• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity. Zadne drama.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.
    8) Při vkládání linků je nutné vždy přidat vlastní input (shrnutí, komentář, oponentura/souhlas apod.), stačí v pár větách zdůvodnit proč je sem odkaz umístěn.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    STARE_CASY
    STARE_CASY --- ---
    ABS: s tou neopravitelností BEV, resp. tím, že opravit to je drahé, by dost neouhlasil Jirka Zima*. Reálně to zas tak složitý a ani drahý není, když víš, co děláš. Tedy úplně totéž jako u ICE - každá nová technologie byla na začátku drahá, doma neopravitelná a spousta keců, že je pryč doba, kdy si každej opravil škodovku kladivem a kusem drátu. Dneska má každej druhej jouda na vesnici noťas s diagnostikou a je schopnej opravit většinu sám s tím, že díly si objedná klidně z Číny (což nechválím, jenom popisuju realitu).

    S BEV to bude stejně, jak jich bude víc a víc a hlavně jak bude spousta levných ojetin, tak se to rozšíří a lidi se to naučej.


    * Doporučuju projít kanál Zimy na youtube - opravují tam (nejen) BEV, dobře to popisují, většinou řeknou, kolik to stojí atd. Je to zatím parta nadšenců, podobné opravy moc lidí ještě nedělá, ale od nich a jim podobných se to další mechanici budou učit a hlavně najdou odvahu se do toho vůbec pustit, protože zjistí, že to o tolik složitější než ICE není.
    W_NOICE78
    W_NOICE78 --- ---
    ABS: Ten článek má pravdu, že vývoj u elektromobilů je rychlý a starší modely na tom cenově tratí. Z toho ale dělat „neprodejnost“ a „rychle umírající baterky“ je moc. V reálu kapacita baterek klesá jen po pár procentech ročně, takže auto je použitelné i po letech. Dlouhodobá flotilová data vycházejí zhruba na 1,8 procenta kapacity za rok. Ojeté elektromobily se navíc normálně prodávají, na větších trzích mizí v řádu týdnů. Příklad s BMW i3 a dojezdem 50–80 km je spíš extrém v zimě na dálnici nebo u horší baterky, ne běžný stav. Norsko je speciální případ: mají obří podíl nových BEV, proto je tam ojetin hodně a část míří na export. Stát navíc usnadňuje export vracením části daně. To je známka nasyceného trhu, ne důkaz, že ojeté EV nikdo nechce.
    Druhá půlka rovnice chybí úplně: aby jezdily spalovací auta, musí se pořád těžit ropa a vyrábět paliva, což znamená stálé emise z těžby, přepravy a rafinace. U EV po výrobě auta emise klesají s čistším mixem elektřiny a baterie mají navíc druhý život ve stacionárním úložišti, než jdou na recyklaci. Opravitelnost se taky zlepšuje: přibývají specializované servisy a výrobci dělají repase a modulární opravy, nejde jen o výměnu celého akumulátoru. A k cenovým propadům: hodně záleží na třídě a generaci, přičemž většina nových BEV u nás jsou lépe vybavené modely, které padají podobně jako prémiové spalováky.
    Místo strašení je lepší koukat na čísla. Auto není investice, ale z ojetých elektromobilů se šrot fakt nestal.
    What's Fueling Norway's Used EV Export Boom? Complete Analysis 2025
    https://www.wcshipping.com/blog/whats-fueling-norways-used-ev-export-boom-complete-analysis-2025
    EV Battery Health Insights: Data From 10,000 Cars | Geotab
    https://www.geotab.com/blog/ev-battery-health/

