ELIJEN: Tady si dovolím použít zase LLM:
1. Který diesel je horší pro zdraví?
Z pohledu zdravotního rizika je horší novější diesel (EURO 6/7) s nefunkčním nebo odstraněným filtrem DPF.
Důvodem je, že moderní motory s vysokotlakým spalováním sice produkují méně celkové hmotnosti sazí, ale paradoxně extrémně vysoký počet ultrajemných nanočástic (UFP). Tyto neviditelné částice jsou nejnebezpečnější, protože snadno pronikají do plicních sklípků a do krevního oběhu, kde zvyšují riziko kardiovaskulárních chorob. Starší diesely (EURO 4/5) produkují větší, sice viditelné a karcinogenní saze, ale v menším počtu těchto nejmenších, nejpronikavějších částic.
2. Je odstraněné DPF cítit a vidět?
Ano, je cítit, ale vizuální projev je zrádný.
• Cítit (Zápach): Odstraněné DPF je velmi dobře cítit. Výfukové plyny jsou bez filtru silnější a štiplavější (podobné jako u starého nákladního vozu) kvůli vyšší koncentraci nespálených a částečně spálených uhlovodíků, které čich detekuje.
• Vidět (Kouř): Auto obvykle nekouří viditelně při běžné jízdě, protože největší problém tvoří neviditelné nanočástice. Viditelný černý kouř se objeví pouze při prudké akceleraci. Nejspolehlivějším vizuálním vodítkem je proto černá, zanesená koncovka výfuku (u funkčního filtru je čistá a bez sazí).