• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    KURE
    KURE --- ---
    KUTAS: jo hezkej kodiaq/tiguan budou v listovych cenách lizat 1.5M
    KUTAS
    KUTAS --- ---
    Ale stejně jestli vnímám zdejší diskuzi správně, tak pokud by si člověk měl vybírat mezi Teslou a Enyaqem, tak ta lepší je volba je spíš Tesla - hlavně protože SW promakanost (chápu, že jsou to rozdílná auta..., ale stejně).

    Jinak za tyhle peníze a s nějakými 400km+ reálného dojezdu to už není EV jako 2. autem do domácnosti, ale docela v pohodě i hlavní auto... aneb ten vývoj je docela jednoznačnej a ta cena mi přijde v podstatě srovnatelná vůči podobným spalovákům.... (mám pocit, že můj novej Kodiaq asi 4 roky zpátky stál firmu 1,1M a to ty ceny aut šly zatím docela nahoru).
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    LAUNCHER: Ale o extrémních případech se tu mluvilo, Cybertruck je přímá konkurence F-150, Silverada a Ram 1500, tedy fullsize trucky, který mají ten popisovanej problém – nejsou z nich vidět třeba děti a lidi je potom přejížděj. Podobně to platí o extrémních SUV (Mercedes GLS, kterej je tím známej u nás kvůli tomu případu v Brně).

    U běžných SUV, se kterýma se můžeme setkat na našich silnicích (včetně třeba Modelu Y nebo Enyaqu, ať zůstaneme u elektromobility) tenhle problém nenastává, protože nemají za prvé tak vysokou kapotu a za druhý je z nich často vidět LÍP než ze sedanu, protože v nich člověk sedí výš.

    Posaď třeba menšího člověka do Superbu a pak do Kodiaqu, zjistíš, že nejspíš bude míň nebezpečnej okolí s tím Kodiaqem, protože díky vyššímu posazu má lepší výhled (použil bych elektrický příklady, ale nízkejch elektrickejch aut zatím moc není a Kodiaq vs. Superb jsem teď zrovna srovnával těsně po sobě).

    Jinak podmínku jsi možná měl ve svý hlavě, já o ní nic nevím, a ve světě žijeme stejným – kompatibilní možná nejsme, ale to, jestli je z nějakýho auta vidět nebo ne, stejně jako jestli má nebo nemá problém s přejetím retardéru, jsou objektivní fakta.

    Rozdíl je jen v tom, že já o autech neuvažuju v primitivních škatulkách SUV = terénní a zároveň SUV = zlá obluda ze který není vidět, což je daný tím, že mám poněkud víc osobních zkušeností než je běžným smrtelníkům zvykem a tak vím, že jsou SUV který zvládaj retardér hůř než některý sedany a taky SUV ze kterých je líp vidět než z jiných aut, SUV který nezabírají tolik místa a dokonce i SUV, který jsou úsporný.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    LAUNCHER: Retardéry fungujou úplně stejně na sedan a SUV a ani v těch obrubnících nemusí být rozdíl.

    SUV jsou vysoký celkově, což nutně neznamená, že mají vyšší světlou výšku než sedan nebo kombík – a něco jako A6 allroad nebo Octavia Scout může být v "terénu" (včetně retardérů) použitelnější než kdejaký SUV.

    Důvod pro SUV je spíš to, že je z nich, většinou, líp vidět – což není jen pocit, fakt z nich vidět líp je, pokud jsou přiměřeně velké (řekněme Kodiaq).

    Problém jsou extrémně obří SUV nebo fullsize pickupy, který už jsou moc obrovský a do blízkého okolí vidět není.

    Ale něco kalibru Modelu Y tyhle nevýhody nemá.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    CAL: 5008 je takovej Kodiaq. Takže Model Y, ale pro víc lidí. Jestli se nepletu, tak ta nová furt bude vycházet z tý starý... a tudíž to bude nějaká praplatforma. To už bych si asi radši koupil Scénic E-TECH.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DJFRACTAL: Ale tam jsou i prodávaný. Vyráběný:

    Všechny Škodovky kromě Citigo, takže:
    Fabia, Rapid, Scala, Kamiq, Yeti, Karoq, Octavia, Superb, Kodiaq, Enyaq
    Seat Ateca (ve Vrchlabí)

    TPCA Kolín:
    Toyota Aygo, Peugeot 107, Citroen C1, po převzetí komplet Toyotou pak Aygo X a Yaris

    Hyundai Nošovice:
    i30, i30N, Tucson, Kona EV

    A pak ještě nějaký Kaipany, Gordony a možná ještě něco, ale to budou maximálně desítky ručně vyrobených kusů, u Gordonu spíš jednotky.
    KUTAS
    KUTAS --- ---
    Ad SUV - ja nechapu, proc se prestali delat MPV… jako do Sharanu jsem naskladal rodinu i s kocarkem a jidlem na 10 dni tak, ze jsem zatahnul roketu… dcera mezi detskyma sedackama nereptala, ze tam je malo mista, vysoky to bylo taky… a jeste navic se v tom dalo skvele spat. O luxusu zadnich soupacich dveri nemluve.

    Ted mam Kodiaq a to je proste nesrovnatelne mensi, ale ano je to i vyznamne kratsi auto. Jen obe staly stejne penize a ted, kdyz chci velke auto, tak musim jit jedine do SUV.

    S EV pocitam nejdriv jako s druhym autem, ale zase bych bral neco aspon na urovni Fabie. Jen tenhle nakup musi jeste pockat asi 3 roky…
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    STARE_CASY: A s tím Springem, opět jsi absolutně nepochopil, co jsem psal.

    Rozdíl je řekněme v "míře špatnosti". Když si koupíš Kodiaq místo Superbu, tak za zhruba stejný peníze dostaneš auto, který je:
    - horší v jízdních vlastnostech, ale pořád dost dobrý tak, abys při jízdě jakoukoliv normální rychlostí nepoznal rozdíl (pokud to není Kodiaq RS, kterej je v zatáčkách lepší než jakejkoliv Superb
    - víc žere, třeba o litr
    - je nepatrně hlučnější

    ale taky:
    - zabírá míň místa (tohle spousta lidí nechápe – v SUV, který není kokotsky navržený, se sedí "víc na výšku" a tudíž zaberou lidi míň místa na dýlku a je tam víc místa celkově – Kodiaq je velký jako Octavia a má prostor Superbu)
    - projede polní cestu nebo pole
    - je z něj lepší výhled
    - líp se do něj leze

    Oproti tomu Spring:
    - není dobrej vůbec v ničem
    - jezdí jako velmi špatný auto z roku 1995
    - výkon má jako jedničková Fabie v základu (před faceliftem jako stodvacítka)
    - nedojede do Brna
    - jezdí tak špatně, že je nebezpečnej
    - není v něm místo
    - nemá výbavu
    - ta výbava, co má, je kreténsky udělaná
    - je vyrobenej z odporných plastů a odporně
    A K TOMU VŠEMU NAVÍC STOJÍ 576 TISÍC KORUN

    Pokud ti tyhle dva případy přijdou nějak podobný, tak moc nevím, jak ti to vysvětlit.

    SUV má nějaký výhody a nějaký nevýhody, přičemž pro většinu trhu jsou v současnosti výhody SUV převažující nad nevýhodama, což je důvod, proč jejich prodeje tak šíleně rostou a proč se přestává vyplácet vyrábět jiný auta.

    Dacia Spring je prostě jen špatná.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DOCKINEZ: Suburban a "minivan na chůdách". LOL. Tys to auto asi nikdy zblízka neviděl, co?

    Suburban je přesně příklad SUV který je velký zvenku a malý zevnitř, protože je to spíš "pickup v kombíku". Motor podél, rámová konstrukce atd. znamenaj, že je to prostorově hrozně neefektivní.

    Naopak crossovery jako v Americe Buick Enclave nebo u nás už zmiňovanej Kodiaq jsou prostorově úžasně efektivní, třeba Kodiaq je prostě MPV s delším čumákem a na délce Octavie nabízí prostor Superbu.

    Což je mimochodem odpověď pro STARE_CASY: na téma proč to auto existuje.

    A ad zkosený prdele – moc nerozumím tomu, proč jsou všichni tak posedlí svislým čelním sklem. Jak často nakládáte kombík nad úroveň oken, tedy nad roletku"? Naprostá většina lidí to dělá totálně výjimečně a v reálu je tudíž liftback nebo "SUV Coupé" jen zanedbatelně míň praktický než to se svislou prdelí.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    STARE_CASY: Lidi si kupujou SUV proto, že se jim do nich dobře leze nebo z nich dobře viděj, a zároveň proto, že vypadaj míň uncool než MPV, který si prakticky založený lidi kupovali předtím.

    Jinak jízdní vlastnosti jsou už skoro jedno, moderní SUV už jezdí skoro stejně dobře jako placatý auta, u EV je to pak úplně jedno.

    Ale já především neřešil, jestli jsou SUV hezký nebo ne, ale odpovídal jsem na otázku "co je hezký SUV", protože i mezi SUV jsou hezký a ošklivý.

    BTW, ad ta polní cesta – on je pořád docela fest rozdíl, jestli zkusíš vyjet na polní cestu třeba s Kodiaqem nebo s Octavií. Kodiaq nemá bejt terénní auto, má to bejt auto, který projede pole nebo polní cestu a nezůstane hned viset. A je to do značný míry reakce na to, že dnešní "normální" auta jsou hrozně placatý.

    Podívej se na auta třeba do 50. let. Na dnešní poměry SUV.
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    NIKDAS: Vysoka vaha? IMHO ano i ne. Nevim a neresim jak pro ne-SUV, nejsem cilovka. Pokud srovnam vykonne SUV modely, je to casto lehci nez stejny ICE s tezkym motorem. A naopak, kdyz srovnate nejnizsi moznou motorizaci (u EV porad baterie, ale u ICE nejlehci mozny motor), pak je tomu naopak.

    Dodge Durango HEMI: 2437 Kg
    ID4 GTX: 2224 kg
    TMYP: 2025 Kg
    Audi SQ5: 1945 Kg
    Kodiaq 1.4 TSI: 1570 Kg
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    MESTREY_: Část těch věcí už by měla být vyřešená, třeba předehřev baterky už jde aktivovat i manuálně. Včetně toho, že nový MIB má dost změněnej design/layout.

    Za část bych zabíjel, speciálně ta hláška o nabíjení telefonu. Když jsem testoval Kodiaq RS na okreskách, tak jsem kvůli tomu musel dát telefon jinam, protože jsem potřeboval mapu a ne čumět na hlášku o nabíjení :)

    Jinak souhlas, že tady VW dost zaostává a i když je vidět, že už si začali tahat hlavu z prdele, tak venku jí ještě nemaj.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON:

    a) Dacia Sandero nestojí 300k, ale 576 400 Kč, a není ekvivalentem vůbec ničeho, protože auta týhle kategorie už se na evropským trhu neprodávají. Proto se taky moc neprodává ten Spring, neboť je to předraženej krám.

    BMW i4 je ekvivalentem BMW 420d především proto, že je to úplně stejný auto. A jedině tak o tom uvažujou zákazníci. Stejně tak Enyaq si kupujou lidi, co by si jinak kupovali Kodiaq, ne lidi, co by si koupili Fabii, protože na tu nemaj.

    b) Co potřebuješ nebo nepotřebuješ je irelevantní. Lidi si nekupujou auta na to, co většinu času potřebujou, ale na to, co by potřebovat mohli.

    Proto není nejprodávanější Porsche ani 911, ani Boxster, ale Macan, protože každej počítá, že bude někdy potřebovat pět dveří a kufr. 911 nebo Boxster si koupí ten, co už auto s pěti dveřma, kufrem a čtyřkolkou má, a může chtít hračku.

    Opět argumentuješ vařením z vody, zatímco já popisuju reálnou situaci na trhu. Někde na to bude určitě i nějaká statistika, kolik % majitelů Porsche Boxster to má jako jediný auto. Tipuju tak 10% max.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    ROMANET: Jenomže to je právě první pointa, že MG ZS je čínská konkurence Dusteru, ale co o tom zatím vím (ještě jsem se nedokopal si domluvit test, ale kolega to měl), tak je to sice na první pohled víc posh, ale na bližší ohledání VÝRAZNĚ hůř udělaný a přitom to NENÍ levnější než Duster, naopak je to dražší.

    FEDAJKIN: A čtyřka je stejná pohádka. Jo, je to nejlevnější elektromobil s baterkou větší než 50 kWh na trhu. Ale stojí to 780 tisíc, Peugeot srovnatelných parametrů stojí 850.

    Přidej absenci servisní sítě, nevyhnutelně tragickou zůstatkovou hodnotu dokud si na ty značky lidi nezvyknou, a nevypadá to tak růžově.

    Často se to srovnává s korejcema, jenomže tohle je rozdílem kvality proti evropanům někde kde byl Hyundai Accent. Akorátže ten Accent stál třeba o 30-40% míň než srovnatelný evropský auto.

    MG4 v tuhle chvíli stojí o sotva 10% míň než odpovídající Peugeot a o asi 15% míň než odpovídající Jeep, což už je značka s nějakou image.

    Oproti ID.2 a jeho verzím od Škody a Cupry by to teď bylo DRAŽŠÍ a těžko předpokládat, že když to teď přichází jako nový model, bude to za dva roky o tolik levnější.

    A ještě vtipnější jsou ty čínský "prémiovky". Teď hodně kolovalo video s tím jak je plnej vychytávek Voyah Free. Což jako jo, ta věc vypadá na pohled cool, umí cool věci. Akorát naživo bude zase udělaná stejně jako cokoliv jinýho od nich, takže nedotažený zpracování, UX, materiály, jízdní vlastnosti atd.

    Což by nevadilo, kdyby prémiově vypadající Číňan stál třeba stejně jako neprémiovej a o kus menší Enyaq.

    Docela dost problém to je, když to stojí 2.06M a za asi 2.15M je Audi Q8 e-tron.

    Jasně, než to Audi naláduješ výbavou, tak bude stát zase úplně jiný peníze.

    Ale furt jsi v situaci, že máš volbu koupit si auto absolutně neznámý čínský značky "v plný" (dražší verze Voyahu stojí 2.16M), s tím, že nevíš jak bude vypadat zůstatková hodnota, že neexistuje servisní síť a především že prostě budeš týpek co jezdí v čínským autě, a nebo že si koupíš Audi v základu.

    Pro srovnání – Lexus, kterej má taky v základu výrazně víc výbavy než Audi, nedokáže prodávat RX za cenu Audi ani teď, kdy je RX navíc zbrusu novej model a Q7/Q8 proti kterejm stojí jsou poměrně starý. Průměrná cena s výbavou bude rozdíl třeba mega.

    Když Lexus doprodával minulý RX, tak ho prodával za cenu Škody Kodiaq, která je dokonce menší.

    A Lexus je na EU trhu TŘICET LET.

    Aby mohli realisticky nějak "válcovat trh", tak by dneska muselo MG4 stát tak 600-700. A až za dva roky přijde ta stejně velká Škodovka za 600 s malou a 700 velkou baterkou, tak by Číňan musel stát 500.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    ANAXYM: Tak spousta moderních SUV velký vůbec nejsou. Něco jako Tiguan je prostě jen zvedlej Golf a díky vývoji podvozku za poslední roky se to tak i chová.

    A třeba Puma ST nebo Kodiaq RS skvěle fungujou i na zakroucený okresce.

    Problém je spíš s tím, najít rozumně funkční hybrid s rozumnou čtyřkolkou. Pokud má bejt cílem to, že to auto bude nežrat furt, tak spousta hybridů odpadá. Velká část plug-inů je v režimu "vybito, spoléháme jen na rekuperaci" jen o málo úspornější než nehybrid.

    Třeba ten hybridní pohon ve Formentoru, kterej tady padnul, bude v nějakým typickým zacházení žrát cca stejně jako 1.5 TSI bez hybridu. A není to čtyřkolka.

    Hybridy co fakt ušetří a zároveň jsou čtyřkolky jsou poměrně vzácný. Tuším že RAV4 by mohla bejt řešení, možná ta Kuga, ale ta je tuším taky jen FWD, možná nějaký malý BMW? Ale tam zase ten tříválcovej věc stojí docela za píču...
    KUTAS
    KUTAS --- ---
    Klaus Zellmer (CEO ŠKODA Auto)

    With 6 new #EVs and an extensive update of our #ICE models, we are catering existing and new customers‘ needs around the globe. We are providing the best of both worlds during the transition towards #emobility. Let me summarise the most important things:

    🔋By offering 6 all-electric vehicles, we will provide the right car for every need: small, compact, combi and large EVs
    🔋In 2024, we will introduce our #Elroq - our all-electric compact SUV
    🔋In 2025, the #Enyaq iV family will receive a comprehensive update and adopt our new Modern Solid design language
    🔋In the same year, our small EV with a price tag of around 25,000 euros will be introduced - an important part of our product line-up
    🔋2026 will be the year for spacious EV fans: We will introduce an electric seven-seater for families
    🔋And last but not least: An all-electric #Combi model will take our strengths of this popular and successful Škoda body style into the electric age

    Efficient ICE engines and plug-in hybrid powertrains remain a mainstay during the transformation phase. Already this year, we'll combine the best of both worlds.

    🚙 The new generations of our flagship #Superb and top-of-the-line #Kodiaq SUV will include a plug-in hybrid version. And our Superb will be available as liftback AND combi.
    🚙 Upgrades of best-selling #Octavia, #Kamiq and #Scala underline our focus on affordable mobility for a wide range of customers.

    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Jenomže Audi není automobilka. Audi je značka Volkswagenu.

    VW vytváří obrovský "Lego" platforem, motorů, převodovek a dalších věcí, ze kterých si pak jednotlivý značky staví svoje skládačky. Takže MEB v současný největší velikosti prodáš jako Enyaq, ID.4, ID.5, Q4 e-tron a to jsme teprve na začátku.

    Středně velkou MQB, na který je Golf, použiješ i na Octavii, Leona a A3, ale taky na Karoq, Kodiaq, Tiguan, Tiguan Allspace, tuším že i T-Roc nebo T-Cross (ten větší z nich), Q2 a Q4, Atecu a nejspíš ještě nějaký auta, přičemž v nich máš i stejný motory a převodovky. A třeba do fabrik se ty auta dělí podle technický příbuznosti, ne značky.

    V Kvasinách se vyrábí Seat Ateca, Cupra Ateca a Škoda Karoq. Audi Q7 se vyrábí s Touaregem a Bentley Bentayga v Bratislavě. Atd.

    A každá značka vyvíjí něco a to pak dodává všem ostatním. Třeba motor 1.0 TSI je tuším škodováckej a najdeš ho i v Audi. Audi zase má třeba 4.0 TFSI, kterej najdeš i v Porsche, Bentley a Lamborghini.

    Atd.
    NIGHTHUNTER
    NIGHTHUNTER --- ---
    BOBASH: já ani nemam nic proti tomu postupnému přidávání nebo změnám a nemusí to být hned...
    Kodiaq byl taky představenej s tím, že nemohl mít virtuální kokpit (=velký displej místo budíků), pak přišel Karoq, kterej ho mít mohl a další rok už ho mohl mít i Kodiaq... nebo, že ti změní vzadu logo Škodovky na nápis Škoda... nebo chrom-delete...
    ale u Škodovky pak přijde facelift/nová generace a to auto je v něčem podstatném jiné :-)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    ELIJEN: Ne, není to jako řešit to podle barvy. A "znatelný facelift" nedostala, nezměnil se jedinej plech, změnila se jen přední maska/nárazník.

    A základní tvar karoserie, především umístění a tvar A-sloupků a celá sekce mezi přední nápravou a volantem, sekundárně pak věci jako tvar otvorů na okna (těch skutečných, v plechu, ne jak to vypadá zvenku) jsou definující rysy toho, čemu se říká "platforma". Protože tohle jsou ty nejdražší věci, co změnit a obvykle se mění jen když se navrhuje celý nový auto.

    Mimochodem – třeba pojem "platforma" už dávno neznamená "postavili jsme to na stejným podvozku", ale primárně sadu rozměrů, vzdáleností a případně komponent, většinou v prostoru zhruba právě od motoru k volantu.

    A Model S má pořád nejen stejný skelet a stejnou konstrukci (S nepoužívá ty mega odlitky jako menší Tesly, pokud vím), ale má taky stejnou naprostou většinu mechaniky, třeba nápravy a tak.

    Jestli se tam něco změnilo, tak:
    – motory. Ty se běžně mění nejen při faceliftu, ale i mimo facelifty, a s dost výrazně větším rozdílem (viz porovnání s tím Mercedesem). To, že Plaid má větší elektromotory je technicky menší rozdíl než mezi Octavií 1.0 TSI a 2.0 TSI i V TOM SAMÝM ROČNÍKu.
    – Elektronika. Dtto, často se změní kompletní elektronická architektura při faceliftu a je to furt facelift. Viz Superb3FL a přechod na MIB3.
    – Interiér. Změnit interiér je nejtypičtější součást faceliftu.

    Mimochodem, takovej detail, ad "jak se to hrozně mění". Třeba docela známá věc (a průser) je, že na Plaidu nezměnili ani brzdy. To je přitom takovej základ, co každá příčetná automobilka udělá, když dělá výkonnější verzi nějakýho auta. Třeba i pitomej Kodiaq RS, kterej má asi o 50 koní víc než ten "obyčejnej", dostal výrazně větší brzdy. Plaid má proti základnímu Modelu S asi třikrát víc koní, ale brzdy má furt stejný.

    Překvapivý výsledek je, že ten pasráč moc nebrzdí.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SEJDA: Vůbec nerozumím o čem blábolíš. ID.Buzz není žádná “vyšší střední”, je to proste ekvivalent T7 a proto stojí podobně Jakl T7, kdezto Enyaq stojí podobně jako Kodiaq.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam