• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    W_NOICE78: LAUNCHER: No a jsem zvědav, za kolik si to nakonec opraví sami.
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    DANYSEK: Nejméně v mé bývalé O3 to vyžadovalo dlouhou jízdu na konkrétní rozpětí otáček motoru, bez řazení.

    Tzn nebylo reálné, aby se to spustilo v typickém zrychlování a zpomalování ve městě.

    Tím si nechci hrát na experta, jen píšu vlastní 1 zkušenost.
    W_NOICE78
    W_NOICE78 --- ---
    🔋Oficiální servis Tesla a cena výměny baterie🔋

    Tak už máme odpověď pro naši Teslu, kolik by stálo vyměnit akumulátor oficiální cestou v pražském servisu. Dodám, že jde o Model 3 Performance (12/2020) s nájezdem cca 205 000 km, tedy asi 10 tisíc km po záruce. Cena je ve výsledku mnohem nižší, než jsem čekal - necelých 250 tisíc korun včetně DPH je tak o 50 méně, než byl můj nejoptimističtější odhad.

    Lidé v nedávné anketě nejčastěji správně tipovali, že cena bude mezi 200 a 300 tisíci korun. Vzhledem k tomu, že mám zkušenosti s cenou servisu na moderních spalovacích vozech, tak mi to nepřijde ani úplně špatné. Zejména s ohledem na to, že závady baterií jsou o velké smůle (nebo mechanickém poškození a vniknutí vlhkosti), neboť i třeba z lidí, co používají diagnostické app na teslách je chybový kód omezení nabíjení chybou trakční baterie stále v kategorii <1% výskytu.

    Nicméně rád bych dodal i nějaké další informace, abyste měli kompletní obrázek. Tesla v rámci takové opravy nedává novou baterii, ale jejich profesionální repas. Záruku dávají 4 roky / 80 000 km a (a teď bacha!), slibují kapacitu baterie stejnou, anebo vyšší, než měla původní baterie před výskytem závady. Pokud tedy baterie měla třeba 85% SoH a pak došlo k závadě (která kapacitu omezila logicky ještě více), nová baterie nemusí mít SoH vyšší než 85% (SoH zde chápejte jako poměr maximální kapacity ku maximální kapacitě v době výroby). Pokud by repas měl dobře vybalancované články (kapacitou, napětím...), tak by mi vůbec nevadilo, že nejde o nový akumulátor. On je totiž rozdíl dát 250 tisíc, anebo dát půl miliónu i s prací za výměnu několika modulů, jak to umí vypadat u konkurenčních značek.

    Celkově to tedy vychází, že auto stálo 290 000,- a oprava 250 000,-. To jsme teoreticky na 540 000,- Kč za 500koňovou teslu po refreshi, tedy asi sto tisic korun pod tou nejlevnější opravenou zbořkou, která se na trhu teď vyskytuje.

    Nicméně my už podnikáme v partě kroky, že si opravdu provedeme sami (kupodivu se i nabídlo dost lidí z oboru, že nám klidně rádi pomohou). Je ale dobré vědět, že v případě potřeby, když všechno selže (což si nemyslím, že by se mělo stát, ale jeden nikdy neví), tak je tu pořád ekonomicky smysluplná cesta, a to dokonce ta oficiální... 🤷
    https://x.com/diagon_swarm/status/1991548363247087664?s=20
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    LAUNCHER: ono je to nekdy i "sranda" s DPF... ktery proste funguje na principu, ze saze se jimaji... a jednou za cas "vypali". Vcelku hloupa ridici jednotka se snazi odhadnout, kdy je to vhodne... tedy typicky pri jizde mimo dedinu... ale proste se klidne muze stat, ze ta regenerace se zahaji zrovna v moment, kdy se priblizis k dedine... :D A ta regenerace spociva v tom, ze se do DPF strikne trocha nafty a zapali se to... teoreticky pekny, ale v praxi proste vznikaj situace, kdy tu regeneraci to odpali klidne defacto uprostred Prahy... protoze holt dojedes vcelku svizne dost daleko a ta tupa vec nevi, ze zrovna vjizdis do zastavby. To reseni je nedomysleny / rozbity tak nejak uz od sveho navrhu... :-)
    DOCKINEZ
    DOCKINEZ --- ---
    LELI: Vždyť to píšu. S čím přesně polemizuješ?
    LELI
    LELI --- ---
    DOCKINEZ: filtr pevnych castic je pomerne starej kus techniky, dle vseho to mel poprve peugeot 607 v roce 1999, chvili to byla volitelna nebo na motorizaci zavisla vybava, od roku 2010 je to povinna polozka, takze se nebavis jen o par let starejch autech, ale i o kramech za jednu vejplatu...
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    Nejvíc mi teda vadí takový ty viditelně kouřící, co tu v regionu potkám min. jednou týdně. Šokovalo mě to u vozidla autoškoly.

    Mustang V8 atp mi nevadí vůbec, jeden v ulici máme (místní dealer Fordu), ale majitel s tím tu netůruje / neblbne v obytné čtvrti. Je to o lidech, jako všechno.
    W_NOICE78
    W_NOICE78 --- ---
    DOCKINEZ: Patří tam Euro 6, protože Euro 7 ještě vůbec neplatí. Mohou být klidně 3–5 let stará, mít vysoký nájezd nebo výrobní vadu, a už tak mohou mít problémy s DPF, i když jich bude minimum. Nejvíc problémová budou auta stará 5–15 let. Jinak mě mrzí, že kvůli mně ztrácíš čas.
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    DOCKINEZ: ja to vim :) Ale ze tam byl odklad prece neslo prehlednout... toho byly plny noviny, internety. Navic ten odklad je realne jeste delsi, diky tomu ze se prvotne aplikuje na "schvaleni typu"... ale par mesicu jeste muze dobihat vyroba drive schvalenych typu. Takze chudsim se budou prodavat vybehove "nove vyrobene" modely schvalene dle starsich specifikaci co to pujde a v tom prechodovem obdobi se z toho udela "premiova vec" za priplatek... ostatne asi jako pokazde, kdyz se zavedla nova povinnost s podobnym obdobim na prechod.
    DOCKINEZ
    DOCKINEZ --- ---
    DANYSEK: Tak vidíš, jak ty LLM halucinují.
    DANYSEK
    DANYSEK --- ---
    DOCKINEZ: Euro7 bude az od ledna 2027. Aneb auta s Euro7 nemas :)
    DOCKINEZ
    DOCKINEZ --- ---
    W_NOICE78: Jistě, tedy auta s EURO6 a EURO7 v ČR patří mezi ta mladší. Děkuji za uvedení něčeho, s čím jsem vůbec nepolemizoval.

    Mi přijde, žes něco napsal (resp. necháváš za sebe psát LLM, což je na diskusním serveru zvláštní, ale kdo jsem já, abych tě soudil) a když se já pozastavím nad zjevnou podivností (proč by někdo kuchal DPF u novýho dieselu?), tak místo abys mi odpověděl, tak mě bombarduješ odkazama, který se asi těch novějších aut spíš týkat nebudou.

    Takhle si debatu na diskuzáku pro pokročilé uživatele internetu úplně nepředstavuju, a protože můj čas je drahý a beztak jsme tu se sazometama těžce off topic, tak v tom s dovolením nebudu pokračovat.

    Přeju vše dobré a doufám, že se třeba příště lépe potkáme u jiného tématu, nejlépe ohledně BEV.
    W_NOICE78
    W_NOICE78 --- ---
    DOCKINEZ: V ČR je průměrné stáří vozového parku 16,5 roku.
    W_NOICE78
    W_NOICE78 --- ---
    DOCKINEZ: Samozřejmě že jsou to spekulace, ale vůbec bych se tomu nedivil. Ta auta se nevypařila.
    Dost proti tomu vystupuje Libor Fleischhans.

    Uzdrav příšerku
    https://uzdravpriserku.cz/

    Emise versus Česko: Privatizace, konexe a systém, který už nemůže být horší - Transparency International
    https://www.transparency.cz/emise-versus-cesko-privatizace-konexe-a-system-ktery-uz-nemuze-byt-horsi/

    Vykuchaným filtrem pevných částic zabíjíte i sami sebe, prokázal test - iDNES.cz
    https://www.idnes.cz/auto/autoservis/filtr-pevnych-castic-emise.A190314_152458_automoto_fdv

    Kolik u nás jezdí aut s nefunkčním filtrem pevných částic? Milion snad ne, ale statisíce jich být mohou - Autobible.cz - Předjedeme vaše představy!
    https://autobible.euro.cz/clanky/kolik-u-nas-jezdi-aut-nefunkcnim-filtrem-pevnych-castic-milion-snad-ne-statisice-jich-byt-mohou/

    Vypnutí DPF/FAP
    https://www.profi-chiptuning.cz/nase-sluzby-chiptuningu/117-vypnuti-dpf-fap?gad_source=1&gad_campaignid=22828399400&amp;gbraid=0AAAAABZ8sQN6O406E4Mwu5y0-CPL1YFWK
    DOCKINEZ
    DOCKINEZ --- ---
    Nepřijde mi úplně realistický scénář, že by někdo z relativně novýho auta kuchal filtr pevných částic. Proč by to dělal?

    Neříkám u čtvrt století starý plečky za desítku, kterou se jezdí do továrny v okresním městečku na tři směny do práce, ale u auta starýho do 10 let (EURO 6 mi Google hlásí rok 2015) se mi to nezdá. Čímž nevylučuju jednotlivý případy, ale imho to nebude žádný masový fenomén.
    W_NOICE78
    W_NOICE78 --- ---
    ELIJEN: Tady si dovolím použít zase LLM:
    1. Který diesel je horší pro zdraví?
    Z pohledu zdravotního rizika je horší novější diesel (EURO 6/7) s nefunkčním nebo odstraněným filtrem DPF.
    Důvodem je, že moderní motory s vysokotlakým spalováním sice produkují méně celkové hmotnosti sazí, ale paradoxně extrémně vysoký počet ultrajemných nanočástic (UFP). Tyto neviditelné částice jsou nejnebezpečnější, protože snadno pronikají do plicních sklípků a do krevního oběhu, kde zvyšují riziko kardiovaskulárních chorob. Starší diesely (EURO 4/5) produkují větší, sice viditelné a karcinogenní saze, ale v menším počtu těchto nejmenších, nejpronikavějších částic.
    2. Je odstraněné DPF cítit a vidět?
    Ano, je cítit, ale vizuální projev je zrádný.
    • Cítit (Zápach): Odstraněné DPF je velmi dobře cítit. Výfukové plyny jsou bez filtru silnější a štiplavější (podobné jako u starého nákladního vozu) kvůli vyšší koncentraci nespálených a částečně spálených uhlovodíků, které čich detekuje.
    • Vidět (Kouř): Auto obvykle nekouří viditelně při běžné jízdě, protože největší problém tvoří neviditelné nanočástice. Viditelný černý kouř se objeví pouze při prudké akceleraci. Nejspolehlivějším vizuálním vodítkem je proto černá, zanesená koncovka výfuku (u funkčního filtru je čistá a bez sazí).
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    W_NOICE78: Dřív žádné DPF nebylo. Ani nebyly pořádné emisní normy (Euro 1 v roce 92 vs Euro 7 dnes). V benzinu bylo olovo. Řešilo se pouze PM (particle mass), dnes se řeší už i PN (particle number) a tim se omezuje UFP. Taky bych řekl, že auta žerou míň.

    RAGNAROK: Aha
    W_NOICE78
    W_NOICE78 --- ---
    ADAM: Mám Electroverse, v AT to bylo výhodnejší než platba kartou.
    FAEKAL
    FAEKAL --- ---
    ADAM: Co máš za auto? My máme služebního PHEV Caddyho a dnes jsme právě instalovali wallbox. Pokud to jezdí jen na benzín, tak to žere asi 8 litrů, což mi moc úsporný nepřijde, takže třeba u VW to určitě vychází za víc.
    ADAM
    ADAM --- ---
    Pls prakticky dotaz: mám nově phev (dojezd na bat asi 90km), mám možnost nabíjet doma, ale otázka je, jestli mám řešit nabíjení i na cestách. Zbezne mi to vychází, že cena na kilometr je cca stejná jako na benzín, takže to vlastně nedává moc smysl.
    Mam cenu pořizovat nějakou kartu/appku?

    Co jsem se ptal Ai, tak mi pro Španělsko a Itálii doporučila chargemap. To stojí 15eur jednorázove a prý se dá nabíjet skoro všude v Evropě. Máte někdo s tohle appkou zkušenost?
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam