• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity. Zadne drama.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.
    8) Při vkládání linků je nutné vždy přidat vlastní input (shrnutí, komentář, oponentura/souhlas apod.), stačí v pár větách zdůvodnit proč je sem odkaz umístěn.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    DZODZO: ne, ja linkoval clanek, kde si muzes nastavit, do kdy chces mit nabito... a ono to podle toho samo voli, jak velkym proudem to nabiji - aneb nenabiji to zbytecne vyssim proudem, kdyz nemusi.
    ELIJEN: ja (zjevne narozdil od vas) znam cloveka, co s tim Mustangem jezdi. Zatimco vy zjevne jen mudrujete podle nejakych diskuzi :-)
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    DANYSEK: tak to si mal nalinkovat tento clanok a nie clanok o nastaveni kapacity baterie, ked sa jedna o rychlost nabijania
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    JYRKA: a "Max Charge Current" je teda podle tebe co? :-)
    https://www.ford.ie/support/how-tos/electric-vehicles/home-charging/how-do-i-change-the-charge-rate-of-my-ford-charge-station
    DZODZO: clove v diskuzich o EV by ocekaval, ze lidi zvladnou i prepocet mezi ampery a watty :D
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    JYRKA: jj, vsak taky na to nereagujem
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    DZODZO: Toho lomitka sis vsimnul?
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    clovek by cakal ze v diskusii o elektromobiloch uz maju ludia vyjasneny rozdiel medzi kW a kWh a ejhle furt ne :)))
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    DANYSEK: To si nerozumime. Jde o to, ze nenastavis, aby nabijel rychlosti 5 kW/h misto 11. Pokud by to slo, tak bych pokryl nabijeni jen ze slunce a nepricucaval ze site.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    ELIJEN: To prave neumi. Treba Mustang nabiji porad plnou rychlosti
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    JYRKA: To umi appka kazdeho EV, ne? Spis jestli to ma nejake API a moznost napojeni na HomeAssistant.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    MISO: Jde nastavit rychlost nabijeni z appky?
    MISO
    MISO --- ---
    NIKDAS: Mam 11 kW verziu, funguje to, za tie prachy nic lepsieho nie je
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    Lidl má dneska slevu na jejich 22KW wallbox.
    Z 11 999 na 7 999, k tomu jde ještě využíz 10% sleva s kodem Jarni10, takže pak WB vyjde na 6799,-


    Za kvalitu neručím, nemám s tím zkušenosti, ale cena je to hodně dobrá :)

    W_NOICE78
    W_NOICE78 --- ---
    KUTAS: Podle me to bude dost podobny
    Tesla to Rivian? What You NEED to Know Before Switching!
    https://youtu.be/kgraa67RUg8?feature=shared


    ID.EVERY1 nebude mit SSP architekturu, je to porad na MEB.
    Jestli s timto budou chtit uspet, tak uz to meli prodavat ted, ale ne az za 2-3 roky.
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    KUTAS: On to není SW, je to komplet architektura, včetně HW. V podání Rivianu to je srovnatelné s Teslou, možná lepší. VW si na to pravděpodobně bude dělat nějaký vlastní front a tam je ještě otázka, jak dobrý bude z UX hlediska.
    KUTAS
    KUTAS --- ---
    A vime jaky je Rivian SW? Je ta user experience srovnatenna s Teslou?
    W_NOICE78
    W_NOICE78 --- ---
    Jeste bych doplnil, ze je to prvni VW se sw od Rivianu.
    Volkswagen's cheapest EV ever is the first to use Rivian software | TechCrunch
    https://techcrunch.com/2025/03/05/volkswagens-cheapest-ev-ever-is-the-first-to-use-rivian-software/
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Volkswagen ID. Every1: Elektrický „lidový vůz“ za 500 tisíc přijde v roce 2027 | e15.cz
    https://www.e15.cz/byznys/prumysl-a-energetika/volkswagen-id-every1-elektricky-lidovy-vuz-za-500-tisic-prijde-v-roce-2027-1422859

    v podstatě nová iterace e-up!, ne?
    PETER_PAN
    PETER_PAN --- ---
    W_NOICE78: Tohle je rekl bych do zahlavi, resp. na nastenku.
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    Mám radši kratší čumáky, ale proč ne 👍

    Volvo launches an all-new sedan! Volvo ES90 PREMIERE REVIEW
    https://youtu.be/Fo-lVDky_JY?si=2zn3YYpQ0twYQ5Hw
    W_NOICE78
    W_NOICE78 --- ---
    mozna uz to tu bylo
    Nový report evclinic.eu - zabývají se opravami BEV a hybridů včetně baterií..
    Analýza a vyvracení mýtů: EV nejsou dražší, dražší jsou fosilní vozy a hybridy!
    • Kolik stojí nová baterie? Kolik stojí nový motor nebo převodovka? Krátce a jasně – nekompetentní novináři a mainstreamová média vás roky dezinformují. Přitom tohle měla být jejich práce.
    • Excel dokument (odkaz níže) obsahuje ceny jednotlivých částí pohonných systémů, katalogová čísla, obrázky dílů z katalogů a další parametry. Ceny se mohou lišit podle zemí. Chybějící údaje jsou doplněny z katalogů z USA.
    Po měsících sběru dat z katalogů autorizovaných servisů jsme zjistili, jaké značky přežijí přechod na specializované servisy. Vše se odvíjí od 3 parametrů: Jednoduchost, servisovatelnost a dostupné ceny.
    Klíčové body:
    1. Hlavní problémy EV:
    • Největší slabinou nejsou baterie (kromě hybridů), ale:
    1. Elektromotory
    2. OBC (Onboard Charger)
    3. Tepelná čerpadla
    4. Baterie až na 4. místě
    • Kvalitní systém right-to-repair (právo na opravu) je zásadní.
    2. Ceny:
    • Hybridy mají nejdražší baterie na kWh – průměrně o 40 % dražší než EV.
    • Hybridní pohony jsou celkově nejdražší, následují fosilní vozy, zatímco EV jsou nejlevnější (průměrné ceny).
    3. Nejhorší značky pro opravy:
    • Xpeng, MG, BYD, Stellantis, Honda, Nissan, Volvo, Rivian, Lucid, Mazda, Hyundai, Kia
    • Kia blokuje přístup k systému “Kia Connect” pro HR a SLO majitele.
    • MG a BYD nemají aktivní RMI (právo na opravu).
    4. Neudržitelná vozidla:
    • Dacia Spring – vysoké ceny dílů vedou k totálním škodám i při malých opravách.
    • Lucid a Rivian nemají systém podpory, což z těchto vozů činí rizikovou investici.
    5. Tesla je král:
    • Nejlevnější baterie a elektromotory.
    • Nejlepší RMI systém, přístupný i běžným osobám zdarma.
    • Finančně nejdostupnější pohonný systém.
    6. Japonské značky a Toyota:
    • Pro hybridy nejlepší volba: Toyota a Lexus.
    • Pro EV: Tesla, BMW, Mercedes, Hyundai, Polestar, Volvo.
    Shrnutí: Největší ekonomičnost EV systémů spočívá v nižších provozních nákladech a cenách dílů. Hybridy jsou nejdražší, a pokud chcete jednoduchou a udržitelnou volbu, Tesla nebo Toyota vedou.
    Kompletní data v tabulce:

    EV vs ICE vs HEV by EV CLINIC - Tabulky Google
    https://docs.google.com/spreadsheets/d/10_jF89qI2njlzqcPw4BNmeW-F2AzMc9yR5PPxvmIdnU/edit?usp=sharing

    Mythbusting EV, ICE and Hybrid powertrain price Comparison – EV Clinic
    https://evclinic.eu/2025/01/19/ultimate-ev-ice-and-hybrid-comparison/
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam