• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    AXTHEB
    AXTHEB --- ---
    LAUNCHER: Tak ty tady hlásíš nějaké svoje pravdy, tak předpokládám, že je máš něcím podložené.
    W_NOICE78
    W_NOICE78 --- ---
    CERMI_FOX: To by se nemělo stát, protože zároveň s tím budou města muset investovat do veřejné dopravy a rozvíjet robotaxi. V budoucnu tedy ve městě vlastní auto skoro nebudeš potřebovat. Samozřejmě to závisí na našem ekonomickém růstu. Pokud budeme „pátou kolonou“, půjde to těžko.
    Například v Singapuru si musíš koupit oprávnění k vlastnictví vozidla, ale to už je jiný extrém.
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    AXTHEB: Moje empirická zkušenost je taková, že se nenechavam ukolovat random ID z Nyxu. Hledej, když Ti to takhle nestačí.
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    LAUNCHER: Pozor, na průjezd toho autobusu nebo nákladního auta je moderní komunikace stavěná. Ale dobije jí průjezd o 20% přetíženého autobusu nebo spíše nákladního auta, viz odstavec skoro dole.

    Nechci z toho mít propagandu proti busum, leckde a pro leckteré účely jsou nejlepší řešení a počítá se s nimi.
    AXTHEB
    AXTHEB --- ---
    LAUNCHER: No, empirická zkušenost tomu neodpovídá. Máš nějaký lepší zdroj než zkoksovaný autocomplete?
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    AXTHEB: "Krátká odpověď: Autobus o 18 tunách neunaví silnici 18× víc než osobák o 1 tuně — ale několik tisíckrát víc.

    Proč?

    Pro posuzování opotřebení vozovky se používá čtvrtá mocnina nápravového zatížení (tzv. 4th power law).
    Opotřebení vozovky roste přibližně se čtvrtou mocninou zatížení jedné nápravy.


    ---

    ❗Příklad: 1t osobní auto vs 18t městský autobus

    Uvažujme typické hodnoty:

    Osobní auto 1 t

    2 nápravy, každá cca 0.5 t


    Městský autobus 18 t

    2 nápravy, typicky přední ~6 t, zadní ~12 t (na dvojmontáži)



    Opotřebení počítáme pro každou nápravu zvlášť a sečteme:

    Osobní auto:

    Náprava 0.5 t → (0.5)^4 = 0.0625

    Dvě nápravy → 0.125 jednotek opotřebení


    Autobus:

    Přední náprava 6 t → 6^4 = 1296

    Zadní náprava 12 t → 12^4 = 20736

    Celkem → 22032 jednotek opotřebení



    ---

    📌 Srovnání

    Když porovnáme opotřebení:

    Autobus vs osobák:

    22032 ÷ 0.125 = ≈ 176 000× více opotřebení


    ---

    💡 Reálné závěry

    Jeden průjezd městského autobusu způsobí desetitisíce až statisíce krát větší poškození než osobák.

    Proto se říká, že drobná změna hmotnosti těžkého vozidla má dramatický efekt (např. 20% přetížení může znamenat dvojnásobek opotřebení).

    Běžné městské komunikace jsou stavěné, aby to snesly – ale silnice s autobusovými linkami stárnou nejrychleji, hlavně kolejové vyjeté pruhy u zastávek.



    ---

    Pokud chceš, spočítám to přesněji pro konkrétní typ autobusu (Iveco Urbanway, SOR NB18, Solaris atd.) nebo pro různé hmotnosti osobních aut."

    ChatGPT - Opotřebení silnic vozidly
    https://chatgpt.com/s/t_69170e7c37e48191b2e41bc20352b7b1
    AXTHEB
    AXTHEB --- ---
    LAUNCHER: Zajímavé. Když ti po blátivé polní cestě projede autobus s lidmi, tak jí rozjezdí výrazně méně než když podobné množství lidí přijede každý vlastním autem.
    CERMI_FOX
    CERMI_FOX --- ---
    W_NOICE78: tohle by "skvěle vyřešilo problémy" s bydlením v centrech velkých měst, zejm. Prahy - běžný lidi, kteří nemají vyšší stovky tisíc na ojeté EV, se buď smíří s omezenou mobilitou (zejména mimo Prahu) nebo se budou muset odstěhovat. Ceny veškerých služeb vystřelí, od zásobování, po řemeslníky, protože budetřeba přijet nízkoemisním autem. Bude z toho skanzen pro turisty, boháče a hipstry, co se pohybují jen pěšky a na kole :)
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    W_NOICE78: Souhlasím, že časem, až klesne cena baterií, bych to pak klidně viděl tak jak píšeš.

    Ale aktuální kapacity a ceny baterii toto IMHO zatím neumožňují... Už jen ty nákladní auta a dodávky, bez kterých město nefunguje.

    Každopádně na nezakouřená města se těším nejvíce, co se EV týká. Viz Norsko.
    W_NOICE78
    W_NOICE78 --- ---
    Stát by měl motivovat k rychlejší obnově vozového parku, především směrem k bezemisním vozidlům. V rámci EU patříme mezi tři nejhorší země. Bezemisní auta tvoří jen asi 9 % z celkového počtu. Proto momentálně nevidím důvod zavádět daň za ujetý kilometr nebo spotřební daň z elektřiny při nabíjení.
    Pokud se bude tento podíl výrazně zvyšovat, pak se o tom dá uvažovat. Ale současně by měly být více znevýhodněny spalovací motory a jejich vjezd do měst by měl být omezen nebo zakázán.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    LAUNCHER: Fajn, ale v tom případě to pojďme počítat z míry zatížení, kdy auto s 3t zatěžuje/poškozuje silnici tuším cca 16x víc, než auto s 1t a autobus cca 10000x víc…
    CERMI_FOX
    CERMI_FOX --- ---
    DIM_: dřív nebo později to přijít muselo. Ta částka je šíleně velká optikou EV, ale vlastně u spalováků je to ještě více (spotřebka + dph ze spotřebky), takže to asi smysl dává. Stát si přeci nenechá jen tak vzít zdroj příjmů, to by byl velmi nebezpečný precedens, když to vezmu velmi idealisticky, tak z něčeho je třeba tu infrastrukturu udržovat.

    Lidi autama jezdit nepřestanou, ne kvuli ani ne koruně za km, zvlášť když kvůli té koruně nepřestali jezdit s ICE autama. Jen je to víc vidět, což beru pozitivně - ať jsou všechny daně (a v ČR prostředí odvody) vidět na první pohled, třeba se lidi začnou více zamýšlet, jestli je takové současné daňové zatížení v pořádku vzhledem k poskytovaným službám.

    Jestli to bude vybírat domácí stát nebo stát, ve kterém jedeš, je už technikálie, dost možná se to odečte s opačným případem, kdy polák pojede po české silnici. V nejhorším případě se pak zavedou krabičky pro každou zemi :)
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    DIM_: Všichni chceme z něčeho stavět a udržovat silniční a dálniční síť.

    Spočítano částečně i z nájezdu mi to asi smysl dává, ale tohle bych radši přenechal expertům na dopravu.

    Tím myslím například absolventa Fakulty dopravní, který pracuje v oboru posledních 10let+. Určitě ne "taky expertku", která o tom akorát přečetla fantazijní knížku.
    DIM_
    DIM_ --- ---
    JIMIQ: To uz tu bylo…
    [SPEEDY @ Elektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌]

    A tyjo mne to moc slysl nedava.. ja si dokonce myslel, ze tomu clanku nerozumim, protoze to zni jako velka konina i na UK:))

    Vcera sem jezdil po Polsku a bral kwh za 18 Kc a jezdil po PL silnicich. Proc by z toho melo Cesko neco mit?

    Co kdyz lidi pomalu prestanou jezdit autama, tak kde bude ‘muset stat brat’?

    Atd atd atd. Mnohem vic otazek nez odpovedi.
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Velká Británie nová daň na elektromobily - Aktuálně.cz
    https://zpravy.aktualne.cz/ekonomika/auto/spravedlivy-system-pro-vsechny-ridice-na-elektromobilisty-ce/r~b1853e82c09b11f0a065ac1f6b220ee8/?

    v principu souhlasím, stát si peníze někde vzít musí, ale tvl 50 halířů na kilák? 25 by mi připadalo jako horní hranice, 10 realistických. Ať se to klidně zvyšuje s inflací
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    SEJDA: PHEV battery is the new Catalytic converter...
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    Dalsi duvod proc jsou PHEV nesmysl .. baterie uz je dost draha, aby se vyplatila ukradnout, a pritom jeste i dost lehka, aby se dala odnest

    Policajti hlásia zvýšený počet krádeží autobatérií z áut v bratislavských uliciach | Aktuality.sk
    https://www.aktuality.sk/clanok/kYzJ57K/v-bratislave-sa-rozmohli-kradeze-autobaterii-z-aut-konkretnej-znacky-policia-po-zlodejoch-patra/
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    Zajímavé!

    Tesla could launch CarPlay support 'in the coming months', per report - 9to5Mac
    https://9to5mac.com/2025/11/13/tesla-carplay-support-launch/
    JIMIQ
    JIMIQ --- ---
    Automakers' share of China NEV market in Oct: BYD leads with 23.1%, Tesla drops out of top 10 - CnEVPost
    https://cnevpost.com/2025/11/12/automakers-share-china-nev-market-oct-2025/

    Tesla's October retail sales in China came in at 26,006 units, marking its lowest level since November 2022, according to data released by the CPCA on November 10.
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    W_NOICE78: Je to tak.

    1) Ta váha u toho moderního EV/ICE/autobusu/tramvaje tam ale není ze srandy.

    2) Dnešní komunikace se staví a rekonstruují úměrně těžším vozidlům a rostoucí intenzitě dopravy.

    3) Samořiditelná sdílená EV to posunou. Létající auta to posunou. Dynamické linky samorizenych EV busů to posunou. Sdílená kola to posunula, proč ne, i já jsem za ně rád a využiji kde mi to dává smysl. Atd.

    4) Hele já mám paniku rád, ale trust the engineering. Mobilita obyvatel je dneska úplně jinde než před pár lety a to i v našem skanzenu. Díky za to.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam