• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    SMAGUEmateřské školy
    MEDVED007
    MEDVED007 --- ---
    TAPINA: já neříkám, že to děti nezvládnou, zvládnou, ale je to pro ty nepolíbené fakt náročné a vyžaduje to denní dril doma.....nebo pokud není, tak to zvládnou, ale pak se dalších x let perou s tím, že čtou blbě a tudíž neradi.....starší je ve čtvrté třídě jazykové základní školy a to ve třídě, která prošla přijímačkama tj. jsou to "vybrané děti" a stejně se každé třídní schůzky ve třetí třídě řešilo, že některé děti neumí dobře/rychle/bezpečně/ číst....a to je problém, protože pak si nepřečtou ani úlohu z matiky, nechápou zadání z vlastivědy, no prostě jsou nahrané ve všech směrech....

    suma sumárum jsme se snažila říct, že ač je populární kázat na téma, že když dítě umí číst před vstupem do školy, tak je to špatně a bude se nudit a blablabla, tak moje obě děti šly do první třídy čtoucí (aniž bych na tom já měla nějakou zásluhu) a u obou jsem viděla, že to je pro to dítě prostě lepší
    TAPINA
    TAPINA --- ---
    MEDVED007: Je s podivem, že v takové Číně vůbec existuje někdo, kdo se stihl naučit psát před důchodem :o) Jistěže to jde líp těm, kdo už občas s písmeny přišli do styku. Ono to taky vyžaduje buď hodně velkou ignoranci, nebo hodně velkou izolaci, nepřijít s nimi do styku do 6 - 7 let (moje dvouleté dítě se včera prosím začalo zajímat o číslovky). Ale osnovy jsou nastaveny tak, že to většina zvládne. Nepamatuju si, jak rychle jsme se učili číst my, ale mám dojem, že během prvního pololetí se zvládla probrat celá abeceda a pak už s to jenom trénovalo. Zvládli to všichni kromě dvou exemplářů, který si první třídu zopakovali. A fakt si nemyslím, že správně se celých zbylých 28 lidí mělo přizpůsobit jim.
    MEDVED007
    MEDVED007 --- ---
    TAPINA: no možná sis toho nevšimla (já ostatně taky ne), ale každé písmeno jsou vlastně 4 znaky - velké a malé tiskací a velké a malé psací - dítě to musí umět jednak poznat a druhak napsat.....když se ve škole vlastně co dva dny bere nová sada, tak děti prostě nemají dost času to vstřebat a normálně se jim to plete....zato když má dítě aspoň oporu v tom, že ví, že písmena existují a jak vypadá aspoň jeden z tvarů a mají to zafixované, tak jim to jde mnohem líp....dítě nepolíbené prostě musí doma sakra makat navíc, aby si to zafixovalo.....vždyť prvňáci mají denně učení 4 hodiny a to se tam neučí jen čtení a psaní, ale i plno jiných předmětů......
    TAPINA
    TAPINA --- ---
    Dvě písmena za týden jsou vražedné tempo? To si teda myslím, že dvě písmena za týden pojme i průměrně inteligentní dospělý, když se učí cizí písmo. A dítě je schopno nasát informaci mnohem rychleji. Že někdo tempu v první třídě nestačí, to obvykle není způsobeno tím, že přišlo do školy čtením nepoblíbené (byť to souvisí, protože zvídavé dítě se se čtením někde v průběhu předškolního života samovolně potká), ale spíš tím, že je prostě pomalejší, než vrstevníci.
    SARGO
    SARGO --- ---
    MEDVED007: Naštěstí to měli dost pestré, tak ho to asi ani pořádně nenapadlo :-D Tuhle našel nějaký nevyplněný sešit předškolácký... to nadšení, s jakým se mu celé odpoledne věnoval! To jsem nikdy dřív nezažila. Takže ano, stačilo dojít do druhé třídy, a... :-D

    RYBKA: Che che, to by z něj moc nevytloukli. Skelný pohled má po obědě dodnes. :-D
    RYBKA
    RYBKA --- ---
    SARGO: Tak to u nás nehrozí :-) Předškoláci maj "svůj" čas po obědě, když menší děti spěj, a odkladový děti jdou většinou do školy do přípravný třídy. Což je fajn, jednak se ve školce nenuděj a jednak tam nezabíraj místo ;-)
    MEDVED007
    MEDVED007 --- ---
    SARGO: našim holkám to zase moc nevyhovovalo bo to nadšení měly tak ten první rok a pak už je to prudilo....u mladší jsem celý předškolní rok slýchala od učitelky, že jen se podívá na Zuzu, jak otáčí oči v sloup, tak ví, že jí tím nechutně obtěžuje :-)))) naštěstí dělala jen blbý ksichty a zdržela se komentářů :-)))
    ORIKA
    ORIKA --- ---
    MEDVED007: ja bych tak negeneralizovala, u syna ve skolce maji predskolni pripravu, vcera jsem byla i na hovorovych hodinach a delaji tam toho spoustu, vcetne poznavani pismen a zakladniho pocitani (scitani, odcitani), chodi na vystavy atd..takze bych rekla, ze to hodne zalezi na konkretni skolce a konkretni ucitelce
    SARGO
    SARGO --- ---
    RYBKA: Smíšené třídy jsou skvělé, byli jsme s tím hodně spokojení. Ve finále to znamenalo, že to naše zvíře, neb mělo odklad, dělalo předškoláckou přípravu tři roky za sebou - první z nadšení, druhý že to věkem vycházelo, třetí asi ze setrvačnosti :-D
    MEDVED007
    MEDVED007 --- ---
    RYBKA: tuhle předškolu organizovala škola taky....ale bylo to od školky oddělené...teda až do doby než jsem začla držkovat, že když je budova školy za jedněma vnitřníma dveřma, tak by třeba učitelky mohly děti na předškolu odvést a zase přivést, aby se tam rodič nemusel táhnout proto, aby dítě na 3/4 hodiny odevzdal a hned zas pro něj šel.....


    ADD: ano, naše děti nejsou běžné...díky bohu za to.....ale do zblbnutí čárky ani vlnovky nedělaly nikdy :-))) nevím, jestli si někdy ty knížky úkolů viděla, ale tam je mrak různých typů úkolů....mladší třeba nikdy nic nevybarvila bo jí to nudilo...barvy nahrazovala různými znaky nebo šrafováním, když to bylo nezbytně nutné.....a ani nepsala.....ale je fakt, že holky obě hodně malujou a tvoří.....samy od sebe, dle vlastní fantazie a chuti....pravda, někdy se zapojuje manžel, já skoro nikdy....odbyla jsem si to na mateřské a už na tyhle aktivity (které osobně nesnáším) nehodlám do konce života sáhnout....
    RYBKA
    RYBKA --- ---
    MEDVED007: Ale oni dělají herní formou různá cvičení právě na rozvoj těhle schopností, není to tak, že by seděli a hodinu se dřeli s pracovními listy. Procvičují paměť, schopnost zařídit se podle pokynů delších než "obuj si boty", hrajou hry, co rozvíjejí různé schopnosti, sem tam nějakej list taky daj, ale přijde mi ta příprava taková celkem komplexní. Taky se v rámci té předškolky chodí "koukat" do školy, školní děti jim připravují různé úkoly, během toho si oťukaj prostředí, aspoň trochu vidí, jak to tam chodí, takže příští rok nebudou tak vyplesklí.
    Mně se to prostě líbí. I že je tam ta návaznost a spolupráce mezi MŠ a ZŠ. Že se snažej podporovat kamarádské vztahy mezi staršíma a mladšíma.
    Další věc je, že u nás ve školce jsou věkově smíšené třídy, takže při té předškolce je taky prostor třeba na složitější výtvarné techniky a aktivity, které se s malochama nedají provozovat.
    ADD
    ADD --- ---
    MEDVED007: Tvoje děti nejsou běžné děti. Běžné děti ve čtyřech letech neopakují do zblbnutí čárky a vlnovky a nedělá jim to radost.
    MEDVED007
    MEDVED007 --- ---
    ADD: ve školce ti nikdo dítě číst učit nebude, na to vem jed......bude je dokolečka dokola učit tvary, barvy a podobné pakárny, které běžné dítě stejně dávno umí.....
    ADD
    ADD --- ---
    MEDVED007: Jestli se v první třídě čeká, že dítě bude umět minimálně písmena, když ne číst, tak se o to musí postarat školka. Běžný rodič má děti ve školce a sám chodí do práce, takže společně dorazí domů v šest večer, dají si večeři, je sedm... a protože další den nejpozději v sedm zase vstávají, tak zbývá tak hodina, kdy jsou oba už dost mrtví na nějaké učení. Vzhledem k tomu, že většinu dětí předškolní příprava nebaví ani dopoledne, tak je dost bez šance je k tomu nutit před spaním. A nutit pětileté dítě, aby víkendy trávilo u psacího stolu, je taky pakárna. Stačí všechna ta logopedická a jiná cvičení.
    SARGO
    SARGO --- ---
    MEDVED007: Sebeobsluha, schopnost poslechnout a udržet pozornost alespoň deset minut - to je jediné, co je skutečně potřeba :-D
    MEDVED007
    MEDVED007 --- ---
    RYBKA: mně teda připadá, že po předškolákovi se toho obecně z hlediska vědomostí chce zatraceně málo....nedělala bych z toho raketovou fyziku.....znát svoje jméno, jména rodičů, sourozenců, adresu, základní barvy, tvary, zvířata a jak dělají.....tohle naše holky všechno uměly ve třech letech s přehledem....když šla starší do první třídy, tak mladší bylo 3,5 roku a když jsem viděla, co tam dělají, tak i ta mladší by to tam dala v pohodě.....tedy z hlediska vědomostních požadavků.....ale první třída není o vědomostech, ta je o úplně jiných věcech....zejména o samostatnosti, zodpovědnosti, schopnosti zapamatovat si plno věcí a dál je interpretovat, poradit si v situacích, které řeší ve školce učitelka, ale ve škole na to učitel dlabe.....a to se dítě nenaučí z žádných pracovních listů....suma sumárum, když si rodič tak jako pěkně zamne ruce, že školka to za něj udělá a on má doma pohodu a nemusí hnout ani prstem, tak si myslím, že se bude v první třídě dost divit....
    LUCYA
    LUCYA --- ---
    RYBKA: no právě! myslím, že jsi to shrnula dostatečně
    RYBKA
    RYBKA --- ---
    LUCYA: Podle mě ho musí mít každá státní MŠ. Školní vzdělávací program má každá školka vytvořený na základě rámcového vzdělávacího programu, který je daný MŠMT, ke stažení třeba zde http://www.msmt.cz/...ani/predskolni-vzdelavani/ramcovy-vzdelavaci-program-pro-predskolni-vzdelavani

    U nás ve školce předškolní přípravu mají, dokonce se dneska objevila cedulka, že kdo má zájem, může přijít za učitelkou na schůzku a ona mu ukáže portfolio prací dítěte a řekne, v čem je dobré a na co by se mohlo víc zaměřit, aby byl začátek školní docházky co nejvíc v pohodě.
    Já jsem teda za tu přípravu vděčná, jednak dcera přijme spoustu věcí od učitelek líp a jednak mám pocit, že to mají promyšlené tak, jak bych to nikdy nezvládla (taky na to mají vzdělání). A upřímně - jsem ráda, že na to doma nemusím myslet, mám toho někdy dost i tak :-)
    MEDVED007
    MEDVED007 --- ---
    SARGO: no tak ho tam máš, když po tom toužíš :-)))
    SARGO
    SARGO --- ---
    EDERA: Jinak mohu potvrdit, že naše obě školky to taky tam měly...
    (A teď schválně. :-D)
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam