• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity. Zadne drama.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.
    8) Při vkládání linků je nutné vždy přidat vlastní input (shrnutí, komentář, oponentura/souhlas apod.), stačí v pár větách zdůvodnit proč je sem odkaz umístěn.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CERMI_FOX: Hele já taky jezdím 20 let starýma autama (byť teda primárně proto, že si furt půjčuju nový a těma svýma jezdím nejčastěji z pondělí na úterý, kdy se novinářský vrací a vyzvedávají).

    A ano, lidi, co točí nový auta, potřebujou lidi, co je potom kupujou ojetý, a naopak.

    To je mimochodem jediný "sdílení aut", který opravdu funguje. Bohatý lidi si kupujou nový auta, chudý lidi díky tomu maj levný ojetý auta a nemusej si kupovat Dacie Sandero :)
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    CERMI_FOX: Tak v takovym případě nekoupíš už nikdy nic, protože špatný zprávy se šíří mnohem rychleji, než ty dobrý.
    CERMI_FOX
    CERMI_FOX --- ---
    BOBASH: ja znam strasne malo lidi, co jezdi novym autem. A teda 2 z nich ho maj uz dlouho, 20let mozna ne, ale 15 jo. Ale jasne, par lidi neni zadna statistika.
    Na druhou stranu i ti (typicky firmy), co auta toci co 5 let, potrebuji ten sekundarni trh, aby to meli kam odprodavat.


    Btw tenhle board z casti muze za to, ze porad jezdim ve starym spalovaku - cokoliv co neni nova generace tu prochazi velkym hejtem, takze me to odradi od koupe "rozumne draheho auta" (dle me subjektivni metriky , ofc) a do novyho nebo zanovniho se mi nechce investovat :-)
    W_NOICE78
    W_NOICE78 --- ---
    To vypadá nadějně:
    November '25 update by Mate:

    "why am I as hypercar guru interested in robotaxi's?"

    "because I want to give you more space than a Rolls-Royce at a price below today's ride-hailing platforms..."

    "this should be the safest place"

    well well Mate, big promises!
    https://x.com/electricfelix/status/1994371460195037553/mediaviewer
    W_NOICE78
    W_NOICE78 --- ---
    Teslu už nikdo nekupuje

    🚨🇩🇪 TESLA GIGA BERLIN RAMPS TO TWO SHIFTS AS MODEL Y DEMAND SURGES GLOBALLY

    Demand for the Model Y is on absolute fire🔥

    Plant manager André Thierig confirmed the German factory has been running two shifts since September to handle surging global orders.

    The facility now exports to over 30 markets, including Canada, where shipments increased after U.S. tariff disputes made European production more attractive.

    Thierig:

    "We deliver to well over 30 markets and definitely see a positive trend there."

    Meanwhile in Norway, Tesla just shattered the country's all-time annual vehicle sales record, a record Volkswagen held since 2016.

    The craziest part? FSD isn't even available there yet.

    Source: Teslarati /
    @Tesla

    https://x.com/MarioNawfal/status/1994277576223916423
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    W_NOICE78: Tak Toyotě to obecně s elektrikou moc nejde. A furt sází na hybridy, který dělají víceméně stejný už asi 25 let.
    W_NOICE78
    W_NOICE78 --- ---
    BOBASH: Myslím ty Solid State baterky, co slibují 'už za dva roky' od roku 2014.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    W_NOICE78: Eh? Jaká revoluce? Toyota právě žádnou revoluci nedělá, má byznys postavenej na tom, že dělá to, co funguje, dělá to dobře a dělá toho hodně.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JYRKA: To se vzájemně nevylučuje. Za prvé je pořád lepší byznys těch 30%, co si kupujou kraviny. Za druhý, i ty skladovky u tradičních automobilek bývají často narvaný kravinama.

    Když jsme se bavili o tom CLA, tak tady máš skladovku (teda dokonce předváděčku, která bývá levnější) za 1,6:
    Mercedes-Benz CLA 250+ EQ | Sauto.cz
    https://www.sauto.cz/osobni/detail/mercedes-benz/cla/209213133

    Tady máš skladovku za dvě mega:
    Mercedes-Benz CLA EQ 350 4M AMG | NOVÉ ELEKTRO | Sauto.cz
    https://www.sauto.cz/osobni/detail/mercedes-benz/cla/208575974

    ELIJEN: Ani nemusíš chtít dát 3-5 mega, stačí, že chceš auto, který je v základu za 1,2M, naklikat na dvojku, protože ho chceš s kravinama. Což u prémiovek jde easy.

    A i Škodovka ti dokáže prodat o kousek větší zadní motor, malinko upravenej podvozek a designový změny za asi čtvrt míče, protože ti k tomu přidá znáčky RS.

    BMW nebo Mercedes umí to samý s jinýma písmenkama a cenovkou o řád jinde.
    W_NOICE78
    W_NOICE78 --- ---
    BOBASH: Toyota je taková jaderná fúze automobilismu. Revoluce je vždycky 'už za pět let' a ten odpočet se každý rok resetuje. :D
    ELIJEN
    ELIJEN --- ---
    BOBASH: Kdyby Tesla měla konfigurátor jak legacy automobilka, tak jezdim bazarovym spalovákem :D

    Ale je fakt, že člověk, co chce za auto dát 3-5 mega, si u Tesly nevybere, ale snad u všech legacy se takové auto dá naklikat.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    BOBASH: byla by to pravda, kdyby většina prodejů nových aut nebyly skladovky. A přinejmenším u koncernu skladovky dělají 70 % (jestli si to pamatuju správně). A tohle je průměr, liší se to země od země.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    NIKDAS: Já naprosto chápu, proč spoustě lidí víc vyhovuje koupit si Teslu.

    Ale pro automobilky jsou mnohem lepší byznys ti lidi, co si v konfigurátoru Mercedesu (nebo třeba Škodovky) naklikají blbosti za 100, 200 nebo 500 tisíc, který nejspíš ve výrobních nákladech stojí desetinu.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    NIKDAS: Všechny velký automobilky mají vedlejší byznysy mimo výroby aut. A emisní povolenky mají samozřejmě nějakej finanční efekt, stejně jako nahromaděná hotovost, ale ve srovnání s tržní valuací je to sranda.

    Tesla má tržní valuaci 1.5 bilionu dolarů, Toyota, která vyrobí asi šestkrát víc aut a má víc než třikrát větší obrat, má 260 miliard dolarů. Všechny další automobilky mají pod 100 miliard dolarů.

    Jakýkoliv argument "dalším byznysem" by obstál, kdyby tržní valuace Tesly byla od ostatních automobilek vzdálená o desítky procent, ne o řád až dva.

    Reálná tržní valuace Tesly nemá důvod být vyšší než u Toyoty, spíš by měla být někde kolem GM nebo VW.
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    JYRKA: Naprostá většina totálně zmatečná, chceš tohle? Musíš vyřadit tamto. Chceš toto? Tak to musíš změnit motorizaci.
    Chceš keyless? Je to v paketu za 120k...


    Naprosto všechny se sekaj i na top stroji, to fakt nevim jak se jim povedlo, mam herni PC se 4k hrama, ale konfigurator se seka jak kdybych to rozjižděl na prvnim iphone.


    Do toho handrkování o cenu jak v tureckym bazaaru...nasrat!
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JYRKA: Jak pro koho, znám spoustu lidí, kteří se baví tím, že si konfigurujou auta, který si nechtějí koupit nebo na ně ani nikdy nebudou mít. A u auta, který si fakt koupí, klidně řeší třeba několik měsíců správnou konfiguraci a barvu a tak.
    W_NOICE78
    W_NOICE78 --- ---
    BOBASH: Tohle si nedovolím soudit.
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    BOBASH: Hele s tou tržní valuací nemáš úplně pravdu, protože nebereš v potaz další venture Tesly.
    Značná část zisku je nabíjení a prodej povolenek, tam jí ostatní automobilky nesahaj ani po kotníky.
    Taky množství hotovosti, kterou Tesla naakumulovala je enormní.
    Plus drží pozici v BTC.


    Je nadhodnocená? Určitě.
    Jde její hodnotu určovat podle ostatních automobilek? Ani náhodou.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    BOBASH: konfigurátory automobilek jsou to nejvíc stresující na koupi auta
    NIKDAS
    NIKDAS --- ---
    MISO: Chápu to dobře, že cena za minutu se začíná účtovat až po vyčerpání volných minut?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    W_NOICE78: To Tesla taky neumí a zatím nic nenasvědčuje tomu, že by to v dohledný době mohla umět. FSD je jeden z nejhorších ADAS na trhu, právě proto, že to nefunguje jako ADAS, ale přesně naopak – řidič dělá asistenta FSD a snaží se ho hlídat.

    FSD na všech dosud prodanejch Teslách bych se nebál označit za podvod a očekávám, že přijde chvíle, kdy za to Teslu trefí dost drahá class action žaloba.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    W_NOICE78: No právě. To je to, o čem celou dobu mluvím. Nemůžeš jít a utratit dvě měga za Model 3 Premium nebo Model 3 RS, nemůžeš si objednat za pět laků za příplatek dvacku, dalších 10 za příplatek 40 a dalších 25 za příplatek 80, nemůžeš si objednat příplatkový čalounění za kilo a dřevěný obložení za dvacet, nemůžeš si objednat Sport Paket kde zaplatíš další kilo za jiný nárazníky a lišty, nemůžeš si koupit tři úrovně audia každou za další nesmysl...

    ... a nemůžeš za tři roky jít a celou tu píčovinu si koupit znovu :)

    ELIJEN: Ale z pohledu běžnýho zákazníka, kterej není technologickej nadšenec, je to furt stejná Tesla a nechce se mu jí kupovat znovu.

    Tradiční automobilka ti prodá tu samou techniku třikrát, protože změněj design a přidaj kraviny :)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam