• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity. Zadne drama.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.
    8) Při vkládání linků je nutné vždy přidat vlastní input (shrnutí, komentář, oponentura/souhlas apod.), stačí v pár větách zdůvodnit proč je sem odkaz umístěn.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    GOR: Též by mě zajímalo.

    O všem dole jsem nevěděl, naštěstí mám chytré kamarády. Tzn zmínil jsem, že sice "nekouří" je super, ale že mě mrzí váha EV a dostal jsem mini přednášku takto.

    Určitě to bude v praxi mnohem složitější, ale obecně.

    Jestli to chce nějaký dopravák nebo stavař zkorigovat, tak mu zatleskám a podekuji.
    GOR
    GOR --- ---
    GOR: Jeste jedna vec, nelze delat zatizeni s rozvahou jedna naprava jako jedna naprava, ten autobus bude mit vetsi stycnou plochu jednak sirsima pneumatikama a jednak velkym prumer a jejich balonovosti.
    AXTHEB
    AXTHEB --- ---
    LAUNCHER: Díky.
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    LAUNCHER: The fourth power law (also known as the fourth power rule) states that the stress on the road caused by a motor vehicle increases in proportion to the fourth power of its axle load. This law was discovered in the course of a series of scientific experiments in the United States in the late 1950s and was decisive for the development of standard construction methods in road construction.

    Fourth power law - Wikipedia
    https://en.wikipedia.org/wiki/Fourth_power_law
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    GOR: True. Dole o tom i píšu, já bral 2 tuny. Odpovídal jsem s 1t pro snadnost výpočtu. Ani ta fabie pokud v ní sedíš.
    GOR
    GOR --- ---
    LAUNCHER: Puvodne jsem se nechtel do diskuze poustet, nejsa stavar. Ale jako sotouse me trklo do oci neco jineho. 18t ma 12m autobus, kdyz je totalne natriskanej (100 dospelych chlapu) a 1t nema ani "blba" Fabie, kdyz je prazdna. V EV klubu tedy dam za priklad Nissan Leaf o 1,6 t.
    Takze budme fer a pocitejme autobus 13t a osobak 1,5t ;-)
    W_NOICE78
    W_NOICE78 --- ---
    CERMI_FOX: Ještě dodám, že ojeté elektromobily budou levnější než spalováky.
    AXTHEB
    AXTHEB --- ---
    LAUNCHER: Tak ty tady hlásíš nějaké svoje pravdy, tak předpokládám, že je máš něcím podložené.
    W_NOICE78
    W_NOICE78 --- ---
    CERMI_FOX: To by se nemělo stát, protože zároveň s tím budou města muset investovat do veřejné dopravy a rozvíjet robotaxi. V budoucnu tedy ve městě vlastní auto skoro nebudeš potřebovat. Samozřejmě to závisí na našem ekonomickém růstu. Pokud budeme „pátou kolonou“, půjde to těžko.
    Například v Singapuru si musíš koupit oprávnění k vlastnictví vozidla, ale to už je jiný extrém.
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    AXTHEB: Moje empirická zkušenost je taková, že se nenechavam ukolovat random ID z Nyxu. Hledej, když Ti to takhle nestačí.
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    LAUNCHER: Pozor, na průjezd toho autobusu nebo nákladního auta je moderní komunikace stavěná. Ale dobije jí průjezd o 20% přetíženého autobusu nebo spíše nákladního auta, viz odstavec skoro dole.

    Nechci z toho mít propagandu proti busum, leckde a pro leckteré účely jsou nejlepší řešení a počítá se s nimi.
    AXTHEB
    AXTHEB --- ---
    LAUNCHER: No, empirická zkušenost tomu neodpovídá. Máš nějaký lepší zdroj než zkoksovaný autocomplete?
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    AXTHEB: "Krátká odpověď: Autobus o 18 tunách neunaví silnici 18× víc než osobák o 1 tuně — ale několik tisíckrát víc.

    Proč?

    Pro posuzování opotřebení vozovky se používá čtvrtá mocnina nápravového zatížení (tzv. 4th power law).
    Opotřebení vozovky roste přibližně se čtvrtou mocninou zatížení jedné nápravy.


    ---

    ❗Příklad: 1t osobní auto vs 18t městský autobus

    Uvažujme typické hodnoty:

    Osobní auto 1 t

    2 nápravy, každá cca 0.5 t


    Městský autobus 18 t

    2 nápravy, typicky přední ~6 t, zadní ~12 t (na dvojmontáži)



    Opotřebení počítáme pro každou nápravu zvlášť a sečteme:

    Osobní auto:

    Náprava 0.5 t → (0.5)^4 = 0.0625

    Dvě nápravy → 0.125 jednotek opotřebení


    Autobus:

    Přední náprava 6 t → 6^4 = 1296

    Zadní náprava 12 t → 12^4 = 20736

    Celkem → 22032 jednotek opotřebení



    ---

    📌 Srovnání

    Když porovnáme opotřebení:

    Autobus vs osobák:

    22032 ÷ 0.125 = ≈ 176 000× více opotřebení


    ---

    💡 Reálné závěry

    Jeden průjezd městského autobusu způsobí desetitisíce až statisíce krát větší poškození než osobák.

    Proto se říká, že drobná změna hmotnosti těžkého vozidla má dramatický efekt (např. 20% přetížení může znamenat dvojnásobek opotřebení).

    Běžné městské komunikace jsou stavěné, aby to snesly – ale silnice s autobusovými linkami stárnou nejrychleji, hlavně kolejové vyjeté pruhy u zastávek.



    ---

    Pokud chceš, spočítám to přesněji pro konkrétní typ autobusu (Iveco Urbanway, SOR NB18, Solaris atd.) nebo pro různé hmotnosti osobních aut."

    ChatGPT - Opotřebení silnic vozidly
    https://chatgpt.com/s/t_69170e7c37e48191b2e41bc20352b7b1
    AXTHEB
    AXTHEB --- ---
    LAUNCHER: Zajímavé. Když ti po blátivé polní cestě projede autobus s lidmi, tak jí rozjezdí výrazně méně než když podobné množství lidí přijede každý vlastním autem.
    CERMI_FOX
    CERMI_FOX --- ---
    W_NOICE78: tohle by "skvěle vyřešilo problémy" s bydlením v centrech velkých měst, zejm. Prahy - běžný lidi, kteří nemají vyšší stovky tisíc na ojeté EV, se buď smíří s omezenou mobilitou (zejména mimo Prahu) nebo se budou muset odstěhovat. Ceny veškerých služeb vystřelí, od zásobování, po řemeslníky, protože budetřeba přijet nízkoemisním autem. Bude z toho skanzen pro turisty, boháče a hipstry, co se pohybují jen pěšky a na kole :)
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    W_NOICE78: Souhlasím, že časem, až klesne cena baterií, bych to pak klidně viděl tak jak píšeš.

    Ale aktuální kapacity a ceny baterii toto IMHO zatím neumožňují... Už jen ty nákladní auta a dodávky, bez kterých město nefunguje.

    Každopádně na nezakouřená města se těším nejvíce, co se EV týká. Viz Norsko.
    W_NOICE78
    W_NOICE78 --- ---
    Stát by měl motivovat k rychlejší obnově vozového parku, především směrem k bezemisním vozidlům. V rámci EU patříme mezi tři nejhorší země. Bezemisní auta tvoří jen asi 9 % z celkového počtu. Proto momentálně nevidím důvod zavádět daň za ujetý kilometr nebo spotřební daň z elektřiny při nabíjení.
    Pokud se bude tento podíl výrazně zvyšovat, pak se o tom dá uvažovat. Ale současně by měly být více znevýhodněny spalovací motory a jejich vjezd do měst by měl být omezen nebo zakázán.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    LAUNCHER: Fajn, ale v tom případě to pojďme počítat z míry zatížení, kdy auto s 3t zatěžuje/poškozuje silnici tuším cca 16x víc, než auto s 1t a autobus cca 10000x víc…
    CERMI_FOX
    CERMI_FOX --- ---
    DIM_: dřív nebo později to přijít muselo. Ta částka je šíleně velká optikou EV, ale vlastně u spalováků je to ještě více (spotřebka + dph ze spotřebky), takže to asi smysl dává. Stát si přeci nenechá jen tak vzít zdroj příjmů, to by byl velmi nebezpečný precedens, když to vezmu velmi idealisticky, tak z něčeho je třeba tu infrastrukturu udržovat.

    Lidi autama jezdit nepřestanou, ne kvuli ani ne koruně za km, zvlášť když kvůli té koruně nepřestali jezdit s ICE autama. Jen je to víc vidět, což beru pozitivně - ať jsou všechny daně (a v ČR prostředí odvody) vidět na první pohled, třeba se lidi začnou více zamýšlet, jestli je takové současné daňové zatížení v pořádku vzhledem k poskytovaným službám.

    Jestli to bude vybírat domácí stát nebo stát, ve kterém jedeš, je už technikálie, dost možná se to odečte s opačným případem, kdy polák pojede po české silnici. V nejhorším případě se pak zavedou krabičky pro každou zemi :)
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    DIM_: Všichni chceme z něčeho stavět a udržovat silniční a dálniční síť.

    Spočítano částečně i z nájezdu mi to asi smysl dává, ale tohle bych radši přenechal expertům na dopravu.

    Tím myslím například absolventa Fakulty dopravní, který pracuje v oboru posledních 10let+. Určitě ne "taky expertku", která o tom akorát přečetla fantazijní knížku.
    DIM_
    DIM_ --- ---
    JIMIQ: To uz tu bylo…
    [SPEEDY @ Elektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌]

    A tyjo mne to moc slysl nedava.. ja si dokonce myslel, ze tomu clanku nerozumim, protoze to zni jako velka konina i na UK:))

    Vcera sem jezdil po Polsku a bral kwh za 18 Kc a jezdil po PL silnicich. Proc by z toho melo Cesko neco mit?

    Co kdyz lidi pomalu prestanou jezdit autama, tak kde bude ‘muset stat brat’?

    Atd atd atd. Mnohem vic otazek nez odpovedi.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam