• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    SMAGUEmateřské školy
    PEPSSI
    PEPSSI --- ---
    no nevím, mě třeba ukamenujte, ale já souhlasím s Markyshou, že předškolní dítě by si mělo především hrát a bavit se dle svého, protože s nástupem do první třídy mu začnou povinnosti do konce života. Všechno ostatní už je individuální a záleží na zájmu každého dítěte, kolik toho chce samo svojí zvídavostí pojmout. Imho by s nástupem do první třídy mělo zvládnout napsat svoje jméno, počítat do deseti a znát barvy, všechno ostatní už je "navíc" (nemluvím o tom, znát zvířata atp). Všechny dobře víte, že pokud dítě nechce, tak ho nedonutíte. Rozhodně by se psaní/znalost abecedy, počítání (rozuměj sčítat a odčítat) a rozhodně čtení nemělo považovat za samozřejmost a už vůbec ne za hendikep, pokud to dítě v první třídě neumí, protože od toho je tu škola a tak to vidím já. Že je praxe jiná, je věc druhá a spíš smutná. V dnešní době jsou na děti a potažmo i rodiče kladený šílený nároky, at už je to samostatnost ve školce (tříleté dítě se mnohdy musí umět samo obléknout/svléknout) nebo i ve škole s nástupem do první třídy. K čemu je teda potom celej systém? Když já jsem nastupovala do první třídy, tak jsem uměla přesně to co jsem popislovala předtím a stačilo to. Dneska už se děcka učí na prvním stupni zlomky, se kterýma jsme měli problémy i v druhém stupni. Co se budou učit za dvacet let ve čtvrtý třídě, kvadratický rovnice?! Zatím tady slyším jen že s tím nemají problém matky, jejichž děti se díky své zvídavosti samy naučily všechno co se od nich považuje za samozřejmost. Ale jak asi může být matce, která se snaží, dítě nejeví zájem, ona dělá co může, aby to dítě teda "připravila" do první třídy a má svírající pocit, že pokud její dítě nebude umět číst pomalu v latině, tak bude v té škole trpět a ponese se to s ním celou školní docházku? Nezlobte se na mě, ale mě tohle prostě nepřijde normální...vím, že s tím nic neudělám, vím, že tahle doba je šílená a evidentně ty nároky jsou nutností, ale o to víc mi to sere! :/ Chci pro svoje dítě šťastný dětství plný her a odpovědí, a pro sebe spokojenej čas a ne nervy, že nebude umět číst a ve třídě bude díky tomu odstrkovanej...
    RYBKA
    RYBKA --- ---
    ILLUZE: Na vašem místě bych to zkusila, když budeš argumentovat tím, že chceš, aby byla s dětma, které zná, a ne, aby nebyla u té hrozné učitelky, mohlo by to projít snáz a ani nebudeš za takovou potížistku :-)
    EDERA: Nejlíp nejen k prvňáčkům :-)
    MEDVED007
    MEDVED007 --- ---
    YENNEFER: tak jasně, kdyby se na to člověk vybodnul, tak se to nabalí...hlavně objemem....ale tebou udané znamená, že dítě denně udělá list z matiky, list z písanky a sem tam k tomu něco vedle....suma sumárum to má dítko s prstem v nose za hodinu a ve škole by tím trávilo hodiny čtyři.....
    ostatně letos měla dcera neštovice, takže taky byla doma dlouho a i ve třetí třídě to tak vycházelo plus minus něco mezi půl hodinou a hodinou denně
    BALAENA
    BALAENA --- ---
    když chyběl měsíc teď ve třetí (pro změnu příušnice), zabralo to dopoledne tři, z toho jedno na psaní
    BALAENA
    BALAENA --- ---
    MADIETTA: však syn v první třídě opravdu měsíc chyběl, měl zánět ledvin. to, co pančelka vzkázala, zabralo kromě psaní jedno dopoledne. psaním jsme zabili zbytek doby, když už mu klesly horečky a mohl pracovat - ale to se musí nazírat optikou hyperaktivního dysgrafika, omalovánkové holčičce by na psaní stačilo další jedno dopoledne
    MADIETTA
    MADIETTA --- ---
    ... a mimoto, to tempo v první třídě je fakt pomalé - když byl syn třeba 10 dnů nemocný (ATB), tak jsme pochopitelně dělali úkoly, které nám učitelka napsala, a když dorazil do školy, zjistil, že je třeba o několik stránek napřed, a to jsme se tomu věnovali třeba jen hoďku denně.
    MADIETTA
    MADIETTA --- ---
    YENNEFER: no tak jasně, neměl by "splníno", ale to neznamená, že by mu něco podstatného uteklo, protože dělají pořád dokola to samý.
    YENNEFER
    YENNEFER --- ---
    MADIETTA: za týden je to pět listů z matematiky, dva z prvouky, pět z písanky + nějaké to počítání a psaní vedle... jasně že je to procvičování defacto pořád těch samých věcí, ale měsíc by se poznal, tomu věř
    MADIETTA
    MADIETTA --- ---
    YENNEFER: mně teda přišlo, že až na to psaní v podstatě nebylo co... kdyby syn v první třídě měsíc chyběl, asi by se nic tak zásadního nestalo...
    YENNEFER
    YENNEFER --- ---
    MADIETTA: no já ti nevím, ale naučit se číst psát a počítat mi přijde jako dost úkolů a moc si neumím představit, že bychom se, třeba když je dítě nemocné, týden neučili, necvičili a bylo to v pohodě... protože nebylo
    MADIETTA
    MADIETTA --- ---
    EDERA: přesně tak. Syn má obrovské štěstí, že obě učitelky, které doposud měl, jsou naprosto vynikající a tohle s přehledem dokážou.
    MADIETTA
    MADIETTA --- ---
    MARKYSHA: jak píše MEDVED007. Objem učiva probíraný v první třídě je v podstatě mizivý. V prvouce se učí to, co běžné dítě běžných rodičů dávno předávno umí, protože si o tom prostě povídali nebo si to ukázali v rámci každodenních aktivit. Počítání jsou fakt jen základy, které běžné dítě taky zhusta ovládá, protože opět to získá přirozeně v rámci své zvídavosti. A dneska je totéž i se čtením. Neznám ve svém okolí žádného rodiče, který by cíleně učil své dítě před nástupem do školy číst. A přesto velká spousta dětí číst umí.

    Podstatou a smyslem první třídy je kromě výuky psacího písma zejména adaptace na školu a školní režim.
    EDERA
    EDERA --- ---
    TAPINA: Já si nemyslím, že by to bylo dobré je proselektovat hned v první třídě. A to jsem jinak celkem elitář, co zastává názor, že pro chytré dítě je 2. stupeň na normální ZŠ utrpení (a pro školu ostatně taky:-). Dobrá učitelka zvládne děti různě talentované a různě připravené, aniž by se jí tam kdokoliv nudil. Možná by to spíš chtělo proselektovat učitelky, aby se takové, které tohle nedokážou, k prvňáčkům vůbec nedostaly.
    ADD
    ADD --- ---
    TAPINA: To by bylo ideální. Já neuměla při nástupu do školy zdaleka to, co tady popisujete jako znalosti dnešních čtyřletých dětí, ale většina dětí ve třídě neuměla ani číst, ani psát, ani počítat. Celou dobu předtím jsem se těšila, že půjdu do školy a tam mě budou UČIT, že se tam každý den něco nového dozvím. Po prvním dni jsem řekla, že už tam nepůjdu, že mě nic nenaučili. Pak jsem to tam odseděla, ale jak jsem se nudila, přehlédla jsem i ty informace, které jsem neznala, a rozhodně nepatřila k dobrým žákům. Vezlo se to se mnou celé studium - ten zvyk si něco dělat pod lavicí, protože učitelka plácá triviálnosti. Jenže tohle může vyřešit jen velmi malý kolektiv nebo domácí vyučování, nenudit a poskytovat pravidelný stálý přísun podnětů. :-) Ráda bych tomu předešla u svých dětí, ale jak zařídit, aby do školy mohly nastoupit ve chvíli, kdy na to budou zralé, a někdo v nich touhu po vzdělání uspokojoval, nikoli dusil, to netuším. Třeba za ty dva roky ještě někdo něco vymyslí. :-D
    MEDVED007
    MEDVED007 --- ---
    TAPINA: nejvíc záleží na učitelce....v první a druhé třídě měla dcera takovou extra kreativní učitelku....furt dělali nějaké projekty, týmové práce...prostě zabavily se všechny děti bez rozdílu....teď je ve "výběrové" třídě a mají učitelku starého střihu a nudí se tam děsně :-(
    TAPINA
    TAPINA --- ---
    MEDVED007: Tak mně by ani nešlo o výběrovou školu, ony ty rozdíly by byly minimální, ale s třídou dětí, co už zná písmena, by se dalo pracovat trošku jiným způsobem, než s třídou čtením nepolíbenou. Nicméně já osobně si myslím, že je to fuk, protože když jsem šla do první třídy já, číst jsem uměla, běžné to tenkrát nebylo a taky jsem se nenudila. Občas byl opruz čekat, až někdo pomalejší přeslabikuje nahlas ten svůj řádek, ale dnes zúročím trénink, když čekám, až chlap udělá něco, co já bych měla hotové třikrát :D
    MEDVED007
    MEDVED007 --- ---
    TAPINA: tak to je na tvé volbě....existují školy, kde děti procházejí při zápisu přijímačkama a dostanou se tam jen fakt hodně dobré (nebo nadrilované :-) děti.....ale zase se tu dozvíš, že selekce u malých dětí je na škodu a kdesi cosi :-)
    MEDVED007
    MEDVED007 --- ---
    MARKYSHA: tak to je samozřejmě nesmysl...jednak jsou prdlí rodiče, kteří "prodlužují dětem mládíů, jednak jsou rodiče, jejichž děti mají problém s chováním a zejména se soustředěním a mají pocit, že se to za ten rok zlepší (většinou nezlepší) a pak je nemalá část rodičů, která tam nedá děti, protože špatně mluví...dneska je takových dětí taky mrak....a když neumíš říct ž, š, č, tak je taky nenapíšeš bo je neslyšíš....a tam je to podle mě fakt odůvodněné a za rok se jim povede výslovnost zlepšit...pokud jim teda nevypadají všechny zuby bo s vymlácenou pusou se výslovnost trénuje dost blbě :-)
    TAPINA
    TAPINA --- ---
    Kdyby tak ještě dokázali ty děti u zápisu proselektovat a dát do jedné třídy takové, co jsou na tom přibližně podobně, to by bylo fajn.
    TIMA
    TIMA --- ---
    MARKYSHA: Takhle to přece nestojí. Nikdo tě nevykopne od zápisu, protože tvoje dítě neumí násobilku. Je prostě hodně dětí, které to umí už před školou, protože o ty věci mají přirozený zájem, samy k tomu dospějou, nikdo s nima nedriluje. Já tedy občas driluju počítání, ale jsem k tomu svým pětiletým donucena násilím :).
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam