• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    Vitejte v boardu Elektromobily!

    Prosim dodrzujme stejna rules*, jako napriklad v obdobnych subreddits na Redditu.

    1) Zadne vulgarity. Zadne drama.
    2) Toto je SFW board.
    3) Bez ICE prosim, na to jsou na Nyxu vhodnejsi boardy.
    4) Toto neni vhodny board pro napr. vase culture wars proti EV.
    5) Board je urceny primarne pro majitele EV a zajemce o nakup EV. Omladina "az mi bude 18+" tez vitana, fandim vam. Chapu nutkani napsat nam, ze si to nikdy nekoupite, nebo jeste nekoupite, ale prosim vyuzijte jine boards. Uvazujte, jak by to tu vypadalo, kdyby nam sem tohle napsal kazdy z uzivatelu Nyxu.
    6) Idealne drzme diskuzi v pratelskem duchu.
    7) Mit nazor na CN automobilky, Elona Muska, temnou minulost nekterych DE a IT automobilek, Henryho Forda I atd, muzete. Ale prosim snazte se neprekrocit bod #6, nebo dokonce bod #1. Pro tyto ucely prosim vyhledejte boardy vhodne pro ostrou socialni nebo politickou kritiku.
    8) Při vkládání linků je nutné vždy přidat vlastní input (shrnutí, komentář, oponentura/souhlas apod.), stačí v pár větách zdůvodnit proč je sem odkaz umístěn.

    Diky za pochopeni 🤦‍♂️ Pozor, druhé varování může být za 7 dnů RO i hůře.

    Prejeme prijemnou zabavu 🚗🔋 a hlavne bezpecne kilometry za volantem / s autopilotem.

    * Work in progress
    rozbalit záhlaví
    DOCKINEZ
    DOCKINEZ --- ---
    KURE: Zas ruku na srdce: než si ty nebo já koupíme auto za mega, tak ty autorizáky už budou všude :)

    Mě čeká příští rok (doufejme) podstatný zredukování hypo, pak bych do toho mohl jít. Ale stejně coby tvor hamižný řeším, zda spíš nekoupit další nemovitost atd.

    #priority
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    MINER: Nepamatuji se, kdy jsem naposledy s EV brzdil, jezdím každý den.

    V ideálním světě by to bylo hezký řešit, souhlasím. Ale zaměřuji se na řešení urgentních problémů, kterých vidím po bradu. Priority místo snů.
    JYRKA
    JYRKA --- ---
    KUTAS: Zijeme tady v bubline a evidentne mame jine priority, nez bezny Helmut z ulice.
    A ME4 je uz v pohode.
    LAUNCHER
    LAUNCHER --- ---
    MATESISKO: LAUNCHER: Obecně mě primárně zajímá, aby to auto mělo co nejlepší systémy které havárii předejdou.

    Dále mě zajímá, jaké má to auto schopnost udržet nás na živu, pokud k havárii dojde.

    Co mě právě moc nezajímá, je nějaký servis dal po bouracce. Hlavně zdraví. Tím nikomu neberu jiný pohled a zároveň tím rozhodně nechci omlouvat lajdackost na straně Tesla CZ. Jen ty priority mám takhle.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    JIMIQ: VW nevydal dvě auta bez dodělanýho SW, ale asi 25. Infotainmenty/HW architektury MIB3 (spalovací auta) a MIB4 (EV), který sdílí stejný základ, se vyvinuly s chybama, o kterých se příliš pozdě zjistilo, že jsou příliš hluboko v SW (ne-li dokonce už v HW) aby se to dalo rychle opravit.

    Zároveň si VW nemohl dovolit udělat to, co Tesla, tedy odložit uvedení na trh postupně o tři roky, protože je na to navázanejch milion dalších věcí a když máš vyvinutý auto a připravenou jeho výrobu, včetně miliardy subdodavatelů (novej Golf, nová Octavia), který už je vyvinutý s tím novým infotainmentem, tak ho nemůžeš nepustit do výroby. Takže udělali jedinou možnou věc, nějak to poflikovali a zároveň začali vyvíjet celej SW znovu.

    Tohle je mimochodem naopak důsledek toho, že se VW pokusil otočit priority směrem k SW, ale napoprvé se jim to nepovedlo.
    CRAZY_IVAN
    CRAZY_IVAN --- ---
    A priority mám teď jinde
    SEJDA
    SEJDA --- ---
    MINER: ja mam priority: hlucnost, spotreba, adheze .. proste proto, ze rad jezdim tak pomalu, az z toho muze druhe klepnout :D
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    BOBASH: prosimte zareaguj aspon jednou na to co pisu, ne na to, co by sis pral, abych psal

    ad chodci) na silnici obecne chodec nema co delat, pokud ma jinou moznost, je to dany, jak pravidly silnicniho provozu a uci se to nejen v autoskole, tak selskym rozumem, pokud chces zustat nazivu:
    https://www.podnikatel.cz/zakony/zakon-c-361-2000-sb-zakon-o-silnicnim-provozu/f2084737/

    ad poptavka) ano, autonomii bude chtit vetsina spolecnosti, protoze to proste bude levnejsi. proto probiha automatizace vsude ve svete nejen v sektoru automotive. jestli se se mnou chces hadat, ze trendy nejsou jaky jsou (od doby, kdy je clovek na svete), nebo ze se clovek nechova ekonomicky hospodarne v dlouhodobym horizontu, doporucim ti nejake materialy dejepisu ke studiu

    ad zakony) pokud si nehodu nezavinil ty, ale napr neosvetlenej opilec, co na silnici usnul, pak muzes vyvaznout s podminkou, zdroj ti nenalinku, jelikoz je to posuzovani viny individualni per pripad

    ad rychlost) ja jsem za prudkeho deste zpomalil i na dalnici na 30, stejne tak vsech 10 aut kolem me a i ty za mnou, jelikoz me 10 minut nikdo nepredjel. a reknu ti, je to normalni chovani, dokonce i ty bys to udelal. pokud je mlha extremni, tak zpomalis taky, protoze nic nevidis, autonomni auto uvidi vic nez ty. pokud je mlha takova ze clovek ridi 80, autonomni auto nebude ridit min

    ad autonomni tesla) ja nikdy netvrdil, ze zvladne tesla neco se soucasnejma senzorama, je videt, ze te to hodne trapi, ale me to porad nepodsouvej

    ad bublina) 11+ let jsem pracoval na businessu, predne v business developmentu, pozdeji v digital... ted jsem teprve v IT, v uplne jinym sektoru, protoze uz me ty nazory, ze neco nejde a priority odvijejici se od barvy hrnicku a brandu prestaly bavit. zajmalo by me, jestli si ty ze svy autotestovaci bubliny nekdy vystoupil a podival ses taky do jinyho sektoru

    ad tvuj realistickej pohled) kazda novinka prinasi strach, vcetne nesmyslu, jako banky - driv se to davalo pod polstar, protoze nekdo vymyslel argumenty, ze banka te okrade. platebni karty, jak bysmet. nikdy nepujde zalozit ucet za 5 minut (zkus revolut nebo airbank), uberem nikdo jezdit nebude, protoze ridici sou pristehovalci, zabijou te a okradou atd atd.

    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    BOBASH: "Problém je, že AI funguje jinak než člověk a není schopná si poradit s nepředvídatelným nebo nepředvídaným."

    a) to neni pravda, ad nepredvidane - jsou AI programy, ktery porazili mistry sveta v sachu a tusim v go. tam zadna predvidatelnost protihrace neni. mohl bys namitat, ze se tam drzi pravidel, tak:

    b) podivej se na AI a synchronizaci dronu - youtube, prefektne si poradi s nepredvidatelnym

    "Četl jsi ty články, co jsem linkoval, hlavně ten v PC Magu?"
    ted uz ano :)

    1) je to nazor, PC mag, neni vedecky zamereny casopis, mohl bych tam za urcitych okolnosti prispet i ja. jako nazor k diskuzi to beru. trocha kritiky:

    a) "deep-learning systems become unreliable when encountering new situations."
    tohle ale dela clovek taky. je potreba akorat nastavit, co je vyssi priorita. vzhledem k tomu, ze vetsina lidi je diky evoluci rizena pudem sebezachovy, stejne bychom meli nastavit priority algoritmu v takove nejiste situaci (napr. zpomalenim, zastavenim). tohle se da naprogramovat i modelovat

    b) "The problem comes with unexpected situations that don’t closely match the cars’ training regimes.”

    dtto

    c) "But while Tesla cars will probably never mishandle “white tractor against a bright sky” and “concrete barrier in the middle of the road” situations again, such edge cases—as rare incidents are known—are too numerous and can’t be predicted in advance."

    dtto

    d) “People in the self-driving-car industry talk about the ‘long tail’ of unlikely situations—ones that do not normally appear in day-to-day driving, so are unlikely for any given vehicle to encounter, but are so numerous that each ‘tail’ situation will occur for some car somewhere on a regular basis,” Mitchell says. “It’s impossible to train an AI system on all such situations.”

    vzhledem k tomu, ze tesla doted jezdi s ridicem, lze takove cases oznacovat pomoci AI pro supervised training clovekem, ktery umele v datech rozhodne, co se ma stat. je to stejne, jako rizeni google algoritmu pro vyhledavani - roky prace a manualnich zasahu

    Human drivers don’t need to know everything to make reasonable decisions when facing new situations. We handle edge cases by tapping into our knowledge of the world and people. We know that an unattended child might risk running in the middle of the street. We know to drive cautiously when the car in front of us is swerving dangerously, indicating that the driver is either drunk, sleepy, or distracted. And we know slippery roads are dangerous, even if it’s our first time driving on one.

    slippery roads atd. se daji merit pomoci senzoru vlhkosti, stejne tak tma, dest atd. stejne jako clovek za deste zpomali, muze se algoritmus "ohnout" pomoci parametru vlhkosti, napr. snizit rychlost, prudkost zataceni, brzdeni... tohle je strasne easy, nic sloziteho. je to stejne tak jako uz ted s dronama, nebo samonavadecima raketama ve vetru atd.

    ----

    muzu pokracovat dal, pokud si prejes. ale ty si spis prejes, aby to bylo neresitelne :)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam