GRIGORIJ: Ja jsem prave myslela "nekde si najit" princip te veci, jinak to samozrejme pro me smysl nema.
Zajimalo by me, jestli existuje nejaka ucebnice konstruktivisticke matematiky pro druhy a treti stupen (klidne cizi). Nevite o tom nekdo neco? Prijdou mi cim dal nesmyslnejsi ucebnice postavene ve stylu "definice, vysvetleni pojmu v definici, vzorecek s pripadnym kratkym a abstraktnim vyvozenim, aplikovani vzorecku, jeho variace, procvicovani". Nevim, jestli existuje postavena ucebnice na tom, ze zaci postupne pri reseni jinych uloh z jinych sfer maji moznost objevit a nahlednout nejake zakonitosti, ktere je dovedou k tomu, jak se chova v tech pripadech neco, co pozdeji maji moznost zjistit, ze je derivace, napriklad, ale maji to moznost zjistit, protoze s tim uz vlastne maji ruznorode zkusenosti, ktere si daji dohromady a pojmenuji...
V cervnu jsem delala se svyma casto pujcenyma tretakama "velky vyzkum" - hazeli jsme dvema kostkama a scitali vysledky, odhadovali, co padne nejcasteji, pak kazdy delal 10 pokusu, psal si to do tabulky, pak to davali dohromady a delali jsme z toho histogram. Napad neni muj, bude to ted v trojce ucebnice od Frause. Nicmene decka z toho byly uplne hotovy (par nadsencu, ale docela nadchli i ty ostatni), jeden kluk udelal doma 100 pokusu, aby jich bylo opravdu co nejvic, delani toho konecneho histogramu, co jsme delali na velky arch papiru, jim prislo "fakt husty" a byly schopny se do krve pohadat, jak to dopadne. A ziskavali zkusenost s nahodou, kombinatorikou, pravdepodobnosti, statistikou, vysla nam pekna gaussova krivecka, delali samostatne pokusy, evidovali a v nekolika fazich sbirali a sesypali data a tak vubec. Na vsechny tyhle zkusenosti se bude jeste navazovat a vyuzijou se u slozitejsich problemu a muzou z nich vychazet pozdeji... nerikejte mi, ze neco takoveho nejde delat s derivaci :-) A to v ramci "procvicovani" jinych temat, takze to rozhodne neni ztrata casu, ale jen otazka promyslenosti ucebnic...