• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    DAN_F
    DAN_F --- ---
    COMODOR_FALKON: Tihle OSVČ fakt nebudou řemeslníci. Včera jsem tu měl na dvě a půl hodiny plynaře a bylo to za 5 400 Kč, což je teď na Prahu celkem standard.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Spekulace o zůstatkové ceně jsou poměrně exaktní disciplínou pro leasingovky, který na základě těch dat umí prodat ty auta na operák. Matěj na www.carhunter.cz měl nedávno nějaký malý Nissany (takový to co je vlastně Kangoo, tuším) v tý verzi pro řemeslníky za něco jako sedmičku měsíčně.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    PEPAZZ:
    - Zapnutýho infotainmentu se BYD může bát proto, že jejich infotainmenty jsou hrozný.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: Data máš hezký, ale používáš je úplně blbě.

    Řemeslník s vlastní firmou v Praze nebude téměř určitě v chudších 60% OSVČ. Tu chudší část tvoří většinou různé švarcy a pološvarcy, a když to je opravdový živnostník, tak ne v Praze. Většina z nich bude spíš něco jako stavební dělník co to dělá na živnosťák, chudší markeťáci a podobné profese, kteří to dělají na švarc (který je pořád MASIVNĚ rozšířený) a pak samozřejmě venkov.

    Takže na to musíš jít druhým směrem, tedy zjistit, kolik si takovej řemeslník v Praze vydělá. A to je minimálně litr za hodinu (spíš dva) i když dneska údajně jezdí tou starou plečkou (přičemž jsem teda takovýho neviděl).

    Operativní leasing na malou elektrickou dodávku umí bejt pod 10, pokud zrovna nějaký na trhu jsou (což budou, když bude zájem). Prostou aritmetikou lze dojít k tomu, že si na ten operák vydělá za jeden až dva dny práce.

    A všechny ostatní náklady budou nižší.

    Odpoutej se o toho, že jsi chudej úředník a bavíš se jen s chudejma lidma, instalatér nebo podlahář nebo cokoliv podobnýho v Praze fakt není člověk, co musí nutně jezdit starou dieselovou Caddynou a smrdět všem pod nos. Což neznamená, že to teďka nedělá, protože proč by si kupoval něco novějšího, když jemu to stačí a smrad ho netýrá.
    W_NOICE78
    W_NOICE78 --- ---
    Podle toho článku se TCO ve prospěch BEV poprvé otočilo až letos.
    Drivalia TCO Index 2025: Elektrický pohon už se vyplácí u většiny kategorií aut | Drivalia Lease Czech Republic s.r.o.
    https://www.drivalia.cz/blog/drivalia-tco-index-2025-elektricky-pohon-uz-se-vyplaci-u-vetsiny-kategorii-aut
    GOR
    GOR --- ---
    W_NOICE78: No, muj point byl, ze i EURO6 za studena smrdi. Podle me je BEV budoucnost mj. proto, ze aby ICE byly emisne (ted mluvim o lokalnich, ne CO2) k necemu, je to jeden velkej rovnak na vohejbak.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    DOCKINEZ: A přesně proto jsou spekulace o "zůstatkové ceně" esoterickou disciplínou…
    DOCKINEZ
    DOCKINEZ --- ---
    COMODOR_FALKON: Zas když přijde nová a levnější alternativa, tak se řemeslník tím spíš nářadí za mega nebude zbavovat, když bude stejně neprodejný – byl by sám proti sobě, kdyby za lacino prodal a kupoval nový a lepší, když „starý“ (fskutečnosti ale stále zánovní) vůz slouží a funguje.

    Tahle úzkost „co když pak přijde něco lepšího“ je k ničemu - s takovou se nerozhodneš nikdy pro nic.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    LAUNCHER: to budu mat mozno tieto https://www.mbvans.com/en/esprinter to podla dostupnych zdrojov pouziva aj IKEA, vcera nam nejaka ich elektrika doviezla stol, akurat teda netrafili adresu a zastavili o 3 baraky dalej, tak mozno by mal mercedes zapracovat na navigaci :)
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    STETKINS: "Zůstatková cena" je něco, co má omezený význam pouze u operáků, které jsou pouze na krátkou dobu, třeba 5 let a pak se auto vrací.

    I tam je to ale primárně odhad, za kolik možná by to mohlo být možné při správné konstelaci planet prodat, pokud vozidlo neodkoupí uživatel.

    Odhadovat potenciální prodejní cenu za dalších 5-10 let je pak ještě větší level věštění, zvlášť u BEV, kde ji může brutálně zredukovat příchod nové a levnější alternativy s lepšími parametry…
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    STETKINS: Bev berlingo jsem doted nepochopil, komu je urceny a jak si mohli myslet, ze to bude fungovat. Ocividne do toho vkladali obrovskou nadeji, kdyz prestali nabizet ICE verzi.

    Cena milion, dojezd 200km pri prazdnem aute a idealnich podminkach, to by si koupil jedine masochista.

    Taky velmi rychle vystrizliveli a zacali zpatky nabizet berlingo v ICE verzi.
    STETKINS
    STETKINS --- ---
    COMODOR_FALKON: Tak to je vtipné. Všichni mimo tebe vypisují dojmy, ale ty použiješ data osvč v debatě o řemeslnících. Zůstatkovou cenu auta zanedbáš, protože si myslíš, že je to esoterický parametr...

    Chápu, že zůstatková cena auta se těžko predikuje, ale jen proto ji zanedbat je dost nesmysl.
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    W_NOICE78: Za mě:
    AUTA:
    BYD - vsechny auta vypnutý infotaiment - nešlo nahodit, nechapu proč se toho BYD bojí.
    - SEAL - celkem pekné, sedi se v tom opravdu na podlaze, nepochopil jsem ten cudlik start stop :) jinak to nevypada zle, dole lacinejsi plasty divná ergonimie kliky, infotaiment audio etc bez moznosti vůbec vidět/slyšet
    KIA -
    - EV4 z vnejsku strasne hnusny auto, vzadu relativne málo mista v kufru na to jak siroké a velke to auto je.. dovnitr jsem ani nešel .. prostě se mi to fakt nelibí
    -EV3 - pekny auto, bohužel predokolka vzadu v kufru opet nic extra hloubka na to ze tam neni motor, auto za cenu modelu 3

    Xpeng
    - G6 - okopírované audio z Tesly - zvuk opravdu dobrej, + manuálne polohovaci sedacky vzadu(Y má v elektrice), nejvetší kufr z konkurence modelu Y (mensi nez Y) , auto jak krava a vepredu zadnej frunk ani plastové zadeklování proste zvednes haubnu a vidis komprosery hadice , vedení etc. Infoitaiment okopirovana tesla ale umí to tak 30% toho co Tesla.

    IVECO
    - prijemny pokec se zastupcem., v unoru bude představovat nové modely - karoserie ducato a scudo včetne verzi s baterii (110kWh + pro ducato, scudo netuším)

    PRE
    - resil jsem nabíjení u nás v okolí sidliště - long story short pokud tam není trafacka maji problém chargery umístit. Na lampy prý problém se domluvit s magistrátem .. byrokracie jak svin. Doted to neni kriticka infrastruktura státu = problém cokoliv zřídit.

    HANKOOK tires - maj super letni pneu ! Hankook ION EVO s A na mokro a Ackem na valivy odpor a Ackem na hluk, vítez testu letních pneumatik (2025)

    KOLA
    Cruisess s DJI - full sus - naprostá pecka! akceptovatelná váha velká baterka(800Wh) a motor co taha jako blazen i na mode trail,na turbo mode to jde na zadek docela snadno skvela integrace displaye rychlonabijení , do vzduchu to jde naprosto nádherně, jako velky wow, cenově od 120tis - 220tis , velkej rohlik po par kolečkách
    Apache s DJI - full sus- naprostá pecka! akceptovatelná váha velká baterka(800Wh) a motor co taha jako blazen i na mode trail,na turbo mode to jde na zadek docela snadno skvela integrace displaye rychlonabijení , do vzduchu to jde naprosto nádherně, jako velky wow, cenově od 120tis - 220tis , velkej rohlik po par kolečkách

    pro srovnani jsem si pujcil kolo s bosch cx performace a to je proti tomu líné kolo ..

    Dle zástupce mají vyprodané HT s DJI motory cca 300kusů a objednavají další, servis by prý už neměl byt velký problém. Za 2 roky podle něj je to už celkem odlazené. Nevim. Každopádně dalsi kolo bude s dji motorem/baterii.

    MOTORKY
    - neměl jsem moc čas zkoumat ELS mota a STASHe koukal jsem jen na Talaria Komodo .. jo pekny, sedlo fakt tvrdé neni to enduro ale spíš fakt crosska, i tlumení je tvrsí než má ultra bee. Projet to nešlo, což chapu, je to nebezpečné nářadí. Pro mě zasadní ze nejde rozumně vyndavat baterka - je na 3x sroubech tj pro jezdeni po silnici a nabijeni v kanclu/doma nepouzitelné. Nemá to ani vyvedený charge port tak aby to člověk nabil sundavání sedla, poze jednomístná motorka/ ultra ma moznost vest spolujezdce. Předni vidle komprese a rebound to same tlumič, plus jsem koukal ze tlumič je s bladerem což mě pozitivně prekvapilo.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    STETKINS: Tak dodej lepší data…🤷🏽‍♂️
    Zatím tu všichni kromě mne vypisují jen svoje dojmy a nebo hůř, halucinace (DANYSEK)

    Zůstatková cena je lehce esoterický parametr, který krom operáku je dost k ničemu a který lítá u ICEV o desítky procent a u EV se nedá vůbec předvídat - přinejmenším kvůli neznámé rychlosti "morálního zastarání" a neznámým dopadům uživatelova jízdního profilu na SoH…
    STETKINS
    STETKINS --- ---
    COMODOR_FALKON: Vypočítávat kolik průměrně bere řemeslník podle odvodů je hezké, ale obávám se, že s realitou to nemá moc společného :-D


    COMODOR_FALKON: jo problém je, že nejsou slušný ojetiny (a pohříchu ani nová auta) pro řemeslníky.
    Nicméně na tom tvým výpočtu je vidět trochu ten problém - krásně jsi vypočítal rezervu, ale tak nějak jsi zapomněl na zůstatkovou cenu auta.

    Jak jsem psal u typu aut jako je Berlingo je to na prd. Dodávky už se ale začínají klubat, tak se to snad zlepší...
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    COMODOR_FALKON: kdybys vedel, jak funguje podnikani... o cemz jako statni ourada nemas paru, tak bys vedel, ze maloktery podnikatel podobny veci kupuje po bazarech :-) Protoze to auto proste a jednoduse potrebujes k byznysu a nemuzes si dovolit ten luxus, aby ti to kazdou chvili stalo v servise - aniz bys mel nahradu. Takze bud to koupis novy, se vsema zarukama a garanci nahradniho auta... a nebo to vezmes na operak a do nakladu si proste strkas celou splatku... a po par letech to proste vymenis. V podnikani se milej zlatej "experte z uradu prace" standardne pouziva efekt financni paky, o kterem ty nemas ani anung. A hezky tu sermujes tu "prumery" z PAQu, ale uz se nedivas na oblasti, ktere ten prumer srazi... a ne, fakt to nejsou remeslnici, ti jsou naopak nad tim prumerem, zeano. S dodavkou z vrakace ti fakt nepotrebuje prijet pani, co ma zivnost na vzdelavani, zeano (a navic tam ani nemas rozliseni prijmu mezi hlavni a vedlejsi cinnosti).

    Porad jsi nam nerekl, kde ze to bydlis... abysme si pujcili nejaky vrak a sli ti ho proturovat pod okny ;-) Za tu srandu by to stalo, ty "hipstere". Jasne, nikomu smrad z aut nevadi, takze se stavej prutahy stredy mest a vubec se neinvestuji miliardy do obchvatu... akorat ze vubec :D Myslim, ze kdybys bydlel v Bechovicich na Ceskobrodsky, tak bysh podobne "kecy" o hipsterech nevedl.
    DOCKINEZ
    DOCKINEZ --- ---
    COMODOR_FALKON: Imho to jsou ti OSVČ, kterým nic jinýho nezbejvá - bokovky při mateřský atd.

    Proti nim jsou řemeslníci páni.

    Ale i part-time kosmetičce dojíždějící k zákaznicím po městě se hodí malý šikovný EV <3

    xxx

    K PAQ se vyjadřovat nebudu, byl bych OT.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    STETKINS: Pouze pokud porovnáváš nové vozy - pak se to cca po 5 letech začne lámat vlivem nákladů na údržbu, paliva a opravy.

    Ve chvíli, kdy porovnáváš "co je právě teď dostupné, tak nějaké vylítané ICEV Berlingo seženeš za 150k a máš už na startu cca 450-500k rezervu na provoz, opravy a údržbu oproti ojetému eBerlingu (bude-li vůbec nějaké na trhu)
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    DANYSEK: Kdyby ses pokusil o alespoň základní ověření toho, co jsem psal, zhistil bys, že v celé ČR jsou na prodej asi jenom 4 eBerlinga a to nejojetější má najeto 28k.

    Takže ano, srovnání aut "vylítaného patnáctiletého vraku" s jedinými dostupnými EV je naprosto legitimní, protože to jsou alternativy, které jsou REÁLNĚ dostupné k dnešnímu dni…

    Ano, protože většina starousedlíků nejsou hipstři, co potřebují mít před domem parčíček a v něm sojovým latéčkem zapíjet avokádový toustíček, zatímco čekají na MHD, co je hodinu poveze do destinace, kde by autem byli za 15 minut a kam MHD nezajíždí, tam hic sunt dracones…

    DOCKINEZ: Data se získávají špatně, ale reverzním přístupem třeba ze studie od PAQ ( https://www.paqresearch.cz/content/files/2025/07/PAQ_OSVC_Studie-3.pdf ) lze dojít k tomu, že 60% OSVČ má méně než 458k před odvody, což je cca těch 600k - 800k včetně nákladů na dosažení příjmu…
    STETKINS
    STETKINS --- ---
    COMODOR_FALKON: No akorát, že vůbec.
    TCO má statisticky nižší BEV, takže ekonomicky se nevyplatí kupovat spalovák.

    Jak jsem říkal jiná věc je výběr aut. Taky jsme ještě koupily vloni caddyny, ale jsou to doufám poslední ICE auta ve firmě. Zas tolik peněz abych si mohl kupovat další spalováky nemám :-D

    Ještě bych řekl, že málokdy ten řemeslník, co má tu starou plečku, počítá co ho stojí její nespolehlivost. "Zítra nedorazím, protože jsem musel dát auto do servisu." slýchám celkem pravidelně...
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam