• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    GOR
    GOR --- ---
    NTR23:
    Ano, ciste fyzikalne mas pravdu, ale:

    U monoclanku nebo u baterek s jen paralelne spojenymi clanky nebo u baterek se clanky do serie, ale o nejakem standardizovanem napeti (12 V Pb autobaterie nebo 9V do spotelrebni elektroniky) staci uvadet kapacitu a je to dostatecne identifikujici udaj.

    Ale trakcni akumulatory BEV nemaji zadne standardni napeti a pak je tedy uvadeni volne lozene kapacity v Ah zavadejici.
    CUKI
    CUKI --- ---
    LELI: Přesně dneska u některých aut ani pořádně nezjistíš na jakém napětí pracuje. Tedy údaj poměrně k ničemu, proto se to udává téměř výhradně pouze u článků, kde ti to řekne orientačně i možnosti nabíjecích a vybíjecích proudů.
    CUKI
    CUKI --- ---
    WACLOSH: jedinou provozní kapalinu kterou BEV nemá je motorový olej. A ta stojí spíš jednotky stovek než tisíce. Brzdy si samy řeknou, na to nepotřebuješ prevenci. Navíc je to vidět skoro na první pohled. U ICE stav motoru slyšíš, tam poznáš většinu problémů pohledem a poslechem. Navíc je tři prdele spolehlivých motorů kde to řešit nemusíš, protože jsou nesmrtelné.

    Ale ty baterie jsou bohužel, doufám že jen zatím, velký problém. Kde tedy seženeš baterie třeba na toho Smarta, Citigo nebo ten Spring? Tedy asi tři nejčastější menší auta? A hlvně za kolik? O druhovýrobě jsem zatím ještě ani neslyšel.
    Jo a jak moc dobře se projevuje masovost u ICE na cenách ojetin je jasně vidět třeba na tom Citigo, který si pořád drží cenu, protože většinu věcí sdílí s ICE. Naopak třeba ten Spring jde cenově dost dolů, protože na to ty díly neseženeš a nebo za nesmysl. Takže pár plechů tě může stát na opravě klidně polovinu auta. Což je možná slibná cesta jak si nějaké levně pořídit protože mě nějaké promáčklé plechy neserou, bohužel jemně poškozené se neprodávají :-(

    A třeba na Tesle stačí opravdu malinký náraz a jseš v tom za stovky tisíc, protože t tam má tři prdele senzorů pyropatron a kdo ví čeho.

    Menší problém při parkování na Tesle trojce stál na opravě asi 200k Kč a měsíc čekání na opravu. To bych u takto častého vozu nečekal.
    LELI
    LELI --- ---
    NTR23: no, ale abys z toho cokoli odvodil, potrebujes znat voltaz... Wh oproti tomu je jasnejsi udaj o ulozeny kapacite a co z ty baterky umis dostat.

    NTR23: tam mas obvyklou 1,5 nebo 12, znamou zavedenou voltaz...
    W_NOICE78
    W_NOICE78 --- ---
    DZODZO:
    Tesla Model 3 / Y (CZ/SK) | Před nějakou dobou jsem zde sdílel problém s ECU autopilot
    https://www.facebook.com/groups/tesla3y/permalink/1996186997782480/
    Před nějakou dobou jsem zde sdílel problém s ECU autopilot
    Přestalo fungovat :
    kamery
    gps anténa (tím pádem mapa a navigace stojí)
    adaptivní světla
    adaptivní tempomat
    sentry
    spánek
    atd
    Auto normálně jezdí , nabíjí. Samozřejmě jsem zkusil :
    restart (xxkrát)
    odpojení 12V a HV baterie (xxkrát)
    výměnu 12V baterie (spíš z principu, je to 4 roky staré auto a byla původní)
    prošel jsem veškerou kabeláž pod předním kufrem
    zkontroloval jsem vcfront konektory (údajně tam zatékalo dle tesla fór)
    udělal jsem několikrát reinstal SW
    DAS reset a další věci
    podpora mi xkrát poslala aktualizaci, ta se vždy zasekne na 50% kdy na 50% se údajně odesílá jednotkám dál (BMS, VCFRONT, VCLEFT....)
    Po 1 měsíci (původně 2 měsíce, ale urgoval jsem to) v tesla Brno diagnostika 1 den (1300 kč) - vadný car computer.
    Po debatě s borcem z tesly říkal , že to ted na těch modelech 2021 mění celkem často.. že tam odchází paměti (mají prostě svoji životnost). Volal jsem do tesla clinic praha. Protože na autě mi skončila záruka před 4 tis km a tam mi pán při delším hovoru taky říkal, že to začíná být celkem vážný problém u všech těch trojek... že ty paměti v tom car computeru prostě odchází.
    Nerozumím tomu jestli je to dané jako počtem zápisů, protože takto by to bylo tzv "kurvítko" kdy to příjde po tovární záruce.
    Někteří lidi se kterými jsem to diskutoval se nebály použít i větu, že to budou dělat na těch trojkách všichni.. dřív nebo později, že ty paměti jsou prostě nekvalitní.
    Blbý je to, že ta paměť je na desce ECU autopilot nebo na desce MCU2/3 a nedá se oddělat. Navíc kdyby jo tak Vám tesla musí udělat certifikáty pro konkrétní vozidlo. Protože v CAR computeru je VIN, záruka a napojení na tesla system. Což bych chtěl pochválit tesla clinic praha, že to nějak začínají dělat a umí to.. Takže je možné se na ně obrátit.
    Takže počítač cena nějakých 37 tis + chladící kapalina + diagnostika + práce a další úkony. A opět 1,5 měsíce čekačka ... na Prahu měsíc, na Brno 1,5... takže v polovině října bude opraveno.
    Když to shrnu při mém ročním nájezdu a nabíjení doma nebo z FVE mi auto ročně ušetří okolo 55-60tis na nákladech na provoz (oproti TDI).. takže prostě letos mě ten servis vyjde na 50 tis.. pozitivní je, že dostanu celý nový počítač s novou pamětí.
    Chtěl jsem toto téma vykopnout kdyby nás bylo třeba víc, jestli se to nedá nějak řešit hromadně...Věnoval jsem tomu dost času, diskuse, fóra, psal jsem si i s borcem z USA co dělá jen ty Tesla computery...
    Zamyšlení na závěr :
    dělat každou aktualizaci ? nebo skákat třeba ob jednu a tím dělat méně zápisů ?
    vypnout sdílení dat jako je pro vylepšení FSD , vylepšení umístění nabíječek atd.. a tím odlehčit počítači ?
    Nechci si stěžovat, jen sdílet zkušenost.
    NTR23
    NTR23 --- ---
    NTR23: V tužkových baterkách a powerbankach použiješ také jako první údaj mAh a Wh
    NTR23
    NTR23 --- ---
    LELI: Protože Ah je kapacita.
    Tak s tím začali a pak se to celosvětově změnilo na uloženou energii (kWh)
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    W_NOICE78: pameti myslis ten problem s emmc na S a X alebo nieco ine?

    https://www.tesla.com/cs_cz/support/8gb-emmc-recall-frequently-asked-questions
    W_NOICE78
    W_NOICE78 --- ---
    WACLOSH: Ojetý EV dokáží taky pěkně potrápit, třeba palubní nabíječký u Stellantisu, baterky u ID.3, nově ted u Tesly odcházejí paměti na desce ECU autopilot.
    LELI
    LELI --- ---
    WACLOSH: to bavoracky udavani kapacity v Ah, kdyz zbytek sveta pouziva kWh, je pekne pitomy, ale 60 vypada jako lepsi cislo nez 22 kWh (mimochodem cca stejne jako prvni 500e nebo renault zoe) :-)

    WACLOSH: nedavno jsem resil ze si koupim pro radost ICE, a presne to ze se baterka da diagnostikovat a clovek vi co kupuje, oproti slozitymu italskymu motoru do kteryho nikdo nevidi, muzes jen matne tusit, nebo ho kus rozebrat a stravit s tim X hodin merenim kompresi a koukanim endoskopem, at o trochu lip a malinko min matne tusis, jestli je to nacaty/snad v pohode/etc... Kdyz kupujes levnou slupku za jednu nebo pul vejplaty, tak to asi resis min nebo vubec, ale kdyz chces neco hezkyho pro radost a koupit to nejak zodpovedne, abys z toho mel tu radost a ne moc starosti, ma to byt na jezdeni idealne hned a nema to byt koupe na totalni renovaci, tak si uvedomis, jakej je ICE stredovek s obrovskym mnozstvi nejistoty oproti elektru.
    WACLOSH
    WACLOSH --- ---
    CUKI: správná koupě ojetiny ICE se spojuje s výměnou provozních náplní. To samotný přijde u ICE klidně na tisíce (chlazení, brzdy, oleje (až 3 různé náplně), klima). Za první rok se k tomu přidávají brzdy a spojka, nejobvyklejší zanedbávky váhavých předchozích majitelů.

    Naprostá většina těch investic u ojetého BEV odpadá a zůstává ta "velká neznámá" baterka. Tu si můžeš nechat proklepnout hned na několika místech před koupí a je ve výsledku mnohem míň záhadná než moderní spalovací motor, jehož tisíc dílů a sto snímačů žádná diagnostika neobsáhne.

    S druhovýrobou bych si ve střední Evropě nedělal vrásky. Tady se svižně specializuje podhoubí a tahají se baterie a součástky ze všech konců EU. Plus na profláklejší auta už na netu kolují nabídky na celé baterie z druhovýroby.
    WACLOSH
    WACLOSH --- ---
    W_NOICE78: Mám 11letou i3 a v zimě dá i s předehříváním skoro stovku. Chtěl jsem auto na přískoky a bylo levný, tak nemůžu čekat zázraky. 60Ah baterka není pro část řidičů/kupujících zádrhel, spíš snížení prahu dostupnosti.
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    DZODZO: Při třetím startu to skoro vypadá, jak kdyby to xiaomi v půlce zařadilo vyšší převod. Okolo 6:40, to auto i tak zvláštně cukne
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    nebude zachvilu potrebne na drag race stavat dlhsie letiska? lebo ked uz teraz tie auta jazdia 300, tak to musi chvilu aj brzdit

    Xiaomi SU7 Ultra v Tesla Model S Plaid: DRAG RACE
    https://www.youtube.com/watch?v=7JMO0NRYIl8
    WACLOSH
    WACLOSH --- ---
    FINSON: i3 bude s polovičním nájezdem a bude mnohem větší. Jen bude mít menší dojezd. Což by v tvým užívání nevadilo. Já jsem za i3.
    CUKI
    CUKI --- ---
    STARE_CASY: To já netvrdím, že je to neopravitelné protože je to BEV, ale protože s ty auta nesekaj jak Bata cvičky a není ten díl v deseti modelech pěti značek deset let v kuse. Prostě čím míň je těch dílů potřeba, tím je menší snaha dělat druhovýrobu. Na baterie IMHO neexistuje. A to se týká i ne moc běžných ICE.

    Ale třeba ta baterie kolik stojí nová baterie třeba na toho R ZOE, Citigo E, Smart E,.. nebo i na tu zmíněnou Teslou S85kW? Klidně druhovýroba ale nová. Cena pro běžného smrtelníka?

    To prostě nikdo neprodává a nebo za nesmysl. A druhovýroba neexistuje protože se to na těch pár kusů nevyplatí.
    STARE_CASY
    STARE_CASY --- ---
    STARE_CASY: pardon, ještě odkaz na ten kanál...

    https://www.youtube.com/@jirkazima1126/videos
    STARE_CASY
    STARE_CASY --- ---
    ABS: s tou neopravitelností BEV, resp. tím, že opravit to je drahé, by dost neouhlasil Jirka Zima*. Reálně to zas tak složitý a ani drahý není, když víš, co děláš. Tedy úplně totéž jako u ICE - každá nová technologie byla na začátku drahá, doma neopravitelná a spousta keců, že je pryč doba, kdy si každej opravil škodovku kladivem a kusem drátu. Dneska má každej druhej jouda na vesnici noťas s diagnostikou a je schopnej opravit většinu sám s tím, že díly si objedná klidně z Číny (což nechválím, jenom popisuju realitu).

    S BEV to bude stejně, jak jich bude víc a víc a hlavně jak bude spousta levných ojetin, tak se to rozšíří a lidi se to naučej.


    * Doporučuju projít kanál Zimy na youtube - opravují tam (nejen) BEV, dobře to popisují, většinou řeknou, kolik to stojí atd. Je to zatím parta nadšenců, podobné opravy moc lidí ještě nedělá, ale od nich a jim podobných se to další mechanici budou učit a hlavně najdou odvahu se do toho vůbec pustit, protože zjistí, že to o tolik složitější než ICE není.
    KULA
    KULA --- ---
    DOCKINEZ: ahá, teď na to koukám, já myslel, že když se říká není to žádná láce, že to jako není drahý a ono je to přesně naopak.
    CUKI
    CUKI --- ---
    W_NOICE78: No nevim, ale mám kamaráda kousek od Osla, měl tedy spíše dostal Teslu Během pár let tam už měl třetí baterku. V záruce vyměněna takže ok.
    Minulej rok ho někdo naboural. Nic zasádního. Ale oprava byla nonsence. Protože negarantovali spolehlivost baterie. Takže se nechal vyplatit. Teď už za své chtěl koupit použitý BEV (v Norsku ani nic jiného nemá smysl), ale narazil na to, že ojetina díky akcím, zelenému bonusu a kdo ví čemu, byla nerentabilní a šel do nového.
    Nicméně nevěřím tomu, že to auto někdo sešrotoval. Možná už ji dovezli sem jako zánovní :-)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam