• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    NIGHTHUNTER
    NIGHTHUNTER --- ---
    SPEEDY,CUKI: tak ono právě to AC u Kauflandů od ČEZu je to jedno nejlevnějších co se dá najít :-)
    a funguje to za stejnou cenu už 3 roky, předtím to bylo 4 roky zadarmo...
    Kaufland zpoplatní dobíjení elektromobilů. Zde je kompletní přehled podmínek | fDrive.cz
    https://fdrive.cz/clanky/kaufland-zpoplatni-dobijeni-elektromobilu-zde-je-kompletni-prehled-podminek-9771

    SPEEDY
    SPEEDY --- ---
    Prvni dojmy z nabijeni v CR:

    1/ CEZ u Kauflandu v Blansku (1x 22 kW AC a 1x 50 kW DC); u AC se nabijela Tesla, u DC bylo volno, i kdyz parkoviste bylo narvany, coz mi bylo divny, jelikoz byl ctvrtek 11 rano, ale mama vysvetlila, ze byl prvni den nove akce. Nez jsme nakoupili, auto se dobilo z 55% na 95% za 0,74 GBP/kWh, coz bylo zatim nejdraz mimo UK.
    2/ IONITY v Ostrave (6x 350 kW DC) pobavilo, jelikoz kazde z peti aut, co se nabijela, bylo z jineho statu (A, D, DK, FIN, UK) a u vedlejsiho Superchargeru bylo plno ceskych Tesel. Dobil jsem z 45% na 95% za 0,48 GBP/kWh, coz bylo zatim nejdrazsi IONITY.

    Shrnuti: drahy (UK > CZ > AT ~ PL ~ SK > DE > FR) a jedine EV v Cechach se zda byt Tesla.
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    W_NOICE78: Stejne to budou muset nakonec lidem upgradovat. Vsechny auta prodavali jako "FSD capable".

    Podle me by to meli upgradovat i lidem, co nemaji FSD koupene. Mohl by je uz konecne nekdo zazalovat :)
    W_NOICE78
    W_NOICE78 --- ---
    Tesla o upgradu HW3 a nové generaci FSD počítače AI5

    24. července 2025
    Autor: Karan Singh
    Zdroj: Not a Tesla App
    Konferenční hovor Tesly k hospodářským výsledkům za 2. čtvrtletí 2025 přinesl spoustu zásadních novinek – a mnoho z nich se točilo kolem autonomního řízení FSD. Témat bylo opravdu hodně a týkají se jak majitelů vozů s hardwarem HW3, tak uživatelů HW4 a budoucích zájemců o verzi AI5.
    Tesla se v hovoru věnovala dříve slíbenému upgradu pro majitele HW3, zmínila současný stav HW4 a také poprvé poskytla časový výhled na příchod nové generace hardwaru AI5 a dokonce i AI6.
    CO BUDE S UPGRADEM HW3?

    Jedním z hlavních sdělení bylo upřesnění situace ohledně slibovaného hardwarového upgradu pro miliony vozů s HW3 (označovaným také jako AI3). Pro ty, kdo doufali v možnost přejít na novější AI4 nebo budoucí AI5, má Tesla jasný vzkaz: upgrade je pozastaven, dokud nebude FSD bez dohledu (Unsupervised) plně vyřešeno a dostupné pro zákazníky.
    Jak už jsme rozebírali v našem starším článku, Tesla zatím neplánuje nabízet takto náročný a drahý zásah – nejen kvůli výměně samotného počítače, ale i kvůli nutným změnám dalších klíčových komponent.
    Klíčovým problémem je, že HW4 má výrazně vyšší nároky na napájení a chlazení, než jaké zvládnou vozidla s HW3. A pokud bude AI5 ještě náročnější, bude nutné vyvinout řešení na míru, které se do starších vozů vejde, ale zároveň umožní provozovat FSD bez dohledu.
    KAMERA NESTAČÍ? MOŽNÁ PŘIJDE I VÝMĚNA

    Tesla sice prohlásila, že neplánuje výměnu kamer, ale tato pozice se může brzy změnit ze dvou hlavních důvodů:
    HW3 má už teď problémy s rozpoznáváním značek, a HW4 je v tomto ohledu jen mírně lepší. U složitějších značek, jako je například „Zákaz odbočení vpravo na červenou“, se ukazuje, že HW3 by mohl potřebovat nové kamery – přinejmenším ty hlavní, možná i boční, zadní nebo na sloupcích B.
    Nové vozy mají více kamer, zejména v předním nárazníku. Dnes ji má každý nový model kromě Modelu 3. A i když ji Tesla zatím nevyužívá pro FSD, očekává se, že bude klíčová pro pomalé manévry v garážích a na parkovištích – tedy přesně tam, kde by funkce Summon a Banish měly fungovat zcela autonomně.
    Navíc je tu ještě jeden problém – původní kabeláž HW3 vozidel není stavěná na datové toky moderních kamer s vyšším rozlišením. Je tedy jasné, že HW3 nebyl koncipován s výhledem do budoucna.
    HW3 BUDE MÍT VLASTNÍ VÝVOJOVOU VĚTEV

    Po určitou dobu budou HW3 vozy nadále dostávat aktualizace FSD. Ale Tesla je vyvíjí zvlášť – nejprve se připraví verze pro HW4, optimalizuje se, a teprve potom se přizpůsobí HW3. To znamená, že HW3 je technologicky téměř na hranici svých možností a už zřejmě nikdy nedosáhne takového výkonu nebo všech funkcí, jako novější AI4 nebo AI5.
    HW4 UŽ ZVLÁDÁ AUTONOMII BEZ DOHLEDU

    Tesla během konferenčního hovoru znovu potvrdila schopnosti aktuálního hardwaru HW4, kterým jsou vybaveny všechny nové vozy. Právě tento hardware pohání flotilu Robotaxi, která už dnes jezdí v texaském Austinu.
    HW4 tak už dnes umožňuje plně autonomní jízdu bez zásahu řidiče. Otázkou do budoucna bude, jak dlouho HW4 vystačí a kdy narazí na své limity. Nabídne Tesla cestu k upgradu na AI5?
    S ohledem na dosavadní vývoj HW3 to příliš pravděpodobné není. Tesla má sice povinnost dodat zákazníkům FSD bez dohledu, pokud si jej zaplatili – ale nemusí upgradovat hardware, aby poskytla vyšší komfort nebo bezpečnostní rezervu. Pokud je vůz schopný samostatné jízdy, svůj závazek splnila.
    A protože Elon Musk už dříve uvedl, že AI5 bude mít 2–3× vyšší energetické nároky než AI4, bude nutná zcela nová elektrická a chladicí soustava. To z praktického hlediska znemožňuje jednoduchý upgrade stávajících vozů s HW4.
    AI4 JE BEZPEČNÁ SÁZKA – I BEZ BUDOUCÍHO UPGRADU

    Pokud vám stačí FSD bez dohledu a nepočítáte s tím, že byste nutně potřebovali další generaci v budoucnu, AI4 je dnes velmi silná a schopná volba. Už nyní zvládá autonomii a bude podporována ještě několik let.
    Pokud stále váháte, zvažte například 48měsíční operativní leasing. Tesla neplánuje nasadit AI5 dříve než koncem roku 2026, a k plnému odlišení softwaru mezi HW4 a AI5 pravděpodobně dojde až mnohem později.
    AI5 BUDE VÝKONNOSTNÍ SKOK. AI6 BUDE REVOLUCE.

    Tesla poprvé oficiálně představila budoucí generaci FSD hardwaru: AI5, který má být 3–5× výkonnější než současný HW4. To otevře dveře náročnějším neuronovým sítím a rychlejším reakcím na úrovni člověka.
    Masová výroba AI5 je plánována na konec roku 2026. Prvním vozidlem s tímto hardwarem bude pravděpodobně Cybercab – tedy vůz určený přímo pro flotilu autonomních robotaxi.
    Do budoucna Tesla počítá s nasazením AI6, který bude přímo integrovat výpočetní čipy Dojo, používané pro trénink AI. V budoucnu tak bude Tesla schopná provozovat vozidla (nebo robota Optimus) se dvěma čipy Dojo přímo uvnitř – a další stovky těchto čipů poběží v tréninkovém superclusteru.
    Dnes Tesla využívá HW4 i ve svém trénovacím clusteru Cortex v továrně Giga Texas. Ale většinu výpočtů stále zajišťují čipy Nvidia H200. Přechod na vlastní platformu Dojo zjednoduší celý vývojový proces a výrazně zkrátí dobu mezi tréninkem a nasazením do reálného provozu.
    UZAVÍRÁ SE JEDNA KAPITOLA, ALE OTEVÍRÁ SE NOVÁ

    Konferenční hovor Tesly přinesl jasné rozdělení současnosti a budoucnosti. Pro majitele HW3 se cesta k nové generaci hardwaru pozastavuje – ale aspoň je nyní situace přehledná.
    Tesla také aktuálně nabízí v mnoha regionech (včetně Evropy a Severní Ameriky) možnost převodu licence FSD na nový vůz – tedy možnost, jak získat novější vozidlo s HW4 a zároveň si ponechat plné FSD.
    Majitelé HW4 už dnes jezdí s vozidlem připraveným na autonomní budoucnost – a mohou počítat s podporou minimálně po několik dalších let. Do budoucna pak
    Tesla chystá AI5 koncem roku 2026 nebo začátkem 2027 a AI6 v následujících letech.
    Tesla Klub CZ/SK | # **Tesla o upgradu HW3 a nové generaci FSD počítače AI5**
    https://www.facebook.com/groups/teslaklubczsk/permalink/1796358061260052/
    DIM_
    DIM_ --- ---
    FEDAJKIN: Tak je to stale o tom, jak to naprogramovali. Treba by Tesla s lidarem udelala mnohem lepsi vysledek.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    KURE: no napriklad infotainment, oproti tesle mala obrazovka a pomale, niektore funkcie nelogicky umiestnene, mozno keby som uz nepouzival teslu, tak oproti mojej starej mazde by mi to prislo dobre, ale ked uz vidis nieco co je dalej, tak sa tazko zvyka na to "horsie"
    KURE
    KURE --- ---
    DZODZO: Co ti přišlo technologicky zaostalé?
    Ja už jsem zaprdeny stary pan a vadí mi spíš nízký posed a to že stojí 1.7Mkc
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    vw to tiez nema moc ruzove a to nemusia mat ani muska vo vedeni, asi potrebuju najst nejaku rovnovahu medzi produktom a zakaznikom, lebo sedel som v ID7 a interierovo mozno pekne, ale technologicky mi to prislo strasne zaostale a auta s peknym interierom si budu kupovat skor zaprdeni stari pani co ale maju jasno v tom, ze chcu fosil a nie ziadne novoty

    Zisk Volkswagenu se masivně propadl - Novinky
    https://www.novinky.cz/clanek/ekonomika-zisk-volkswagenu-se-masivne-propadl-40531733
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Pripadne ja kdybych nemel FVE tak se umim dostat nekam k 5,65
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    MISO: ja myslim ze tenhle prispevek ignoruje pausalni platby (jistic a dodavatel)
    CUKI
    CUKI --- ---
    MISO: Tak nadhoď tarif kde nakoupím 1MWh nějak výrazně levněji?
    Tady je výpočet alternativ: [CUKI @ ENERGIE - ALTERNATIVNÍ ZDROJE - BUDOUCÍ ZDROJE ENERGIE] Jestli umíš vykouzlit něco za 5,9/kWh, tak sem s tím.
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    W_NOICE78: Asi tolik k užitečnosti lidaru
    STETKINS
    STETKINS --- ---
    MISO: OK, tak když mám spotřebu 1MWh ročně, tak kdo mi nabídne 5-6Kč/kWh včetně všeho? :-D
    W_NOICE78
    W_NOICE78 --- ---
    MISO: S Ducatem tezko, jedine by tam musel mit nejakej battery pack. 😉
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    Jsem na spotu a průměrná cena za posledních 12 měsíců s distribucí, DPH, daněmi a poplatky (krom fixních za jistič) mi vychází 4,90 Kč/kWh

    Dost tomu teda pomáhá nabíjení baterií FVE v noci za nižší ceny a v NT distribuce.
    MISO
    MISO --- ---
    CUKI: What!?!? To mozes jazdit nabijat ku Kauflandu za 5,90 Kc/kWh a potom to doma sosat z auta do siete.

    Za beznu cenu elektriny pre domacnosti v CR momentalne povazujem 5-6 Kc/kWh, se vsim vsudy. Ak ju nemate, zmente dodavatela/tarif.
    CUKI
    CUKI --- ---
    JIMIQ: Teď nevím, ale vychází mi to asi na 15korun/kWh, pokud si pamatuju, nedávno jsem to tu někde počítal.
    W_NOICE78
    W_NOICE78 --- ---
    Test asistenčních systémů v Číně

    216次碰撞 36车封闭高速路 生还率仅有?% 36 Cars, 216 Crashes Closed Highway ADAS Test! ?% Survival!
    https://www.youtube.com/watch?v=0xumyEf-WRI


    KORKMAZ
    KORKMAZ --- ---
    SMOKY: Co jsem slyšel, tak furt se nepodařilo přesvědčit hasiče na zmírnění požadavků (sprinklery, absence ramp). večer snad potkám nějaký policy makery a dám případně update. Taky mě to zajímá (udělat si nabíjení na stání - ten přenosný wallbox na 380V se mi osvědčil)
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    CAL:
    STETKINS:
    s předpokládanou domácí spotřebou FVE 3,5MWh mi zbyde 3,5MWh ze sítě a tím pádem bude průměrná cena 6,9kč/kWh protože jistič bude větší část (i když silovku mám 3,2 a sazbu D57d, t.j. distribuce jen 0,25kč/kWh v NT)

    myslím, že to povede k tomu, že stát bude dotovat jističe (nějakej Babiš, nebo Konečníková to prosaděj za pár let)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam