• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    SMAGUEmateřské školy
    Vážení přátelé, zasloužilé matky (a otcové), tato diskuze vznikla jako reakce na nedávné zkušenosti s přijímáním dítěte do školky. Nás naštěstí vzali, ale soudě podle rozčarování v řadách známých, klientek nebo jen z rozhovorů s matkami tříletých capartů někde na hřišti toto štěstí měl opravdu málokdo. Ráda bych tuto diskuzi věnovala osobním zkušenostem ať už s kontaktem s konkrétními mateřskými školkami či přímo názor na chod školky v případě, že do ní vaše dítě dochází či docházelo, v každé mi totiž bylo řečeno něco jiného a podle všeho má každá školka jiná kritéria pro přijímání dětí. Dále by mě osobně zajímal i záhadný systém jednotlivých obvodů v Praze pro výběr školky pro dítě v případě, že bylo přihlášeno na více školek atp. Tak kdyby o tom někdo něco věděl...
    rozbalit záhlaví
    RYBKA
    RYBKA --- ---
    FOXOVA: My byli kdysi na pokoukání ve škole, kde je asi 90 % romských dětí, tam říkali, že spousta dětí, co nastoupí do školy třeba v životě neviděla pastelky, neví, co je básnička, písnička, neumí držet tužku, neumí pořádně jazyk - ani romský, ani český, takže se v té přípravce soustředí na to, aby do dětí dostali základ, co má průměrný prvňák.
    FOXOVA
    FOXOVA --- ---
    RYBKA: Tu tady k dispozici nemame. Sla by tam vetsina zaku. ..
    je to vpodstate to same jako prvni trida - maji aktovky, chodi od 8-11,40 pak jsou na obed a druzina. Berou i 5lety. Akorat ze vyuka je spis jako u predskolaku ve skolce. Je to pro deti s nerovnomernym psychomotorickým vyvojem, vadou/ problemem v reci, somatickými problemy a pod. Pro deti hure adaptabilni + ty ktery jsem popsala nize. Pripadne, pro deti nadprumerny. Hodne si tam hraji, delaji grafomotoricka cviceni, a v podstate si hraji na 1 tridu. Planuju tam dat holku, protoze bych ji mela u sebe ve skole. /po prestehovani/
    FOXOVA
    FOXOVA --- ---
    to bys musela zazit... tenhle kluk ma bohuzel vymytou hlavu. Ma poznamenanou kresbu, je neurotickej, pokud se neco co nejdriv nezmeni, konci na psychiatrii se schyzou... bohuzel, ty ktery ssebou strhava jsou na tom podobne. Bohuzel na rozdil od nej, jsou jeste navic mentalne na nizsi urovni...

    MEDVED007: my to nebereme smahem, jsme ve tride 3 a behame kolem deti a pracujeme s nimi maximalne individualne. Problem je ze kolem deti fakt behame a vymysluime vsechno mozny, abychom je dostaly aspon na nejakou prumernou uroven, protoze dite je mentalne v norme, ale rodicema zanedbany. Vime, ze pokud s nim nezacnou neco delat, od 3 tridy bude propadat, 5 tridu v bezne zs neda... Bohuzel, takovych deti je v nasi tride vic. A jsou to prave ty deti, ktery mi v druzine zustavaj nejdyl.
    Musis uznat, ze nemohu suplovat rodice. Mam urcite kompetence a ty nesmim prekracovat nejen ve vyuce, ale i v druzine. A pokud to rodice opravdu nechapou a ty prazdny pohledy skrz tebe vidis, neudelas nic. Budu dal pokracovat v praci v daných mezich a hotovo. Mrzi me to .


    RYBKA: takove je slozeni nasi 1 tridy. tam je fakt 14 deti opravdu chytrych, univerzalne inteligentnich a pak 14 deti, kdy ani sezeni u nich a nazorny ukazovani na stavebnici jim nic nerika... pouzivam pro ne stejne pomucky jako pro integrovany dite s DMO a MR . Z téhle skupiny je dokonce nejnadanejsi. A to ma na to papir. A u tech deti prave rodina prilis se skolou nekomunikuje a deti tam nechava nejdyl.
    RYBKA
    RYBKA --- ---
    FOXOVA: Některé školy mají přípravky pro sociálně znevýhodněné děti, kde se tu propast snaží trochu vyrovnat. Ale jak přesně to funguje a jakou to má úspěšnost, to nevím...
    RYBKA
    RYBKA --- ---
    MEDVED007: Mám zkušenost z druhého stupně ZŠ a teda musím říct, že tam, kde byla opravdu nulová podpora v rodině, to bylo strašně znát. Na ty děti nemáš skoro žádný páky, všechno je jim jedno, protože rodiče buď řvou pořád stejně (nezávisle na známkách, poznámkách, pochvalách...) nebo neřvou vůbec. Děti nemaj žádnou motivaci, a řekněme si upřímně, na druhém stupni se žádné dítě nebude učit pro učitelčiny hezké oči. Můžeš, resp. kvůli svému profesionálnímu přístupu a svědomí musíš zkoušet všechno, co se dá, ale většinou to nemá valné výsledky. Chceš po nich, aby něco dělaly, ale ony mají zkušenost, že když nebudou nic dělat, bude jim vlastně taky dobře, tak co by se namáhaly. Samozřejmě můžeš učit zábavnou formou, ale jak jsou zatuhlé ve svém pasivním postoji, většinou se jim tím stejně nezavděčíš.
    Nutno dodat, že já se s tím setkala spíš výjimečně, ale věřím, že někde se to může sejít tak, že takové děti tvoří třeba čtvrtinu nebo třetinu třídy, a ono to v té skupině udělá hrozně moc.
    EDERA
    EDERA --- ---
    U nás se takhle za odměnu chodí do tělocvičny, kde jsou tříkolky
    EDERA
    EDERA --- ---
    TRISSIE: Zkrácený úvazek jsem měla. Ale co je ze mě hlavní živitel rodiny, tak si jaksi nemůžu dovolit ten luxus pracovat jen za 3/4 peněz.
    MADIETTA
    MADIETTA --- ---
    S tím pozdním zůstáváním dětí ve školce, naše zlatá, briliantová paní ředitelka to vymyslela naprosto geniálně. Při přestavbě školky nechala jednu velikou místnost udělat jako "hernu", ale do té herny chodí jenom a) děti ze všech oddělení, které musí být ve školce už od hodně brzkého rána (v 7:45 se odchází do normálních tříd), b) děti ze všech oddělení, které musejí zůstávat hodně pozdě (do herny se ze tříd odchází kolem čtvrté). Je to naprosto skvělé, všichni si to pochvalujou, protože děti to berou, jako že to mají za odměnu a je to něco výjimečného, ty, které odcházejí dřív, těm pozdním pomalu závidějí. :-) V herně jsou takové poklady jako prolejzačka se skluzavkou, loutkové divadlo a spousta dalších věcí, které v normálních třídách nejsou. Navíc jak se tam sejdou děti ze čtyř tříd, je jich tam vždycky aspoň deset a necítí se, jako že jsou samotinké a poslední. Myslím, že (nejen za tohle) by paní ředitelka zasloužila medaili.
    MEDVED007
    MEDVED007 --- ---
    FOXOVA: je celkem legrační, jak jsou dva tábory...rodiče, kteří si myslí, že výchovu spasí škola...takové to počkej jak tě ve škole srovnají....a na druhé straně škola (tedy ty), která říká kde nic není ani smrt nebere :-( oba přístupy jsou podle mě chybné...pravda je tak někde uprostřed....nebo možná víc na straně školy, protože rodina opravdu má podle mě větší vliv než škola.....ale rozhodně bych to nebrala takhle šmahem
    MARKYSHA
    MARKYSHA --- ---
    MEDVED007: do zavíračky je imho taky moc, to už ty děti trpí, třeba, jak jsem nedávno zmiňovala toho lumpíka Venouška, jak pozlobil chvíli Tondu, ten tam právě bývá do zavíračky a přijde mi kvůli tomu vůči ostatním dětem dost zatrpklý a nešťastný. I já sama jsem ve školce tvrdla jako poslední a pamatuju si, jak moc mi to bylo líto, když některé děti šly po o nebo hned po spaní.
    FOXOVA: ale zase bych to nepřeháněla, který z našich vrstevníků neměl jako kluk pistolku? Mně naštvalo to škatulkování a odsuzování dětí, který za rodiče nemůžou a hlavně, označování rodičů, kteří nemůžou dítě vyzvednout do 14:00 za nefungující? Já mám pocit, jestli tam u vás taky nemáte nějaký závod se směnným provozem, kde většina lidí pracuje, potom to lze, ale s pevnou pracovní dobou ani náhodou.
    YENNEFER
    YENNEFER --- ---
    TRISSIE: pochop, že naše školství zatuhlo v dobách, kdy se dělalo 6-14 :-)
    TRISSIE
    TRISSIE --- ---
    chápu debatu nad tím, že rodiče vyzvedávají dítě mezi 16-17 ve školce. Teoreticky, je možné si zařídit zkrácený úvazek po dobu školkovou (a pohřbít kariéru do věku 6 let nejmladšího dítěte). I to je sice víc teorie než praxe, ale..
    ovšem aplikovat to na dobu školní???? to jako že má matka nebo otec pracovat do 2 odpoledne až do deseti let věku dítěte? Nové americké fifties?
    FOXOVA
    FOXOVA --- ---
    YENNEFER: protoze at se snazis sebevic, kde nic neni ani smrt nebere.... zni to strasne v souvislosti s detma, ale je to tak.
    YENNEFER
    YENNEFER --- ---
    FOXOVA: já naštvaná nejsem, spíš mě udivuje přístup učitelky, která mávne rukou, že ji to nepřekvapuje, protože rodiče byli to samé... :-(
    FOXOVA
    FOXOVA --- ---
    Pomerne me udivuje, ze jste na me nastvani. Mam bohužel zatim zkusenosti, ktere nejsou pro urcite rodice lichotive.
    Ja za slozeni deti ve skole nemohu. To tu proste je dany a ja nemohu delat nic jinyho, nez vymyslet pro deti nejaké programy abych vysla vstric co největsimu poctu deti najednou.

    YENNEFER: mam nepomerne slozeni deti 1 a 4 trida... s prevahou kluku. holek tu mam jen 8. coz je teda taky hodně znat. snazim se je zabavit co to jde,. Celkem se mi to dari. ale mzi me, ze veskara ma snaha prace se vytraci. Vliv rodiny a prostredi je stale jeste vyrazny. Uvidime jaky bude dalsi vyvoj...

    ad vyroba zbrani - jsem silně proti tomu. Vedu-li je proti nasili, nebudu jim povolovat vyrobu zbrane. Snazim se detem ukazat, ze jsou i jine zpusoby hrani, a jine nez nasilne mysleni.
    MEDVED007
    MEDVED007 --- ---
    EDERA: tak ona je asi jiná zkušenost, když máš děti od sebe věkové dál a když jsou blízko a sladit aktivity není těžké....naše děti měly a mají školku i družinu rády, chodí tam bez problémů, ale když je na výběr družina nebo máma, tak dycky zvolí mámu....a já jsem moc ráda, protože já si čas s nima taky užívám a jsem ráda, že jsem s nima...bylo by mi líto, kdyby to bylo jinak.

    proto moc nechápu matky na mateřské, které nechávají pravidelně děti ve školce do zavíračky :-( zjevně mají děti věkově blízko u sebe a ač jim nijak nechci upírat právo na odpočinek, tak prostě tohle je pro mě přes čáru...
    MEDVED007
    MEDVED007 --- ---
    ILLUZE: mně bylo okamžitě po narození první dcery jasné, že teď můžu na mnoho a mnoho let zapomenout na to, že bych "normálně" pracovala...oba s manželem chodíme z práce když v šest, spíš v sedm...tak to prostě je, přijala jsem to jako fakt. a popravdě, poté co jsem na mateřské okusila časovou volnost kdy nemusím strávit každý nádherný den zavřený v temné kanceláři, už se mi do toho ani nechtělo. ano, chci pracovat, nějak se pracovně realizovat, ale že to není stálý plný úvazek mi nijak nevadí. ale pravda taky je, že jsem nikdy nebyla kariérní typ (ač si to o mě hodně lidí myslelo a myslí) a že mě moje práce nikdy nijak zvlášť nebrala...zajímala mě spíš výborná parta, která se tam vytvořila a věci okolo :-))) jsem ochotná klidně zkusit něco jiného a uvidí se :-)
    EDERA
    EDERA --- ---
    ORIKA: I kdyby si je na ten stůl hodily, tak jediné, co k tomu mám je těžká závist:-)

    ILLUZE: Držím palce. Podle mě to moc řešení nemá. Hlídací/vyzdvihávací babičku (ať už vlastní nebo placenou - placená nemusí být zrovna v babičkovském věku:-) nebo rezignaci jednoho z rodičů, který si najde takovou práci, která prostě končí před zavíračkou školky, i když to není zrovna to, co ho baví/naplňuje/co vystudoval.
    YENNEFER
    YENNEFER --- ---
    FOXOVA: celkem chápu jak to myslíš, ale není možné ty děti z *problémových rodin* nějak zapojit mezi ostatní? jestli se tam tvoří skupinky, které ty děti vyloučí, tak je dost smutné, pokud se to dospělí nesnaží trochu rozstřelit... sama mám zkušenost jen z táborů, ale i tam se nám dařilo takovéto děti nadchnout a zapojit a nikdo je neodstrkoval stranou, protože jsme to prostě nedovolili... rodiče nikdo nezmění, ale škola by něco udělat mohla a měla
    ORIKA
    ORIKA --- ---
    já vás uklidním, mám zkušenost zcela jinou než FOXOVA :) v družině nám nejdéle zůstávaly děti, jejich rodiče pracovali jako doktoři nebo v podobně pracovně náročných profesích a pak děti, které měli ve škole staršího sourozence a tomu končila výuka 2x týdně až po 16hod, takže dítko vyzvedl poté co skončil...99% dětí co odcházelo dříve (buď ještě před procházkou nebo hned po ní) kňouralo, že chce v družině ještě zůstat a hrát si s ostatními
    děti ze sociálně slabších rodin se rozhodně patologicky neprojevovaly (rozhodně ne v tak velké míře jak u foxové) a fakt, že jsou na tom "hůře" (finančně) se projevoval zejména v tom, že jim rodiče nemohli dát peníze na společnou návštěvu solné jeskyně/divadla/školy v přírodě apod.
    a k těm matkám na mateřské/rodičáku - valná většina z nich si děti vyzvedávala hned po obědě, příp. po procházce a často se stalo, že dítko chtělo ještě v družině zůstat, což už bylo na domluvě maminky se mnou...opravdu bych se neodvážila tvrdit, že ženy co jsou doma (a je fuk, jestli na rodičáku nebo v domácnosti nebo z nějakého jiného důvodu) odkládají děti do družiny/školky aby si pak mohly doma hodit nohy na stůl...
    ILLUZE
    ILLUZE --- ---
    EDERA: aktuálně dumáme, jak to pořešit - na běžné pozici v oborech, ve kterých působíme, je malér, pokud matka (natož otec) končí pravidelně o páté, natož před touto hodinou
    z města nám však příjezd trvá více než hodinu... i ta naše soukromá školka však končí o půl šesté, natož státní...
    zase ale začíná o půl sedmé... což je super pro holky, co působí v nemocnici v Motole, kterých je v našem městě pár... ale ne pro běžnou "pracovní sílu" v ostatních oblastech...

    těžko shánět své kolegy na pravidelné porady kolem sedmé osmé, protože naše radnice poněkud zastydla v osmdesátých letech, kdy něco nějak fungovalo
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam