• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    SMAGUEmateřské školy
    Vážení přátelé, zasloužilé matky (a otcové), tato diskuze vznikla jako reakce na nedávné zkušenosti s přijímáním dítěte do školky. Nás naštěstí vzali, ale soudě podle rozčarování v řadách známých, klientek nebo jen z rozhovorů s matkami tříletých capartů někde na hřišti toto štěstí měl opravdu málokdo. Ráda bych tuto diskuzi věnovala osobním zkušenostem ať už s kontaktem s konkrétními mateřskými školkami či přímo názor na chod školky v případě, že do ní vaše dítě dochází či docházelo, v každé mi totiž bylo řečeno něco jiného a podle všeho má každá školka jiná kritéria pro přijímání dětí. Dále by mě osobně zajímal i záhadný systém jednotlivých obvodů v Praze pro výběr školky pro dítě v případě, že bylo přihlášeno na více školek atp. Tak kdyby o tom někdo něco věděl...
    rozbalit záhlaví
    KATIA
    KATIA --- ---
    MARKYSHA: tím, že se dítěti věnuješ, ho můžeš dost posunout. jistě, pomalejší dítě třeba nikdy nedožene nějaké rychlejší, ale nechat ho být, tak na tom může být ještě hůř. postupuje třeba pomaleji, ale můžeš mu pomoct, že si přijde jak na to. jistě je zbytečné učit děti něco děsně dopředu, nutit je, když nechtěj, do něčeho, co zrovna není nezbytné atp., ale nechat děcko být, že to jako časem dojde, není dobrá varianta, což se myslím dostatečně ukazuje v široké praxi.
    SARGO
    SARGO --- ---
    ANNAWA: Vidíš, a to mi zrovna přijde zcela přirozené. Má tvou plnou pozornost, to se taky počítá... :-)

    MARKYSHA: U toho našeho mám pocit, že se vymezuje vůči bráchovi. Ano, opakovat po něm blbiny, to je krása a blaho největší. Ale pak jsou věci, ve kterých je brácha DOKONALÝ a té mety nelze nikdy dosáhnout a tak to dělat ani nebude, basta. Taky si hraje naprosto a zcela jinak než on. Jistě existuje nějaká přirozená míra inteligence, ale v našem případě je zcela převálcována vnějšími vlivy :-D
    MARKYSHA
    MARKYSHA --- ---
    SARGO: já bych se toho nebála, taky se přiláním spíš k tomu, že přirozeně inteligentní dítě se chytne a to pomalejší by bylo pomalejší, i kdyby doma vyplňovali tuny časopisů, protože by na to stejně nebylo vyzrálé. Třeba Toník se o písmena nezajímá, za to se dost živě zajímá o čísla, na ty se ptá. Nedávno jsem si na tabletu pouštěla z voyo.cz filmy a on si sám spustil pohádku, není to tam moc intuitivní. Ptala jsem se ho, jak se na ni dostal a on mi řekl, že tam byl nápis děti. Čuměla jsem jak puk. Nevim, jestli to byla náhoda nebo co...protože se opravdu o nějaké čtení nezajímá, nechápu.
    ANNAWA
    ANNAWA --- ---
    SARGO: můj B je starý stejně, mohli bychom číst furt, ale vůbec nekreslí, prostě nic, nebaví ho to, nezajímá. Navíc skoro vždycky dá přednost čtení před hraním, což mě taky trochu zaráží.
    SARGO
    SARGO --- ---
    TAPINA: Trochu se obávám, aby nám tohle doma nerostlo :-) Ale tak je mu tři a půl, může se to ještě stokrát změnit. Nicméně fakt bych nevěřila, že budu mít dítě, které nedovedu motivovat ke knížkám. Neprohlížíme, nečteme, vybojovali jsme jen pohádku před spaním pomocí nejdrsnějším vydíráním. Kreslit taky odmítá. Přitom blbej není, když ho něco chytne, je to blesk. Jenže o tom, co ho chytne, my jaksi vůbec nerozhodujeme :-D
    ANNAWA
    ANNAWA --- ---
    TAPINA: vidím to stejně a tenhle rozdíl pozoruju už i mezi dětstvím svého nejstaršího a nejmladšího dítěte.
    MEDVED007
    MEDVED007 --- ---
    TAPINA: znám pár takových....prostě je zajímají jiné věci než písmena....obvykle se umí podepsat čili znají písmena ve svém jméně a šlus.....u nás taky byly holky hodně jiné....starší uměla v 1,5 roce půlku abecedy, jsem se děsila, že bude číst ve dvou letech noviny...no naštěstí jí tahle záliba pustila....mladší o to naopak tak do čtyř let nejevila nejmenší zájem, podpis matlala zrcadlově děsně dlouho, ale zato v předškolním roce jí to chytlo a do školy šla ve finále s lepší znalostí než její starší ségra.....
    TAPINA
    TAPINA --- ---
    MEDVED007: Já si prostě myslím, že chytré dítě vždycky půjde v dnešní době alespoň trošku s písmenama obeznámeno. Teď ještě mnohem pravděpodobněji, než třeba za našeho dětství. Za nás byly písmena v knížkách a v novinách, která nás nezajímaly, protože tam byly jenom černobílé obrázky socialistických politiků. Dneska jsou písmena VŠUDE, naprosto všude. A dítě hodně brzy pochopí, že pomocí písmen si třeba i máma povídá s tátou, který není doma (u nás pravidelně) a to je sakra motivace do těch šifer proniknout. Není mi jasné, jak dneska vznikne dítě, které jde do první třídy a nezná jediné tiskací písmeno.
    TAPINA
    TAPINA --- ---
    EDERA: Vlastně o obojí :o)
    ANNAWA
    ANNAWA --- ---
    LUCYA:
    MEDVED007:
    EDERA:

    Katalogy hraček mi domů v podstatě nesměly a nesmí dodnes. Kdyby do Bartolomějovi dávali ve školce, ohradím se velmi. Je mu tři a půl a zatím teda fakt nemám problém vymyslet pro něj dárek, o kterém vím, že ho potěší a nějak nevidím důvod, proč mu zahlcovat hlavu zjištěním, že existují miliony dalších hraček.

    Velké děti si občas hledají dárky na netu a holt posílají odkazy, z čehož nadšená nejsem, ale ano, je to praktické.

    A taky od školky čekám, že se budou dítěti věnovat, což teda ta naše (soukromá) dělá úplně zlatě, jsem ráda, že to není jen draze placené hlídání, oni je fakt rozvíjejí a já to oceňuju, protože na něco nemám čas, plus spoustu věcí dítě spíše udělá mezi vrstevníky. Mají dokonce program s dlouhodobými projekty, ale rozhodně záleží i na nadšení učitelů.

    SARGO: věřím, mě to taky točí a taky to nekupuju, jedeme jen v knížkách.

    MEDVED007: písmena a čísla umí i naše tříapůlleté dítě, přijde mi, že už je to tak nějak školkový i domácí standard, rozhodně ho v tom doma netrénujeme, jen když se zeptá, odpovíme.

    SARGO: ono se to mění v čase, kdy šly do školy moje velké děti, ročníky narození 1997 a 2000, standard to zdaleka nebyl a kluci číst neuměli, jen se to tam během podzimu úplně naučili.


    EDERA: taky jsem si toho u mých příspěvků všimla a hlava mi to nebere. Já ani neminusuju, tak moc nechápu, co k tomu koho co vede.


    MEDVED007: nemáš typické děti... fakt ne. Píšeme ti to pořád dokola, ale můj nejstarší syn, přes veškerou snahu, místy vypadal, že je spíš nevzdělavatelný, což říkali i ve školce a z jedné ho s takovou vyrazili.


    SARGO: to se obávám, že nestačí - teoreticky ano, ale poud jsou standardem písmena a čísla, nebo dokonce čtení a počítání, bude dítě bez nich pozadu.


    ADD: amen.
    EDERA
    EDERA --- ---
    TAPINA: Opravdu o číslovky? Ne o číslice?:-P
    MEDVED007
    MEDVED007 --- ---
    TAPINA: já neříkám, že to děti nezvládnou, zvládnou, ale je to pro ty nepolíbené fakt náročné a vyžaduje to denní dril doma.....nebo pokud není, tak to zvládnou, ale pak se dalších x let perou s tím, že čtou blbě a tudíž neradi.....starší je ve čtvrté třídě jazykové základní školy a to ve třídě, která prošla přijímačkama tj. jsou to "vybrané děti" a stejně se každé třídní schůzky ve třetí třídě řešilo, že některé děti neumí dobře/rychle/bezpečně/ číst....a to je problém, protože pak si nepřečtou ani úlohu z matiky, nechápou zadání z vlastivědy, no prostě jsou nahrané ve všech směrech....

    suma sumárum jsme se snažila říct, že ač je populární kázat na téma, že když dítě umí číst před vstupem do školy, tak je to špatně a bude se nudit a blablabla, tak moje obě děti šly do první třídy čtoucí (aniž bych na tom já měla nějakou zásluhu) a u obou jsem viděla, že to je pro to dítě prostě lepší
    TAPINA
    TAPINA --- ---
    MEDVED007: Je s podivem, že v takové Číně vůbec existuje někdo, kdo se stihl naučit psát před důchodem :o) Jistěže to jde líp těm, kdo už občas s písmeny přišli do styku. Ono to taky vyžaduje buď hodně velkou ignoranci, nebo hodně velkou izolaci, nepřijít s nimi do styku do 6 - 7 let (moje dvouleté dítě se včera prosím začalo zajímat o číslovky). Ale osnovy jsou nastaveny tak, že to většina zvládne. Nepamatuju si, jak rychle jsme se učili číst my, ale mám dojem, že během prvního pololetí se zvládla probrat celá abeceda a pak už s to jenom trénovalo. Zvládli to všichni kromě dvou exemplářů, který si první třídu zopakovali. A fakt si nemyslím, že správně se celých zbylých 28 lidí mělo přizpůsobit jim.
    MEDVED007
    MEDVED007 --- ---
    TAPINA: no možná sis toho nevšimla (já ostatně taky ne), ale každé písmeno jsou vlastně 4 znaky - velké a malé tiskací a velké a malé psací - dítě to musí umět jednak poznat a druhak napsat.....když se ve škole vlastně co dva dny bere nová sada, tak děti prostě nemají dost času to vstřebat a normálně se jim to plete....zato když má dítě aspoň oporu v tom, že ví, že písmena existují a jak vypadá aspoň jeden z tvarů a mají to zafixované, tak jim to jde mnohem líp....dítě nepolíbené prostě musí doma sakra makat navíc, aby si to zafixovalo.....vždyť prvňáci mají denně učení 4 hodiny a to se tam neučí jen čtení a psaní, ale i plno jiných předmětů......
    TAPINA
    TAPINA --- ---
    Dvě písmena za týden jsou vražedné tempo? To si teda myslím, že dvě písmena za týden pojme i průměrně inteligentní dospělý, když se učí cizí písmo. A dítě je schopno nasát informaci mnohem rychleji. Že někdo tempu v první třídě nestačí, to obvykle není způsobeno tím, že přišlo do školy čtením nepoblíbené (byť to souvisí, protože zvídavé dítě se se čtením někde v průběhu předškolního života samovolně potká), ale spíš tím, že je prostě pomalejší, než vrstevníci.
    SARGO
    SARGO --- ---
    MEDVED007: Naštěstí to měli dost pestré, tak ho to asi ani pořádně nenapadlo :-D Tuhle našel nějaký nevyplněný sešit předškolácký... to nadšení, s jakým se mu celé odpoledne věnoval! To jsem nikdy dřív nezažila. Takže ano, stačilo dojít do druhé třídy, a... :-D

    RYBKA: Che che, to by z něj moc nevytloukli. Skelný pohled má po obědě dodnes. :-D
    RYBKA
    RYBKA --- ---
    SARGO: Tak to u nás nehrozí :-) Předškoláci maj "svůj" čas po obědě, když menší děti spěj, a odkladový děti jdou většinou do školy do přípravný třídy. Což je fajn, jednak se ve školce nenuděj a jednak tam nezabíraj místo ;-)
    MEDVED007
    MEDVED007 --- ---
    SARGO: našim holkám to zase moc nevyhovovalo bo to nadšení měly tak ten první rok a pak už je to prudilo....u mladší jsem celý předškolní rok slýchala od učitelky, že jen se podívá na Zuzu, jak otáčí oči v sloup, tak ví, že jí tím nechutně obtěžuje :-)))) naštěstí dělala jen blbý ksichty a zdržela se komentářů :-)))
    ORIKA
    ORIKA --- ---
    MEDVED007: ja bych tak negeneralizovala, u syna ve skolce maji predskolni pripravu, vcera jsem byla i na hovorovych hodinach a delaji tam toho spoustu, vcetne poznavani pismen a zakladniho pocitani (scitani, odcitani), chodi na vystavy atd..takze bych rekla, ze to hodne zalezi na konkretni skolce a konkretni ucitelce
    SARGO
    SARGO --- ---
    RYBKA: Smíšené třídy jsou skvělé, byli jsme s tím hodně spokojení. Ve finále to znamenalo, že to naše zvíře, neb mělo odklad, dělalo předškoláckou přípravu tři roky za sebou - první z nadšení, druhý že to věkem vycházelo, třetí asi ze setrvačnosti :-D
    MEDVED007
    MEDVED007 --- ---
    RYBKA: tuhle předškolu organizovala škola taky....ale bylo to od školky oddělené...teda až do doby než jsem začla držkovat, že když je budova školy za jedněma vnitřníma dveřma, tak by třeba učitelky mohly děti na předškolu odvést a zase přivést, aby se tam rodič nemusel táhnout proto, aby dítě na 3/4 hodiny odevzdal a hned zas pro něj šel.....


    ADD: ano, naše děti nejsou běžné...díky bohu za to.....ale do zblbnutí čárky ani vlnovky nedělaly nikdy :-))) nevím, jestli si někdy ty knížky úkolů viděla, ale tam je mrak různých typů úkolů....mladší třeba nikdy nic nevybarvila bo jí to nudilo...barvy nahrazovala různými znaky nebo šrafováním, když to bylo nezbytně nutné.....a ani nepsala.....ale je fakt, že holky obě hodně malujou a tvoří.....samy od sebe, dle vlastní fantazie a chuti....pravda, někdy se zapojuje manžel, já skoro nikdy....odbyla jsem si to na mateřské a už na tyhle aktivity (které osobně nesnáším) nehodlám do konce života sáhnout....
    RYBKA
    RYBKA --- ---
    MEDVED007: Ale oni dělají herní formou různá cvičení právě na rozvoj těhle schopností, není to tak, že by seděli a hodinu se dřeli s pracovními listy. Procvičují paměť, schopnost zařídit se podle pokynů delších než "obuj si boty", hrajou hry, co rozvíjejí různé schopnosti, sem tam nějakej list taky daj, ale přijde mi ta příprava taková celkem komplexní. Taky se v rámci té předškolky chodí "koukat" do školy, školní děti jim připravují různé úkoly, během toho si oťukaj prostředí, aspoň trochu vidí, jak to tam chodí, takže příští rok nebudou tak vyplesklí.
    Mně se to prostě líbí. I že je tam ta návaznost a spolupráce mezi MŠ a ZŠ. Že se snažej podporovat kamarádské vztahy mezi staršíma a mladšíma.
    Další věc je, že u nás ve školce jsou věkově smíšené třídy, takže při té předškolce je taky prostor třeba na složitější výtvarné techniky a aktivity, které se s malochama nedají provozovat.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam