• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    EKIMSkútr
    PAN_MYVAL
    PAN_MYVAL --- ---
    HARVIE: dobře, a kolik tedy stojí ten motor? Baterka neříkám, ta může být libovolně velká, těžká a drahá takže to se odhadnout nedá, ale motor daného výkonu bude pro danou aplikaci s jejími weight/size omezeními víceméně standardizovaný co do ceny...
    HARVIE
    HARVIE --- ---
    PAN_MYVAL: škodovka nic nestavi, jen lepi svoje logo na cinsky skutry "torrot muvi". balancovani baterek resi s nejvetsi pravdepodobnosti BMS za par stovek primo v packu, kde jsou specializovany IC, ktery cinani uz roky sekaj jak rohliky a ne nejakej RTOS na mikrokontroleru. Tyristory a vysavacovy motory jsou uplne mimo. Jsou tam trifazovy. Polovodicovy budice/invertory jsou defakto komodita. Zbytek je jen kosmetika, blikani blinkrama, mereni rychlosti, ukazovani na displeji. sdileny pak maj jeste nejakou zakazkovou krabicku, ktera resi vzdaleny ovladani a kterou tam nejak nabastlili.
    PAN_MYVAL
    PAN_MYVAL --- ---
    HARVIE: a ty víš, kolik v tom stojí ten motor? Běžný průmyslový 3kW motor stojí cca. 3000 Kč, ditto "konzumní spotřební" Siemensy co se dávaly třeba dříve do ultravýkonných vysavačů (tam ovšem platilo, že co člověk ušetří na váze, to se samozřejmě projeví na životnosti, protože fyziku nikdo neokecá a nižší průměr vinutí = nižší odolnost vůči průrazu i zahřívání ergo nižší životnost.)

    Já to nevím, proto se ptám - ale pokud nešli do extrému kvůli zmenšení rozměrů a ceny, nečekal bych o moc více.

    Naopak ŘJ je u elektromobilů minimálně aut to gró a naprostá většina výstupů R&D - protože to není tyristor napojený na jedné straně na potenciometr řídítek a na druhé na motor, ale naopak zatraceně sofistikovaná mašinka řešící monitoring a management článků v baterii, teplotní mapu, mapu dobíjení, mapu chlazení, mapu proudových odběrů (např. Tesla S Plaid ti zakáže rozjezdy "na plný plyn" v létě po ca. 3 pokusech po sobě, protože takové proudové odběry se nedají uchladit a ničily by baterii), řešení redundance a balancingu článků atd. Tzn. není to ani nějaký mikrokontroler s assemblerem nýbrž něco, na čem běží plnohodnotný RTOS v reálném čase propočítávající celou řadu map a jejich vzájemné vztahy...

    Pokud tedy v těch Beriderech je spíše něco jako v opravdových elektromobilech a nikoli něco jako ve starých čínských "elektroskútrech" poháněných 12V autobateriemi. Ale protože to staví Škodovka, selským rozumem bych předpokládal, že do toho naopak recyklovali software a pro něj i ŘJ ze svých elektromobilů...

    (Protože Nyx tak podotýkám, že si nehraji na experta co to autoritativně ví, ale sdílím do konstruktivní diskuse co mám načteno, protože mě zajímají informace na toto téma od jiných.)
    LUKASM
    LUKASM --- ---
    HARVIE: zkousel, ja mam sh125 strikačku, a je rozhodne na rozjezdy lepší, nejsem si jistej ale tyhle elekriky maji snad i omezeni rychlosti 60(70)km/h. Nikdy sem nevidel zadnyho messengera, botla ap. na el skutru, proc? Nebo spatne koukam? El. motory maji vyborny rozjezd, "dobry krouťak" jenze tyhle motory neco stoji a v pojcovacim skutru opravdu neni. Hlavni benefit pro pohyb ve meste vidim v tom ze el. jsou mnohem tišší. Ani na ekologicnost neverim, pri soucasnem energetickem mixu ČR.
    HARVIE
    HARVIE --- ---
    LUKASM: zkousel si berider? rozjizdi se rychlejc nez moje 125 piaggio s karburatorem. v elektrice fakt problem neni, elektromotory maj vseobecne vzato mnohem vetsi odpich nez spalovaky se srovnatelnym vykonem. nicmene je to casto z vyroby striktne omezeny ridici jednotkou. nechtej aby si ublizil nakej odbornik, kterej prijde s tim, ze "elektro nema odpich" a da tam plnej. o sdilenejch skutrech to plati 2x, tam jsou jeste striktnejsi s tim omezenim. navic to teda zvedne dojezd, protoze hodne dynamicky rozjezdy tu baterku vybiji dost rychle, takze provozovatele ani vyrobci nemaj motivaci tam naprogramovat velkej kroutak. pokud si to koupis, tak dava smysl ten omezovac preprogramovat.
    HARVIE
    HARVIE --- ---
    PAN_MYVAL: ten "pocitac" je pomerne levnej ve srovnani s cenou baterek a motoru. kdyz to nekdo bude chtit ukrast, tak si bud ridici jednotku preprogramuje podle online fora, nebo koupi novou z ciny (technicky vzato muze bejt nova ridici jednotka uplne jina, pokud pujde naprogramovat aspon zakladni parametry baterky a motoru)
    SAMOUT
    SAMOUT --- ---
    Kdybyste nekdy instalovali pinlock - ne, fakt neni o centak delsi, nez by mel bejt. Nakonec se mi osvedcilo nasadit ho na oba cepy, a teprve pak ho zatlacit proti stitu. On je pruznej, a presne prilehne. Skoro jsem u toho ani nenadaval :-). Budoucne to vyzkousim v praxi, snad bude aspon trochu skutrovo, predpoved je mrzka.
    SAMOUT
    SAMOUT --- ---
    JAVESEU: Tak mas vetsi stesti, na Airoh Hunter je to problem.
    JAVESEU
    JAVESEU --- ---
    SAMOUT: I na helmu kupovanou předloni? LS2 Rapid (btw. mají teď pěknou grafiku na současným modelu) Já to dohledal ve dvou shopech skladem..
    SAMOUT
    SAMOUT --- ---
    JAVESEU: S kuklou vytazenou pod nos se mlzej dioptricky bryle, funis si na ne odspodu. Jinak cekaci doba byla 2 mesice, a pry mam celkem kliku, ze se ho podarilo sehnat. Takze ted objednavas na dalsi zimu :-).
    JAVESEU
    JAVESEU --- ---
    SAMOUT: super, dej prosím vědět, šel bych do toho případně taky. Se slzením očí to občas řeším slunečními brýlemi, blbé je, že když jedu ráno do a večer z práce, je tma a hovno vidím :D Jinak vozím kuklu vytaženou pod nos a to se s polootevřeným vizorem jakž-takž dá.
    SAMOUT
    SAMOUT --- ---
    JAVESEU: Pinlock byl dnes predan do dopravy, tak jsem zbedav, jak to bude fungovat. Casem poreferuju, kazdopadne se tesim, az nebudu mit zmrzlou hubu (bo jsem kvuli mlzeni musel jet se zdvizenym stitem).
    JIMMYJAMES
    JIMMYJAMES --- ---
    JAVESEU: Aha, nyx moc nepoužívám (a na FB nepíšu vůbec), tak si to nepamatuju. Každopádně, v prohlížeči můžu příspěvek zkopírovat, opravit, poslat znovu a původní smazat. ;)
    JAVESEU
    JAVESEU --- ---
    JIMMYJAMES: rozumím, s tím kabelem je mi to jasné, prostě to řeším jinak, navíc nejezdím dlouhé cesty a těch 15 minut je v pohodě. Víc mě trápí to mlžení vizoru :) ps: Což nejde ani v prohlížeči. Nejsi na FB ;)
    JIMMYJAMES
    JIMMYJAMES --- ---
    JIMMYJAMES: *Chtěl jsem napsat dopředu nebo srozumitelněji spíš od sebe, ne dozadu.

    (V mobilní aplikaci nemám možnost editovat ani smazat příspěvek. :/ )
    JIMMYJAMES
    JIMMYJAMES --- ---
    JAVESEU: U plynu jsem to měl pootočit ještě o pár stupňů dozadu, pak by to vypadalo obdobně jako na levé straně. Nicméně i tak mi ty kabely nepřijdou nějak rušivé.

    JIMMYJAMES
    JIMMYJAMES --- ---
    SAMOUT: To řeší kvalitní rukavice, teplo z gripů ti rozvedou. A hodně pomáhají ty štíty na řidítkách.
    JAVESEU
    JAVESEU --- ---
    SAMOUT: Tak on má ještě ty "obfuky" + předpokládám nějaké rukavice. Za mě to není špatný, ale nelíbí se mi ta kabeláž, hlavně u plynu ale to je můj problém, ne funkční. Jako chtělo by to zkusit, ale já odmítám cokoliv na skútru montovat, když pak prší nebo je pod nulou a já raději po dvou pádech v roce 2020, raději nevyjedu. :)
    SAMOUT
    SAMOUT --- ---
    JIMMYJAMES: Na to jsem taky koukal, nicmene hlavni nevyhoda je, ze to vubec nijak neresi muj problem, neb zima je mi na hrberni strane prstu.
    JIMMYJAMES
    JIMMYJAMES --- ---
    O víkendu jsem si na NMAXe nainstaloval vyhřívané gripy Daytona [1] a zatím spokojenost. :)

    Instalace těch gripů je trochu komplikovanější, ale pořád zvládnutelná. Z plynového tubusu, na kterém je navlečený pravý grip, jsem musel ořezat polovinu protiskluzových výstupků, abych na to ten nový grip dostal. Originální levý grip byl na trubce řidítek přilepený, takže jsem ho musel rozříznout (pravý šel sundat nedestruktivně). Nový měl pro změnu vůli, což jsem vyřešil teflonovou páskou na krby.
    Napájení jsem napojil na relátko, které už jsem tam předtím přidával pro USB zásuvku.

    [1]: https://www.abmoto.cz/vyhrivane-gripy-rukojeti/daytona-5-vyhrivane-gripy-rukojeti/

    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam