• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    SMAGUEmateřské školy
    NIENNA
    NIENNA --- ---
    PEPSSI: Já teda nevím...včera jsem byla v jedné zcela běžné ZŠ...a jsem si dost jistá, že ani jedno dítě neumělo při vstupu do první třídy číst,písmenka nebo tak něco... Co jsem se bavila s učitelkou, tak je to spíš čím dál tím horší - dětí neumí skoro nic...rozhodně nic z toho,co dřív běžně uměly....
    Myslím si, že to bude školu od školy... a taky trochu to je o tom, z jakých řad se rekrutují žáci....
    BALAENA
    BALAENA --- ---
    PEPSSI: a dítě, který naprosto nezajímaly kytky, havěti a žoužele, zase bude oproti zbytku třídy pozadu v prvouce a třeba zase nebude stíhat tu. tak to prostě je.
    PEPSSI
    PEPSSI --- ---
    EUCHENIE: já to snad ani nechci číst :D
    PEPSSI
    PEPSSI --- ---
    ADD: omg tak na tohle asi nemám :/ Evidentně jsi nepochopila co jsem chtěla říct, protože srovnávat dnešní poměry s dobou před sto a více lety je fakt uhozený. Mluvila jsem o tom, že vzhledem k NEPSANÝM, nicméně dle vašich názorů evidentně naprosto samozřejmým kritériem pro uspění v první třídě je psaní, počítání a čtení...které dítě se v předškolním věku zajímá o zvířata, auta, kytky a na písmenka a čísla z vysoka kašle je pak při nástupu do první třídy indisponovaný (evidentně) a to prostě nevidím jako dobrý
    EUCHENIE
    EUCHENIE --- ---
    Školky na Praze 6 budou plné. A nejen tam - Pražský deník
    http://prazsky.denik.cz/zpravy_region/skolky-na-praze-6-budou-plne-a-nejen-tam-20140308.html
    MARKYSHA
    MARKYSHA --- ---
    Ale co když o písmena dítě zájem mít nebude mít zájem třeba dejme tomu o květiny,všechny je pojmenuje apod. Je pak takové dítě hloupější než ostatní a má mít odklad? To si nemyslím, ale pak by zřejmě zdržovalo ty abecedomilný děti. Takže mu má rodič zakázat kytičky a učit abecedu, protože aby mělo povinnosti, protože jeho praděda v jeho věku pásl krávy?
    TORUVIEL
    TORUVIEL --- ---
    Shabana Basij-Rasikh: Dare to educate Afghan girls | Talk Video | TED
    http://www.ted.com/...esm-publisher&awesm=on.ted.com_e03Gl&utm_source=direct-on.ted.com&utm_campaign
    MADIETTA
    MADIETTA --- ---
    ADD: jak rychle jsme zapomněli, že "šťastné dětství bez povinností" není něco, na co mají lidé automaticky nárok, ale naprostý luxus vyhrazený v poměru k počtu obyvatel planety hrstce těch nejšťastnějších.
    ADD
    ADD --- ---
    PEPSSI: "Tahle doba" je jednou z nejlepších, zřejmě úplně nejlepší, jakou kdy děti za dobu naší civilizace zažily. "Šťastné dětství plné her" poprvé přestává být utopií a to, co děti umí, se učí právě během her, bez násilí. Většinu známé doby děti v době, kdy dnes jdou do školy (nebo nejdou, aby se ještě rok vyhnuly "povinnostem") dávno pracovaly, ať už u svých rodičů, nebo ve službě u cizích. Děti z lepších rodin byly dávno někde na vychování, a většinou se při tom taky slušně nadřely. Po stovkách let tohoto modelu máme pár desítek let jeslí, kde děti nic nemusely, ale taky skoro nic nesměly, a teď tu máme sladkou tříletou mateřskou, kdy může být většina dětí opravdu s mámou, která kvůli tomu nemá hlad. Lidé netrpěli všeobecnými depresemi ani v dobách, kdy ve čtyřech letech šupajdili od matky k někomu pást za nocleh a stravu, a ve srovnání s tím je školka, kde se něco učí, a škola, kde se něco vyžaduje, ráj na zemi.
    Mně přijde skvělé, že dnes mají rodiče na děti tolik času, že jen pouhým soužitím se děti naučí to, co se dřív musely učit ve škole, a ve škole mohou pokračovat dál.
    Povinnosti člověk buď přijímá nebo nepřijímá, věk s tím nemá co dělat. I dvouleté dítě může mít své povinnosti a i čtyřicetiletý člověk se jim může vyhýbat. Pokud bych si kladla nějaké cíle, tak chránit děti před nudou a bezcílností než před povinnostmi.
    MADIETTA
    MADIETTA --- ---
    PEPSSI: 1) žádné požadavky se oficiálně nezměnily, nikde není psáno, že děti musí umět číst a psát, než do školy nastoupí.
    2) jestli sis všimla, tak ta debata se přirozeně rozvinula od dnešního masového dávání odkladů, které handicapuje "správně" staré děti. Protože nezlob se na mě, sedmiapůlletý dítě, který neumí ani trochu číst, neumí se podepsat, to už je opravdu dneska výjimka - a ne proto, že by ho to rodiče učili, ale prostě proto, že se to samo naučí. Když pak jde takové dítě s odkladem, aby mu rodiče "prodloužili dětství" a sobě školkovou bezstarostnost, a takových dětí je ve třídě třetina i víc, co má jako ta učitelka dělat? Přirozeně vyplyne, že se pojede podle těch zdatnějších.

    Tohle se tu řešilo, a ne, jestli se má dítě v předškolním věku učit. Dítě se učí pořád, i když si jen bezstarostně hraje.
    MEDVED007
    MEDVED007 --- ---
    BALAENA: u dcery se to učili na čokoládové tabulce a fakt si nikdo nestěžoval.:-) ostatně pojmy jako polovina nebo třetina snad není problém pochopit i ve školce, když se dítě o něco dělí s kamarády.
    BALAENA
    BALAENA --- ---
    PEPSSI: jen k těm zlomkům - zlomky jsou v realitě velmi přirozená věc, a na prvním stupni, dokud se ještě všechno kreslí, se vysvětlí snáz než na stupni druhém, kde už se jede jen v číslech.
    na prvním stupni nakreslíš kus koláče makového, kus tvarohového a kus s povidlama, pak je nakreslíš sesazené dohromady a hned si na tom v náhledu ukážeš sčítání zlomků. jasně, pochopitelně a snadno uchopitelně. (mmch synova pančelka upekla doma opravdové chodské koláče s různými náplněmi, v hodině sčítali zlomky a o velké přestávce pak spolu sčítance posvačili)
    ale copak je kreslení povidlového a makového koláče hodno dvanáctiletého muže?
    PEPSSI
    PEPSSI --- ---
    no nevím, mě třeba ukamenujte, ale já souhlasím s Markyshou, že předškolní dítě by si mělo především hrát a bavit se dle svého, protože s nástupem do první třídy mu začnou povinnosti do konce života. Všechno ostatní už je individuální a záleží na zájmu každého dítěte, kolik toho chce samo svojí zvídavostí pojmout. Imho by s nástupem do první třídy mělo zvládnout napsat svoje jméno, počítat do deseti a znát barvy, všechno ostatní už je "navíc" (nemluvím o tom, znát zvířata atp). Všechny dobře víte, že pokud dítě nechce, tak ho nedonutíte. Rozhodně by se psaní/znalost abecedy, počítání (rozuměj sčítat a odčítat) a rozhodně čtení nemělo považovat za samozřejmost a už vůbec ne za hendikep, pokud to dítě v první třídě neumí, protože od toho je tu škola a tak to vidím já. Že je praxe jiná, je věc druhá a spíš smutná. V dnešní době jsou na děti a potažmo i rodiče kladený šílený nároky, at už je to samostatnost ve školce (tříleté dítě se mnohdy musí umět samo obléknout/svléknout) nebo i ve škole s nástupem do první třídy. K čemu je teda potom celej systém? Když já jsem nastupovala do první třídy, tak jsem uměla přesně to co jsem popislovala předtím a stačilo to. Dneska už se děcka učí na prvním stupni zlomky, se kterýma jsme měli problémy i v druhém stupni. Co se budou učit za dvacet let ve čtvrtý třídě, kvadratický rovnice?! Zatím tady slyším jen že s tím nemají problém matky, jejichž děti se díky své zvídavosti samy naučily všechno co se od nich považuje za samozřejmost. Ale jak asi může být matce, která se snaží, dítě nejeví zájem, ona dělá co může, aby to dítě teda "připravila" do první třídy a má svírající pocit, že pokud její dítě nebude umět číst pomalu v latině, tak bude v té škole trpět a ponese se to s ním celou školní docházku? Nezlobte se na mě, ale mě tohle prostě nepřijde normální...vím, že s tím nic neudělám, vím, že tahle doba je šílená a evidentně ty nároky jsou nutností, ale o to víc mi to sere! :/ Chci pro svoje dítě šťastný dětství plný her a odpovědí, a pro sebe spokojenej čas a ne nervy, že nebude umět číst a ve třídě bude díky tomu odstrkovanej...
    RYBKA
    RYBKA --- ---
    ILLUZE: Na vašem místě bych to zkusila, když budeš argumentovat tím, že chceš, aby byla s dětma, které zná, a ne, aby nebyla u té hrozné učitelky, mohlo by to projít snáz a ani nebudeš za takovou potížistku :-)
    EDERA: Nejlíp nejen k prvňáčkům :-)
    MEDVED007
    MEDVED007 --- ---
    YENNEFER: tak jasně, kdyby se na to člověk vybodnul, tak se to nabalí...hlavně objemem....ale tebou udané znamená, že dítě denně udělá list z matiky, list z písanky a sem tam k tomu něco vedle....suma sumárum to má dítko s prstem v nose za hodinu a ve škole by tím trávilo hodiny čtyři.....
    ostatně letos měla dcera neštovice, takže taky byla doma dlouho a i ve třetí třídě to tak vycházelo plus minus něco mezi půl hodinou a hodinou denně
    BALAENA
    BALAENA --- ---
    když chyběl měsíc teď ve třetí (pro změnu příušnice), zabralo to dopoledne tři, z toho jedno na psaní
    BALAENA
    BALAENA --- ---
    MADIETTA: však syn v první třídě opravdu měsíc chyběl, měl zánět ledvin. to, co pančelka vzkázala, zabralo kromě psaní jedno dopoledne. psaním jsme zabili zbytek doby, když už mu klesly horečky a mohl pracovat - ale to se musí nazírat optikou hyperaktivního dysgrafika, omalovánkové holčičce by na psaní stačilo další jedno dopoledne
    MADIETTA
    MADIETTA --- ---
    ... a mimoto, to tempo v první třídě je fakt pomalé - když byl syn třeba 10 dnů nemocný (ATB), tak jsme pochopitelně dělali úkoly, které nám učitelka napsala, a když dorazil do školy, zjistil, že je třeba o několik stránek napřed, a to jsme se tomu věnovali třeba jen hoďku denně.
    MADIETTA
    MADIETTA --- ---
    YENNEFER: no tak jasně, neměl by "splníno", ale to neznamená, že by mu něco podstatného uteklo, protože dělají pořád dokola to samý.
    YENNEFER
    YENNEFER --- ---
    MADIETTA: za týden je to pět listů z matematiky, dva z prvouky, pět z písanky + nějaké to počítání a psaní vedle... jasně že je to procvičování defacto pořád těch samých věcí, ale měsíc by se poznal, tomu věř
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam