EVA_: on ten náboženský konflikt zase až tak nepochopitelný není, když se zamyslíš nad tím, jakým způsobem fungovaly systémy víry dříve, tj. v tradiční společnosti. tam měli funkci totálního výkladu světa a tak každá eventualita do nich musela být zanesena, aby se ten světonázor nerozpadl jako domeček z karet. a tak pokaždé, když se objevil nějaký jiný "konkurenční" systém (symbolický svět), musel být učiněn pokus o jeho zakomponování do stávajícího "vševysvětlujícího" systému, což se v některých případech dělo v pozitivním, v jiných zase v negativním duchu (ďábelskost). a jestliže bylo něco označeno jako špatné, bylo také potřeba to potírat, bez ohledu na to, že ve své podstatě se vlastně jednalo o systém založený na podobných, ne-li stejných základech..
mezi výrazné typy pojmově složitejších aparátů k obhajobě stávajícího symbolického světa však pochopitelně nepatří toliko teologie, ale také mytologie a filozofie či o něco později věda. na rozdíl od mytologie se však ostatní tři typy pojmových aparátů staly majetkem elit odborníků, jejichž soubory vědění se podstatně a stále více vzdalovaly od běžného vědění společnosti jako celku.
v zásadě jsou pak možné tři typy (ko)existence, resp. společenské organizovanosti jednotlivých skupin odborníků - monopol (častý v tradiční společnosti), ideologii (více soupeřících skupin, přičemž vítězí ta, jež se prováže s mocenskými zájmy) a pluralita (sdílené jádro symbolického světa; skupiny se sami sobě vzájemně přizpůsobují)..