• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    LOPIK
    LOPIK --- ---
    MAGE: What could go wrong..
    MAGE
    MAGE --- ---
    JYRKA: přes 20 gigabajtů softwaru a více než 500 milionů řádků kódu… bojim bojim
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    Tohle se mi moc líbí:
    Méně kabelů a pojistek, špičkový výkon: BMW představuje „supermozky“ pro vozy Neue Klasse – AutoRevue.cz
    https://www.autorevue.cz/mene-kabelu-a-pojistek-spickovy-vykon-bmw-predstavuje-supermozky-pro-vozy-neue-klasse
    NTR23
    NTR23 --- ---
    NIKDAS: Ted v březnu uz jsem nabil z FVE 49 kWh a to je teprve 12.
    NTR23
    NTR23 --- ---
    NIKDAS: Dobil jsem 10 kWh, ne 10 km.
    FVE mám 8,4 kWp.
    Buď nesvítilo nebo bylo auto mimo.

    A přes zimu mám scénář, že veškerý odběr do sítě směřuji na nízký tarif mezi 22-4. Nabíjení auta i baterie FVE. Abych byl pres den dům soběstačný, takže ldyz svítilo tak to dobíjelo hlavně domácí baterii.

    Ten screenshot je jen část tabulky, která je dost komplexní a pořád ji ladím.
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    NTR23: Hezká tabulka, když ji pošleš v xls můžeme to přidat na nástěnku :)

    Jinak co máš za fve, že jsi v únoru dobil jen 10km?
    Nebo to je tím, že jsi nebyl doma, nebo máš velkou spotřebu domácnosti?

    Já mám 12kWp, ale docela naprd sklon a i tak jsem už na stovkách km.
    NTR23
    NTR23 --- ---
    Dnes přišla faktura za elektřinu za únor, ta kusem doplnil další měsíc reálných dat z provozu elektromobilu a srovnání s předchozím spalovákem.

    IV0
    IV0 --- ---
    Já nabíjím doma, jezdím po celé Evropě, nouzově vždycky nabiju na prakticky všech stojanech po Evropě přes appku MyHyundai, ale jsem spořílek, takže jsem si udělej i čipy na PRE, EON a Innogy v ČR a nějaký německý, francouzský, španělský a dva britský poskytovatele. V kombinaci s nabíjením v hotelu mi to vždycky stačilo, mírný stres jsem zažíval jenom při prvním nabíjení v dané zemi, ale jak se to člověk naučí, tak už to jde.
    NIGHTHUNTER
    NIGHTHUNTER --- ---
    Po týdnu žití s Elroqem 85 a 1300 km musím říct, že to není špatné auto a taky si klidně vystačím s veřejnýma nabíječkama (nebo bych si naopak asi pro většinu cest vystačil i jen s nabíjením doma). Mám teda čip od PRE, ale vyzkoušel jsem i aplikace v mobilu od E.ONu, ČEZu, Tesly i Innogy a všechny nabíjeli bez problémů, takže (kromě toho PRE) sebou žádné čipy ani karty nevozím (ano, někdy by bylo rychlejší pípnout kartou než v aplikaci v mobilu vybírat správný stojan a správný konektor, ale to se bavíme o sekundách rozdílu). Jinak snad překecám kluka na výlet na otočku za Ostravu, abych vyzkoušel pořádné rychlonabíjení na 200+ kW nabíječkách. Zatím i díky předehřevu baterie fajn :-)

    LELI
    LELI --- ---
    RATTKIN, NIKDAS: nabijim a funguju nekolik let bez vlastni nabijecky, jenom verejne a je to uplne v pohode. Lze tak fungovat bez nejakyho realnyho omezeni v Praze, Ostrave, Opave, ... Nekde asi musis prizpusobit rutinu ve smyslu ze kdyz jedes na nakup, jedes k supermarketu kde maji nabijecku a zaparkujes u ni, namisto jinyho oblibenyho parkovaciho mista, nebo maji tu sit, co ti vyhovuje, ale Lidl bejva vetsinou volnej, Kauflandy a obchodaky je maji taky, PRE ma bonus v podobe nabijecek na trafackach, PRE jako Prazska energetika ma prekvapive nabijecky treba v Ostrave/Opave, takze v CR bohate staci mit PRE a CEZ chip bez pausalu a neresis nic, plus supercharger je bonus na cestovani, ale da se i bez toho. Lokalni vyjimky asi existuji a kdyz budes hledat, tak asi najdes mista kde to bude vetsi oser, ale nabijecku maj u supermarketu i v Bruntale... Pomaha mit dobrej elektromobil, aby bud hodne najel, nebo umel dobre nabijet, nebo oboji. 22kW AC je milej bonus, s tim se da zit i kdyz nemas DC.


    "ultrapředražené stojany kde po několika málo hodinách začíná penále" - PRE ma 150 kW za 13 Kc/kWh, tam ti staci 30 minut, nebo nevim co chces nabijet... 75 kW maj za 11, AC za 8. Lidl je o korunu levnejsi cca, vse bez pausalu a registraci. Domaci AC mas v prumeru v republice s distribuci a poplatkama a dph asi za 6 korun/kWh, nejak tam nevidim to hrozny predrazeni, ani proc bych tam mel stat vic nez "nekolik malo hodin"... (PRE na AC uctuje az po 3 hodinach, za to nabijes pulku auta a staci mit na to tarif nebo to odpojit a zapnout a fámy tvrdí, ze kdyz na cez stojanu platis PRE chipem v roamingu, tak se ti neuctuji zadne minuty, jen kWh).


    DOCKINEZ: umi to treba ionity, musis tam mit display a moznost nastavit a strhnout/blokovat castku, nabijecka je pak o dost slozitejsi kdyz ma vydrzet venku na mrazu a vedru, nez sloupek kde pipnes rfid a prijde ti ucet, nebo Lidl App kde to cely udelas z telefonu... Trochu problem bude u nas na vychode v placeni kartama, kde by nebylo dost penez, etc, kdyz to strhnes predem, tak vis ze nemusis vynakladat penize pak na vymahani neplaticu.


    SPEEDY: v ostrave mas ionity, plzen-praha-humpolec-brno-olomouc superchargery, plus hromadu jinejch mist, zalezi jak moc chces instalovat appky nebo mas bmw karticky nebo tak neco... Realne je to v pohode, nabijecek je vsude dost, ale chce si to zvyknout na appky/poridit chip (nechat treba poslat k rodicum na adresu CEZ chip, kterej je bez pausalu)
    SPEEDY
    SPEEDY --- ---
    Chystam se autem v lete navstivit rodice v CR + vylet to Krakova. Koukam, ze, co se tyce nabijeni, se mam na co tesit :-)
    NTR23
    NTR23 --- ---
    SCHWA: Jsou i s kabelem. Jsou i se zásuvkou bez kabelu.

    Ocenil jsem zásuvku, kde v obchoďáku jsou tři parkovací místa a na zdi 4 nabíječky. 2xČEZ, PRE, EON.
    Místa byla obsazená. PRE AC volně. Postavil jsem se úplně bokem na klasické nevyhrazené auto. A natáhl si 10 metrový kabel k wallboxu. 👌🏼
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    SCHWA: Tesla destination chargery jsem videl vzdy s kabelem, nastesti.
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    SCHWA: Rozhodně je běžnější AC bez kabelu, ale jsou i s kabelem.

    Dost výrobců ti dá při koupi vybrat, ale třeba u hotelů asi dává smysl to mít bez kabelu, každej potřebuje jinou délku a kdybys tam dal nějakou desetimetrovou bestii, tak ti ji lidi při provozu poničí.
    SCHWA
    SCHWA --- ---
    RSZ: Jsem newbie… ale neni to tak, ze AC jsou vzdy bez labelu?
    DC pak vzdy s kabelem?
    RSZ
    RSZ --- ---
    DOCKINEZ: a bacha, potom přijedeš někam kde musíš nabíjet, protože si s tím počítal, a tam je ta nabíječka bez kabelu.. takže začneš šramotit v plném kufru věcí a hledat pod podlahou kabel
    ..normálka, jako bys k benzínce vozil kus šlauchu na natankování:)
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    DOCKINEZ: Kupodivu to jde ... uz jsem takhle par nabijecek potkal. I kdyz vetsinou se musi zadavat cislo karty na nejakem webu ... terminaly jsou asi moc drahe :(

    Ten rozdil mezi nabijenim na Tesla SC a PRE je ale tak propastny, az je to k placi.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    DOCKINEZ: teoreticky to funguje, většina normálních aut už podporuje plug and charge.
    Provozovatelé nabíječek to ignorují, ale to je nejspíš otázkou času, než se to normalizuje a integruje.
    Pak to bude vypadat tak, že přijedeš ke stojanu, zasuneš, nabiješ, odjedeš - a částka se ti automaticky strhne z karty. Zatím to umí jen ionity, pokud vím (ale ber mě s rezervou, nepídil jsem se po tom)
    KURE
    KURE --- ---
    DOCKINEZ: přesně. to je imho jeden ze základních failů implementace elektromobility.
    to bylo moje největší překvapení. Chápu kartičky a registraci když chci lepší cenu výměnou za nějaký paušál a kdesi cosi, ale že bez toho nenatankuju je peklo.
    Hlavně že EU řeší kraviny jako přivázaný víčko k flašce, ale nechat takhle nablbou metodu plateb za tankování jejich preferovaných aut je na palici.
    DOCKINEZ
    DOCKINEZ --- ---
    RATTKIN: Já nepochopím, proč v době, kdy auto za řidiče samo řadí, čekuje značky, nouzově brzdí a provádí dalších asi milion sofistikovaných úkonů, není možný zařídit, že BFU přijede ke stojanu, zapojí vozidlo, nabíjí, po určený době zaplatí kartou a jede.

    Nechci se nikam registrovat, nechci aplikace ani tarify, chci to stejně jednoduchý nebo ještě jednodušší než tankování sazometů, ne složitější :)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam