• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    KULHYAdobe LIGHTROOM


    Kdyby bylo potřeba v auditku něco pořešit, tak napište do pošty ID KULHY, moc to tu nesleduji. Dík.

    Na jakém systému LR provozujete?

    61 hlasy od 61 respondentů

      rozbalit záhlaví
      LWEEK
      LWEEK --- ---
      EGGH: Pokud chceš dokonale věrné barvy, tak ano. Ale to u krajinek nepotřebuješ. Tady jde o něco jiného. Jde o to zjistit jak čip reaguje na jednotlivé barvy a dostat vstupní hodnoty trochu do balancu. Protože když potom vytahuješ kontrast u fotografie bez dobrého barevného balancu, tak začne vypadat toxicky (zelená a červená převládají, modrá je upozaděná). Pokud si krajinkář, tak ti stačí jen jeden typ, a to je přímé denní světlo. Zdroj je pokaždé stejný (slunce) a jeho teplotní neutrál je právě v astronomickém poledne. Kontrastnější a tvrdší světlo v tomto případě pokud vím nevadí - naopak. Ono u krajinkářské fotografie si stejně budeš hrát s barvama aby to vypadalo pěkně ale chceš zároveň zachovat atmosféru ... důvod proč krajinkáři většinou všecho fotí na "sluníčko". Ale mít barevně neutrální vstupní základ je plus pro snažší postprodukci a lepší výsledky. Tedy alespoň takovou mám osobní zkušenost.

      Je to podle mne rozdíl mezi profesionální fotografií a amaterskou. Amater má fotky buď toxické a nebo vyblité protože je nechce mít toxické. Všímavější divák si říká jak to ti fotografové dělají že mají tak krásně barevné fotky a přitom nevypadají toxicky ... mají to prostě dobře vybalancované. :)
      BLACKX
      BLACKX --- ---
      EGGH, IV0: Ta tabulka se vyfotí dvakrát při různých světlech s rozdílnými teplotami (kolem 6500 a 2700 K) a vytvoří se tzv. Dual Illuminant profil, který z toho interpoluje, resp. extrapoluje hodnoty i pro všechna ostatní světla. Takže v ideálním případě stačí vytvořit jeden profil, který je univerzální.

      Kdybychom chtěli být puntičkáři, tak to trochu kazí pár faktorů, jako že tabulky časem zastarávají a lehce mění barvy, teplota světel se hrozně blbě určuje, nepřesnosti expozice a kdo ví co ještě, takže ty univerzální profily nejsou na 100 % perfektní, ale jsou pořád velmi dobré a úplně v pohodě použitelné.
      IV0
      IV0 --- ---
      EGGH: Tabulka má smysl všude, akorát když se změní světelné podmínky, tak se musí nabrat znova.
      EGGH
      EGGH --- ---
      LWEEK: Ale to by se asi nesmělo fotit venku, ne? Tabulka má smysl jen za jednotného typu osvětlení - teploty chromatičnosti - a proto se používá u produktovýho fota.
      LWEEK
      LWEEK --- ---
      BLACKX: No vidíš, já zase nevěděl o tom softu od Adobe. Nice! :)
      BLACKX
      BLACKX --- ---
      LWEEK: Zajímavé, já používám na generování profilu momentálně Adobe DNG Profile Editor ( https://www.adobe.com/support/downloads/detail.jsp?ftpID=5494 ), protože byl lepší než software od DataColoru. Ale ten software, co jsem zkoušel, byl jiný a patřil k jejich jiné kartičce - tomu ColorChecker Passportu. O té tvojí aplikaci jsem nevěděl. Až zase budu experimentovat, tak to zahrnu do testů.
      LWEEK
      LWEEK --- ---
      Pokud chcete opravdu věrné barvy, tak si pořiďte kalibrační tabulku a vyvořte si vlastní profil pro danou kombinaci skla a fotoaparátu.

      Tohle je řešení od DataColoru: http://spyder.datacolor.com/portfolio-view/spydercheckr-24/
      Podle mne nechutně drahý, ale zase je to snadná cesta. Já se osobně vydal složitější. Normovanou kartičku sem si koupil asi za 500 a stáhl si soft od DataColoru ... kupodivu to funguje. Nechce to po mně žádné kódy nic. Neznamená to ale, že se tomu DataColor nezačne časem bránit nějakýma seriákama.

      Výsledek je nicméně opravdu znát. Fotky jsou mnohem přirozenější. Když u nich vytáhnete kontrast tak vysloveně ožijou. Když použijete Camera Standard a vytáhnete kontrast tak to je leckdy až toxické.
      GIF_242
      GIF_242 --- ---
      Osobně jsem s Camera Neutral fakt spokojenej, dlouhou dobu jsem jel Adobe standard, pak jsem tady nebo někde jinde četl o "neutralu" vyzkoušel a zjistil, že mi barvy lezou opravdu daleko věrnější reálu než na jiných profilech. Sice to není na první pohled tolik líbivé, ale mě to jako základní stavební prvek vyhovuje.
      SKALARIAK
      SKALARIAK --- ---
      SKALARIAK: jakoze adobe stdt blby a camera stdt good, tak jsem to myslel
      SKALARIAK
      SKALARIAK --- ---
      NIXX: jej tak to sem to prohodil samozřejmě, pardon :)
      NIXX
      NIXX --- ---
      SKALARIAK: To je myšlený jako trolling? Jestli jo, tak smekám :)
      SKALARIAK
      SKALARIAK --- ---
      KOZEL: presne tak, adobe standard dava hrozny vysledky (mluvim o 5DmkIII) a adobe standard jsem byl spokojen, nicmene jak porad melu dokola, ted s D750 je to docela boj s tema pletovkama a dost s tim bojuju, tak cekam co ta mark IV :)
      KOZEL
      KOZEL --- ---
      Nejsem si jistej, jestli tvoji zpravu chapu spravne, ale jeste teda pro jistotu: Adobe Standard mi delal hnusny barvy, hlavne pletovku a stalo me moc prace to dostat do pouzitelnyho stavu. Problem temer odstranen pouzitim Camera Neutral. Me se zatim jeho barevnej vystup libi. Nerikam, ale ze neni nic hezciho, jen jsem nic hezciho nenasel u sebe v LR :-)
      U spousty fotek nemusim delat uz zadne dalsi upravy (moje defaulty jsou cca jen Camera Neutral & Highlights -25 & NR dle ISO & Remove chromatic aberration)
      SKALARIAK
      SKALARIAK --- ---
      KOZEL: tak jestlis i to drtil na camera neutral tak te docela obdivuju, z toho lezou fakt hnusny vysledky .)
      BLACKX
      BLACKX --- ---
      SKALARIAK: 5D Mark III a Mark II... ale co má zkušenosti kamarád, který zkoušel stereofotky, tak opravdu je potřeba udělat kalibraci pro konkrétní instanci daného modelu.
      SKALARIAK
      SKALARIAK --- ---
      BLACKX: pro jakej to delas fotak?
      BLACKX
      BLACKX --- ---
      KOZEL: Já jsem zase strávil dost času s vytvářením profilů foťáků pomocí kalibrační tabulky (ColorChecker Passport) a ani po mých sedmi verzích jsem to ještě nevychytal. Ale blížím se :D
      KOZEL
      KOZEL --- ---
      BLACKX: U nás tak 3000 fotek za svatbu a odevzdavame 200-300. Trideni fotek nemam moc dobre zmereny, ale na upravach stravim v prumeru 1 minutu na fotku.

      Dost pomohly vychytany defaulty per kamera a ISO. Planuju ale ted zkusit ten plugin, co reguluje NR v zavislosti na Exposure a ISO. Ted mam NR v defaultech pro ruzny hodnoty ISO.

      Nejvic casu v PP mi ale usetrilo prepnuti barevnyho profilu z Adobe Standard na Camera Neutral (Canon). Nechapu jak jsem na to mohl prijit tak pozde :-P
      EGGH
      EGGH --- ---
      BLACKX: Dávám tak 400 - 500 ale příští rok to plánuji snížit. Těch 300 je podle mě ideální.
      BLACKX
      BLACKX --- ---
      EGGH: Nevím, možná to flákám :) Kolik těch fotek odevzdáváš? Já mám tak 800 - 900 nafocených fotek za celodenní svatbu a odevzdávám kolem 350. Ono se to teda různě liší, ale tohle je typická situace.
      EGGH
      EGGH --- ---
      BLACKX: To je super čas, já se ještě pod 4 dny nedostal. Resp. svatba, ze které přivezu cca 2000 fotek mi zabere minimálně 4 x 8 hod.
      HUGGI
      HUGGI --- ---
      SKALARIAK: No finalni ano, ale to uz 90% fotek nepotrebuje
      SKALARIAK
      SKALARIAK --- ---
      HUGGI: no tomu nak nerozumim, finalni doladeni expozice se muze delat prece jen na jedny fotce ne? protoze pro kazdou bude nejaky jiny logicky....
      Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam