• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    SMAGUEmateřské školy
    Vážení přátelé, zasloužilé matky (a otcové), tato diskuze vznikla jako reakce na nedávné zkušenosti s přijímáním dítěte do školky. Nás naštěstí vzali, ale soudě podle rozčarování v řadách známých, klientek nebo jen z rozhovorů s matkami tříletých capartů někde na hřišti toto štěstí měl opravdu málokdo. Ráda bych tuto diskuzi věnovala osobním zkušenostem ať už s kontaktem s konkrétními mateřskými školkami či přímo názor na chod školky v případě, že do ní vaše dítě dochází či docházelo, v každé mi totiž bylo řečeno něco jiného a podle všeho má každá školka jiná kritéria pro přijímání dětí. Dále by mě osobně zajímal i záhadný systém jednotlivých obvodů v Praze pro výběr školky pro dítě v případě, že bylo přihlášeno na více školek atp. Tak kdyby o tom někdo něco věděl...
    rozbalit záhlaví
    EDERA
    EDERA --- ---
    TAPINA: Já si nemyslím, že by to bylo dobré je proselektovat hned v první třídě. A to jsem jinak celkem elitář, co zastává názor, že pro chytré dítě je 2. stupeň na normální ZŠ utrpení (a pro školu ostatně taky:-). Dobrá učitelka zvládne děti různě talentované a různě připravené, aniž by se jí tam kdokoliv nudil. Možná by to spíš chtělo proselektovat učitelky, aby se takové, které tohle nedokážou, k prvňáčkům vůbec nedostaly.
    ADD
    ADD --- ---
    TAPINA: To by bylo ideální. Já neuměla při nástupu do školy zdaleka to, co tady popisujete jako znalosti dnešních čtyřletých dětí, ale většina dětí ve třídě neuměla ani číst, ani psát, ani počítat. Celou dobu předtím jsem se těšila, že půjdu do školy a tam mě budou UČIT, že se tam každý den něco nového dozvím. Po prvním dni jsem řekla, že už tam nepůjdu, že mě nic nenaučili. Pak jsem to tam odseděla, ale jak jsem se nudila, přehlédla jsem i ty informace, které jsem neznala, a rozhodně nepatřila k dobrým žákům. Vezlo se to se mnou celé studium - ten zvyk si něco dělat pod lavicí, protože učitelka plácá triviálnosti. Jenže tohle může vyřešit jen velmi malý kolektiv nebo domácí vyučování, nenudit a poskytovat pravidelný stálý přísun podnětů. :-) Ráda bych tomu předešla u svých dětí, ale jak zařídit, aby do školy mohly nastoupit ve chvíli, kdy na to budou zralé, a někdo v nich touhu po vzdělání uspokojoval, nikoli dusil, to netuším. Třeba za ty dva roky ještě někdo něco vymyslí. :-D
    MEDVED007
    MEDVED007 --- ---
    TAPINA: tak to je na tvé volbě....existují školy, kde děti procházejí při zápisu přijímačkama a dostanou se tam jen fakt hodně dobré (nebo nadrilované :-) děti.....ale zase se tu dozvíš, že selekce u malých dětí je na škodu a kdesi cosi :-)
    TAPINA
    TAPINA --- ---
    Kdyby tak ještě dokázali ty děti u zápisu proselektovat a dát do jedné třídy takové, co jsou na tom přibližně podobně, to by bylo fajn.
    TIMA
    TIMA --- ---
    MARKYSHA: Takhle to přece nestojí. Nikdo tě nevykopne od zápisu, protože tvoje dítě neumí násobilku. Je prostě hodně dětí, které to umí už před školou, protože o ty věci mají přirozený zájem, samy k tomu dospějou, nikdo s nima nedriluje. Já tedy občas driluju počítání, ale jsem k tomu svým pětiletým donucena násilím :).
    MARKYSHA
    MARKYSHA --- ---
    Já vůbec nevím, jak to bylo za mě, protože mě strčili do vyrovnávací třídy o rok později kvůli chování, tam jsem se nudila, pak jsem se pronudila celou základní školou, protože na gympl mě nevzali opět kvůli dvojce chování. Pamatuju si, že jsem třeba dostala důtku třídního učitele ve druhé třídě, když mě napomenula, ať nezívám a já jí řekla, že zívání je nutné kvůli okysličování mozku. Ale můj synovec uměl v pěti i složité počty, přečetl si i latinské názvy dinosaurů, přesto požádali o odklad,ať si prý prodlouží mládí. První,druhou třídu hvězda,třetí problémy, lajdačí, není zvyklý dávat pozor, nechce dělat úkoly atd.
    TAPINA
    TAPINA --- ---
    MARKYSHA: Protože o co dřív umějí číst, o to později si umějí zavázat tkaničky :D
    MARKYSHA
    MARKYSHA --- ---
    Takže, jestli to chápu dobře, děti jsou ve většině posílány do škol později, aby je číst a psát neučili pedagogové,ale rodiče? Já v tom nějak postrádám logiku.
    ANNAWA
    ANNAWA --- ---
    TAPINA: tak nějak. Dítěti je jedno, jestli pojmenovává ježka nebo písmeno B.
    TAPINA
    TAPINA --- ---
    Ony ty písmena jsou fakt teď VŠUDE :D Nedávno ve školce si tříletý chlapeček s tatínkem četl nápis na mikině. To za nás taky nebejvalo :o) Pro dnešní děti jsou písmena jen další obrázky, které se dají nějak pojmenovat.
    ANNAWA
    ANNAWA --- ---
    MARKYSHA: moje starší děti to vcelku neuměly, protože o to nejevily zájem a já jim to nenutila. Počítat tedy uměli, psát a číst ne, ale naučily to vzápětí, nicméně fakt to podle mě bylo tím, že doba byla jiná - pro malé děti nejsou písmena a čísla ničím nepřirozeným a samy od sebe se o ně zajímají.
    MEDVED007
    MEDVED007 --- ---
    MARKYSHA: první třída je HLAVNĚ o samostatnosti dítěte...už ho nikdo nevodí za ručičku, nikdo mu neporadí v krizových chvílích, musí si pamatovat úkoly (pokud a dokud neumí psát), musí si pamatovat co má kdy do školy donést....rozdíl proti školce je obrovský
    a hlavní učící úkol je naučit se psát psacím písmem a dobře číst tiskací...hodně dětí zná všechna písmena....ale tiskací, část zná i malá tiskací ze čtení, ale skoro nikdo neumí psát psace....a každé písmeno má čtyři tvary....velké a malé tiskací a velké a malé psací...a u dcery brali třeba dvě písmena za týden....čili děti, které se neorientovaly aspoň v těch tiskacích z toho byly dost jurodivé bo neměly čas si to zažít....ale aby mohly něco psát, tak je nutné do nich v krátkém čase nalít poměrně dost písmen najednou...to samé čtení....hodně dětí čte, ale třeba ne úplně kvalitně a rychle, tak se to hodně trénuje a rozvíjí....všechno ostatní učení je tak trochu bokem včetně počítání...do konce první třídy se učí počítat do dvaceti, což skoro všechny děti už dávno umí
    MEDVED007
    MEDVED007 --- ---
    MARKYSHA: upřímně...já nevím, co bych dělala, kdyby moje dítě nejevilo zájem...na jednu stranu s tebou souhlasím a na druhou stranu po zkušenostech se starší vím, že čím méně popsané do školy vstupuje, tím větší je to pro něj náraz.....čili bych se asi snažila formou hry, zábavy....dyť není třeba drilovat a hrbit se nad sešity...naše děti se učí běžně celý den....počítají věci kolem sebe, čučí na písmenka, chtějí vědět kde je co napsané....no prostě tak nějak v běhu dní.....
    MARKYSHA
    MARKYSHA --- ---
    Nebo chcete tvrdit, že když dítě neumí v šesti letech samo číst, psát a počítat, je retardované nebo zanedbané? A co prosím vás teda v tý první třídě učí? Násobilku nebo co?
    MARKYSHA
    MARKYSHA --- ---
    ANNAWA: Neříkám tajit, ale aby dávali dítěti odklad, že neumí před nástupem do školy číst a psát? To mi přijde přehnaný. Já osobně si myslím,že předškolák se má hlavně vylítat venku,vyblbnout a ne se doma hrbit nad úkoly. Zápis do školy se pak může stát pro děti stresem, protože sami víte, co některý ambiciózní rodiče dokážou. Nemluvím o radostném učení zvědavého dítěte, ale tvrdém drilu.
    ANNAWA
    ANNAWA --- ---
    EDERA: tak to je ovšem úlet.
    EDERA
    EDERA --- ---
    ILLUZE: Jo, když jsem v sešitě pro předškoláky narazila na čtverec, kde se měla doplnit čísla tak, aby svisle, vodorovně i po uhlopříčkách vycházeli správné součty, tak jsem si taky říkala, že se autoři fakt už pomátli.
    ANNAWA
    ANNAWA --- ---
    TAPINA: tak nějak, přičemž ten posun vidím i mezi generacemi mých dětí, nejstarší je ročník 1997, nejmladší 2011.
    TAPINA
    TAPINA --- ---
    Mně hlavně přijde, že se za poslední generaci funkce čtení posunula dost ve významu. Za našeho dětství byla písmenka leda v knížce a v novinách, dneska se psaný text používá mnohokrát za den pro běžnou komunikaci (kdo z vás manželovi nenapíše vzkaz přes internet, než by mu třeba volal). A ty děti to mnohem víc obklopuje a víc je to láká si tu schopnost osvojit, takže časem asi čtoucí předškolák fakt bude normou.
    EUCHENIE
    EUCHENIE --- ---
    KFF: bambinovi budou dva a půl a umí TEO, AB, občas ještě pár písmenek, normálně jsem mu je ukazovala třeba na plakátech při čekání na zastávce nebo na cedulkách ve vaji. Čísla - nejlíp umí 2, občas pozná i jinačí a sem tam napočítá do 8, to se myslím učili aj ve školce, asi skrz básničky
    MEDVED007
    MEDVED007 --- ---
    ILLUZE: já bych klidně požádala....asi proto, že nálepku prudiče mám i tak a nemyslím, že by to něčemu vadilo :-) hlavně ředitelka a učitelka jsou dvě rozdílné osoby...ne vždy kámošky, obvykle spíš ne a tudíž, že jsem a válečné stezce s ředitelkou ještě nemusí znamenat, že jsem s učitelkou....a ona tráví s mým dítětem většinu času :-)
    akorát bych si teda zjistila, k jaké učitelce se dítě dostane....podle mých zkušeností to je naprosto klíčové...kamarádi fajn, ale učitelka rozhoduje
    ANNAWA
    ANNAWA --- ---
    MARKYSHA:
    PEPSSI: fakt? Já tedy nečekám, že B se naučí číst a psát a počítat až ve škole, my si třeba počítáme hodně, on to miluje, stejně jako chce pořád dělat nějaké úkoly v sešitech, tak je děláme, do vlaku je to třeba fajn zábava. Stejně jako se pořád ptá na to, na jaké písmeno začínají slova, takže mu to říkáme, písmena už umí asi skoro všechna, číslice taky.
    Není to tak, že bych si řekla, že ho to budu učit, ale přece mu to nebudu tajit, když ho to zjevně zajímá, ostatně ve školce se počítá taky docela běžně.
    ILLUZE
    ILLUZE --- ---
    Máme dilema - po tom, co jste tu o nás četly - zvažujeme, že požádáme paní ředitelku, aby Eli přesunuli do jiné třídy - ideálně, kde má nejvíce kamarádů / dětí, s nimiž chodila do původní školky.
    Na druhou stranu se obávám, že nás to může zapsat do kategorie "komplikovaní rodiče".
    Jak byste se k tomu stavěly vy?
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam