• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity. Zadne drama.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.
    8) Při vkládání linků je nutné vždy přidat vlastní input (shrnutí, komentář, oponentura/souhlas apod.), stačí v pár větách zdůvodnit proč je sem odkaz umístěn.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    GOR
    GOR --- ---
    NIGHTHUNTER: Tak Renault je dava/daval. Kdyz uz je na danem miste DC nabijecka, tak naopak ta 22 kW AC je marginalni naklad tim spis, kdyz to kouka z jednoho stojanu a muflon potrebuje vlastni type2 kabel ;-)

    Vsimni si, ze i nove zrizene nabijecky maji mnohdy Chademo, i kdyz ho nove uz skoro nikdo nedava.

    Nezamenuj kWh a kW, v auditku o EV by clovek mel tusit, jakej je v tom rozdil ;-)
    NIGHTHUNTER
    NIGHTHUNTER --- ---
    GOR: většina veřejných AC nabíječek ale nabízí víc než 11 kWh, tak proč to dělají, když ty auto na to nikdo nechce dělat? ;-)

    NIGHTHUNTER
    NIGHTHUNTER --- ---
    KORKMAZ: vyšší hmotnost mi teda zrovna u EV jako nevýhoda nepřijde - v čem? Na výkonu? Ten u EV bývá většinou stejně mnohem vyšší než u spalováků, takže to není jako u trabanta, kde každý pasažér navíc znamenal nutnost podřazování do kopce mnohem dřív atd. Nebo na spotřebě a tím pádem dojezdu? Podívej se na nový Elroq a nový Enyaq - vlastně stejná auta, jen Elroq o 20 cm zkrátili, je lehčí, ale má horší aerodynamiku (koeficient Cx=0,26) oproti novému Enyaqu (Cx = 0,245), takže WLTP spotřeby jsou u něj o něco horší. Když si v konfigurátoru Enyaqa zvolím panoramatickou střechu, tak je výsledné auto o 24 kg těžší - to zní sice jako dost, ale upřímně by mi to vůbec nevadilo, v autě typicky vozím zbytečně i krámy co v součtu váží mnohem víc.

    Já se právě chtěl dozvědět něco o těch důvodech a řešil, jestli se vztahují jen otevíraná okna, nebo i auta typu Tesla 3/Y, Škoda Enyaq, VW ID.7... stále jste mi to nerozmluvili :-)

    Ale jinak obecně asi souhlas - střešní otevírací okno vyžaduje péči navíc, kontrolovat a čistit odtokové kanálky, aby nezačalo zatékat a oprava může drahá. Co se koukám do svých podmínek, tak ani na panoramatickou střechu se nevztahuje připojištění skel k povinnému ručení.

    JYRKA
    JYRKA --- ---
    GOR: přesně tak. Pro ilustraci: z těch 11 kW přes jediný wallbox živíme dvě elektrická auta a nepřináší to problémy.
    GOR
    GOR --- ---
    NIKDAS: Jak zminil DANYSEK, technicky to neni problem. Ano, bude to o neco drazsi - vetsi diody, vetsi tranzistory a pomocny soucastky (nevim co vsechno v palubno nabijecce jeste bude) vetsi průřezy vodicu.

    Ja osobne si myslim, ze problem je jen v tech penězích - automobilku to vyjde, placnu, na 1000 CZK. Bude to takova konkurencni vyhoda, aby se to automobilce vyplatilo? A 1000 na stovkach tisic aut....

    Kolik lidi ma doma/ v praci nebo kde auto stoji dost dlouho na pomaly nabijeni moznost brat 3x32A?
    Uvedom si, abys doma mohl nabijet 3x32 A, kolik budes muset mit hlavni jistic? 3x40, možná spis 3x50?

    Zvysit prikon u existujici nemovitosti muze bejt docela raketa, pokud se to nesveze s nejakou jinou zasadni rekonstrukci.... Kdyz to najednou budou chtit "vsichni", nehezky se to taky projevi na distribucnich poplatcich, protoze velky vykony na kratkou dobu je presne to, co distribuci prodrazuje.

    Kdyz nabijis delsi dobu, tak treba za 8h se ti do znacny miry nabije 11 kW vetsina aut.
    KORKMAZ
    KORKMAZ --- ---
    NIGHTHUNTER: Těžký, proto i EV nevýhoda.

    Jinak do toho začne dříve nebo později téct a oprava u dnešních modelů bývá dráha.

    Pak individuální preference typu mám/nemám kabriolet. Mám/nemám děti, který tam chci upéct...
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    JYRKA: tam mas i perly typu, ze Opel/Peugeot/Citroen neumej spravne pripevnit sedacky... to pri nehode fakt chces :-) O pruserech s brzdama nemluve.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    DANYSEK: Bezpečnostní incidenty hledej tady: https://svolavacky.cz/
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    JYRKA: pokud nedokazi poradne zabezpecit ani tohe, jakpak asi bude fungovat bezpecnost jinde... hmm? :-) Ale jo, klidne si zij v bludu, ze zbytek software se dela bezpecneji. Ve skutecnosti je to poslepovanej bordel.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    DANYSEK: jak tohle: "The info could be linked to drivers’ names and reveal precise vehicle locations." souvisí s bezpečností na silnicí. Sorry, ale nemám náladu třídit jablka a hrušky.
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    JYRKA: Mým pohledem jsem rád za každou snahu v tomhle směru. Jak u Tesla FSD, tak u VW, tak u tohoto open source.

    Bezpečnost vnímám jako snahu SW a snahu řidiče. Časem jen SW. Čím víc lidí na tom dělá, tím spíš ujedu Vídeň - Písek bezpečněji a tím dříve to samo odveze třeba nemohoucí důchodce nebo malé děti.

    Pevně věřím, že každý úspěch u jedné skupiny posune i tu druhou skupinu vývojářů dále, tak či onak.

    Pán mě nepohorsuje, nebyl jsem u toho, ale na tom videu nic zásadně rizikového nevidím a co-by-kdyby hry mě nebaví.

    To píšu jen za sebe, nevím kdo z místních to má jinak a ani nikomu názor neberu.
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    JYRKA: jiste, evropske automobilky o bezpecnost dbaji vice... akorat ze vubec :D
    Customer data from 800,000 electric cars and owners exposed online
    https://www.bleepingcomputer.com/news/security/customer-data-from-800-000-electric-cars-and-owners-exposed-online/
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    DANYSEK: jj, to říkají Linux věrozvěsti už kolik? 20 let. Boeing je jiný příběh, souvisí s privatizací všeho v US. Zůstaňme v EU. Jo a Dieselgate nesouvisel s bezpečností. (průser to samozřejmě byl)
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    JYRKA: jo, to rikali v Boeingu taky... :-) A jak to dopadlo s testama u FAA se tak nejak vi, zejo. O dieselgate nemluve. Jedna vec je "teorie" o tom, jak tyhle testy funguji... a pak realita toho, jak to doopravdy probehne. Ze se neco dela "dlouho" samo o sobe take neni znamka toho, ze se to skutecne udela skutecne kvalitne... ale troufam si ric, ze vic kiksu se odhali v momente, kdy to bude otevrenejsi... nez kdyz to bude uzavreny blackbox, kteremu "slepe veris". Software bez chyb je chimera...
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    DANYSEK: jedna věc jsou infotainmenty a druhá věc jsou věci související s bezpečností. Každý prd se certifikuje, dlouho před tím testuje postupy, které mají za úkol minimalizovat chybu. Tohle v životě nedokáže napodobit parta hipíků za klávesnicí. Nemluvě o tom, že pro samořiditelnost řešíš další podmínky - včetně pojištění odpovědnosti.

    ELIJEN: Může být, ale prostě nejde hi-jacknout bezpečnostní prvky auta a říkat tomu řešení problému.
    W_NOICE78
    W_NOICE78 --- ---
    HERR_FLICK: VW ma v Cine spolecny podnik se statni firmou SAIC kvuli dotacim. To je asi duvod proc stoji polovinu co v EU. Je dokonce vetsi, ma upraveny sw, jiny podvozek a baterii. Urcite nebude osekany proti EU verzi.
    There’s A New VW ID.7 Electric Sedan, And It’s Only For China | Carscoops
    https://www.carscoops.com/2024/02/vws-second-id-7-model-launching-in-china-and-only-there/

    Volkswagen ID.7 is bigger in China
    https://carnewschina.com/2024/02/09/volkswagen-id-7-is-bigger-in-china/
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    JYRKA: Zrovna Quinn neni jeden z tech blbu, co jezdi v Tesle s FSD a rukama v kline. Teslu prodal a na FSD nadaval. Sef comma.ai je asi 20x chytrejsi nez Musk.
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    JYRKA: proc? ve finale z tech tradicnich "korporatu" (fabrik) chodi zabugovany veci. Se staci podivat, jak jim funuji infotaimenty. Proste to nejak bastli aby to vypadalo.

    Mimochodem ja mam nedavnou zkusenost z autorizovanyho servisu klasickeho spalovace mrtvych dinosauru - kdy na me servisak cumel s otevrenou papulou, kdy jsem na nej vybalil data treba ze 100km jizdy, ze kterych slo identifikovat co presne se na tom aute sere... pricemz soucasne krcili ramenama, ze nevedi co presne se deje a proc. Borci ani neumi pracovat s datama, nebo mozna ani nechteji.

    A pritom ty dnesni auta - i ty co pali ty dinosaury - jsou hodne o tom, co kam kde jaky software do sdilene sbernice posle. Doba, kdy ti od plynoveho pedalu vedl bowden k motoru je fuc uz davno. Zkus se zamyslet nad tim, jak funguje takovy obycejny adaptivni tempomat.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    Pořídil si open source krabičku a udělal z auta autonomní vůz. No… potkat bych ho nechtěl :)

    x.com
    https://x.com/snazzylabs/status/1890927763772579977?s=46
    KUTAS
    KUTAS --- ---
    AVATAREK: Tohle slo myslim do pulky otevrit a druha pulka byla prosklena 🤷‍♂️
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam