• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    DOCKINEZ
    DOCKINEZ --- ---
    Nepřijde mi úplně realistický scénář, že by někdo z relativně novýho auta kuchal filtr pevných částic. Proč by to dělal?

    Neříkám u čtvrt století starý plečky za desítku, kterou se jezdí do továrny v okresním městečku na tři směny do práce, ale u auta starýho do 10 let (EURO 6 mi Google hlásí rok 2015) se mi to nezdá. Čímž nevylučuju jednotlivý případy, ale imho to nebude žádný masový fenomén.
    W_NOICE78
    W_NOICE78 --- ---
    ELIJEN: Tady si dovolím použít zase LLM:
    1. Který diesel je horší pro zdraví?
    Z pohledu zdravotního rizika je horší novější diesel (EURO 6/7) s nefunkčním nebo odstraněným filtrem DPF.
    Důvodem je, že moderní motory s vysokotlakým spalováním sice produkují méně celkové hmotnosti sazí, ale paradoxně extrémně vysoký počet ultrajemných nanočástic (UFP). Tyto neviditelné částice jsou nejnebezpečnější, protože snadno pronikají do plicních sklípků a do krevního oběhu, kde zvyšují riziko kardiovaskulárních chorob. Starší diesely (EURO 4/5) produkují větší, sice viditelné a karcinogenní saze, ale v menším počtu těchto nejmenších, nejpronikavějších částic.
    2. Je odstraněné DPF cítit a vidět?
    Ano, je cítit, ale vizuální projev je zrádný.
    • Cítit (Zápach): Odstraněné DPF je velmi dobře cítit. Výfukové plyny jsou bez filtru silnější a štiplavější (podobné jako u starého nákladního vozu) kvůli vyšší koncentraci nespálených a částečně spálených uhlovodíků, které čich detekuje.
    • Vidět (Kouř): Auto obvykle nekouří viditelně při běžné jízdě, protože největší problém tvoří neviditelné nanočástice. Viditelný černý kouř se objeví pouze při prudké akceleraci. Nejspolehlivějším vizuálním vodítkem je proto černá, zanesená koncovka výfuku (u funkčního filtru je čistá a bez sazí).
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    W_NOICE78: Dřív žádné DPF nebylo. Ani nebyly pořádné emisní normy (Euro 1 v roce 92 vs Euro 7 dnes). V benzinu bylo olovo. Řešilo se pouze PM (particle mass), dnes se řeší už i PN (particle number) a tim se omezuje UFP. Taky bych řekl, že auta žerou míň.

    RAGNAROK: Aha
    W_NOICE78
    W_NOICE78 --- ---
    ADAM: Mám Electroverse, v AT to bylo výhodnejší než platba kartou.
    FAEKAL
    FAEKAL --- ---
    ADAM: Co máš za auto? My máme služebního PHEV Caddyho a dnes jsme právě instalovali wallbox. Pokud to jezdí jen na benzín, tak to žere asi 8 litrů, což mi moc úsporný nepřijde, takže třeba u VW to určitě vychází za víc.
    ADAM
    ADAM --- ---
    Pls prakticky dotaz: mám nově phev (dojezd na bat asi 90km), mám možnost nabíjet doma, ale otázka je, jestli mám řešit nabíjení i na cestách. Zbezne mi to vychází, že cena na kilometr je cca stejná jako na benzín, takže to vlastně nedává moc smysl.
    Mam cenu pořizovat nějakou kartu/appku?

    Co jsem se ptal Ai, tak mi pro Španělsko a Itálii doporučila chargemap. To stojí 15eur jednorázove a prý se dá nabíjet skoro všude v Evropě. Máte někdo s tohle appkou zkušenost?
    W_NOICE78
    W_NOICE78 --- ---
    ELIJEN: Když má auto funkční a nepoškozený DPF, stejně při jeho správné regeneraci vznikají sekundární ultrajemné částice.
    https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/39752262/?
    RAGNAROK
    RAGNAROK --- ---
    ELIJEN:
    Covece, ty ses asi z naky alternativni reality.
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    W_NOICE78: Jasně, ale ICE jsou mnohem efektivnější a lépe filtrují všechny částice včetně UFP.
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    Z druhé strany - máte někdo pls nějaká hezká data o čističkách vzduchu doma? Mám tu jen takové to Xiaomi Air Purifier co každý druhý, ale zajímalo by mě, jak a co funguje/pomůže/nakolik.

    Že se potom méně práší, jsem si všimnul při pravidelném čištění PC. Ale zajímalo by mě jak jinak, zejména částice menší než ten prach.
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    KUTAS: Ja jsem občas docela překvapený, když z té Tesly s HEPA filtrem jen vylezu ven. Zvlášť teď v zimě s inverzí.

    Znervózňuje mě, že ta valící se ICE auta čmuchá drtivá většina žáků základní školy cestou nejméně tam (pri cestě zpět je té dopravy méně). Přičemž opozdilci si vedle těch zakouřených silnic ráno i zaběhají.

    Neříkejte mi, že se tohle neprojeví ne zdraví těch děcek, pokud tohle dělají 9 let * 10 měsíců v roce.
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    W_NOICE78: Strašnej AI slop :(
    W_NOICE78
    W_NOICE78 --- ---
    Když výfukové plyny nejsou cítit, neznamená to, že jsou méně škodlivé. Zápach tvoří hlavně chemické látky, které dokáže zachytit lidský čich, ale tyto látky nejsou hlavním zdravotním rizikem.

    Moderní motory mohou produkovat málo zapáchajících složek, ale zároveň vytvářet velké množství ultrajemných částic (PM2.5, PM1 a hlavně UFP pod 0,1 μm). Tyto částice jsou zcela bez zápachu, nelze je vnímat čichem a patří mezi nejnebezpečnější složky výfukových emisí.

    Čím menší částice jsou, tím dál pronikají v těle — dostávají se hluboko do plicních sklípků, mohou přecházet do krevního oběhu a ukládat se v orgánech. Způsobují záněty, oxidační stres a zvyšují riziko kardiovaskulárních a dalších nemocí.

    Z toho vyplývá, že situace bez zápachu může být zdravotně horší, protože přítomnost nejmenších částic není čichem rozpoznatelná.
    VDFLAT
    VDFLAT --- ---
    FINSON: Čím dřív si strejcové motor zničí, tím dřív si koupí elektro. ;-) #kecy
    FINSON
    FINSON --- ---
    DZODZO: Stabilní šum dítěti nevadí (ani mně moc ne), ale debil, co nám na té hlavní silnici u baráku projede v Mustangu na dvojku, to dítě vzbudí. O motorkách v noci, co si tam dávají měřenou rovinku, radši ani nepíšu. Been there seen that.

    DOCKINEZ: Ono i my se starým dieselem bez rozmrazování na sklo stříkneme glycerol, dvakrát stáhneme škrabkou a jedeme. Osobně mám auto zaparkované se zařazenou jedničkou a po nastartování jenom pouštím spojku a rovnou odjíždím. Studený diesel na volnoběh to auto stejně prd ohřeje, má být v zátěži, aby se rozhýbal, takže ti strejcové, co to nechají půl hodiny ráno brumlat na parkovišti, nejenom že topí později než já, ale ještě si tou půlhodinou nastudeno ten motor ničí...
    DOCKINEZ
    DOCKINEZ --- ---
    PEPAZZ: Nechápu, že si ve 21. století někdo koupí auto bez rozmražování skel a drbe to jak šašek ráno ručně. By mně hráblo. Zapnu tlačítko a za dvě minuty stačí zapnout stěrače, pohoda.

    A moderněji zařízení kolegové to vyřídí přes appku ještě z domova <3
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    STETKINS: ono stačí jet na motorce/kole v provozu v Praze to je normlane na respirator.
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    KUTAS: souhlas, jakmile je zima tak ty studeny motory jsou o to horší, násobně. My mame ložnici nad parkovištěm a kdyz jsou ted rano mrazy tak klasika spalovaci nastartovany xy minut a skrabou se okna jinak se s autem nikam nejede
    STETKINS
    STETKINS --- ---
    Mě taky hrozně štve ten hluk ale teda i smrad. U školky jsem v zimě zažil i 4 auta, které maminky nechali běžet aby jim pak nebyla zima.
    A že auta smrdí, si třeba pěkně uvědomím, když jedu Bedřichovem a předjíždí mě kolona aut (a to jsou většinou dražší a novější auta...)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam