pruserech s brzdama nemluve.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    DANYSEK: Bezpečnostní incidenty hledej tady: https://svolavacky.cz/
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    JYRKA: pokud nedokazi poradne zabezpecit ani tohe, jakpak asi bude fungovat bezpecnost jinde... hmm? :-) Ale jo, klidne si zij v bludu, ze zbytek software se dela bezpecneji. Ve skutecnosti je to poslepovanej bordel.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    DANYSEK: jak tohle: "The info could be linked to drivers’ names and reveal precise vehicle locations." souvisí s bezpečností na silnicí. Sorry, ale nemám náladu třídit jablka a hrušky.
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    JYRKA: Mým pohledem jsem rád za každou snahu v tomhle směru. Jak u Tesla FSD, tak u VW, tak u tohoto open source.

    Bezpečnost vnímám jako snahu SW a snahu řidiče. Časem jen SW. Čím víc lidí na tom dělá, tím spíš ujedu Vídeň - Písek bezpečněji a tím dříve to samo odveze třeba nemohoucí důchodce nebo malé děti.

    Pevně věřím, že každý úspěch u jedné skupiny posune i tu druhou skupinu vývojářů dále, tak či onak.

    Pán mě nepohorsuje, nebyl jsem u toho, ale na tom videu nic zásadně rizikového nevidím a co-by-kdyby hry mě nebaví.

    To píšu jen za sebe, nevím kdo z místních to má jinak a ani nikomu názor neberu.
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    JYRKA: jiste, evropske automobilky o bezpecnost dbaji vice... akorat ze vubec :D
    Customer data from 800,000 electric cars and owners exposed online
    https://www.bleepingcomputer.com/news/security/customer-data-from-800-000-electric-cars-and-owners-exposed-online/
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    DANYSEK: jj, to říkají Linux věrozvěsti už kolik? 20 let. Boeing je jiný příběh, souvisí s privatizací všeho v US. Zůstaňme v EU. Jo a Dieselgate nesouvisel s bezpečností. (průser to samozřejmě byl)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam