• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    PEPAZZ: jaká je výhoda jezdit pouze na dvojku?
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    BOBASH: v kolika to řadí dvojku? kope přerazeni jak u taycana? lze jezdit pouze na 2ku?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    NIKDAS: Jak píše JYRKA:, příští rok, takže hádám, že Shooting Brake už to bude mít od začátku a navíc mám vzhledem k zájmu podezření, že když si teď to auto začneš objednávat, tak už na tebe vyjde slot v době se 400V.

    Jinak mě se to auto fakt líbí, ale v tuhle chvíli bych si ho objednat nešel, minimálně než se představí BMW i3 (tedy nová trojka Neue Klasse).
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    NIKDAS: 400 V nabijecky bude mit model 26 jako volitelnou vybavu.
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    BOBASH: A jak to je s DC nabijenim na 400V nabijeckach?
    Uz to jde/pujde a vime kdy?


    JYRKA: CLA se mi taky aktualne libi nejvic (přeskočil ID7), ale taky jeste par let bude slouzit soucasne BEV, a mezi tim prijde zas neco uplne jinyho...
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    Musím říct, že CLA začíná vypadat jako můj favorit na další EV (za 2 roky, až doběhne operák na Mustanga)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    Tak když už jsem tady zase, tak rovnou první dojmy z novýho CLA. Omlouvám se za reel, na YT jsem byl zatím línej si udělat kanál, ale napravím to.

    Shrnutí pro ty, co to neuviděj, protože nemají FB účet nebo něco:

    - Spotřeba po dálnici 17,8 kWh/100 km za hnusnýho počasí, deště a zimy. Tempomat na 130-140 km/h kde to šlo, kousek 160 km/h. Při tom kousku se zdálo, že nárůst spotřeby s nárůstem rychlosti je výrazně menší, než bývá zvykem (díky dvoukvaltu).
    - Po městě paradoxně víc, ale fakt hodně jsem stál v zácpách se zaplým topením.

    Celkově mi přijde, že to žere o kousek míň než TM3, ale musím si půjčit Highlanda, až budou plnohodnotně novinářský CLA (tohle jsem měl na den, je moc velkej zájem ze strany marketingu/prodeje, takže na PR jsou dva kusy v Česku, půjčují se po dnech).

    Interiér nevypadá jako minulý CLA, ale spíš jako céčko – většina věcí, co jsou vidět, působí fakt jako Mercedes.

    Infotainment mi nepřijde jako taková bomba, jak tvrděj, ale je velmi schopnej, rychlej, přehlednej, navíc je hezky integrovanej do palubky, lidi se nebudou vztekat že tam je tablet.

    AI hlasový ovládání mě neokouzlilo, tvrděj, že si to s tebou má umět povídat jako GPT, ale nic moc. Nicméně jak jsem měl málo času, tak jsem ho nezkusil přepnout do angličtiny. Třeba Renaulty v angličtině fungujou úplně jinak (v češtině neumí GPT).

    Je v tom překvapivě hodně místa. Na zadních sedadlech v pohodě pro dospělý lidi, na dítě v sedačce nádhera, kufr tak o třetinu větší než v mým X-typu. Nahovno přístup, ale to vyřeší Shooting Brake.

    Zatím to na mě působí tak, že připlatit si za to těch asi 250 tisíc proti TM3LR dává smysl – bude to nejspíš mít v reálu skutečně větší dojezd a je to o hodně "dospělejší" auto. Samozřejmě na rozdíl od Tesly to nejspíš neskončí základní cenou, když jsem si konfiguroval CLA tak, jak by se mi líbilo, tak jsem skončil někde na 1,5M, ale zase na Mercedes člověk dostane slevu a na Teslu ne.

    Jsem dost zvědavej na nový elektrický GLC a hlavně na Céčko, který přijde po něm – to bude mít nejspíš stejnou baterku jako GLC, ale aerodynamiku spíš jako CLA, takže bych čekal WLTP dojezd k 900 km, což už bude argument pro další spoustu lidí, kteří pořád tvrdí, jak pro ně je EV nepoužitelný protože dojezd.

    První dojmy z nového CLA. Revoluce možná ne, ale evoluční skok rozhodně! Aneb konečně elektromobil co ujede na nabití po dálnici stejně jako leckterý benzin. #mercedes #cla #electric @wiredcz | Voj...
    https://www.facebook.com/reel/1441024873674031
    WACLOSH
    WACLOSH --- ---
    LELI: ono je to 18.8 kWh
    CUKI
    CUKI --- ---
    KUTAS: Fobie je všechno, jen ne spolehlivé auto. Srajdu můžeš mít u ICE stejně jako u BEV.
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    KUTAS: nebo levnější model Y pokud bude za 700tis tak to bude i s menší baterkou zajímavé!
    KUTAS
    KUTAS --- ---
    CUKI: zrovna mám v servisu druhé auto (Fábka 160k najeto) a teče ji olej.... už je tam od čtvrtka a dnes se mám dozvědět co s tím asi je, jak dlouho tam bude netušim.

    Já se vyloženě na ten Epiq těšim a vlastně mi nevadí, že si něco připlatim... a obávám se, že nechám pak Kodiaqa na dojíždění do práce ženě a já sám budu jezdit BEV, už jen kvůli jezdění na benzínky.
    GOR
    GOR --- ---
    NTR23:
    Ano, ciste fyzikalne mas pravdu, ale:

    U monoclanku nebo u baterek s jen paralelne spojenymi clanky nebo u baterek se clanky do serie, ale o nejakem standardizovanem napeti (12 V Pb autobaterie nebo 9V do spotelrebni elektroniky) staci uvadet kapacitu a je to dostatecne identifikujici udaj.

    Ale trakcni akumulatory BEV nemaji zadne standardni napeti a pak je tedy uvadeni volne lozene kapacity v Ah zavadejici.
    CUKI
    CUKI --- ---
    LELI: Přesně dneska u některých aut ani pořádně nezjistíš na jakém napětí pracuje. Tedy údaj poměrně k ničemu, proto se to udává téměř výhradně pouze u článků, kde ti to řekne orientačně i možnosti nabíjecích a vybíjecích proudů.
    CUKI
    CUKI --- ---
    WACLOSH: jedinou provozní kapalinu kterou BEV nemá je motorový olej. A ta stojí spíš jednotky stovek než tisíce. Brzdy si samy řeknou, na to nepotřebuješ prevenci. Navíc je to vidět skoro na první pohled. U ICE stav motoru slyšíš, tam poznáš většinu problémů pohledem a poslechem. Navíc je tři prdele spolehlivých motorů kde to řešit nemusíš, protože jsou nesmrtelné.

    Ale ty baterie jsou bohužel, doufám že jen zatím, velký problém. Kde tedy seženeš baterie třeba na toho Smarta, Citigo nebo ten Spring? Tedy asi tři nejčastější menší auta? A hlvně za kolik? O druhovýrobě jsem zatím ještě ani neslyšel.
    Jo a jak moc dobře se projevuje masovost u ICE na cenách ojetin je jasně vidět třeba na tom Citigo, který si pořád drží cenu, protože většinu věcí sdílí s ICE. Naopak třeba ten Spring jde cenově dost dolů, protože na to ty díly neseženeš a nebo za nesmysl. Takže pár plechů tě může stát na opravě klidně polovinu auta. Což je možná slibná cesta jak si nějaké levně pořídit protože mě nějaké promáčklé plechy neserou, bohužel jemně poškozené se neprodávají :-(

    A třeba na Tesle stačí opravdu malinký náraz a jseš v tom za stovky tisíc, protože t tam má tři prdele senzorů pyropatron a kdo ví čeho.

    Menší problém při parkování na Tesle trojce stál na opravě asi 200k Kč a měsíc čekání na opravu. To bych u takto častého vozu nečekal.
    LELI
    LELI --- ---
    NTR23: no, ale abys z toho cokoli odvodil, potrebujes znat voltaz... Wh oproti tomu je jasnejsi udaj o ulozeny kapacite a co z ty baterky umis dostat.

    NTR23: tam mas obvyklou 1,5 nebo 12, znamou zavedenou voltaz...
    W_NOICE78
    W_NOICE78 --- ---
    DZODZO:
    Tesla Model 3 / Y (CZ/SK) | Před nějakou dobou jsem zde sdílel problém s ECU autopilot
    https://www.facebook.com/groups/tesla3y/permalink/1996186997782480/
    Před nějakou dobou jsem zde sdílel problém s ECU autopilot
    Přestalo fungovat :
    kamery
    gps anténa (tím pádem mapa a navigace stojí)
    adaptivní světla
    adaptivní tempomat
    sentry
    spánek
    atd
    Auto normálně jezdí , nabíjí. Samozřejmě jsem zkusil :
    restart (xxkrát)
    odpojení 12V a HV baterie (xxkrát)
    výměnu 12V baterie (spíš z principu, je to 4 roky staré auto a byla původní)
    prošel jsem veškerou kabeláž pod předním kufrem
    zkontroloval jsem vcfront konektory (údajně tam zatékalo dle tesla fór)
    udělal jsem několikrát reinstal SW
    DAS reset a další věci
    podpora mi xkrát poslala aktualizaci, ta se vždy zasekne na 50% kdy na 50% se údajně odesílá jednotkám dál (BMS, VCFRONT, VCLEFT....)
    Po 1 měsíci (původně 2 měsíce, ale urgoval jsem to) v tesla Brno diagnostika 1 den (1300 kč) - vadný car computer.
    Po debatě s borcem z tesly říkal , že to ted na těch modelech 2021 mění celkem často.. že tam odchází paměti (mají prostě svoji životnost). Volal jsem do tesla clinic praha. Protože na autě mi skončila záruka před 4 tis km a tam mi pán při delším hovoru taky říkal, že to začíná být celkem vážný problém u všech těch trojek... že ty paměti v tom car computeru prostě odchází.
    Nerozumím tomu jestli je to dané jako počtem zápisů, protože takto by to bylo tzv "kurvítko" kdy to příjde po tovární záruce.
    Někteří lidi se kterými jsem to diskutoval se nebály použít i větu, že to budou dělat na těch trojkách všichni.. dřív nebo později, že ty paměti jsou prostě nekvalitní.
    Blbý je to, že ta paměť je na desce ECU autopilot nebo na desce MCU2/3 a nedá se oddělat. Navíc kdyby jo tak Vám tesla musí udělat certifikáty pro konkrétní vozidlo. Protože v CAR computeru je VIN, záruka a napojení na tesla system. Což bych chtěl pochválit tesla clinic praha, že to nějak začínají dělat a umí to.. Takže je možné se na ně obrátit.
    Takže počítač cena nějakých 37 tis + chladící kapalina + diagnostika + práce a další úkony. A opět 1,5 měsíce čekačka ... na Prahu měsíc, na Brno 1,5... takže v polovině října bude opraveno.
    Když to shrnu při mém ročním nájezdu a nabíjení doma nebo z FVE mi auto ročně ušetří okolo 55-60tis na nákladech na provoz (oproti TDI).. takže prostě letos mě ten servis vyjde na 50 tis.. pozitivní je, že dostanu celý nový počítač s novou pamětí.
    Chtěl jsem toto téma vykopnout kdyby nás bylo třeba víc, jestli se to nedá nějak řešit hromadně...Věnoval jsem tomu dost času, diskuse, fóra, psal jsem si i s borcem z USA co dělá jen ty Tesla computery...
    Zamyšlení na závěr :
    dělat každou aktualizaci ? nebo skákat třeba ob jednu a tím dělat méně zápisů ?
    vypnout sdílení dat jako je pro vylepšení FSD , vylepšení umístění nabíječek atd.. a tím odlehčit počítači ?
    Nechci si stěžovat, jen sdílet zkušenost.
    NTR23
    NTR23 --- ---
    NTR23: V tužkových baterkách a powerbankach použiješ také jako první údaj mAh a Wh
    NTR23
    NTR23 --- ---
    LELI: Protože Ah je kapacita.
    Tak s tím začali a pak se to celosvětově změnilo na uloženou energii (kWh)
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    W_NOICE78: pameti myslis ten problem s emmc na S a X alebo nieco ine?

    https://www.tesla.com/cs_cz/support/8gb-emmc-recall-frequently-asked-questions
    W_NOICE78
    W_NOICE78 --- ---
    WACLOSH: Ojetý EV dokáží taky pěkně potrápit, třeba palubní nabíječký u Stellantisu, baterky u ID.3, nově ted u Tesly odcházejí paměti na desce ECU autopilot.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam