• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    Nevim jestli jste zaznamenali ale NETA pres léto zbankrotovala. Ti co mají jejich auta nemaj pripojeni, mapy, nefunkční aplikace, kliče v telefonu/appce. Slušný
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    jsem netusil ze BYD uz v Madarsku vyrobilo 1000 el. autobusů

    BYD reaches 1,000th electric bus production milestone in Hungary - CnEVPost
    https://cnevpost.com/2025/09/30/byd-1000th-electric-bus-production-hungary/
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    Xiaomi vstupuje na Japonský trh

    Xiaomi Japan VP says EVs will be sold in retail stores as SU7 Ultra debuts in Tokyo
    https://carnewschina.com/2025/09/27/xiaomi-japan-vp-says-evs-will-be-sold-in-retail-stores-as-su7-ultra-debuts-in-tokyo/
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    Sodium baterie jsou aktualne drazsi nez Lithové ale to se brzo zmeni, za pár let bychom mohli vybírat ze Sodium, LFP a NMC. S tím že NMC bude high end a postupně pujde z main streamu pryč. Otazka tedy jak dlouho to bude trvat, primarně v EU kde jeste legacy nemájí v autech ani LFP.

    Experts: sodium-ion batteries to enter large-scale applications by 2026 as costs fall
    https://carnewschina.com/2025/09/28/experts-sodium-ion-batteries-to-enter-large-scale-applications-by-2026-as-costs-fall/
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    W_NOICE78: me to neprijde jako problem ani na dalnici. PRoblem bych to vnimal kdyby to bylo v modu on off, ale ta modulace na pedale je tak přesná že to lze luxusně modulovat plynem, místo pádel.
    W_NOICE78
    W_NOICE78 --- ---
    TM3 měla dřív dvě úrovně rekuperace, pak to Tesla odstranila aktualizací firmwaru:
    Tesla Quietly Removes Option To Adjust Regenerative Braking Strength
    https://insideevs.com/news/451393/tesla-removes-regenerative-braking-adjustment/
    Jak píše Bobash, OPD je skvělý ve městě, na dálnici ne. U Tesly je to problém, naštěstí se dá vyřešit S3XY Commanderem.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    tak jasne, keby potrebujem davat chorvatsko na 1 zatah, tak mozno rozmyslam inak, ale take dialkove trasy nerobim a dojazd 400km ma nelimituje ani pri vikendovych roadtripoch, dolezita je siet nabijaciek
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Moderní automaty umí v takové situaci vyřadit.

    DZODZO: Cenově možná jo, dojezdem úplně ne :)

    Ale spíš je to preference stylu jízdy, někomu vyhovuje to a někomu tohle – nechci tvrdit, že OPD je blbě a ovládání rekuperace brzdou dobře, jen jsem se ohrazoval proti představě, že OPD je univerzálně správný řešení a budou to mít všichni.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JYRKA: Tím jsem myslel, že to neumožňuje systém, kdy brzdový pedál ovládá výhradně třecí brzdy a to auto neumí nic jiného než OPD.

    Mach-E umí jak OPD, tak libovolnou míru rekuperace a ovládání brzdovým pedálem. Takže může mít nastavené "OPD", ale v případě potřeby ho "ubrat".
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    a akoze pri tych cenach, za ktore jazdim elektrom oproti mazde so spotrebou 8,5/100 je mi nejaka uspora z plachtenia celkom ukradnuta :)))
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: no ale ked mas zaradenu rychlost, tak auto stale brzdi motorom ne? aj na vyssie prevodove stupne
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    BOBASH: Mluvil jsi o tom, ze OPD to neumoznuje. Jak to ma Tesla netusim, ten jejich bazmek se bojim zapinat :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: To, že když pustím plyn, tak auto jede setrvačností. Pokud chceš jet úsporně, tak je to mnohem efektivnější než OPD, a při jízdě bez tempomatu je to taky pro spoustu lidí příjemnější na ovládání.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: plachteni myslis co? na dialnici mam vacsinou nastaveny tempomat a mimo obce na okreskach tiez, pokial to nie je nejaka serpentina
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JYRKA: No ale Mustang právě nemá to klasický "teslí" OPD že to je jediná možnost, ale těch x variant. Takže může libovolně kombinovat OPD a brzdu.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    BOBASH: Hele, Mustang mam nastavenej na OPD a umi prediktivni tempomat
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    DZODZO: Jo, to je problem, naposledy jsem měl půjčenýho range rovera a na dálnici mi posádka říkala, že brzdím hrozně pozdě. Ještě aby ne, když sundám nohu z plynu a vůbec nic se neděje :D
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    ELIJEN: Jinak OPD třeba neumožňuje to, co dneska už dělá spousta aut, že modulujou rekuperaci podle situace. Typicky třeba Škodovky a jiný VW Group auta se zapnutým rozpoznáváním značek a sledováním mapy dělají to, že ti třeba před obcí nebo před zatáčkou přidají rekuperaci přesně tak, aby ti to bez plynu vyšlo na tu rychlost, kterou potřebuješ jet.

    Ostatně jak sám říkáš, i Tesla nakonec přešla na kombinaci obojího.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    ELIJEN: Jezdil jsem OPD autama o hodně víc než jeden den a pořád mimo město preferuju normální brzdění. Což neznamená, že to někdo nemůže mít jinak – chtěl jsem říct jen to, že OPD není žádný "modernější" řešení, u Tesly vzniklo prostě proto, že neuměli udělat plynulý přechod mezi rekuperací a třetí brzdou.

    Je to preferenční volba, která někomu vyhovuje a někomu ne. Proto to má nejlíp udělaný třeba Hyundai, kterej umožňuje několik stupňů rekuperace od OPD po plachtění.
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    BOBASH: Na OPD si zvykneš během jednoho dne a ten rozdíl ve spotřebě podle mě bude minimální (jednotky procent?).

    Jediné, co mě štve u Tesly je, že rekuperace brzdí pokaždé jinak podle stavu baterie (někdy vůbec). Novější modely ale už automaticky používají třecí brzdy a nemělo by to být poznat.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam