• úvod
  • témata
  • události
  • tržiště
  • diskuze
  • nástěnka
  • přihlásit
    registrace
    ztracené heslo?
    MAGGIEučíme matematiku - rady, tipy, nápady


    Rady, tipy, nápady, podněty atd. "matikářů", jak udělat tento momentálně ne příliš oblíbený školní předmět pro studenty co nejvíce zajímavým


    DOUČOVÁNÍ MATEMATIKY:

    MAEP - Plzeň
    MAGGIE - Liberec (ZŠ, SŠ)
    NEVENA - Praha a okolí (ZŠ, SŠ, VŠ)
    TK_ - Praha (ZŠ, SŠ, VŠ)
    FILLIPPO - Ostrava (ZŠ, SŠ)
    SELATKO - Praha (SŠ, VŠ)
    KEJML - Praha (ZŠ, SŠ, VŠ)
    MIROSLAV - Praha (ZŠ, SŠ, VŠ)
    rozbalit záhlaví
    GRIGORIJ
    GRIGORIJ --- ---
    ALDEMIK: takove ty izomorfismy
    ALDEMIK
    ALDEMIK --- ---
    GRIGORIJ: Co konkretne myslis?
    GRIGORIJ
    GRIGORIJ --- ---
    ALDEMIK: to se uci na prvnim stupni??
    ALDEMIK
    ALDEMIK --- ---
    GRIGORIJ: My se ucime spis veci tohohle typu: http://class.pedf.cuni.cz/jirotkova/MRMU/07Kombinatorika03.doc jde spis o ruzne strategie reseni a struktury poznavacich procesu ukazane v ruznych matematickych prostredich. Mela jsem i lepsi materialy, ale stranky, kde byly, nejak nefungujou... ale snad to bude dostatecna ukazka.
    DEMONOFANARCHY
    DEMONOFANARCHY --- ---
    NEVENA: opacko SS, uz jsem to par let nevidel a budu zacinat VS
    GRIGORIJ
    GRIGORIJ --- ---
    ALDEMIK: jo nejspis se to pouziva... Ja jsem se jenom leknul, ze mozna ucis na stredni a minuly te derivace. :) Na prvnim stupni se bez nich cloevek nejspis obejde.
    NEVENA
    NEVENA --- ---
    DEMONOFANARCHY: ZS, SS, VS? Tipuju to tak 150-250, podle úrovně.
    ALDEMIK
    ALDEMIK --- ---
    GRIGORIJ: ucim prvni stupen, resp. ted jsem v pataku na ucitelstvi 1. st. ZS a mam jednu "svoji" tridu, kterou chodim ucit casteji - ted dva roky, takze uz je dobre znam.

    Treti stupen se rika stredni skole, mam za to, ze se to bezne pouziva...
    DEMONOFANARCHY
    DEMONOFANARCHY --- ---
    mozna dotaz uplne mimo tema, ale kolik je bezna sazba za doucovani matematiky? budu pravdepoobne potrebovat nekoho kdo na me ted par hodin vyzkousi svoje novatorske postupy:-D
    AIRGURU
    AIRGURU --- ---
    ALDEMIK: jde to delat s derivaci, staci spojit vyuku derivovani a integrovani s vyukou mechaniky ve fyzice. Clovek se pak ani nenada a prirozene se dospeje k diferencialnim rovnicim. Kdyz jsem nekdy v druhaku na gymplu programoval ve volnem case jednoduchou hru, tak mi stacily prave ty klasicke mechanicke vzorecky (S = 1/2 a t^2 + vt , a = vt), abych s nima jen tak intuitivne vlastne numericky resil diferencialni rovnice, akorat tehda jsem vubec netusil, ze resim nejake diferencialni rovnice, ani nic podobneho. Matiku a fyziku neucim, jen doucuju, ale chtel bych si vyse popsany postup zkusit.
    GRIGORIJ
    GRIGORIJ --- ---
    ALDEMIK: ty ucis matematiku? Ktere rocniky? (po pravde nemam tuseni, co je "treti stupen")
    ALDEMIK
    ALDEMIK --- ---
    GRIGORIJ: Ja jsem prave myslela "nekde si najit" princip te veci, jinak to samozrejme pro me smysl nema.

    Zajimalo by me, jestli existuje nejaka ucebnice konstruktivisticke matematiky pro druhy a treti stupen (klidne cizi). Nevite o tom nekdo neco? Prijdou mi cim dal nesmyslnejsi ucebnice postavene ve stylu "definice, vysvetleni pojmu v definici, vzorecek s pripadnym kratkym a abstraktnim vyvozenim, aplikovani vzorecku, jeho variace, procvicovani". Nevim, jestli existuje postavena ucebnice na tom, ze zaci postupne pri reseni jinych uloh z jinych sfer maji moznost objevit a nahlednout nejake zakonitosti, ktere je dovedou k tomu, jak se chova v tech pripadech neco, co pozdeji maji moznost zjistit, ze je derivace, napriklad, ale maji to moznost zjistit, protoze s tim uz vlastne maji ruznorode zkusenosti, ktere si daji dohromady a pojmenuji...

    V cervnu jsem delala se svyma casto pujcenyma tretakama "velky vyzkum" - hazeli jsme dvema kostkama a scitali vysledky, odhadovali, co padne nejcasteji, pak kazdy delal 10 pokusu, psal si to do tabulky, pak to davali dohromady a delali jsme z toho histogram. Napad neni muj, bude to ted v trojce ucebnice od Frause. Nicmene decka z toho byly uplne hotovy (par nadsencu, ale docela nadchli i ty ostatni), jeden kluk udelal doma 100 pokusu, aby jich bylo opravdu co nejvic, delani toho konecneho histogramu, co jsme delali na velky arch papiru, jim prislo "fakt husty" a byly schopny se do krve pohadat, jak to dopadne. A ziskavali zkusenost s nahodou, kombinatorikou, pravdepodobnosti, statistikou, vysla nam pekna gaussova krivecka, delali samostatne pokusy, evidovali a v nekolika fazich sbirali a sesypali data a tak vubec. Na vsechny tyhle zkusenosti se bude jeste navazovat a vyuzijou se u slozitejsich problemu a muzou z nich vychazet pozdeji... nerikejte mi, ze neco takoveho nejde delat s derivaci :-) A to v ramci "procvicovani" jinych temat, takze to rozhodne neni ztrata casu, ale jen otazka promyslenosti ucebnic...

    GRIGORIJ
    GRIGORIJ --- ---
    ALDEMIK: pokud ma matematika podobu memorovani vzorecku, tak je to tragedie sama o sobe.
    Celkem verim, ze pokud pokracujes ryze humanitnim smerem, tak ti derivace nechybi...
    Nicmene gymnazium je skola vseobecneho zamereni a a matematika ke vseobecnemu vzdelani proste patri. A derivace potkas na jakekoli skole prirodovedneho zamereni (to ze je jejich neznalost tolerovana je vysledkem toho, ze se z osnov vytlacuji)

    Asi neni neni potreba, aby maturant plynule derivoval nebo integroval (koneckoncu integrace je dost netrivialni zalezitost), ale chapat pojem derivace, popripade interpretovat diferencialni rovnici rozresenou vzhledem k derivaci by umet mel.

    A jeste poznamka: "nekde si neco najit" bez znalosti principu vede v matematice obvykle ke katastrofe :)
    ALDEMIK
    ALDEMIK --- ---
    Ja mam pocit, ze vzhledem k tomu, ze vetsina veci ma podobu memorovani a aplikovani naucenych vzorecku, tak je lepsi osekat. Ja jsem se osobne derivace ani integraly neucila - byla jsem na "humanitni vetvi" a nemam rozhodne pocit, ze bych propasla nejaky osobni nebo intelektualni rozvoj. Kdyz to budu potrebovat, tak si to nekde najdu, a krome pointy par matfyzackych vtipu nemam pocit, ze by mi cokoliv unikalo...
    WENCA
    WENCA --- ---
    MAGGIE: nevim nevim. prijde mi, ze kdyby to meli vsichni povinny, tak se to zvrhne v memorovani vzorecku pro derivovani, integrovani.
    NEVENA
    NEVENA --- ---
    MAGGIE: Tak stačí podívat se na západ, kde se v některých zemích učí jen "science" místo fyziky, chemie a biologie. Pak to dopadá tak, že na hodině angličtiny na VŠ vysvětlujete lektorovi, že magnet má vždycky dva póly a neexistuje monopól...
    GRIGORIJ
    GRIGORIJ --- ---
    MAGGIE: co asi :)
    Derivace a integraly patri ke vseobecnemu vzdelani... nebo by aspon mely. A pokud jde o pretezovani, mam pocit, ze uz ted je vetsina skol neunosne lehkych.
    MAGGIE
    MAGGIE --- ---
    NEVENA: vzdycky si rikam, jestli je to "osekavani" uciva dobre nebo ne

    mimochodem, co si o tom myslite?
    ALDEMIK
    ALDEMIK --- ---
    WENCA: To mi prijde jako naprosto klasicka ucebnice... V cem to ma byt nejake pokrokove? (navic tam maji chyby v carkach a tak...)
    NEVENA
    NEVENA --- ---
    MAGGIE: Já jsem ten první ročník s devítiletou základkou a derivace i integrály jsme ještě brali. Ještě v ročníku po mně na MFF to uměli všichni až na holku z hubedního gymplu, kde neintegrovali. Jak to bylo dál, to nevím, ale teď za RVP to už snad není vůbec povinné a záleží na škole. Docela dost zkrouhnutá je i fyzika, úplně se vypustila astronomie...
    MAGGIE
    MAGGIE --- ---
    GRIGORIJ: no zkratka jim vadilo, ze tim pry studenty zbytecne pretezujeme a stresujeme (doslova cituji) - vadilo jim treba i to, ze v analyticke geometrii studenty zbytecne "tyrame" casti ve 3D, ze pry bohate staci jen v rovine apod.
    BURKHAR: zalezi, na jaky gympl jsi chodil - my v Liberci mame uz dohromady 4 gymply (+ samozrejme spousta ruznych odbornych skol s maturitou), coz je imho na "nabidku" budoucich studentu az moc, takze je minimalni previs - berou se i taci, kteri meli na vysvedceni na zakladce treba i trojky, a je to znat - kolegove, co letos ucili prvaky, dokonce nakonec presli z bezneho uciva na opakovani zakladu matematiky z Belouna..
    SCHEEZE: pokud se nepletu, tak mi kdysi byla tato latka taky naservirovana nejdriv v seminari, ale pak jsme na to narazili i v beznych hodinach - ale je to uz hodne zpet, takze se muzu mylit
    Kliknutím sem můžete změnit nastavení reklam