Tesla o upgradu HW3 a nové generaci FSD počítače AI5
24. července 2025
Autor: Karan Singh
Zdroj: Not a Tesla App
Konferenční hovor Tesly k hospodářským výsledkům za 2. čtvrtletí 2025 přinesl spoustu zásadních novinek – a mnoho z nich se točilo kolem autonomního řízení FSD. Témat bylo opravdu hodně a týkají se jak majitelů vozů s hardwarem HW3, tak uživatelů HW4 a budoucích zájemců o verzi AI5.
Tesla se v hovoru věnovala dříve slíbenému upgradu pro majitele HW3, zmínila současný stav HW4 a také poprvé poskytla časový výhled na příchod nové generace hardwaru AI5 a dokonce i AI6.
CO BUDE S UPGRADEM HW3?
Jedním z hlavních sdělení bylo upřesnění situace ohledně slibovaného hardwarového upgradu pro miliony vozů s HW3 (označovaným také jako AI3). Pro ty, kdo doufali v možnost přejít na novější AI4 nebo budoucí AI5, má Tesla jasný vzkaz: upgrade je pozastaven, dokud nebude FSD bez dohledu (Unsupervised) plně vyřešeno a dostupné pro zákazníky.
Jak už jsme rozebírali v našem starším článku, Tesla zatím neplánuje nabízet takto náročný a drahý zásah – nejen kvůli výměně samotného počítače, ale i kvůli nutným změnám dalších klíčových komponent.
Klíčovým problémem je, že HW4 má výrazně vyšší nároky na napájení a chlazení, než jaké zvládnou vozidla s HW3. A pokud bude AI5 ještě náročnější, bude nutné vyvinout řešení na míru, které se do starších vozů vejde, ale zároveň umožní provozovat FSD bez dohledu.
KAMERA NESTAČÍ? MOŽNÁ PŘIJDE I VÝMĚNA
Tesla sice prohlásila, že neplánuje výměnu kamer, ale tato pozice se může brzy změnit ze dvou hlavních důvodů:
HW3 má už teď problémy s rozpoznáváním značek, a HW4 je v tomto ohledu jen mírně lepší. U složitějších značek, jako je například „Zákaz odbočení vpravo na červenou“, se ukazuje, že HW3 by mohl potřebovat nové kamery – přinejmenším ty hlavní, možná i boční, zadní nebo na sloupcích B.
Nové vozy mají více kamer, zejména v předním nárazníku. Dnes ji má každý nový model kromě Modelu 3. A i když ji Tesla zatím nevyužívá pro FSD, očekává se, že bude klíčová pro pomalé manévry v garážích a na parkovištích – tedy přesně tam, kde by funkce Summon a Banish měly fungovat zcela autonomně.
Navíc je tu ještě jeden problém – původní kabeláž HW3 vozidel není stavěná na datové toky moderních kamer s vyšším rozlišením. Je tedy jasné, že HW3 nebyl koncipován s výhledem do budoucna.
HW3 BUDE MÍT VLASTNÍ VÝVOJOVOU VĚTEV
Po určitou dobu budou HW3 vozy nadále dostávat aktualizace FSD. Ale Tesla je vyvíjí zvlášť – nejprve se připraví verze pro HW4, optimalizuje se, a teprve potom se přizpůsobí HW3. To znamená, že HW3 je technologicky téměř na hranici svých možností a už zřejmě nikdy nedosáhne takového výkonu nebo všech funkcí, jako novější AI4 nebo AI5.
HW4 UŽ ZVLÁDÁ AUTONOMII BEZ DOHLEDU
Tesla během konferenčního hovoru znovu potvrdila schopnosti aktuálního hardwaru HW4, kterým jsou vybaveny všechny nové vozy. Právě tento hardware pohání flotilu Robotaxi, která už dnes jezdí v texaském Austinu.
HW4 tak už dnes umožňuje plně autonomní jízdu bez zásahu řidiče. Otázkou do budoucna bude, jak dlouho HW4 vystačí a kdy narazí na své limity. Nabídne Tesla cestu k upgradu na AI5?
S ohledem na dosavadní vývoj HW3 to příliš pravděpodobné není. Tesla má sice povinnost dodat zákazníkům FSD bez dohledu, pokud si jej zaplatili – ale nemusí upgradovat hardware, aby poskytla vyšší komfort nebo bezpečnostní rezervu. Pokud je vůz schopný samostatné jízdy, svůj závazek splnila.
A protože Elon Musk už dříve uvedl, že AI5 bude mít 2–3× vyšší energetické nároky než AI4, bude nutná zcela nová elektrická a chladicí soustava. To z praktického hlediska znemožňuje jednoduchý upgrade stávajících vozů s HW4.
AI4 JE BEZPEČNÁ SÁZKA – I BEZ BUDOUCÍHO UPGRADU
Pokud vám stačí FSD bez dohledu a nepočítáte s tím, že byste nutně potřebovali další generaci v budoucnu, AI4 je dnes velmi silná a schopná volba. Už nyní zvládá autonomii a bude podporována ještě několik let.
Pokud stále váháte, zvažte například 48měsíční operativní leasing. Tesla neplánuje nasadit AI5 dříve než koncem roku 2026, a k plnému odlišení softwaru mezi HW4 a AI5 pravděpodobně dojde až mnohem později.
AI5 BUDE VÝKONNOSTNÍ SKOK. AI6 BUDE REVOLUCE.
Tesla poprvé oficiálně představila budoucí generaci FSD hardwaru: AI5, který má být 3–5× výkonnější než současný HW4. To otevře dveře náročnějším neuronovým sítím a rychlejším reakcím na úrovni člověka.
Masová výroba AI5 je plánována na konec roku 2026. Prvním vozidlem s tímto hardwarem bude pravděpodobně Cybercab – tedy vůz určený přímo pro flotilu autonomních robotaxi.
Do budoucna Tesla počítá s nasazením AI6, který bude přímo integrovat výpočetní čipy Dojo, používané pro trénink AI. V budoucnu tak bude Tesla schopná provozovat vozidla (nebo robota Optimus) se dvěma čipy Dojo přímo uvnitř – a další stovky těchto čipů poběží v tréninkovém superclusteru.
Dnes Tesla využívá HW4 i ve svém trénovacím clusteru Cortex v továrně Giga Texas. Ale většinu výpočtů stále zajišťují čipy Nvidia H200. Přechod na vlastní platformu Dojo zjednoduší celý vývojový proces a výrazně zkrátí dobu mezi tréninkem a nasazením do reálného provozu.
UZAVÍRÁ SE JEDNA KAPITOLA, ALE OTEVÍRÁ SE NOVÁ
Konferenční hovor Tesly přinesl jasné rozdělení současnosti a budoucnosti. Pro majitele HW3 se cesta k nové generaci hardwaru pozastavuje – ale aspoň je nyní situace přehledná.
Tesla také aktuálně nabízí v mnoha regionech (včetně Evropy a Severní Ameriky) možnost převodu licence FSD na nový vůz – tedy možnost, jak získat novější vozidlo s HW4 a zároveň si ponechat plné FSD.
Majitelé HW4 už dnes jezdí s vozidlem připraveným na autonomní budoucnost – a mohou počítat s podporou minimálně po několik dalších let. Do budoucna pak
Tesla chystá AI5 koncem roku 2026 nebo začátkem 2027 a AI6 v následujících letech.
Tesla Klub CZ/SK | # **Tesla o upgradu HW3 a nové generaci FSD počítače AI5**https://www.facebook.com/groups/teslaklubczsk/permalink/1796358061260052/