• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    SMAGUEmateřské školy
    Vážení přátelé, zasloužilé matky (a otcové), tato diskuze vznikla jako reakce na nedávné zkušenosti s přijímáním dítěte do školky. Nás naštěstí vzali, ale soudě podle rozčarování v řadách známých, klientek nebo jen z rozhovorů s matkami tříletých capartů někde na hřišti toto štěstí měl opravdu málokdo. Ráda bych tuto diskuzi věnovala osobním zkušenostem ať už s kontaktem s konkrétními mateřskými školkami či přímo názor na chod školky v případě, že do ní vaše dítě dochází či docházelo, v každé mi totiž bylo řečeno něco jiného a podle všeho má každá školka jiná kritéria pro přijímání dětí. Dále by mě osobně zajímal i záhadný systém jednotlivých obvodů v Praze pro výběr školky pro dítě v případě, že bylo přihlášeno na více školek atp. Tak kdyby o tom někdo něco věděl...
    rozbalit záhlaví
    TORUVIEL
    TORUVIEL --- ---
    DRIZZT: No, já to beru spíše z pohledu psychologie, a přijde mi, že se ten vliv genů přeceňuje a ostatní vlivy se zanedbávají (za všechno můžou geny, za obezitu, za blbost,...). Ale ono je celkem běžný, že genetik ti řekne tohle, a mykolog zase že bez hub by na světě nic nebylo (zároveň vím o čem mluvíš, taky jsem studovala biologii, a souhlasím)...ono je to všechno tak trochu pravda a zároveň není. Je to hodně komplexní věc a pro mě jako pro člověka má význam akorát to, když vím, že nejsem zas tolik determinována od narození nějakými (pro člověka abstraktními) geny, ale že něco mohu změnit, pracovat na sobě. Zároveň samozřejmě chápat, že určité hranice nikdy třeba nemohu překonat. Osobně je mi prostě bližší ten holistický model http://vnl.xf.cz/ose/ose-bpsmodel.php
    Ale to už jsem tu koukám možná off topic...
    DRIZZT
    DRIZZT --- ---
    DRIZZT: Hezká kniha o "předurčení" geny je "Triumf embrya" ( http://www.databazeknih.cz/knihy/triumf-embrya-59382 )
    DRIZZT
    DRIZZT --- ---
    TORUVIEL: Dovolím si nesouhlasit :-). O přesné zastoupení vlivu genů se vede rozsáhlá debata. Nicméně jsou tu dva pojmy, které je potřeba rozlišit. Tím prvním je dědivost - typickým příkladem je výška - zde se odhaduje 50 - 60 % (http://casopis.vesmir.cz/clanek/promeny-vysky-postavy-v-prubehu-veku tady je to hezky česky i se zdrojem). Pak je zde vliv genů daného jedince na uspořádní tělesných struktur. Řečeno příkladem - už zygota obsahuje gen. inormaci, že budeme mít nohy a ruce a jak (při dostatku stavebních látek) dlouhé budou. Při diferenciaci se jednotlivé buňky specializují na to, které se stanou základem srdce, ledvin a mozku. Ty, které se stanou srdcem už mají zapsáno, kde která buňka bude (samozřemě může docházek k mutacím, změnám transkrice a pod. ale vliv vnějších podmínek na to, že z těchto buněk bude srdce je velmi slabý - tedy síla, která by na ně tlačila, aby se uspořádaly jinak by musela být velká). No a s mozkem to není jiné :-). Narodíme se s určitou strukturou, kterou jsme více méně "jasnou" už při spojení spermie a vajíčka. Srdce je celkem jednoduché a pozorovatelné, tam změny způsobené vnějšímy vlivy vidíme - v mozku tolik ne (krom velkých událostí, jako jsou úrazy a pod.).

    Ta debata se vede o to, jak je jako mozek modifikovatelný vnějšími vlivy. A tady říci, že mozek může být prakticky celý předělán (což rozumím tím, když se řekne, že genetika má vliv 20 %) je hodně...na (za) okrajem spektra názorů se kterými jsem se setkala. Jsou zde uváděné příklady, kdy matka bojuje o to, aby dítě dostala do jeho plného potenciálu - což je dle mě to, co jako rodiče můžeme udělat. Ale nedokážeme ten potenciál předělat, ani ho překročit. Tedy matka zdravého dítěte, které má dostatek jídla i dopnětů se může přetrhnout a dítě nebude nosit lepší známku z matematiky/češtiny/jazyků protože je tu prostě možnost, že na to prostě nemá mozek. Takže siklidně může dát ruce v bok a smířit se s dvojkou/trojkou. Ale tím neříkám, hodit flintu do žita - když na něco nemám mozek, musím se naučit, jaks svým mozkem pracovat, abych danou věc zvládl, jak nejlépe může.

    Pro příklad - já jsem dislektik a disgrafik. Nikdy nebudu umět číst plynule nahlas, proto vím, že když mne čeká přednes před publikem, je mi na houby, že mám napsané poznámky, musí se to naučit vykládat z patra. Když si vzpomenu, kolik slz, křiku a ztracených nadějí jsem vyvolávala ve svých rodičích, kteří měli pocit, že buď já nebo oni se málo snaží...je mi z toho smutno. A mám pocit, že k tomuto vede postoj - rodiče/okolí může za 80 %. Můj mozek je nějak uspořádán a to ze 100 %. To, jak dokážu modifikovat jeho funkce...kolika % vliv to má...

    Kolegové biologové omluví úvodní vulgarizaci, nebo upřesní řečené - jsem primrně nádorový molekulární biolog, sekundárně genetik a ještě druhým rokem na mateřské :-)
    MARKYSHA
    MARKYSHA --- ---
    Ono taky záleží, co se myslím těma "výsledkama" - někdo tím myslím vysokou školu a zaměstnání na úrovni, jiný je rád, když se dítě dostane na střední a má maturitu, protože prolízalo základní s odřenýma ušima - ani jedno není chabý výsledek. Pro mě je třeba důležité dokázat děti vést tak, aby našli obor, který je baví a jejich práce je naplňovala a nebyla jen prostředek k vydělávání peněz, někdo další může mít úplně jiný cíl. Já osobně taky nemám ráda determinaci, krmila mě s tím moje máma, která to měla ještě křísnutý nějakým pomalu hinduismem, že prý byla v minulém životě špatná a proto nemůže být šťastná a dělala všechno proto, aby tento svůj "cíl" splnila. Já jsem se zase ze všech sil snažila, aby mě do tohohle svého "byznysu" nezatáhla, protože já věřím, že samozřejmě člověk má určité meze fyzické, duševní apod., ale když hodně chce a hodně na tom pracuje, může dosáhnout nemožného.
    TORUVIEL
    TORUVIEL --- ---
    Třeba ... http://www.healthyplace.com/blogs/survivingmentalhealthstigma/files/2012/10/biopsychosocial.png
    Samozřejmě je to individuální, ale je potřeba vidět člověka trochu komplexně, geny samy o sobě nějaký vliv mají, ale ne zas tak velký, aby se na ně vše svádělo. I když samozřejmě záleží, jestli se dítě nenarodí s nějakým závažným postižením, které bude určovat směr jeho života (ale i tam, a zejména tam, jsou ty ostatní vlivy podstatné...viz příběhy ZOFI a ZRK, třeba).
    TORUVIEL
    TORUVIEL --- ---
    MEDVED007: Vliv genů se udává 20%, zbytek jsou okolní vlivy.
    KATIA
    KATIA --- ---
    MEDVED007: jakože péče rodičů je víceméně jen pro zajištění životních funkcí a jinak je bezvýznamná... ? to fakt nesouhlasím. minimálně by tolik lidí neřešilo svoje vztahy s rodiči u psychologů :-)))
    ZOFI
    ZOFI --- ---
    MEDVED007: nevím, já to tak cítím, když se dívám zpět a na to jak dopadl syn mé sestry. Jasně, hodně je nám dáno, můj syn podědil spíš to dobré, ale do nějakých 8 -9 let na tom nebyl zrovna nejlépe. Kdybych dala na doktory, byl by ve zvláštní škole a asi by tam scvoknul, kdybych s ním nejezdila od lázní, on pak 8 let do léčebny, nebyl by ted zdravý...oboje bylo moje rozhodnutí, jeho otci to bylo jedno... Synovec by na tom samozřejmě nebyl jako on, "nebylo mu dáno", ale rozhodně nemusel být bez vzdělání a bez práce... Když jsem mu chtěla pomoci, sestra se na mě naštvala, at se o ně nestarám. Myslím si, že rodiče mají obrovský vliv, co z potomka bude - bud ho "pozvednou", či nechají "klesnout", samozřejmě v jeho možnostech. A ne jen co se týká vzdelání, ale také zdraví (viz.ZRK), návyků, názorů... dítě velmi ovlivnuje prostředí ve kterém žije... většinou je z velké části obrazem svých rodičů. Tohle vidím i ve školce, jako učitelka.
    MEDVED007
    MEDVED007 --- ---
    ZOFI: já si dovolím nesouhlasit....asi by bylo krásné, kdyby skutečně měli rodiče tak velký vliv....ale obávám se, že geny klackem neumlátíš, a když se to v někom špatně namíchá, tak se rodiče můžou roztrhnout vejpůl a stejně budou výsledky chabé :-( já bych na vliv rodiny vsadila tak 10% a to kdo ví jestli.....
    ZOFI
    ZOFI --- ---
    ZRK: syn bude mít za 3týdny už 18, bude dospělý, tak tak trochu vzpomínám jak to uteklo a že se mi povedlo i přes různá úskalí, dovést ho tam, kde ted je. Spolužáci ho vidí jako cílevědomého, velmi inteligentního studenta, kterému vše jde a vždy šlo skoro samo... ale nebylo to tak a není. Domu se vrací kolem 19 h a do pulnoci hraje na nástroje, učí se do školy, píše semináře, připravuje si hodiny programování s dětmi, dokonce stíhá už několik měsíců mít i první holku... mívá i krize, kdy se mu nic nechce, či měl období, kdy hrál i 3h pc hry denně...

    Polovina osobnosti je daná geny a vrozenou inteligencí, druhou polovinu určují rodiče, jak k dítěti přistupují, jak o něm smíšlejí, jak se mu věnují. Moje sestra má 20ti letého syna, nechodila na třídní schuzky, tak ani nevedela, že ve druhém ročníku nechodil měsíc do školy. Nechali ho opakovat ročník, ale on ze dvou předmětu propadal. Učení nedokončil.Ted je 3 roky na UP, ani brigádu si nehledá. Jsme se sestrou jen rok od sebe, velmi si podobné, ale jinak asi uplně jiné. a to hlavně v přístupu k výchově svých synů. Vím jistě, že já bych mu vyučit se pomohla, možná i s maturitou, i kdyz na čtyřky... Takhle si říkám - co s ním bude?
    Rodiče mají na dítě obrovský vliv - bud ho "pozvednou", či nechají "klesnout". Co z našich dětí bude v 18ti a později, to nikdo v předškolním věku neví, ale vše, co pro ně a s nimi děláme, se v budoucnu zúročí, i když v té chvíli si to ani moc neuvědomujeme.
    ZRK
    ZRK --- ---
    QUAACA: No má své mouchy, jako každý, ale jinak k ní docela vzhlížím. Obecně je to svatá žena s nervama z oceli. Ty jsem tedy po ní bohužel nepodědila :/
    QUAACA
    QUAACA --- ---
    ZRK: tak to musíš mít skvělou mámu, co? :)
    MARKYSHA
    MARKYSHA --- ---
    GIOMIKY: tak držím palce, ať se dostanete, já pořád čekám, kdy se jako projeví ta údajná klesající porodnost, kvůli které nemá cenu situaci řešit..
    GIOMIKY
    GIOMIKY --- ---
    Tak to letos zkousime jako premieru. Vsude se sklebi, ze tri je moc malo. Previs pry velky, uchazecu dvojnasobek. Snad se nekam dostane. Na leto mame Maxikovu jazykovou skolku. Docela se mi libi a v pobocce Politickych veznu chtej 9k / mesic. Kdybyste se nekdo chtel nechat doporucit a venovat mi tak mesic zdarma, zlobit se nebudu.
    Jedtli ale budu platit cely skolni rok - panbuh s nasim rozpoctem. sice se mi zenuska vraci do prace, ale i tak.
    Hodne stesti u zapisu.
    ZRK
    ZRK --- ---
    Zofi dík za ty dva příspěvky, aktuálně se hodí jako názorný příklad pro uklidnění dvou (a možná nejen jich) matek z mého okolí. A vůbec pro všechny, kdo váhají. Já jsem z rodiny, kde si máma všechno vydupala. Kdyby jen trochu dala na rady lékařů, tak jsem já hluchoněmá - velmi časté záněty středouší, špunty v uších, proto nedoslýchavost. Vyřešila nakonec jedna operace, tehdy tedy zavedená novinka o kterou máma musela žádat, sami by jí to nenabídli. Lékaři mě chtěli poslat do školy pro neslyšící a tím pádem nade mnou mávnout rukou. S tím se máma nesmířila a já jsem naprosto normální v tomho ohledu. Jedno vnitřní ucho prý potřebuje plastiku, ale jinak na obě uši slyším naprosto zdravě. A bratr, ten už by byl po smrti nebo minimálně v ústavu - toho ve čtyřech letech srazilo auto, z vnitřních orgánů mu zůstalo jen to nejnutnější k životu, proležel dva roky v Motole, učil se znovu chodit, měl neustálé srůsty po operaci, byl hyperaktivní, diagnostikovali mu ADHD a krevní sraženinu na mozku. V podstatě nutili mámu dát ho do zvláštní školy nebo do ústavu. Ta se nedala a dneska je bratr kromě rozpáraného břicha taky běžně fungující člověk...
    ORIKA
    ORIKA --- ---
    ZOFI: diky moc, starsi syn je teprve predskolak, ale do budoucna je pro me dobry vedet, ze takovy krouzek existuje a za jakych podminek :-)
    ZOFI
    ZOFI --- ---
    ORIKA:
    Syn učí GAME MAKER (dva kroužky týdně ), a druhý kroužek je začátek programování - Karel v prvním pololetí a ve druhém pololetí Pascal. Oboje je od 9 let, záleží jak moc na to bude nadaný, může začít i o rok dřív, či později... První hodina v září je zdarma, aby děti viděli, zda je to bude bavit. Vzhledem k tomu, že hodiny začátečníků jsou rychle obsazeny, je spousta náhradníků, takže lze kroužek zaplatit až druhou, či třetí hodinu. Cena za pololetí je 600kč.
    ORIKA
    ORIKA --- ---
    ZOFI: ta vyuka programovani co tvuj syn uci je pro deti od kolika let?
    LORAIN
    LORAIN --- ---
    TRISSIE: Takže taky platíte třikrát soukromou školku? U nás je to podobné. Kluci teď chodí jen na dvě dopoledne, ale od září pomažou naplno. A když si vzpomenu, že od listopadu doteď je pořád někdo z nich nemocný a budeme tudíž ještě muset platit hlídací paní, která s nimi bude doma, jímá mě už fakt hrůza.
    ZOFI
    ZOFI --- ---
    ZOFI:
    Díky za všechna ta pluska...

    Měla jsem v 6ti letech syna také dilema, zda ho dát do školy, či mu dát odklad šk.docházky, ale v Brně v PPP (na Kohoutové - doporučuji) mi řekli, že lepší bude, když zůstane ještě rok ve školce - byl citově labilní, pomalejší, některé sociální dovednosti na úrovni mladšího dítěte, neustále nemocný (záněty průdušek, cest dýchacích, laringitidy, alergie na pyly a trávy), navíc se zakoktával (navštěvoval logopeda), každou noc počurával (navštěvoval nefrologii). Na straně druhé byl nadaný sportovně i manuelně (miloval Lego, v 6ti jsme kupovali pro 10tileté), byl při činostech velmi soustředený, kreslil si různé technické obrázky - měl popsaný celý sešit, s dědou se od 4 let učil hrát šachy, zajímaly ho čísla a informace o dění ve světe... Co bylo nejhorší - odešel mu v předškolním roce táta a já vzhledem k synově časté nemocnosti, byla nucena rok po mateřské odejít z práce. Byla jsem více doma a po nemocnicích, než v práci, což v MŠ nelze. Začala jsem s ním také od 4 do 7 let jezdit na 2měsícní léčení do lázní - Jeseníků. Od 8mi let až do 15ti jezdil pak už sám každý rok na 3 týdny do léčebny se speleoterapií v Moravském krase (doporučuji). Loni absolvoval ještě Mořského Koníka od VZP - tři týdny s plnou penzí letecky u moře v Řecku (v červnu za 7000 - doporučuji).
    Musím říci, že nyní, tak od svých 15ti let, je syn zdravější, než většina jeho spolužáků ve třídě. Kromě občasného několikadenního nachlazení bez teplot, ho souží jen alergické projevy v jarních a letních měsících, na ty bere léky. V 5 letech ho přitom lékaři pojištovny uznali jako "dlouhodobě zdravotně postiženého"!

    Volila jsem tedy odklad školní docházky, ale bylo potřeba nahradit školu činnostmi, kde by syn zaměstnával hlavu, ale i tělo. Potřeboval se už vzdělávat a také být s vrstevníky, ve školce mnoho nepobyl. Už v jeho prvním roce jsem s ním absolvovala dva dvouměsíční kurzy plavání batolat, pak cvičení rodičů a dětí. Ve cvičení pokračoval i nadále, až do 7 let. Od svých 5 let na doporučení lékaře v lázních, začal chodit do ZUŠ, tehdy na flétnu, pomáhalo to k nácviku správného dýchání, zvětšení kapacity plic atd. Díky tomu jsme u syna zjistili výrazné hudební nadání. Na flétnu hrál 5 let, ale od 2. třídy ještě na kytaru a od 4.na klavír. Ve 2.třídě ho v konkurzu ve škole vybrali do brněnského dětského sboru Kampanela a ted zpívá ve sboru gymnázia. V 5ti letech začal také chodit do kroužku šachů se staršími dětmi. Zkusil si i několik sportů - fotbal, florbal, plavání, orientační běh, bohužel kvůli nemocem a alergiím je nemohl dělat dlouhodobě. Od 5ti do 10ti let chodil do kroužku hasičů, do skautu, do kroužku vědy a techniky v DDM. Do 7mi let, než šel do školy, měl každý den odpoledne nějaký vzdelávací, či sportovní kroužek. Neměli jsme doma počítač, tak od 4. třídy začal chodit do 2 kroužů programování Výpočetního centra DDM Lužánky pro děti od 10ti let (doporučuji). Už v 15ti mu zde vedení Výpočetky nabídlo výuku programování nejmladších dětí, na kterou kdysi sám chodil. Vyučuje je ve 3 kroužcích týdně.
    Díky zájmovým kroužkům se syn vyvíjel i přesto, že měl odklad školní docházky. Zjistil, jaká má nadání a od 15ti ví, čím se chce jednou živit (vývojem počítačů) a jaký směr VŠ studovat (IT).

    Mám dlouholeté zkušenosti jako matka, učitelka, i teta na hlídání a chtěla jsem tímto příspěvkem poradit všem, které se trápí, že dítě v předškolním věku něco neumí, nezvládá a doktoři vám říkají buhví co...Můj syn je příkladem toho, že i dítě s problémy - s papíry, že je "dlouhodobě zdravotně postižené" (dle lékařů VZP), že patří do zvláštní školy (dle neurologa) a mající odklad školní docházky (kterého nelituji), může po několika letech vývoje a správným přístupem a péči rodičů (či aspon jednoho), v pubertě patřit mezi nejzdravější a nejnadanější...
    MARKYSHA
    MARKYSHA --- ---
    TAPINA: když jsem dělala u Obvodního soudu pro Prahu 10, tak nám tam při takové té bezpečnostní přednášce řekli, že druhý únikový východ je ten, že se půjde do třetího patra a bude se skákat na Francouzskou na auta...
    TRISSIE
    TRISSIE --- ---
    TAPINA: no naše soukromá už má teď plno (tedy, od září plno), naštěstí mi pro dvojčata drželi místo, protože to ředitelka věděla - ale musela jsem do 15. března složit rezervační zálohu!
    Jenže taky tihle chtějí 7 litrů za měsíc a ostatní v té samé lokalitě 10+.
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam