• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    SMAGUEmateřské školy
    MADIETTA
    MADIETTA --- ---
    YENNEFER: mně teda přišlo, že až na to psaní v podstatě nebylo co... kdyby syn v první třídě měsíc chyběl, asi by se nic tak zásadního nestalo...
    YENNEFER
    YENNEFER --- ---
    MADIETTA: no já ti nevím, ale naučit se číst psát a počítat mi přijde jako dost úkolů a moc si neumím představit, že bychom se, třeba když je dítě nemocné, týden neučili, necvičili a bylo to v pohodě... protože nebylo
    MADIETTA
    MADIETTA --- ---
    EDERA: přesně tak. Syn má obrovské štěstí, že obě učitelky, které doposud měl, jsou naprosto vynikající a tohle s přehledem dokážou.
    MADIETTA
    MADIETTA --- ---
    MARKYSHA: jak píše MEDVED007. Objem učiva probíraný v první třídě je v podstatě mizivý. V prvouce se učí to, co běžné dítě běžných rodičů dávno předávno umí, protože si o tom prostě povídali nebo si to ukázali v rámci každodenních aktivit. Počítání jsou fakt jen základy, které běžné dítě taky zhusta ovládá, protože opět to získá přirozeně v rámci své zvídavosti. A dneska je totéž i se čtením. Neznám ve svém okolí žádného rodiče, který by cíleně učil své dítě před nástupem do školy číst. A přesto velká spousta dětí číst umí.

    Podstatou a smyslem první třídy je kromě výuky psacího písma zejména adaptace na školu a školní režim.
    EDERA
    EDERA --- ---
    TAPINA: Já si nemyslím, že by to bylo dobré je proselektovat hned v první třídě. A to jsem jinak celkem elitář, co zastává názor, že pro chytré dítě je 2. stupeň na normální ZŠ utrpení (a pro školu ostatně taky:-). Dobrá učitelka zvládne děti různě talentované a různě připravené, aniž by se jí tam kdokoliv nudil. Možná by to spíš chtělo proselektovat učitelky, aby se takové, které tohle nedokážou, k prvňáčkům vůbec nedostaly.
    ADD
    ADD --- ---
    TAPINA: To by bylo ideální. Já neuměla při nástupu do školy zdaleka to, co tady popisujete jako znalosti dnešních čtyřletých dětí, ale většina dětí ve třídě neuměla ani číst, ani psát, ani počítat. Celou dobu předtím jsem se těšila, že půjdu do školy a tam mě budou UČIT, že se tam každý den něco nového dozvím. Po prvním dni jsem řekla, že už tam nepůjdu, že mě nic nenaučili. Pak jsem to tam odseděla, ale jak jsem se nudila, přehlédla jsem i ty informace, které jsem neznala, a rozhodně nepatřila k dobrým žákům. Vezlo se to se mnou celé studium - ten zvyk si něco dělat pod lavicí, protože učitelka plácá triviálnosti. Jenže tohle může vyřešit jen velmi malý kolektiv nebo domácí vyučování, nenudit a poskytovat pravidelný stálý přísun podnětů. :-) Ráda bych tomu předešla u svých dětí, ale jak zařídit, aby do školy mohly nastoupit ve chvíli, kdy na to budou zralé, a někdo v nich touhu po vzdělání uspokojoval, nikoli dusil, to netuším. Třeba za ty dva roky ještě někdo něco vymyslí. :-D
    MEDVED007
    MEDVED007 --- ---
    TAPINA: nejvíc záleží na učitelce....v první a druhé třídě měla dcera takovou extra kreativní učitelku....furt dělali nějaké projekty, týmové práce...prostě zabavily se všechny děti bez rozdílu....teď je ve "výběrové" třídě a mají učitelku starého střihu a nudí se tam děsně :-(
    TAPINA
    TAPINA --- ---
    MEDVED007: Tak mně by ani nešlo o výběrovou školu, ony ty rozdíly by byly minimální, ale s třídou dětí, co už zná písmena, by se dalo pracovat trošku jiným způsobem, než s třídou čtením nepolíbenou. Nicméně já osobně si myslím, že je to fuk, protože když jsem šla do první třídy já, číst jsem uměla, běžné to tenkrát nebylo a taky jsem se nenudila. Občas byl opruz čekat, až někdo pomalejší přeslabikuje nahlas ten svůj řádek, ale dnes zúročím trénink, když čekám, až chlap udělá něco, co já bych měla hotové třikrát :D
    MEDVED007
    MEDVED007 --- ---
    TAPINA: tak to je na tvé volbě....existují školy, kde děti procházejí při zápisu přijímačkama a dostanou se tam jen fakt hodně dobré (nebo nadrilované :-) děti.....ale zase se tu dozvíš, že selekce u malých dětí je na škodu a kdesi cosi :-)
    MEDVED007
    MEDVED007 --- ---
    MARKYSHA: tak to je samozřejmě nesmysl...jednak jsou prdlí rodiče, kteří "prodlužují dětem mládíů, jednak jsou rodiče, jejichž děti mají problém s chováním a zejména se soustředěním a mají pocit, že se to za ten rok zlepší (většinou nezlepší) a pak je nemalá část rodičů, která tam nedá děti, protože špatně mluví...dneska je takových dětí taky mrak....a když neumíš říct ž, š, č, tak je taky nenapíšeš bo je neslyšíš....a tam je to podle mě fakt odůvodněné a za rok se jim povede výslovnost zlepšit...pokud jim teda nevypadají všechny zuby bo s vymlácenou pusou se výslovnost trénuje dost blbě :-)
    TAPINA
    TAPINA --- ---
    Kdyby tak ještě dokázali ty děti u zápisu proselektovat a dát do jedné třídy takové, co jsou na tom přibližně podobně, to by bylo fajn.
    TIMA
    TIMA --- ---
    MARKYSHA: Takhle to přece nestojí. Nikdo tě nevykopne od zápisu, protože tvoje dítě neumí násobilku. Je prostě hodně dětí, které to umí už před školou, protože o ty věci mají přirozený zájem, samy k tomu dospějou, nikdo s nima nedriluje. Já tedy občas driluju počítání, ale jsem k tomu svým pětiletým donucena násilím :).
    MARKYSHA
    MARKYSHA --- ---
    Já vůbec nevím, jak to bylo za mě, protože mě strčili do vyrovnávací třídy o rok později kvůli chování, tam jsem se nudila, pak jsem se pronudila celou základní školou, protože na gympl mě nevzali opět kvůli dvojce chování. Pamatuju si, že jsem třeba dostala důtku třídního učitele ve druhé třídě, když mě napomenula, ať nezívám a já jí řekla, že zívání je nutné kvůli okysličování mozku. Ale můj synovec uměl v pěti i složité počty, přečetl si i latinské názvy dinosaurů, přesto požádali o odklad,ať si prý prodlouží mládí. První,druhou třídu hvězda,třetí problémy, lajdačí, není zvyklý dávat pozor, nechce dělat úkoly atd.
    TAPINA
    TAPINA --- ---
    MARKYSHA: Protože o co dřív umějí číst, o to později si umějí zavázat tkaničky :D
    MARKYSHA
    MARKYSHA --- ---
    Takže, jestli to chápu dobře, děti jsou ve většině posílány do škol později, aby je číst a psát neučili pedagogové,ale rodiče? Já v tom nějak postrádám logiku.
    ANNAWA
    ANNAWA --- ---
    TAPINA: tak nějak. Dítěti je jedno, jestli pojmenovává ježka nebo písmeno B.
    TAPINA
    TAPINA --- ---
    Ony ty písmena jsou fakt teď VŠUDE :D Nedávno ve školce si tříletý chlapeček s tatínkem četl nápis na mikině. To za nás taky nebejvalo :o) Pro dnešní děti jsou písmena jen další obrázky, které se dají nějak pojmenovat.
    ANNAWA
    ANNAWA --- ---
    MARKYSHA: moje starší děti to vcelku neuměly, protože o to nejevily zájem a já jim to nenutila. Počítat tedy uměli, psát a číst ne, ale naučily to vzápětí, nicméně fakt to podle mě bylo tím, že doba byla jiná - pro malé děti nejsou písmena a čísla ničím nepřirozeným a samy od sebe se o ně zajímají.
    MEDVED007
    MEDVED007 --- ---
    MARKYSHA: první třída je HLAVNĚ o samostatnosti dítěte...už ho nikdo nevodí za ručičku, nikdo mu neporadí v krizových chvílích, musí si pamatovat úkoly (pokud a dokud neumí psát), musí si pamatovat co má kdy do školy donést....rozdíl proti školce je obrovský
    a hlavní učící úkol je naučit se psát psacím písmem a dobře číst tiskací...hodně dětí zná všechna písmena....ale tiskací, část zná i malá tiskací ze čtení, ale skoro nikdo neumí psát psace....a každé písmeno má čtyři tvary....velké a malé tiskací a velké a malé psací...a u dcery brali třeba dvě písmena za týden....čili děti, které se neorientovaly aspoň v těch tiskacích z toho byly dost jurodivé bo neměly čas si to zažít....ale aby mohly něco psát, tak je nutné do nich v krátkém čase nalít poměrně dost písmen najednou...to samé čtení....hodně dětí čte, ale třeba ne úplně kvalitně a rychle, tak se to hodně trénuje a rozvíjí....všechno ostatní učení je tak trochu bokem včetně počítání...do konce první třídy se učí počítat do dvaceti, což skoro všechny děti už dávno umí
    MEDVED007
    MEDVED007 --- ---
    MARKYSHA: upřímně...já nevím, co bych dělala, kdyby moje dítě nejevilo zájem...na jednu stranu s tebou souhlasím a na druhou stranu po zkušenostech se starší vím, že čím méně popsané do školy vstupuje, tím větší je to pro něj náraz.....čili bych se asi snažila formou hry, zábavy....dyť není třeba drilovat a hrbit se nad sešity...naše děti se učí běžně celý den....počítají věci kolem sebe, čučí na písmenka, chtějí vědět kde je co napsané....no prostě tak nějak v běhu dní.....
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam