• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    LAUNCHERElektromobily 🏞️ 🛣️ 🏎️ 🚗 🚐 🚙 🚌 🚒 🚛 🔌
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    BOBASH: prosimte zareaguj aspon jednou na to co pisu, ne na to, co by sis pral, abych psal

    ad chodci) na silnici obecne chodec nema co delat, pokud ma jinou moznost, je to dany, jak pravidly silnicniho provozu a uci se to nejen v autoskole, tak selskym rozumem, pokud chces zustat nazivu:
    https://www.podnikatel.cz/zakony/zakon-c-361-2000-sb-zakon-o-silnicnim-provozu/f2084737/

    ad poptavka) ano, autonomii bude chtit vetsina spolecnosti, protoze to proste bude levnejsi. proto probiha automatizace vsude ve svete nejen v sektoru automotive. jestli se se mnou chces hadat, ze trendy nejsou jaky jsou (od doby, kdy je clovek na svete), nebo ze se clovek nechova ekonomicky hospodarne v dlouhodobym horizontu, doporucim ti nejake materialy dejepisu ke studiu

    ad zakony) pokud si nehodu nezavinil ty, ale napr neosvetlenej opilec, co na silnici usnul, pak muzes vyvaznout s podminkou, zdroj ti nenalinku, jelikoz je to posuzovani viny individualni per pripad

    ad rychlost) ja jsem za prudkeho deste zpomalil i na dalnici na 30, stejne tak vsech 10 aut kolem me a i ty za mnou, jelikoz me 10 minut nikdo nepredjel. a reknu ti, je to normalni chovani, dokonce i ty bys to udelal. pokud je mlha extremni, tak zpomalis taky, protoze nic nevidis, autonomni auto uvidi vic nez ty. pokud je mlha takova ze clovek ridi 80, autonomni auto nebude ridit min

    ad autonomni tesla) ja nikdy netvrdil, ze zvladne tesla neco se soucasnejma senzorama, je videt, ze te to hodne trapi, ale me to porad nepodsouvej

    ad bublina) 11+ let jsem pracoval na businessu, predne v business developmentu, pozdeji v digital... ted jsem teprve v IT, v uplne jinym sektoru, protoze uz me ty nazory, ze neco nejde a priority odvijejici se od barvy hrnicku a brandu prestaly bavit. zajmalo by me, jestli si ty ze svy autotestovaci bubliny nekdy vystoupil a podival ses taky do jinyho sektoru

    ad tvuj realistickej pohled) kazda novinka prinasi strach, vcetne nesmyslu, jako banky - driv se to davalo pod polstar, protoze nekdo vymyslel argumenty, ze banka te okrade. platebni karty, jak bysmet. nikdy nepujde zalozit ucet za 5 minut (zkus revolut nebo airbank), uberem nikdo jezdit nebude, protoze ridici sou pristehovalci, zabijou te a okradou atd atd.

    PISKVOR
    PISKVOR --- ---
    DZODZO: Kameru zvenku mám, couvací. Kapky deště ji sice, hm, trochu, umejou, ale skrz ten zbylej bordel _a ty kapky_ není vidět. (Zatím jsem nenašel lepší řešení než "chodím ji čistit")
    OMNIHASH
    OMNIHASH --- ---
    BOBASH: fascinuje mě, jak vždycky dokážeš namíchat takovou směs faktů a haluzí v jednom příspěvku, že nevím, jestli je to na plus nebo na mínus, tzv.xchaosův efekt.

    Jestli narážíš na Boeing, tak tam fakt nebyl problém v autopilotu, ale v dementním návrhu a nestabilním letadlu, který musí ten autopilot aktivně vyrovnávat, aby udržel přímej let...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Jasně, a ostřikovače předních světel jsou tam na ozdobu, žejo?

    A ty boční kamery se taky umejou samy...
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    s tym zasieranim kamer zvlast vpredu to nebude asi nejake extra zhave, ked do toho spredu narazaju kvapky dazda tak to defakto umyvaju, to som uz pocuval aj v solarnom fore, ako sa budu panely zasierat prachom a budem to musiet cistit, aby neklesal vykon a pritom som 2 roky na to ani nehrabnul, lebo pride dazd a umyje sa to same :)

    kamera vzadu tam si to viem predstavit v zime ked je na ceste rozbredla brecka zmiesana s blatom a odfrkuje to od kolies tak sa to vzadu nachyta aj na svetla a spztku, vpredu nie tak moc
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    DZODZO: Většina kamer od asistenčních systémů začíná mít problémy už v lijáku, kdy stěrače stíhají a dá se jet normálně. A to mluvím o problémech s tím, aby viděla čáry na silnici, ne neosvětlenýho chodce.

    Tesly s tím mají problém taky, viz to fórum, co jsem tu nedávno linkoval.

    Plus je tu ta věc s čištěním kamer. Sklo má stěrače, kamery stěrače ani ostřikovače nemají (díval jsem se). Předpokládám, že jsou umístěný nějak tak, aby se pokud možno zasíraly co nejmíň, ale furt se zasrat můžou.

    Jako všechno se dá určitě vyřešit, ale představa, že stávající Model 3 se stávajícíma kamerama a stávajícím HW dostane někdy v dohledný době OTA update a začne jezdit jako robotaxík, je prostě absurdní.
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK: A není to o tom, že bych já neměl rád autonomní auta nebo bych jim přál neúspěch.

    Jen mám realistickej pohled na lidi a jejich očekávání, a na to, jak reagují politici na průsery.

    Ano, i nedokonalý autonomní auto by bylo patrně lepší než lidský řidiči, minimálně v řadě ohledů. Ale ve chvíli, kdy autonomní auto někoho zabije, tak to prostě vyvolá bouři odporu, protože jsou lidi takoví, a politici to zarazej, protože jsou takoví.

    Stejně tak dokud autonomní auto nebude jezdit stejně dobře jako lidskej řidič včetně schopnosti jet normálně rychle i v noci za deště, tak to lidi nebudou chtít.

    Podívej se někdy mimo IT bublinu (nebo v jaký bublině žiješ) na názory normálních lidí na autonomní auta. Většina z nich má strach a nevěří jim, získat si důvěru bude hrozně těžký.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    BOBASH: v normalnom lijaku ale vidi aj ta kamera, ak myslis taky lijak ze ti nestihaju stierace, tak to aj ja zastavujem, pripadne na dialnici spomalujem, v nocnej hustej mlhe som raz siel domov z laserovania nejakych 10 km asi 30km/h, pretoze som proste videl cestu asi meter pred sebou - to aj ked si sudny clovek tak uznas ze lepsie je dojst pomaly ale bezpecne do ciela ci uz sedis za volantom alebo sa hras v mobile a je ti jedno ci dorazis kvoli tomu o 10 minut neskor
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    COMODOR_FALKON: neviditelny nocny cyklista a decko vybehnute spoza auta su moje dve najhorsie nocne mory za volantom :) raz sa mi takto na dialnici u olomouca v noci zhmotnil neosvetleny chodec, ktory tam nemal co robit, minul som ho sice stale s nejakym metrovym odstupom, ale v tej rychlosti som aj tak asi o 10 rokov zostarnul a osedivel :)
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK: "Nemá co dělat"? A to říká kdo? Český zákony tuším relativně nově vyžadujou reflexní prvky, spousta dalších zemí je nevyžaduje.

    Chodit po silnici není nelegální.

    A jestli to je nebo není chyba lidskýho řidiče se můžeme přít dlouho, ale soudy to vidí poměrně jasně a když přejedeš chodce, půjdeš patrně sedět.

    Ty máš pořád nějakou utkvělou představu, že autonomii budou všichni hrozně chtít, nikdo s ní nebude mít problém a nikomu nebude vadit, a že všechno bude sluníčkový.

    A že je jízda 40 km/h za deště srovnatelná s lidským řidičem? Hele, jezdíš ty vůbec autem? Máš řidičák? Viděl jsi někdy jízdu autem? Můžu tě ujistit, že 40 km/h lidi jezděj leda v opravdu extrémní mlze a možná v totální průtrži mračen, jaká nastane jednou za rok. V normálním lijáku furt jedou třeba 80.

    A i normální liják, nebo tma sama o sobě, může bejt pro autonomní auto prostě problém.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    BOBASH: ty to porad hrajes do svyho autu. ano, chodec na silnici za urcitych podminek muze, ale rozhodne tam bez reflexnich prvku v mlze/za snizeny viditelnosti nema co delat a neni chyba ani lidskyho ridice, ze ho srazi.

    to ze pojede za vanice, deste nebo klhy autonomni auto 40 je uplne srovnatelny s chovanim cloveka. takze rozhodne zadnej masivni odklon poptavky cekat nemuzem. jestli mas ty osobne extremni ocekavani od autonomnich aut, ze budou v mlze jezdit 150km/h a nikoho pritom nezranej, pak mas pravdu, ze se toho nikdy nedozijes :)

    nezlob se, ale tohle uz me nebavi, misto toho, aby ses snazil pochopit o cem mluvim, porad hrajes svoji pisnicku, jen abys mel ve vsem pravdu... to neni dialog
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    COMODOR_FALKON: No Uber hlavně přišel o licenci na to testování, protože ta baba co to auto měla hlídat ho hlídala blbě.

    Tesla musela po prvních bouračkách s Autopilotem ty auta upravit a softwarově zajistit, abys musel řídit (na začátku šel nechat volant puštěnej, teď už to nejde, začne to řvát a pak se autopilot vypne).

    A v jiným oboru zase stačila jedna blbá funkce skutečnýho autopilota, aby stovky letadel za spoustu miliard dolarů už víc než rok nelítaly.

    Každej takovejhle případ vyvolá nějakou reakci ze strany státu, a tou reakcí obvykle je danou věc zakázat do doby, než se to vyšetří.
    PISKVOR
    PISKVOR --- ---
    COMODOR_FALKON: Věříš, no. Elaine Herzberg asi věřila málo.
    COMODOR_FALKON
    COMODOR_FALKON --- ---
    DZODZO: Asi tři týdny zpět jsem takhle jel v noci na chalupu, nízká rychlost, sem tam mikrospánek, když v tom se mi před kapotou zhmotnil cyklista v černém oblečení bez reflexních prvků, velmi nejistě jedoucí na tmavomodrém kole bez jediné odrazky... Ani na šlapkách je neměl...

    Jako vyhnul jsem se mu, ale fakt jen o fous - věřím, že lidar by to zvládnul líp...

    BOBASH: Ano, po nehodě se zpravidla testování přeruší na dobu, než se detailně rozpitvá, proč k nehodě došlo...
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK: Nastuduj si dopravní předpisy, chodec na silnici může, reflexní prvky by v některých zemích mít měl, ale není to zdaleka povinný ve všech.

    A pokud by autonomní auta jezdily tak pomalu, aby mohly srazit chodce a nezabít ho, tak by musely jezdit tak 40 a s tím nikdo jezdit nebude chtít.

    Úmrtí s autopilotem například donutily Teslu softwarově zakázat možnost aby to auto řídilo bez toho, že držíš volant. A hlavně je to pořád situace, kdy řídí člověk a pokud se zabije s Autopilotem, je to jeho vina.

    Když auto Uberu testující autonomii zabilo cyklistku, tak Uber na dlouhou dobu s testováním úplně přestal.

    Ve chvíli, kdy se bude auto řídit samo, bude to dost zásadní problém. A to, že nehoda autonomního auta způsobí problémy není obava pár Nyxáků, ale dost lidí z oboru, zvlášť v kontextu poněkud nezodpovědnýho přístupu Tesly.
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    DZODZO: uznavam, nachytal me marketing https://www.aeye.ai/technology/time-of-flight-vs-fmcw-lidar-a-side-by-side-comparison/

    nicmene porad se imho bavime o nepodstatny zalezitosti. ten cernoch nema na silnici v mlze co delat. jde clovek do vezeni, pokud by nekoho takovyho neoznacenyho bez reflexnich prvku na silnici prejel? vylez by od soudu s podminkou... otazkou taky je, jestli by to auto jelo tak rychle aby ho zabilo.

    neco jinyho by samozrejme bylo, kdyby to auto vyjelo mimo silnici

    vse ostatni jsou jen vase nepodlozebe predikce. dela se vysetrovani nehody apod. s autopilotem uz se lidi zabili, zadny vyvoj to nezbrzdilo. ze neni definovany pravni ramec ted, nebo ze si to par nyxaku, odborniku na autonomous automotive pravo a mlhu nedokaze predstavit je vec jina :))
    LOPIK
    LOPIK --- ---
    BOBASH: Tohle bude ještě velká sranda, až takový auta budou opravdu jezdit.. Sedneš si do nabušenýho auta, teď přejedete nějakou bábu, co skočí pod kola a teď kdo si to půjde odsedět? Ty, co sis koupil nejdražší auto na světě, protože jezdí samo? Nebo snad někdo z Tesly nebo z radnice, že je špatně přechod nebo makléř co tě pojistil?
    BOBASH
    BOBASH --- ---
    SHEFIK: To je úplně jedno, jestli by ho člověk viděl nebo neviděl.

    Až první autonomní auto toho chodce přejede, strhne se virvál a ochránci tradičních hodnot budou bojovat za zákaz zlých autonomních aut co přejíždějí lidi. A vyděšení politici udělají opatření, protože kdyby neudělali opatření, tak by mohli vypadat blbě.

    A nástup autonomních aut se odsune o 10 let a lidi budou spokojení, že lidi přejíždějí jiný lidi.
    DZODZO
    DZODZO --- ---
    SHEFIK: foton ako foton, ja len ze sa tu riesia tie cesty bez namalovanych ciar a co viem tak hmla svetlo dost rozptyluje, jedno s druhym, takze vzdialenost a poveternostne podmienky na to budu mat vliv takisto jak na tie kamery a to este s horsim rozlisenim (kreslit bitmapovy obraz galvami na laser nie je zrovna to prave orechove)
    SHEFIK
    SHEFIK --- ---
    DZODZO: tohle ale neni ToF, viz muj clanek.

    kdyz uz sme u toho, jak si clovek poradi s neosvetlenym chodcem v cerny teplakovce, v nocni mlze? lip nez x kamer, reakce do setiny vteriny a lidar? :)

    nemeli by uz ted chodci chodit po chodniku, zvlast v noci, v mlze a s reflexnimi prvky?

    jako muzeme vest nekonecny diskuze o nesmrtelnosti brouka, ale nekdy bysme se mohli mozna podivat i k podstate problemu, kterej chceme resit
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam