Z trochu jiného soudku týkající se techniky napříč všemi auty... Před pár lety jsem ho psal jinam.
Na servisech se poslední dobou objevují vozy s vyšším nájezdem (buď koupene jako nové, nebo bazarovky), které mají problémy s izolací vysokonapětové sítě - tzn. vyhazují při nabíjení proudové chrániče wallboxu, nefunguje jim klima, nebo mají omezený výkon motoru, nebo nabíjení.
Vše toto může souviset s jedním servisním zásahem, který zatím neumí správně udělat v mnoha servisech, hlavně u garážistů.
Jedná se nesprávný postup plnění klimatizace. O co konkrétně jde?
Klimakompresor v elektrickém autě většinou bývá spirálového typu ( princip zde -
https://youtu.be/yNgqI4XPUZc?si=8ygpl8xRRIENOvGa ) a jeho motor je napájen z vysokonapěťové sítě. Důvodem napájení z VN sítě je vyšší účinnost a nižší průřez napájecích kabelů. Jiný pohon klimakompresoru zde nelze použít, protože motor nemáme klikovku jako u ICE a potřebujeme ho používat i při stání vozidla.
Bez klimakompresoru nefunguje okruh klimatizace, který se využívá u EV také pro chlazení trakčního akumulátoru kvůli jeho nízké provozní teplotě (optimální teplota trakčního akumulátoru bývá podle chemie článků mezi 20-40°C). Pro zjednodušení - zima se do vodního okruhu chlazení baterky dostává hlavně z okruhu klimy přes výměník/chiller (např. obr pozice C), protože klasický okruh chlazení motoru známý z ICE není schopen vychladit vodu pro baterku na tak nízkou teplotu.
Klimakompresor je zde tedy úplně jiné konstrukce, má jiný pohon a má funkce navíc oproti klimam u spalovacích vozů.
Při údržbě vznikají problémy diky:
- špatně provedené diagnostice úniku na okruhu klimy. Místo diagnostiky pomocí dusíku používají neznalci diagnostiku barvivem. Barvivo se okruhem klimatizace v oleji dostává na vinutí motoru klimakopresoru a zapříčiní proražení izolace vysokonapěťoveho okruhu.
- špatnému plynu. Malá účinnost, nebo nefunkčnost, protože se zde používá jiný způsob stlačení plynu a výměníky jsou koncipovány na jiný přenášený výkon.
- špatnému oleji. Olej proniká ke všem komponentám klimatizace, protože maže všechny pohyblivé součásti. Tzn. pokud je použit špatný olej, dojde nakonec proražení izolace vinutí klimakopresoru.
Barvivo a olej se bohužel projevují podle nájezdu až za mnoho měsíců od provedení neodborného zásahu. Například jsem potkal auto, u kterého se díky špatnemu typu oleje projevovala náhodně závada klimakopresoru až po 6000km (v nájezdu zákazníka po cca roce). Náhodná závada = snížení izolačního odporu vinutí klimakompresoru ve chvíli kdy se roztočíl a na vinutí se dostal nevhodný olej nejspíš ještě navíc znečištěný otěrem.
Zde zatím ještě do puntíku platí - kdo chce ušetřit pár tisíc na údržbě, má pak opravu za desítky tisíc.