    https://plc.autotrader.co.uk/news-views/press-releases/watts-flying-off-the-forecourt-as-tesla-model-3-julys-hottest-used-car/
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    ABS: to je důvod, proč jsme koupili ojetou Teslu jako druhé auto - a nového elektrického Mustanga na operák. Upřímně řečeno, tu ztrátu hodnoty po 3 letech při ceníkové ceně 1.8 mil. bych platit nechtěl.
    LELI
    LELI --- ---
    ABS: jestli ti vadi technologicky zastaravani, tak si kup teslu, nova nebo stara vypada vevnitr stejne a ma stejny funkce, tim jak se vsechny OTA updatuji a jak muzes menit klidne i ten vnitrni pocitac a udrzovat to auto soudoby...
    ABS
    ABS --- ---
    W_NOICE78: píše tam pravdu.
    Vážně opravy EV jsou drahé a nelze udělat to co s ICE opravit v garáži a prodat v cizině jako nebourané
    Morální zastaráváni - o tom není pochyb, vývoj EV běží rychle a dojezd nových EV se zvyšuje odhadem o 7% ročně - je logické že ojeté EV jsou na tom hůř na trhu (sám jsem prodával a mohu potvrdit) - u mne ioniq před lety cca 250km a za stejnou cenu po inflaci Bz4x 400km o 5 let později
    EV není investice-opět jasné. Ale zde každé auto je spotřeba, bez výjimky pohonu. Toto je zavádějící argument.

    Já bych jiným než EV jezdil již posledních cca 6 let nechtěl. Ale ano nové bych si kvůli ceně nekoupil i z důvodů, které jsou v článku popsány. Havarovat sice neplánují osobně mám problém s technologickým zastaráváním.
    W_NOICE78
    W_NOICE78 --- ---
    CUKI: Na to bych se zeptal přímo autora článku, Lukáše Erlebacha. Zdá se, že je to odborník přes elektromobily. Dál už ten clickbait nemá cenu sponzorovat.
    CUKI
    CUKI --- ---
    W_NOICE78: A kde že jsou ty staré BEV co nikdo nechce? :-)
    Jako článek vyloženě nelže, jen je to celé pěkně zavádějící. Ale v jednom to je pravdivé. Není tam žádný standard a tedy nemožnost trhu z druhovýrobou dílů. Auta se po záruce prakticky nevyplatí opravovat, ale to platí často i u ICE které se nedělají ve větších sériích.
    W_NOICE78
    W_NOICE78 --- ---
    Vypadá to na konec BEV.
    Elektromobily stárnou rychleji než mobily. Ojeté vozy brzy neprodáte - Články na Seznamu
    https://clanky.seznam.cz/clanek/ittb-elektromobily-starnou-rychleji-nez-mobily-ojete-vozy-brzy-neprodate-839
    MISO
    MISO --- ---
    AXTHEB: neviem, nie som majitel. ja som iba fotil kurioznu situaciu. E.ON Velka Bites. Pravda je ta, ze sice zabral 4 miesta, ale ku dvom z nich sa dalo dostat zozadu a vlavo mimo zaber boli dalsie dva neobsadene 400 kW stojany, takze no harm done.

    MESTREY_: presne tak, Plug & Charge je na trhu dlho, ale moc neprerazil, to by ten roaming/zdielanie nabijaciek, musel vyzerat trochu inak, nez v sucasnosti. OMV na SK a Shell v CR maju platbu kartou hned pri stojanoch a hotovo.
    AXTHEB
    AXTHEB --- ---
    KORKMAZ: expediční zahrádka na Twingu stejně vyhraje :)
    KORKMAZ
    KORKMAZ --- ---
    AXTHEB: Kdysi jsem viděl nějaký video, tuším carwow a tam snad nejhůř vyšel retro držák na lyže a pak kolo na střeše. Karavan kupodivu nebyl to nejhorší.
    AXTHEB
    AXTHEB --- ---
    MISO: Jak ten přívěs zamává se spotřebou?
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    MISO: hm mozno by mohli existovat aj nejake take "prejazdne" UFC pre taketo pripady... na pomalej uz je asi jedno ked clovek strati cas odpajanim vozika
    W_NOICE78
    W_NOICE78 --- ---
    KORKMAZ: Podle mě myslel Tesla aplikaci, že stačí nabíjet jen na SC.
    KORKMAZ
    KORKMAZ --- ---
    RATTKIN: Zní to jako argument alá Jirka Babica - když nemáš limetku, tak tak dejte teslu.

    To si má jako dotyčnej kvůli jednomu tripu kupovat nový auto a zrovna takový, který mu vůbec nevyhovuje?
    MISO
    MISO --- ---
    Chargin’ hard :))

    RATTKIN
    RATTKIN --- ---
    KORKMAZ: Jak to myslíš? Korkomaz: v Norsku je prý pro nabíjení potřema moc aplikací v mobilu, rattkin: ne stačí mít Teslu, co na tom nechápeš?
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    Hm vcera som si v Trencine na SuC vsimol, ze tam uz maju aj nejaku busy fee navyse ku congestion fee pri nabijani nad 80% pokial je stanica viac jak z poloviny obsadena... zatial som si to nevsimol, lebo sme tam vacsinou nabijali neskoro vecer, ked tam skoro nikto nebol
    MESTREY_
    MESTREY_ --- ---
    DOCKINEZ: P&C zatim podporuje malo operatoru nabijecek a nelepsi se to. Nejjednodussi by byl vsude terminal na kartu.
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    not bad for legacy, sw a ui by si zasloužil doladit :))

    Mercedes CLA 350 4Matic 1000 km challenge
    https://www.youtube.com/watch?v=jC_kIAuktZI
    DOCKINEZ
    DOCKINEZ --- ---
    KURE: Třeba to vyřeší standard Plug and charge, takže časem se na kartičky a appky bude vzpomínat jako dnes na divoký devadesátky.

    Téma nové iX3 je zjednodušování života řidiči a platí to i pro jeho pohon, který je dnes již plně elektrický, pochopitelně. Jenže iX3 dokáže díky baterii s kapacitou 108,7 kWh a nízké spotřebě (prý kolem 15 kWh/100 km) ujet na jedno nabití neskutečných 800 km (Další meta dosažena, těch tisíc kiláků už je fakt na dosah!) a díky moderní 800V architektuře se dokáže nabíjet rychlostí blesku (a díky Plug & Charge nepotřebujete ani žádnou kartičku nebo čip, stačí jen připojit kabel) – konkrétně zvládá výkon až 400 kW, takže za pouhých 10 minut u nabíječky získáte 372 km dojezdu navíc a efektivní nabíjení (10-80 %) zabere jen 21 minut.

    Elektrické SUV BMW iX3 „Neue Klasse“ poprvé naživo
    https://www.garaz.cz/clanek/novinky-bmw-ix3-neue-klasse-technika-pohon-vykon-dojezd-nabijeni-21015420
    KURE
    KURE --- ---
    MISO: ja taky ne. a presne jak píšete, imho je to fail, protože jestli to má bejt promo akce pro navnadění lidí na emobilitu, tak hodit je bez přípravy do džungle appek a tarifů teda pro většinu fungovat nebude.
    CUKI
    CUKI --- ---
    NIGHTHUNTER: Tak tohle se dá udělat automaticky ne. Předpokládám že je to komerční půjčení za které zaplatíš. Tedy je pro ně výhodné aby tě aditivní poplatky stály co nejméně.

    Já nedávno koukal na nějakou půjčovnu aut v zahraničí (EU) a dost mě překvapilo že elektromobil si v podstatě nikde nepůjčíš a když jsem po tom pátral víc, tak mi bylo řečeno že kvůli nabíjení si to nikdo nechce pronajmout, tak to nemají ani v nabídce. A ty co je pronajímaly, tak za nehorázné ceny. Jako běžná cena obyč auta na den je 15-20E. U elektromobilu je 50-60E + dražší palivo?

    WTF?
    LELI
    LELI --- ---
    NIGHTHUNTER: no, ten s wallboxem nebude nejspis zadnou karticku potrebovat a uz to zna…
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam