• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity. Zadne drama.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.
    8) Při vkládání linků je nutné vždy přidat vlastní input (shrnutí, komentář, oponentura/souhlas apod.), stačí v pár větách zdůvodnit proč je sem odkaz umístěn.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    DOCKINEZ: ano nabijeci infrastruktura je min v CZ porad dost zoufalá
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DOCKINEZ: To je další věc. Číňani mají většinou auta v první nebo druhý generaci (jejich rodiče auta neměli, vyrůstali bez aut) a nejsou zvyklí jezdit autem třeba na dovolenou. Plus tím, že jezdí pomalu (limit na dálnici asi 100 nebo 110), jim stejný auto dojede mnohem dál než nám. Proto je taky jejich CLTC snad ještě optimističtější než naše dřívejší NEDC a nesrovnatelný s WLTP.

    Takže u nich je možný prodávat věci jako BYD Dolphin Surf coby primární auto, zatímco u nás se to dá prodat jedině jako druhý až třetí auto do rodiny nebo na rozvoz pizzy.

    Evropan čeká, že bude moct s elektromobilem dělat to samý, co dělal s dieselovou Octavií. Tedy naložit to krámama, dát rakev na střechu a valit to na dovolenou tisíc kilometrů daleko 150 km/h.
    DOCKINEZ
    DOCKINEZ --- ---
    BOBASH: Někde jsem teď četl, že pro Čínu je taky specifická absence jevu, kterej v článku nazývali „range anxiety“ nebo tak nějak – prostě zatímco Evropan by chtěl dojezd ideálně 1000 km+, tak Číňanovi by stačilo i 200 km, protože krom jinýho nabije rychle a za lacino na každým rohu.

    Je nabíledni, že takovej model s nízkým dojezdem by se v Evropě nemusel dobře prodávat.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    Jinak kdyby vás zajímalo něco k aktuálnímu Taycanu, tak se ptejte, mám doma do pondělí CrossTurismo 4.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    LAUNCHER: A ad co si kdo koupil – ono to funguje spíš naopak. Já tím, že si nepotřebuju kupovat nový auta za mega a můžu jako svoje vlastní auta provozovat starý plečky, který mám pro zábavu, nemám v debatě o nových autech "svýho koně".

    Nepotřebuju si dokazovat, že já jsem si vybral správně, když jsem si koupil X nebo Y.

    Takže mi nedělá problém přejít z pozice "Tesla je nejlepší elektormobil, nikdo jinej nemá nic, co by se jí mohlo rovnat", kterou jsem měl do roku 2020, plynule do "Tesla BYLA nejlepší, v něčem stále je, ale taky jí roste spousta konkurence" a i když třeba teď tvrdím, že CLA je absolutní špička elektromobility, je klidně možný, že za tři měsíce se projedu s BMW Neue Klasse a změním názor. Nebo přijde Tesla s nástupcem Modelu 3 a bude to zase nejlepší. Nebo konečně přijde to opravdu dobrý čínský auto a uznám to jemu.

    Výhoda mojí práce je v tom, že jsem k novým autům naprosto cynickej, neosobní a nemám tam už žádný "trvalý favority". Roky jsem třeba říkal, že nikdo neumí naladit podvozek jako Ford, pak přišlo poslední Mondeo a neměl jsem problém říct, že je to krám.

    Plus nemám potřebu lidem radit to, co si sám kupuju – naopak bych u většiny věcí, který si já chci koupit, řekl normálním lidem, ať si proboha takovou píčovinu nekupujou, protože já si kupuju auta pro radost a tudíž naprosto iracionálně.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    LAUNCHER: Ad Čína – je to stejný jako s USA. Čínský trh je specifický a má jiný požadavky než evropský - byť early adopteři v Evropě, kteří si typicky kupovali Tesly a dneska i třeba BYD nebo Nio, jsou podobnější čínským zákazníkům.

    Zákazníky v Číně primárně zajímají infotainmenty a digitální funkce jako jestli to má karaoke, povídá si to s tebou, umí to tancovat a dá se to celý ovládat z appky.

    Naopak zákazníky v Číně víceméně nezajímá, jak se to chová ve 160 km/h, protože mají na dálnicích 110 a na rozdíl od nás to dodržujou.

    Třeba velmi typická věc, kterou potvrzujou i lidi z automobilek, jsou povinný asistenční systémy. Lidi z asijských automobilek absolutně nechápou, proč jsme si v Evropě uzákonili, že budeme mít povinně Lane Assist a Intelligent Speed Assist, a potom první věc, co na novým autě řešíme, je, jak se to dá co nejsnáz vypnout. Oni to považujou za ryze pozitivní věc, kterou není důvod vypínat, takže to vypínání pohřbí v šestý úrovni třetího menu zleva.

    Evropani na to udělají dedikovaný fyzický tlačítko.

    A takhle je to se spoustou dalších věcí, od designu (Číňani chtějí bling, chrom a kudrlinky, Evropani chtějí, aby všechno vypadalo sportovně, mělo černý lišty a tvářilo se dravě), přes jízdní vlastnosti (Evropani si i těžký SUV kupujou ve sportovních verzích) až po ergonomii (Evropani chtějí tlačítka).

    Proto dává pro VW smysl udělat si tři čistě čínský značky (mají AUDI a dva Volkswageny, jeden se SAIC a jeden ještě s někým), který budou mít svoje modely.

    Evropský auta totiž pro Čínu nedávají smysl, protože abys je naučil jezdit rychle po dálnici a po okresce, což Evropan vyžaduje, musíš do nich dát strašnou spoustu strašně drahejch věcí (podvozek, brzdy, naladění celý tý věci), který to prodraží tak, že to na čínským trhu nebude mít šanci, neb čínskej zákazník si za to nepřiplatí. Naopak čínskej zákazník po tobě bude chtít displej o úhlopříčce domácího kina, kterej typickýho evropskýho zákazníka spíš prudí a rozhodně za něj nechce připlácet.

    Ty rozdíly jsou mimochodem důvod, proč se čínský auta v Evropě prodávají furt blbě a jediný, co mají úspěch, jsou Čínou vlastněný evropský automobilky, ideálně s evropským vývojem.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    LAUNCHER: Já neřekl, že jich je málo a že odcházejí. Tesla má a bude mít svoji skupinu zákazníků, která jí bude nejspíš velmi věrná – viz to, jak jsou majitelé Tesly v diskusích typicky agresivní v její obhajobě, i když člověk jen řekne, že PRO NĚKOHO může být lepší jiná značka.

    Problém Tesly je, že většinu svého potenciálního trhu už má pokrytou a teď se jí výrazně ztěžuje akvizice nových zákazníků, protože stejně jako část lidí Teslu bezmezně miluje, další část jí podobně intenzivně nesnáší a z těch co jsou "mezi" už se spousta nechá spíš přesvědčit značkou, na kterou jsou zvyklí.

    To je problém zejména v situaci, kdy tržní valuace Tesly odpovídá asi 10 největším automobilkám světa dohromady, přičemž s bídou patří mezi největších 20. Aby Tesla naplnila očekávání, musela by prodávat nejvíc aut na světě – ne nejvíc elektromobilů, ne nejvíc jednoho modelu, ale nejvíc celkem. Což znamená překonat třeba Toyotu (asi 9 milionů aut ročně).

    Tady má Tesla navíc problém v tom, že má stejný přístup, jako měl Ford do 20. let minulého století – tedy udělat průkopnické a přelomové auto a pak ho mírně vylepšovat a zlevňovat, ale nechat ho stejné, dokud nepřijde s další revolucí.

    Což je skvělá myšlenka a pro zákazníky je to ideální přístup – pořád máš v podstatě to nejnovější, spousta se toho dá upgratovat přes OTA updaty, nemáš vlastně potřebu si dalších 5 nebo i 10 let kupovat nový auto.

    Jenomže to je problém pro tu automobilku.

    Když si koupíš Highlanda nebo Juniper, tak máš skvělý auto (pokud ti vyhovujou jeho ergonomické specifičnosti), ale máš ho stejný jako všichni ostatní a stejný jako všichni x let před tebou a po tobě – takže nemáš moc motivaci jít a koupit si novější Teslu. Pro tebe fajn, pro automobilku blbý.
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    JYRKA: Ne, přínos Rivianu je uplně něco jiného než co dělá Xpeng SAIC, od kterých VW používá prakticky celou platfromu, autonomní řízení, SW, E/E,..
    Umím si představit, že když zmizí cla, na čemž se pracuje, nějaký VW Xpeng nebo SAIC se do EU v budoucnu podívá (pokud to nebudou blokovat odbory/nějaká loby).
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    FEDAJKIN: Ne, pro Evropu je Rivian. Aspon zatim
    FEDAJKIN
    FEDAJKIN --- ---
    JYRKA: Počítám, že kvůli tarifum. Což se může brzy změnit.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    PEPAZZ: Ano. To neni Evropa ale
    PEPAZZ
    PEPAZZ --- ---
    BOBASH: Volkswagen will also sell the cars developed on its flagship China-developed electronic architecture - an engineering layout of components including control units and chips deciding software capabilities of a vehicle - outside China "very soon", Ulbrich said without giving specifics.

    :)
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    LAUNCHER: U mě konkrétně, se teda pohybuje sentiment ohledně akcií Tesly někde kolem "opatrnost" (které není nikdy dost) a u každé jedné EU automobilky někde mezi "skepse" a "zděšení".

    Opravdu doufám, že se zásadně pletu. Ale své peníze na výsledky EU automotive nesázím. Kdo to vidíte jinak, nabízí se nákup akcií, je to teď ve velké slevě.

    https://www.reuters.com/business/autos-transportation/volkswagen-swings-13-billion-euro-loss-q3-tariff-porsche-woes-2025-10-30/
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    W_NOICE78: Níže jsem se dočetl, že lidí, kteří chtějí IKEA / dotykáč / appka / 500HP auto je málo a docházejí. To mě teda dost zarazilo, jako člověka, co v Tesle vozí gen Alfa synky a jejich kamarady / spolužáky.

    Zatímco lidí, kteří chce jezdit právě a pouze Mercedesem, je prý spousta.

    Že prý nemá smysl prodávat stejná auta v Číně a naopak, ač teda dole na to máme takový hezký chart, který říká přesný opak.

    Myslím, že na predikce automotive trhů a ideálech kupců aut přes milion a hodně přes milion budou lepší zdroje informací. A že nemá smysl si o tom psát s úplně každým, kterého na netu potkáš. Zejména je pak nepraktické si o tom psát s lidmi, kteří si auto přes mega zatím nekoupili...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    W_NOICE78: Jsou dobrý důvody, proč si vybrat to i to, záleží na preferencích a typu zákazníka. Většina Teslistů třeba hrozně řeší kvalitu appky, u normálních aut mi přijde, že tu appku většina lidí moc nepoužívá – a to i v případě, že tam je.

    A není to nutně o tom, že ty appky jsou horší – spíš o tom, že Tesly si nakoupili early adopteři a často "neautoví" lidi, kteří by si jinak takhle drahý auto nikdy nekoupili, a těm to perfektně vyhovuje. Ale jak tihle lidi docházej, protože Tesly už maj, tak Tesle docházejí kupci a přijde čas, kdy s tím bude muset něco dělat.
    W_NOICE78
    W_NOICE78 --- ---
    BOBASH: Jel jsem v Elroqu a upřímně bych raději šel do základního Highlandu.

    A s tím druhým tvrzením máš samozřejmě pravdu.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    W_NOICE78: Technicky dál není, jako auto v mnoha ohledech dál je – což je taky důvod, proč se tak dobře prodává, i když je to jen jeden z mnoha modelů na stejné platformě.

    Tesla je skvělá značka pro lidi, kteří mají pocit, že by se to hlavně mělo dělat jinak než doteď. Ale špatná pro lidi, kteří chtějí normální auto, jen aby jezdilo na elektriku :)
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    JYRKA: Za 125k ho stačí nosit v kapse :))
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    Teď koukám, že ten Mercedes nemá klíček v mobilu. To si dělají srandu?
    W_NOICE78
    W_NOICE78 --- ---
    BOBASH: Nepřesvědčuju nikoho o ničem. Jen jsem napsal svůj názor na EV techniku. Kdo chce Mercedes, ať si koupí Mercedes. Elroq je fajn auto, technicky se Tesle postupně přibližuje, ale ještě není dál.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JYRKA: Jednopedál asi hned tak nebude, ale tam to je klasika – Teslisti na tom trvají a spousta ostatních to nesnáší. Mě se nejvíc líbí řešení Hyundaie, kdy to jde tak i tak.

    Klíček v mobilu je jasná věc, no. Tak SNAD někdy bude, žejo :)
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    BOBASH: Dokud nebude mít Elroq ovládání jedním pedálem a klíček v mobilu, tak to nebude auto pro mě :)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam